• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

UV beschermend Doek

F

frans81

Gast
Of anders gezegd , Doek dat jou Nylon / Polyester Tent ( Je ) beschermd tegen de Schadelijke UV straling van de Zon .
Ik loop hier al langer mee te malen daar ik wat meer met tenten bezig ben dan voorheen .
Ik heb geen enkele voordeel met een Zware Canvas tent dus ik kom automatisch in de lichtgewicht klasse terecht . Lichtgewicht ? , ik bedoel natuurlijk lichter dan een Canvas uitvoering en betaalbaar .

Ook onze recent aangeschafte andere SCT tent is van nylon . High tenacity 210D , military grade .
Zeer veel van deze tenten en ook andere tweedehands tenten van Nylon of Polyester hebben jaren lang UV straling ontvangen . Maar vooral dat leger spul heeft oa in landen gestaan als Irak / Afghanistan/Mali enz enz
Dus deze gebruikte groep en in die landen opgezet zal al veel geleden hebben . De coating wordt opgegeten en de SeamTape laat los enz enz . Jammer ja . Aankoopwaardig ? Eigenlijk nee .

Soms heb je geluk doordat je wat meer geduld hebt en dus de tijd hebt genomen . En tref je een nieuwe of zeer nette die de Zonnedans ontsprongen is . Dat is een mega Voordeel .

Maar wat ga je dan doen om het UV-degradatie te voorkomen ?

Als oplossing zie ik een UV beschermend Schaduw Doek boven je tent spannen . Er zijn er inmiddels ook die een verkoelende werking hebben door een extra beschermend laagje op het doek aangebracht .

Op het idee kwam ik doordat ik weer een recent aangeschaft doek voor ogen kreeg !

Quechua Tarp Fresh , ABRIS Fresh UPF 50+ .

De kosten vallen reuze mee en helaas ja is het weer iets extra dat je moet meesjouwen . Maar daar tegenover staat dat je Tent een extra Levensboost krijgt die dan weer wat vreugde rimpeltjes achterlaat rond jou ogen .

Deze Schaduw doeken liggen vaak voor zeer kleine prijsjes bij kringloop winkels . Maar nieuw en online besteld , ben je zeker van de kwaliteit .

Jou ogen vallen veel later uit hun kassen bij het aanschouwen van een geplunderde Portemonee haha .
Voor mijzelf heb ik besloten om een lichtgewicht UV beschermend schaduw doek te kopen van 4.50 x 4.50 Mtr

Ik vind het een simpele en te betalen beschermende oplossing die ten goed ekomt van de levensduur van jou Kostbare tent ( Je ) .

Wel even niet vergeten dat er ook ontzettend dure Zonnezeilen / Schaduw doeken zijn 5 x 5 en dan net onder de 200 Euro pff .
 

petroman

SHTF Expert
Tis biologisch afbreekbaar.... door UV licht ??

Ik geloof niet zo in middeltjes, materiaal en constructie moeten voldoen aan de eis(sen).
Coatings slijten, verweren en werken dan niet meer.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tis biologisch afbreekbaar.... door UV licht ??

Ik geloof niet zo in middeltjes, materiaal en constructie moeten voldoen aan de eis(sen).
Coatings slijten, verweren en werken dan niet meer.

Ik heb tenten gezien die korte tijd in Irak / Afganistan enz gebruikt zijn . En die waren gaar van het Zonlicht . Tape kwam lis van de naden . Waterdicht kun je schudden . Dit doordat de structuur van het Nylon kapot is .
En dan heb ik het over tenten van ruim 2000 euro en oplopend .
Ook oa over de SCT tenten .
Oké die middeltjes via oa spuitbus daar ben ik sceptisch over .
 
Bovenaan