• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Varken uitbenen

JohnVonSchutz

Senior Prepper
We hebben vorige jaar met een slager en de bbq buren een paar varkens uitgebeend.

Dat was echt super leuk en erg leerzaam.

We gaan dat nog een paar keer organiseren dit jaar. Als je dit leuk lijkt om eens te doen dan kan je je nog opgeven. We hebben 2 data in maart en 1 in april.

Je krijgt een half varken van ongeveer 25 kilo die je met zn tweeen helemaal uit gaat benen onder begeleiding van een vakslager.
Het vlees en de ervaring neem je mee naar huis. De kosten zijn €175 en het is in de buurt van Arnhem.

Lijkt je dit leuk om eens te doen dan kan je me een pb sturen voor verdere informatie.

IMG-20220924-WA0023.jpg

IMG-20220924-WA0025.jpg

Laatst bewerkt:
Als jullie dat gaan doen vergeet dan niet de dikke botten door te zagen, daar kan je mergpijp soep van koken, heb je nog een stukje meer waar voor je geld.
En de zwoerd, oren kan je frituren, of ook in de snert met varkens poten, de darmen om worsten te maken.
O ja ook de staart kan je gebruiken.

Botten tot calcium poeder vermalen.

Wat moet je nu echt weggooien van een varken, het haar, nagels en zeker de schildklier???
Medicijn:
Varkens schildklier poeder, voor schildklier patiënten.
https://www.hashimoto.nl/schildkliermedicatie/
-----------------------------------------------------------------------------

Wat wordt er allemaal gemaakt van een varken?

Maar er zit ook vaak varken in appelsap, roomkaas, nougat, koffiemelkpoeder, tompouce, drop en medicijncapsules.
Varken zit in hologrammen, veiligheidshandschoenen, kogels, kunstmest, foto's, verf en sigaretten.
Varkensvet wordt verwerkt in zeep, wasverzachter, tandpasta, verf, kaarsen, biodiesel en smeermiddelen.15 feb 2014

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog iets van varkens,

De huid van varkens kan gebruikt worden om trommelvellen van te maken, waarbij het een geprepareerde huid betreft die opgespannen wordt om een drum te vormen, of om trommels met dubbele vellen en rammelaars te maken.

Noem me hypocriet maar een dier slachten (bedoel eigenlijk het doden) zou ik niet kunnen, het vlees eet ik graag dat weer wel. Het dier uitbenen zodat er zo min mogelijk verloren gaat lijkt me dan eigenlijk weer respectvol naar het dier. (Bijzondere gedachte als ik er zo over nadenk.)

We hechten steeds meer waarde aan “diervriendelijk“ vlees. Halen bij een lokale slager en daar kun je de dieren en hun huisvesting ook bekijken. Ons idee erbij is dat de dieren hun tijd hier toch enigszins waardig kunnen doorbrengen.
Daarbij beseffend dat het consumptiedieren zijn.

Misschien verbeelding maar ik ervaar het vlees als smakelijker. En laat het stukje vlees mss kleiner zijn, ietsje minder mag best als het goed smaakt. Oh ja, en de afmetingen zijn misschien niet allemaal gelijk, krijgt de partner straks een groter stukje vlees.😳)

Vanochtend nog even naar de laatste twee kalfjes gelopen bij de buurman, met deze kalfjes verdwijnt een melkvee bedrijf van meerdere generaties.

Was men zich maar beter bewust waar ons voedsel vandaan komt en hoe dit geproduceerd en verwerkt wordt. (Eigenlijk moet dat niet beperkt worden tot voedsel, maar alles wat je tot je neemt.)
Diepzinnig.😉🤭

Ik begrijp deze zin niet, kan er niets van maken.

Ik vermoed dat @justme igor bedoelt, dat je een reep varkenshuid kan gebruiken om een mes aan te scherpen (als nabehandeling bij het scherpslijpen).
En dat het met fijn zand, dat eerst gewassen is en waar het vuil uitgespoeld is, gebruikt kan worden om de reep varkensleer mee te impregneren, zodat het van een fijnkorrelig schuurmiddel voorzien is.

Maar @justme igor , kan me corrigeren als mijn "vertaling" niet juist is. Ik vermoed dat Nederlands niet zijn moedertaal is.

