• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tussen wens en werkelijkheid...

RonDoe

Senior Prepper
@Rataplan, ik ga ervan uit dat wanneer je in Nederland een jachtvergunning hebt je deze hier zo één-op-één kunt overzetten naar een Spaanse. Heb je daarbij ook nog een wapenvergunning, dan geldt daar volgens mij hetzelfde voor. Ik zal dat nog eens navragen...
 

drent

Diehard Prepper
Als ik zou willen, zou ik bijna self-supporting kunnen gaan leven hier, met tuinieren en kleinwild en gevogelte fokken, maar dan krijg ik het wel heel druk... Bovendien verkoopt de supermarkt ook AGF en kippen, konijnen en ander spul wat je makkelijk zelf zou kunnen fokken. Omgevallen bomen verwerken tot brandhout daarentegen vind ik wel leuk werk.
Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?
 

Ray

SHTF Expert
Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?
Daar zeg je iets, aalbessen bv. doen het prima hier, maar in Spaanse omstandigheden?
Snel leren hoe de oudjes het lokaal doen en daarna je eigen (morele/ecologische/behapbare) sausje er over heen gooien. Of het nu om plantjes kweken gaat of varkentjes fokken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Houd er wel rekening mee dat dingen als tuinieren (incl. zaden winnen voor volgend groeiseizoen!) en vee fokken/verzorgen/etc. een leertraject is van 3-5 jaar voordat je er redelijk op kunt vertrouwen. Begin dus nu al op kleine schaal, zodat je in een echte crisis jezelf kan voeden voordat je voorraad op is. Ik herinner mij iets bv van aalbessen willen weer die je daar niet op de markt kan kopen?

Ik kocht laatst op een boerenmarkt wat gedroogd voedsel nadat ik eerst alles geproefd had. Ik wist niet dat het nog zo vol smaak zou zitten, maar drogen en\of confituren maken loont voor een prepper. Als je wilt weten wanneer hier iets groeit en bloeit ga je gewoon naar een lokaal soort van tuincenter waar professionele boeren ook kopen. Kom je in juni dan verkopen ze voor een paar euro plantjes en struiken die je dan moet planten, kom je in juli dan staat er weer wat anders dan bijvoorbeeld in april. Van pepertjes tot meloenen ze hebben het allemaal.

Ik heb momenteel vaste bomen met pruimen, citroenen (hele jaar door), mandarijnen, walnoten, olijven, carob (waar ze chocolade van maken), amandelen, diverse bessen en frambosen en ik bem vast nog wat vergeten. Daarnaast werk ik aan mijn "kruidentuin" op hoogte. Eerst de muurtjes opmetselen en vullen met grond en daarna komen er vaste kruiden in te staan en mogelijk wat andere nuttig voedsel.
 

RonDoe

Senior Prepper
@Harry Nack Waar zit jij ergens in Spanje? Ik gok in het zuidoosten, maar misschien zit ik wel helemaal mis.

Ik heb intussen wel wat ervaring opgedaan met het fokken van kippen en konijnen, mijn vrienden/buren hebben bijenkasten vol bijen en voorzien me van honing, maar ik denk erover om bij hen een soort imkeren-voor-beginners-cursus te gaan volgen. Verder heb ik vroeger -ongeveer toen de dieren nog konden praten- een 'schooltuintje' gehad (een soort volkstuintje in de grote stad) en mijn ouders hebben een moestuin gehad. Buren hier hebben allemaal een moestuin. In het algemeen heeft bijna iedereen hier wel een varken rondlopen dat in het najaar wordt geslacht (er zijn hier nog volop huisslachtingen) en een koe wordt naar de slager gebracht en daar 'ingeruild' voor kant-en-klaar vlees.

De eerste twee konijnen kosten natuurlijk ook geld, ook al gaat het daarna vrij snel, (begin met een stuk of zes, da's beter), maar met een beetje mazzel kun je hier wel wat eigen producten op de weekmarkt verkopen. Je zult er niet rijk van worden, maar iemand die hier toch zit en niet tegen het werk op ziet kan zo wellicht een kleine aanvulling op een inkomen genereren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Harry Nack

Last (wo)man standing
Catalonië.

