• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Urban mining / goud herwinnen uit elektronica

Dreutel

Prepper goeroe
Nog zo'n onderwerp waar ik de ruimte niet voor heb, maar wel de interesse!

Deze man wint goud uit oude elektronica-printplaten (zg. fingers) met witte azijn, waterstofperoxide en zeezout. Hij heeft echter wel een zuurkast zo te zien.

Het eerste van drie delen, de rest volgt vanzelf:

 

AWOL

Prepper goeroe
Alleen is de opbrengst zo laag dat het bijna de moeite niet loont (als particulier) tenzij je echt aan veel afval kan komen en er min of meer full time mee bezig bent, tenminste, dat is wat ik er tot nu toe altijd van begrepen heb.
 

RDNK76

Survivor
Je kan beter de printplaten etc. uit computers, laptops etc slopen en aan je lokale schrootboer verkopen. Tussen de 1 en 5€ per printplaatje ;) Cash in 't handje
 

Dreutel

Prepper goeroe
Je kan beter de printplaten etc. uit computers, laptops etc slopen en aan je lokale schrootboer verkopen. Tussen de 1 en 5€ per printplaatje ;) Cash in 't handje

Dat klinkt interessant, want ik zie hier geregeld pc's en laptops langs de straat staan. Die chemicaliën vind ik ook wel interessant, maar daar moet je wel de geschikte ruimte voor hebben. Een scheikunde lokaal ofzo.

Ik zal eens informeren bij de schrootboeren hier in de buurt.
 

RDNK76

Survivor
Dat klinkt interessant, want ik zie hier geregeld pc's en laptops langs de straat staan. Die chemicaliën vind ik ook wel interessant, maar daar moet je wel de geschikte ruimte voor hebben. Een scheikunde lokaal ofzo.

Ik zal eens informeren bij de schrootboeren hier in de buurt.

Batterijen eraf, dingen zoals heat tubing en koelvinnen ook eraf en apart houden dat is meestal koper en aluminium.

Kleine plastic deeltjes maakt niet veel uit, hun passen nl. ook gewoon dat zuurbad toe. Ik haal op deze manier een leuke zakcent binnen, geld ligt gewoon op straat ;-)
 

Ray

SHTF Expert
yep, en waar laat je het afval ?

Dat is de hamvraag, als je het economisch uitrekent, want voor het afvoeren van afval moet je betalen. Althans, als zzp-er die daarmee zijn geld wil verdienen. 't Kan niet uit op kleine schaal (alweer groter dan amateurs schaal), alleen op hele grote schaal in landen met daarvoor geschikte wetgeving.
 

Vempain

Prepper goeroe
Dit is toch even wat anders dan ik een keer als les op school had. Daar wilde een klasgenoot juist van haar gouden relatiering af en is een mooi proces om te zien hoe goud volledig oplost in koningswater. :D
 

petroman

SHTF Expert
Als je alles netjes wilt doen, en dat doet een prepper. En je wilt een redelijk uurtarief hebben dan gaat het niet werken.
Inkoop en afvoer chemicaliën > kost geld
rondtoeren voor oude pc's > kost tijd dus > geld.
Slopen en rotzooien > tijd > geld
edele metalen < geld in.
afvoer rest > tijd > geld
Volgens mij levert maar één optie geld op de andere kosten tijd en dus geld.

@RDNK76, hoe ziet je "business" er uit ?
 

RDNK76

Survivor
Als je alles netjes wilt doen, en dat doet een prepper. En je wilt een redelijk uurtarief hebben dan gaat het niet werken.
Inkoop en afvoer chemicaliën > kost geld
rondtoeren voor oude pc's > kost tijd dus > geld.
Slopen en rotzooien > tijd > geld
edele metalen < geld in.
afvoer rest > tijd > geld
Volgens mij levert maar één optie geld op de andere kosten tijd en dus geld.

@RDNK76, hoe ziet je "business" er uit ?
Ik heb geen business, ik stop gewoon als ik ergens een oude pc aan de straat zie staan, draai die uit elkaar en krijg ik verder van familie, kennissen, vrienden etc. hun oude computer spul. Dat uitelkaar halen en afvoeren is echt geen uren werk, wat overblijft na scheiden breng ik gewoon met mijn andere afval naar het milieupark
 

RDNK76

Survivor
Gisteren mocht ik ergens "oud-ijzer" meenemen, kratje Hertog Jan voor de medewerkers als tegenprestatie. Hele kofferbak vol van mijn stationwagon, oude computers, allerlei defecte acculaders voor heftrucks etc. vol met dikke koperdraden

Heb er 3 uurtjes werk aangehad om te strippen, zojuist 152,50 gekregen ;) En slechts 1 vuilniszakje restafval, rest was schroot
 

Summ

Prepper
@RDNK76 in welke provincie doe jij dit?

En goud herwinnen uit electronica is voor de particulier niet rendabel.
Zoals RNDK76 het doet wel.
 

Arisaka

Elementary prepper
Je kan beter de printplaten etc. uit computers, laptops etc slopen en aan je lokale schrootboer verkopen. Tussen de 1 en 5€ per printplaatje ;) Cash in 't handje

Dat is eerder per kg haha... Zou wel lekker zijn per printplaatje want dan had ik een leuke bijbaan.
 

Arisaka

Elementary prepper
Nee idd. als je schroot goud inleverd loop je wel binnen. En van schroot titanium loop je nog meer binnen.
 

konijn

Elementary prepper
je kan ook cyaankali gebruiken, maar dan moet je weer oppassen voor blauwzuurgas, dus is een zuurkast wel gewenst, kwik kan natuurlijk ook, maar ja, daar kennen we allemaal de gevaren van :)

alleen @Arisaka, hoe kom je aan schroot titanium? zou ik graag willen weten namelijk want titanium is superhandig bij het solderen ( kan niet gesoldeerd worden namelijk ) en je loopt inderdaad wel binnen met titanium maar wel per kilo zo'n 20 a 30 keer minder als met goud ( letterlijk )
 
Bovenaan