• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

vernielingen aan je voertuig, door sneeuw en bevriezingen.

Arie

Diehard Prepper
Ik heb nog sneeuw kettingen in auto liggen.
Moet wel heel gek worden kwa weer als ik daarmee niet thuis kom.
En ik gebruik altijd de handrem in ieder weer type ook buiten nederland en is nog nooit vast gevroren.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

DO-it

Diehard Prepper
Ik gebruik de handrem zelden, de mijne staat gewoon in z’n 1. :rolleyes: Nog nooit problemen mee gehad (ook niet op een licht hellinkje). Verder heb ik twee kurken van twee wijnflessen in schijfjes gesneden. Deze leg ik onder de ruitenwisser, waardoor ze niet vast vriezen aan de ruit. Ook heb ik een scherm aan de buitenkant van mijn autoruit liggen. Hierdoor bevriest die niet, scheelt weer krabben:fluit:

Dit jaar voor het eerst: doordat het scherm van vorig jaar niet meer heel goed was, heb ik bij de Lidl een nieuw scherm gekocht. Het oude niet weggegooid en met dat het ging vriezen, bedacht ik dat mijn oude scherm aan de zijkant zou kunnen passen. Zo gezegd zo gedaan, hij paste! :thumbsup: Concreet, nu hoef ik de zijkant ook niet meer te krabben en de deur vriest niet vast, want er zit wat tussen. Tenminste deze voorzichtige conclusie trek ik nu, na een paar dagen winter..... Ben benieuwd of dit ook geldt voor een langdurige, echte winter. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

zonnebrood

Mankinds only hope
Bevroren rubbers gelukkig geen last van gehad, smeer deze altijd in met een dun laagje vaseline. Voor we weg rijden zette we de motorverwarming en de cabine verwarming aan, dan is het meeste sneeuw en ijs wel gesmolten om makkelijk weg te kunnen halen.

Paar weken terug viel bij de buurman een plak ijs vanaf het dak op z'n auto. Auto was helemaal total loss :/
 
J

J.J

Gast
Toch weer op een idee gekomen,,,, bij autowasstraten gebruiken ze plastik hoesjes om de ruitenwissers te beschermen tegen het was geweld, maar je kunt ze ook prima gebruiken ik de winter tegen het vast vriezen in de winter,
ik heb ze en gaat ze de volgende keer gebruiken als het gaat vriezen of sneeuwen, plus de ruitenwissers omhoog.
 

Niels

Mankinds only hope
@J.J ik ben benieuwd. Ik laat ze altijd gewon vast vriezen, en trek ze los voor ik de auto in stap. Misschien beschadigd dat de rubbers wel.
Maar als die zak er om zit, vriest die zak dan niet vast aan je ruitenwissers? Krijg je de zak wel van de wissers als alles bevroren is? Ik ben benieuwd :).
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor diegene die met de auto ook in Duitsland rijdt, daar zijn andere regels wat betreft winterbanden.
Die regels gaan ook nog eens veranderen per 1 januari 2018
Banden met alléén M +S aanduiding zijn niet meer voldoende. De band (winterband of all seasonband) moet voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje).
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2152906/Strengere-regels-voor-winterbanden-in-Duitsland
https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland

sneeuwvloksymbool1.jpg
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar maanden geleden hebben we achter twéé seasonband laten monteren, ik ga straks kijken of er speciale tekentjes op staan.
Ja dat tekentje hebben we ook op de band staan @Stuudje ik heb gekeken.
 

Ray

SHTF Expert
Toch weer op een idee gekomen,,,, bij autowasstraten gebruiken ze plastik hoesjes om de ruitenwissers te beschermen tegen het was geweld, maar je kunt ze ook prima gebruiken ik de winter tegen het vast vriezen in de winter,
ik heb ze en gaat ze de volgende keer gebruiken als het gaat vriezen of sneeuwen, plus de ruitenwissers omhoog.
@J.J ik ben benieuwd. Ik laat ze altijd gewon vast vriezen, en trek ze los voor ik de auto in stap. Misschien beschadigd dat de rubbers wel.
Maar als die zak er om zit, vriest die zak dan niet vast aan je ruitenwissers? Krijg je de zak wel van de wissers als alles bevroren is? Ik ben benieuwd :).

Leg een paar wijnkurken in je auto en leg die onder de ruitenwissers als het dreigt te gaan vriezen. Als ze net los staan van de ruit, kunnen ze er niet aan vast vriezen.

Zorg igv dat je bij het parkeren je autoruitenwissers uitzet. Rukken ze niet de rubbers er vanaf als je de motor weer start.

Voor diegene die met de auto ook in Duitsland rijdt, daar zijn andere regels wat betreft winterbanden.
Die regels gaan ook nog eens veranderen per 1 januari 2018
Banden met alléén M +S aanduiding zijn niet meer voldoende. De band (winterband of all seasonband) moet voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje).
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2152906/Strengere-regels-voor-winterbanden-in-Duitsland
https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland

sneeuwvloksymbool1.jpg

De meeste winterbanden voldoen reeds, maar er geldt ook nog een overgangsperiode. Mensen die nu al winterbanden hebben, mogen nog jaren met alleen de M+S in de winter rondrijden, tot september 2024. Koop je na 1 jan 2018 winterbanden, moeten ze wel voldoen aan de nieuwe eisen.