In Spanje kun je ook bijenkasten laten plaatsen door een bedrijf, mijn buurman heeft er ruim 100. Zij onderhouden de boel en een deel van de honing gaat naar jou. Pas op met konijnen want ik ken een Engelsman die begon met fokken en uiteindelijk had iedereen zijn vriezers vol liggen, maar ze bleven maar doorfokken die krengen. Gecontroleerd fokken is beter, al heb je dan meestal een kleiner verblijf.
 

Flos

SHTF Expert
Wat konijnen betreft. Ik heb 2 moeder dieren en een ramelaar. En met een beetje geluk kunnen 2 moederdier konijnen 120 jongen op de wereld zetten in een jaar. Daar eet je er zelf 10 van op en de rest verkoop je aan geburen en kennissen. Met een beetje geluk en kennis kan je daar 1000€ van overhouden op een jaar. Van leven kan je er niet van. Maar zo blijf je uit het grote risico en je hebt een extra centje zakgeld.
 

drent

Diehard Prepper
Bij zelfvoorzienend is het aan geld komen vaak kwestie van veel kleine inkomensbronnen ipv 1-2 grote. Die konijnen bv + wat bijen (honing/waskaarsen), wat wol, paar zelfgemaakte zeepjes, vruchtenstruikjes (takjes die toch gesnoeid moesten worden weer de grond in), kraampje met groentes op de lokale markt, yt-filmpjes, iets als kleding via etsy, ...
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Nog iets waar ik een cent mee bij verdien, zijn fietsen.
Een heel jaar door spaar ik damens en heren fietsen. Die ik in orde zet om de weg op te mogen. Dwz goede lichten, goede remen, relatieve goede banden, een bel en een goed zadel. Van twee gekregen fietsen maak ik soms een van.
Eind augustus begin september plaats ik in de krant of op een twee de hands site ( marktplaats) een advertentie.
FIETSEN TE KOOP VOOR KOT STUDENTEN. Die verkoop ik dan voor 30 tot 50 € dit jaar zijn er 18 de deur uit gegaan en ik had er te weinig.
Met een gemiddelde winst van 30€ is dat een dikke 500€. Daar betaal ik bv mijn wegentaks van voor mijn busje.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zelfvoorziening leven is een illusie. Wanneer je 50-60% haalt dan doe je het al heel goed.

Het is uitsluitend mogelijk voor 90% zelfvoorziening te leven wanneer je alle vorm van luxe en veel "moderne' zaken die in ons systeem als gewoon zijn geworden afschaft.
 

petroman

SHTF Expert
@Harry Nack , mee eens.
Goede serie is daarvoor: the last alaskans, kijk voorbij het vermaak en kijk naar de achtergrond in de cabins.
Wat hebben mensen daar staan, wat eten ze en wat moeten ze toch kopen ?

Gereedschap > kopen
eten > deels kopen
vlees > jagen/stropen
boeken > kopen
schroeven, spijkers etc > kopen
(warm)water, elektra > moeilijk, kan wel maar is onbetrouwbaar > afhankelijk van het weer
gas > kopen
kleding > kopen , kan natuurlijk wel maar is praktisch zelden haalbaar.
 

drent

Diehard Prepper
Alaska is een stukje kouder dan hier en nogal afgelegen van alles. Dat maakt zelfvoorzienendheid aan de ene kant noodzakelijker en aan de andere kant lastiger. (Kijk liever below zero, alaska the last frontier, yukon men, mountain men trouwens, er zijn net zoveel oplossingen eigenlijk als er mensen wonen daar).
Daar moet je redelijk wat verdienen (naast de ingezetene premie van oliewinning) om aantal dingen te kopen die er niet groeien of brandstof, want de prijs is er ook flink hoger (10-12 dollar voor gallon brandstof of pond? wortelen). Sommigen daar kiezen er voor om een inkomen te verdienen met veel input die gekocht moet worden en sommigen kiezen voor zoveel mogelijk van het land leven (hondenslee ipv sneeuwscooter bv). Beide hebben voor- en nadelen.

