• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vers vlees inblikken

Mo0nen

Prepper
Hallo allemaal!

Ik wil vers vlees (laten) inblikken om het langer houdbaar te maken.
Hebben jullie hier ervaring mee, en wat tips en informatie over?

Hoor het graag :)

Gr, Michael
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben geen inblik expert maar ik vermoed dat verse produkten met een hoge hoeveelheid vocht niet goed blijven zonder enige vorm van conservering.
Sap (suiker), zout (pekel).
 

Dorpsgek

Survivor
Vers vlees inblikken zal je denk ik na afloop niet goed bevallen. In versvlees zitten eiwitten en een zwik andere stoffen waaronder suikers. Zodra je het blik verwarmt om tot inblikken te komen gaan de eiwitten en suikers gieren...... Wanneer het blik tzt open gaat zal je nooit vers vlees aantreffen.

Wat wel eventueel zal lukken is om rauwe gehaktballen in te blikken. Deze komen er dan later ready to eat uit. Dergelijke balletjes zijn gewoon in de super te koop.
 

Ray

SHTF Expert
Hallo allemaal!

Ik wil vers vlees (laten) inblikken om het langer houdbaar te maken.
Hebben jullie hier ervaring mee, en wat tips en informatie over?

Hoor het graag :)

Gr, Michael

Wecken is hetzelfde proces als inblikken en daar is sneller informatie over te vinden. Rauw vlees kun je niet inblikken, het is altijd in een bereidde, gegaarde vorm. Het insluiten van levende bacteriën in een blik gaat niet werken, die moeten eerst om zeep.

Of bedoel je niet rauw vlees met 'vers vlees'?

Inblikken daar heb je best een duur apparaat bij nodig, de meeste mensen wecken daarom. Het wecken van vlees vereist wel extra aandacht, ivm met het zeer geringe risico op botulisme. Ok, is al meer een eeuw geleden dat iemand daar aan overleden is, maar je zult bij het lezen van informatie over wecken dit dilemma zeker tegen komen.

Een apart weck topic bestaat nog niet. Hier een topic over wecken op het oude forum: http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-4078.html en een topic specifiek over inblikken: http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-1870.html
 

A.N.

Senior Prepper
Rauw vlees kun je niet inblikken, het is altijd in een bereidde, gegaarde vorm. Het insluiten van levende bacteriën in een blik gaat niet werken, die moeten eerst om zeep.
Uit deze bron zou het volgens de volgende informatie wel kunnen.
Er zijn twee mogelijkheden om het vlees voor te bereiden om in te blikken. Allereerst kan het vlees getumbled worden. Het gaat dan in een machine waarin het vlees samen met zout, kruiden en wat water wordt rondgehusseld. Als alle ingrediënten goed zijn verdeeld worden de blikken gevuld. Ook kan het vlees vooraf op de normale manier worden voorgekookt of - gebraden om vervolgens gevuld te worden. Dat voorgaren mag niet al te hard gebeuren en zeker niet te lang om te voorkomen dat het vlees tijdens het sterilisatieproces na het inblikken te gaar wordt. De voorgaringstijd is afhankelijk van de soort vlees. Een riblap heeft veel meer tijd nodig dan bijvoorbeeld ingeblikte hamburgers.
Het (verder) bereiden/garen van het vlees gebeurd dan vervolgens tijdens het sterilisatieproces waarbij de kerntemperatuur (hart van het blik) minimaal 90 minuten 110 graden moet zijn.

Vanwege de lengte van dit sterilisatieproces wordt over het algemeen vlees gebruikt wat lang "op het vuur mag staan" zoals stoofvlees.

Note: Ik heb het één en ander (nog) niet geprobeerd, deze post baseer ik puur op informatie van het internet.
 

petroman

SHTF Expert
Staat toch duidelijk dat het vlees voorbewerkt wordt, met kruiden en/of voorkoken en/of braden.
Dus geen vers onbewerkt vlees.
 

A.N.

Senior Prepper
@petroman
Ray praat over rauw vlees.. Je kan kruiden wat je wil maar het is nog steeds rauw als het het blik in gaat. Het garen gebeurd pas nadien.
 

Flos

SHTF Expert
Van inblikken heb ik geen kaas gegeten. Wecken daarin tegen heb ik al veel gedaan.
Met vlees wecken komt er veel zorg bij kijken . Nog meer dan bv. groenten wecken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan kruiden wat je wil maar het is nog steeds rauw als het het blik in gaat. Het garen gebeurd pas nadien.
Als vlees ingeblikt wordt, wordt het eerst bewerkt, voorgegaard, en daarna wordt het vlees (inderdaad veelal stoofvlees) ingeblikt en nog eens op temperatuur gebracht.
Target heeft gare kipfilet in blik, een van de weinige blikken zonder saus of stoofvleesachtige producten.

04-blikken.jpg


Complete uitleg proces inblikken
 

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
Het linkje wat je geeft is exact mijn bron die ik hierboven aanhaal en quote.
Daar spreken ze toch echt over 2 verschillende manieren van het vlees blik-ready maken.
1. Enkel kruiden.
2. Voor-koken of braden.
 

Ray

SHTF Expert
Uit deze bron zou het volgens de volgende informatie wel kunnen.

Het (verder) bereiden/garen van het vlees gebeurd dan vervolgens tijdens het sterilisatieproces waarbij de kerntemperatuur (hart van het blik) minimaal 90 minuten 110 graden moet zijn.

Vanwege de lengte van dit sterilisatieproces wordt over het algemeen vlees gebruikt wat lang "op het vuur mag staan" zoals stoofvlees.

Note: Ik heb het één en ander (nog) niet geprobeerd, deze post baseer ik puur op informatie van het internet.

Bij het thuis wecken gaar je het vlees eigenlijk altijd voor zover ik weet. Het proces wat jij beschrijft heeft hogere temperaturen dan 100 graden nodig en dat wordt lastig thuis. 't Kan in een snelkookpan hoger dan 100 graden, maar daar past meestal maar een enkele flinke weckpot in.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik weck graag, maar ik weck geen vlees. Juist omdat het te ingewikkeld is en kans op mislukken te groot is. Je hebt heel goede wecksnelkookpannen nodig, die alleen in Amerika te koop zijn, en die stervensduur zijn ook nog.Deze is 290 dollar.
f01a2001-27aa-4412-8a3c-34e7c8e9d129_1.e5b883aceba7001433bf269a7edf2a24.jpeg
 

A.N.

Senior Prepper
Of hij nog reageert of niet, ik vind het onderwerp interessant genoeg om verder over te gaan ;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik weck graag, maar ik weck geen vlees. Juist omdat het te ingewikkeld is en kans op mislukken te groot is. Je hebt heel goede wecksnelkookpannen nodig, die alleen in Amerika te koop zijn, en die stervensduur zijn ook nog.Deze is 290 dollar.
f01a2001-27aa-4412-8a3c-34e7c8e9d129_1.e5b883aceba7001433bf269a7edf2a24.jpeg
Die pan heeft niets te maken met wecken. Technisch gesproken (ik klink idd als de gebroeders bever) Is dat een pan voor inblikken.
 

martin

Mankinds only hope
Die pan heeft niets te maken met wecken. Technisch gesproken (ik klink idd als de gebroeders bever) Is dat een pan voor inblikken.

Omdat het lastig is om een vloeistof boven de 100 graden te verwarmen en je vlees op 110 moet inblikken/wecken zal je toch echt onder druk moeten inblikken/wecken
 
Bovenaan