Maar @justme igor , kan me corrigeren als mijn "vertaling" niet juist is. Ik vermoed dat Nederlands niet zijn moedertaal is.

Nederlands is mijn moedertaal(brabander in hart en nieren, geboren en getogen), echter ik ben wel meertalig: Belgisch, Engels, pools en Bulgaars, mn vrouw is helemaal een talen knobbel: Roemeens Italiaans, Oekraïens, Pools en Engels
Ik ben af en toe wat lui met mn grammatica en spelling controle, ik zal in het vervolg hier beter op letten, mijn excuses.

Anyway "PlumBum" Je zit helemaal goed, inderdaad de nabehandeling na het scherpslijpen.
Voor gebruik zet je je mes altijd even aan, vandaar ook het aanzet staal die je bij menig (hobby) kok zal vinden.
Ook mbt ouderwetse knip scheer messen gebruik je ook een leren lap, opgeschuurd om even aan te zetten.
Om af te maken gebruik je de nette gelooide kant.

Als je ergens een handje zand hebt is dat meer waardevol dan dat je denkt.
Niet alleen voor water filtering, of een sok mee te vullen voor verdediging, maar ook voor het slijpen van je messen en zelfs je gereedschappen.
Zelfs je tanden poetsen mbv schone as of kokus vet/olie.

Het zand moet gewassen worden, je houd dan schoon grover zand over en een sediment.
Beide moet je behouden, het sediment is perfect om nat op een stuk huid te doen en zo je messen te scherpen.
Je kan als proef even bij menig zandbak langslopen.(ontsmetten kan in de zon, droog is goed)
Als je hiermee gaat spelen dan kun je je "proces" resultaat ook verder fine tunen.

Bij de meeste slagers kan je nog buikspek met zwoerd bestellen, ga hier eens mee aan de slag mbt het huid bewerken met zout (looien) schuren en scheuren!
Een leuk hesje is ook zo gemaakt, veters/draad of een buidel, ect

Leer looien is best wel een smerig klusje, het vet moet er afgeschraapt worden, dit kan gebruikt worden in je stoof of op je weck voor extra zuurstof afsluiten.
Maak er een lekkere smeer boter van, of een reuzel, een lekkere variant hierop is "smalec" google het maar eens.
ook perfect na zuiveren om je leren onbehandelde kleding mee in te vetten, schapen vet blijft hier het beste voor!.

Na het schoon schrapen laat het even drie dagen in je ochtend urine weken, gaat het mengsel ammoniak achtig ruiken is het "klaar" om opgespannen te worden.

Wederom afschrapen en met zout erover heen, zout trekt er lekker in en ontsmet.
Waarom houden honden er toch zo van om op leer te kauwen?
na een dag zout afschrapen en nieuw zout erover.

Een goede leer naald heeft niet iedereen in huis, en zeker niet in de rugzak zitten.
Pak een botje sla kapot en schuur dat langs een steen tot een spijker achtig iets om de huid te perforeren, dan met een stukje hout kan je de "veter/draad" door dat gaatje "duwen"...
Nu hoef je ook geen vingerhoedje meer te hebben, of pak een halve hoef.

Preppen is 1 maar oefening baar kunst en reeele kansen!

Nederlands is mijn moedertaal(brabander in hart en nieren, geboren en getogen), echter ik ben wel meertalig: Belgisch, Engels, pools en Bulgaars, mn vrouw is helemaal een talen knobbel: Roemeens Italiaans, Oekraïens, Pools en Engels
Ik ben af en toe wat lui met mn grammatica en spelling controle, ik zal in het vervolg hier beter op letten, mijn excuses.

Preppen is 1 maar oefening baar kunst en reeele kansen!

Bedankt voor je reactie beste @justme igor

Het prepper forum is iets prachtigs we schragen elkaar door de jaren heen en worden er steeds meer door ontwikkeld.

Als we het te gek maken komen we even op het bezinningsbankje, daar mogen we dan plaats nemen op verzoek van het team.:thumbup::D

Een fijne instelling dat je nog meer je best wilt doen dat siert je. :) 😉 👍

Ik ben af en toe wat lui met mn grammatica en spelling controle, ik zal in het vervolg hier beter op letten,
Belgisch? Dat is nieuw voor mij.

Terug
Bovenaan