Zelfvoorziening leven is een illusie. Wanneer je 50-60% haalt dan doe je het al heel goed.

Het is uitsluitend mogelijk voor 90% zelfvoorziening te leven wanneer je alle vorm van luxe en veel "moderne' zaken die in ons systeem als gewoon zijn geworden afschaft.
Er zijn zeker mensen die het doen, maar die vinden hun voldoening daarin en hebben vaak een christelijke basis onder de simpele agrarische levenswijze die daar bij hoort.
https://sixoakshomestead.blogspot.nl/
http://www.michaelbunker.com/
Anders leven en zonder luxe leven zijn 2 verschillende dingen, zonder of met slechts minimale (alternatieve) electra leven staat echt niet gelijk aan armoede, wat leraren en bedrijven ons ook wijs gemaakt hebben. Doelbewust kiezen voor optie electrisch wegens veiligheid (zoals led lamp ipv olielamp bij je vee ivm brandgevaar) is iets anders dan stomweg altijd de optie met of zonder stekker/accu te nemen afhankelijk van je levensvisie/wat iedereen doet/of zelfs financiele middelen.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik ben ervan overtuigd dat 'men' hier voor een vrij groot deel 'selfsupported' kan leven, maar alles bij elkaar is het toch een hoop werk. In een dorp een stukje verderop zitten een paar Nederlanders die dat doen. Zij hebben het dorp geërfd en zijn het nu langzaamaan aan het opknappen. Ik weet dat er vee wordt gehouden, waarvan ze het vlees verkopen (ik ben een leek, maar ik neem aan dat als je een stier bij een paar koeien zet, de kans groot is dat er 'vanzelf' kalveren komen), er wordt zelf bier gebrouwen en verkocht en iemand geeft Engelse les in een dorp verderop. Omdat wij Nederlanders al vanaf jongs-af-aan onze talen spreken is daar nog wel (wat) ruimte om een klein extra inkomen te genereren, want de uitspraak is hier meestal zó belabberd dat ik denk: Spreek maar Spaans, dat versta ik beter...

Ik vind energie vrij goedkoop hier en ik vraag me serieus af of het loont om zelf alternatieve energie op te wekken. Tuurlijk, verlichting kan hier wel makkelijker met zonnepanelen en met een zonneboiler heb je vrij snel warm water, maar in de winter is het toch anders. Wij verwarmen het huis met zelf georganiseerd brandhout en we koken op butagas omdat we nu eenmaal een keuken voor een prikkie konden kopen (uit een faillissementsverkoop van vrienden) waar een apart kookeiland bij zat, maar je zou ook een houtgestookt fornuis kunnen kopen...

Zeker wanneer het beter weer is zie ik vrij veel boeren die hun eigen producten op de lokale markt verkopen. Ze hebben dan een klein bestelautootje met een aantal kratten met producten en die zijn ook nog eens redelijk voordelig. Hat zal wel uitkunnen denk ik dan. Wanneer (Nederlandse) TV en snel Internet geen absolute must is, en je verbouwt veel zelf gok ik dat je voor pakweg € 500 per maand moet kunnen rondkomen, zeker wanneer je huis 'klaar' is en je je gereedschappen op orde hebt.
Als de wens bestaat zou ik eens kunnen zien wat er in mijn ogen allemaal noodzakelijk is om zelf te hebben, er zijn ook dingen die je gedeeld zou kunnen aanschaffen (of mag lenen).
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Er is een nadeel....zo vertelde mijn 85+ buurvrouw die jaren op een berg in een ver land woonde en zelfvoorzienend leefde. Op een dag ben je alleen(man overleden) en oud en krakkemikkig en dan red je je niet meer....want er moet nog steeds hout gehakt en moestuin moet verzorgd en alles moet ingemaakt, de auto gerepareerd... enz. Het wordt te zwaar.
Zij keerde dus weer terug naar Nederland. Ik ken nog twee stellen die op hoge leeftijd en met ernstige ziekte terugkeerden.
 