Mijn winterbandjes voldoen, zag ik net
 

Jasje

Prepper goeroe
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Die heb ik ook maar blijken soms toch wel glad bij ijs. Als budget alternatief is een eenvoudige standaard rubbermat ook perfect is mijn ervaring.
Bekijk bijlage 10072
Ja de nieuwe rubberen matten had ik ook maar heb het weg gegooid mijn maatje vond het te erg stinken in ons campertje.
Had vroeger ook wel twee jutezakken bij me in de auto, heb je ook vat op de weg als je even niet van de plaats komt met ijzel.
We hebben dat een keer gehad met ons oude T3-campertje.
 

Marcov

Prepper goeroe
Buiten de noodzakelijke dingen water,eten, touw , takel, bijl, breekijzer, kookspul, slaapzak enz.... Heb ik deze https://www.nonpaints.com/nl/auto-anti-slipmat-grip-systeem-wegrijhulp-vouwbaar-per-set-van-2-stuks ook in mijn "crashkist" in de auto. Altijd handig, is het niet voor sneeuw dan altijd goed goed om uit modder te komen.
Die wegrij hulpen kunnen heel handig zijn. Het probleem is vaak dat als je ze gebruikt hebt en je stopt om ze op te pakken, je vaak weer vast staat.
Met achterwiel aandrijving knoop je er gewoon een touwtje aan en kun je ze een stukje meeslepen.
Wat ook vaak goed helpt is een emmertje zand meenemen, of je haalt bij action oid goedkope automatten. Die zou je evt. kunnen laten liggen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb zelf extreem lang in een file gestaan op de wintersport en heb sindsdien altijd extra brandstof bijme. In me bus nu staat standaart 20l diesel.
Een vrachtwagen spanband heb ik ook bij me.
Kan je toch je zelf aan een vangrail ofzo helpen door de band te spannen.
Ik zal ook weer eens opzoek moeten naar mijn ijskrabber die heb ik al jaren niet meer gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Ray

SHTF Expert
Buiten de noodzakelijke dingen water,eten, touw , takel, bijl, breekijzer, kookspul, slaapzak enz.... Heb ik deze https://www.nonpaints.com/nl/auto-anti-slipmat-grip-systeem-wegrijhulp-vouwbaar-per-set-van-2-stuks ook in mijn "crashkist" in de auto. Altijd handig, is het niet voor sneeuw dan altijd goed goed om uit modder te komen.
Ik heb me al eens kunnen redden door het gebruik van mijn automatten voor tractie onder de wielen. Werkt veel beter dan het aanslepen van takken e.d.
Tegenwoordig heb ik van die rubberen matten (handig met modderpootjes uit het bos), werken nog beter.
 

Ray

SHTF Expert
Alles met wat meer grip helpt natuurlijk, zag hierboven ook al de schoonloop matten. Niet echt ruimte vriendelijk zodat je ruimte heb voor belangrijke dingen, maar okee.
Ehh, automatten, die dingen onder je voeten die in elke auto standaard aanwezig zijn, nemen geen extra ruimte in.
Dat is nu net de tip. Een sleepwagen is meestal duurder dan automatjes.
 
Ehh, automatten, die dingen onder je voeten die in elke auto standaard aanwezig zijn, nemen geen extra ruimte in.
Dat is nu net de tip. Een sleepwagen is meestal duurder dan automatjes.

Moeilijk he raynman goed lezen, had het alleen over automatten dat alles wat grip heeft helpt. RUBBEREN schoonloop matten zoals eerder hieronder eerder genoemd.

Die heb ik ook maar blijken soms toch wel glad bij ijs. Als budget alternatief is een eenvoudige standaard rubbermat ook perfect is mijn ervaring.
Bekijk bijlage 10072
 

Roel

Mankinds only hope
Allemaal heel zinnige zaken lees ik hier.
In onze Dacia logan zit veel ruimte, daar de achterbank permanent omhoog staat. 2.3 m3 kun je wel wat in kwijt.
Bijlen, zagen, schep, slaapzakken, dekens,water, brandstof, sleeptouw, spanbanden, olie, koelvloeistof, remolie, gereedschapskoffer etc.
Allemaal zaken waar je iets aan hebt en die anderen ook al hebben genoemd.
Maar één ding wil ik daar nog aan toevoegen. Als je er de ruimte voor hebt, leg een reservewiel achterin.
Want het is met een auto als de onze nagenoeg onmogelijk om je reservewiel onder de auto vandaan te prutsen als dat één klont bevroren ijs en sneeuwprut is geworden...Stomme Fransozen...:)
En dan is het heel leuk om gewoon een niet bevroren wiel bij de hand te hebben.
Het is trouwens hoe dan ook gemakkelijk, ook wanneer je wiel, zoals bij b.v. VW, onder in je laadruimte ligt en je op vakantie bent, met je hele auto volgestouwd.
 
Bovenaan