RonDoe

Senior Prepper
@Stuudje daar heb je wel een punt. Ik heb daar zelf ook al eens over gedacht en als we niet meer op onze berg kunnen wonen, zullen we waarschijnlijk de boel wel verkopen en ergens in een dorp of stadje gaan wonen. Terug naar Nederland zullen we waarschijnlijk nooit doen omdat voor ons de kwaliteit van het leven hier beter is...
 

drent

Diehard Prepper
Er is een nadeel....zo vertelde mijn 85+ buurvrouw die jaren op een berg in een ver land woonde en zelfvoorzienend leefde. Op een dag ben je alleen(man overleden) en oud en krakkemikkig en dan red je je niet meer....want er moet nog steeds hout gehakt en moestuin moet verzorgd en alles moet ingemaakt, de uto gerepareerd... enz. Het wordt te zwaar.
Zij keerde dus weer terug naar Nederland. Ik ken nog twee stellen die op hoge leeftijd en met ernstige ziekte terugkeerden.
Dat probleem heeft iedereen die oud(er) wordt in meer of mindere mate. Vraag is dan wat je nog wil en in hoeverre je vooruit plannen gewerkt heeft. En dan heb je uiteindelijk de keuze tussen verhuizen naar een ander huis of zelf het moment kiezen om je kist in te stappen. Moderne tijd heeft hier en daar voordelen, er zijn meer keuzes ook op dat vlak tegenwoordig.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Helemaal waar @drent....maar het plaatje van zelfvoorzienend leven wordt altijd zo rooskleurig geschetst. Zonder ziekte, ouderdom en andere moeilijkheden. Wilde ik daarom toch even noemen. Want juist dan kan je je maatregelen nemen, je plannen ook daarop aanpassen.

Iet wat je zeker in Spanje ook wel uit moet zoeken is hoe en wat als iemand overlijdt...en erfrecht en erfbelasting. Bijvoorbeeld hoe het zit met de financiën voor de langstlevende. Kan per regio in Spanje verschillen! En hangt ook nog af van hoeveel jaren je er woont.

Let op! Daar waar Nederlands erfrecht de instrumenten kan leveren voor besparing van (dubbele) erfbelasting, zijn de ‘gewone’ Nederlandse langstlevende testamenten vaak de oorzaak van hoge (dubbele) erfbelasting. De ‘gewone’ Nederlandse testamentaire ‘oplossingen’ zijn weliswaar juridisch geldig, maar worden fiscaal in Spanje anders geïnterpreteerd.
https://erfrechtinspanje.nl/informatie/erfbelasting-spanje-en-nederland/
 

Rataplan

Mankinds only hope
Om dit soort redenen zie je dus dat mensen vaak kiezen om het als een kleine gemeenschap te doen, diverse leeftijden, krachten, wijsheden etc, dan kan het zwaarste werk door de sterkste schouders gedaan worden en bijv kleding repareren door diegene die lichamelijk geen zware klussen meer aan kunnen.
Al het werk dient gedaan te worden en heeft net zoveel waarde, licht of zwaar, het één kan simpelweg niet zonder het ander.
Wordt het echt ziekbed, dan is het misschien een ander verhaal, eigenlijk heb ik er geen idee van hoe ze dat doen in van die zelfvoorziende gemeenschappen.

Hoeveel jaar dien je daadwerkelijk in bijv. Spanje gewoond te hebben alvorens je in aanmerking komt voor ouderenzorg of thuiszorg?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hoeveel jaar dien je daadwerkelijk in bijv. Spanje gewoond te hebben alvorens je in aanmerking komt voor ouderenzorg of thuiszorg?
https://casalasdunas.nl/over-spanje/gezondheidszorg/

De thuiszorg/ouderenzorg is niet te vergelijken met de Nederlandse. We realiseren ons te weinig dat het hier heel heel goed is(hoewel de kwaliteit al jaren aan het afnemen is)
Als je overwinterd in Spanje kan je Nederlandse thuiszorg in Spanje krijgen, dat wordt vergoed door je zorgverzekering.
 
Bovenaan