• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vers vlees inblikken

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb mijn inblikmachine vorig jaar verkocht. Enerzijds dat de blikken en deksels relatief duur zijn en ;lastig hygiënisch te houden in je stock en anderzijds omdat blik (metaal met een laagje) toch eerder onderhevig is aan vocht\koude. Al is je vlees technisch 10 tallen jaren houdbaar in glas, het blik zelf vergaat eerder.

Voor mij dus uitsluitend glas wat nagenoeg onbeperkt houdbaar is en herbruikbaar.:thumbsup:
 

Mayo

Last (wo)man standing
vlees in glas heb ik in de winkel nog nooit gezien ( op bockworst na) en zelf inmaken van vlees onder de 120C vind ik wel een risico...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
vlees in glas heb ik in de winkel nog nooit gezien ( op bockworst na) en zelf inmaken van vlees onder de 120C vind ik wel een risico...

Ahh we praten langs elkaar heen merk ik. Ik bedoel het wecken van Vleesgerechten dus stoofschotels en niet op het inblikken van vlees zelf.:oops:

Dat koop ik ingeblikt in Duitsland, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de smaak van dit vlees, kip en ingeblikte worst niet echt super vind. Ingeblikt vlees uit Polen schijnt beter te zijn maar daar kan @Flos weer iets meer over vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Ik vind de poolse vlees blikken lekker vooral het varkens vlees. Sommige duitse blikken zijn ook lekker andere dan wat minder.
Ik heb het al meermaals gezegt. Over kleur en smaak kan men niet discussiëren.
 

Mayo

Last (wo)man standing
heb het onderstaande besteld:

Uw Bestelling:
  • Kipfilet (2 pers) 2 x 125 gram: 1 € 4,95
  • Spagettivleesmix (2 pers) ± 1 x 500 gram: 1 € 4,85
  • Rundergehakt (4 pers) 4 x 125 gram: 1 € 6,50
  • Runderlappen (2 pers) 2 x 125 gram: 1 € 4,95
  • Runderrollade (2 pers) 1 x 500 gram: 1 € 7,25
  • Runder verse worst (4 pers) 1 x 500 gram: 1 € 6,95
  • Rundervinken (2 pers) 2 x 125 gram: 1 € 4,95
  • Slavinken (2 pers) 2 x 125 gram: 1 € 3,95
  • Sucadelappen (2 pers) 2 x 125 gram: 1 € 4,95
  • Varkensrollade (2 pers) 1 x 500 gram: 1 € 6,25
Zal laten weten als het binnenkomt en als ik een en ander gegeten heb :p


de blikken zijn afgelopen week binnen gekomen:

P1070795.JPG

Wat meteen opviel was dat het blik met verse runderworst een flinke deuk had... :(

P1070796.JPG

Die is dus niet geschikt om lang te bewaren en gaat als eerste open. Ook mis ik een productiedatum op de blikken..
Ik weet dus niet of ze al 2 jaar op de plank hebben gestaan bij de slager, voordat ze naar mij gestuurd zijn o_O

Of zou 0320 de THT zijn..?

P1070797.JPG

Wat staat er op het etiket vwb de ingredienten:

P1070798.JPG

Puur natuur, dus :D (E300 is vitamine C)
Na het openen van het blik ziet het er zo uit:
P1070799.JPG

(mag maar 5 foto's per bericht plaatsen, dus zie het volgende bericht :p)
 

Mayo

Last (wo)man standing
in de schaal zien de 4 worsten er zo uit:
P1070800.JPG
Er zit flink wat jus bij :D En geen nep-jus, maar gewoon van het braden van de worsten: lekker!
De jus smaakt koud al goed en de geur van de worst en jus is ook goed.

De wosten wegen samen 378 gram en hebben een redelijk formaat
P1070802.JPG
Ik heb ze langzaam opgewarmd in een pan, terwijl ik aardappelpuree (THT eind 2016 :p) maakte.
De worsten hebben geen 'velletje' en braken in 2 bij het uit de pan halen met een vork, maar dat is niet belangrijk.

P1070808.JPG

De worst smaakt goed (bijna 'als normaal'), is niet vet en voldoende qua hoeveelheid. Jus is lekker en veel, kun je zeker daarna bij een volgende maaltijd gebruiken :thumbsup:
Met een prijs van €6,95 per 4 worsten zeker niet goedkoop en als ik weer een bestelling doe dan zou ik wel aangeven dat ik blikken zónder deuk wil en zou ik willen weten wat de inblikdatum is geweest.
Aangezien ik houdbaar vlees het moeilijkst vind om voldoende afwisseling in te vinden, lijkt dit me een goed alternatief.
Oordeel: een dikke 7.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Flos hoe bedoel je?
Het (grote) gele wikkel is het algemene Gildeslagers wikkel, het witte etiket geeft aan wat er in het blik zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Mayo, er zijn nog een aantal slagers waar je door jou zelf gemaakte gerechten kunt laten inblikken. Dat kan de moeite waard zijn. Hoewel wecken van vleesgerechten ook een prima oplossing kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
in de schaal zien de 4 worsten er zo uit:
Bekijk bijlage 9813
Er zit flink wat jus bij :D En geen nep-jus, maar gewoon van het braden van de worsten: lekker!
De jus smaakt koud al goed en de geur van de worst en jus is ook goed.

De wosten wegen samen 378 gram en hebben een redelijk formaat
Bekijk bijlage 9814
Ik heb ze langzaam opgewarmd in een pan, terwijl ik aardappelpuree (THT eind 2016 :p) maakte.
De worsten hebben geen 'velletje' en braken in 2 bij het uit de pan halen met een vork, maar dat is niet belangrijk.

Bekijk bijlage 9815

De worst smaakt goed (bijna 'als normaal'), is niet vet en voldoende qua hoeveelheid. Jus is lekker en veel, kun je zeker daarna bij een volgende maaltijd gebruiken :thumbsup:
Met een prijs van €6,95 per 4 worsten zeker niet goedkoop en als ik weer een bestelling doe dan zou ik wel aangeven dat ik blikken zónder deuk wil en zou ik willen weten wat de inblikdatum is geweest.
Aangezien ik houdbaar vlees het moeilijkst vind om voldoende afwisseling in te vinden, lijkt dit me een goed alternatief.
Oordeel: een dikke 7.
De coating in de blik ter bescherming van voedsel moet we heel flexibel zijn om niet kapot te gaan door de slag letters, vooral als je het voedsel lang wilt bewaren om de SHTF door te komen.
Als je weer zo'n blik open maakt, ga dan maar met een hele stekke vergrootglas de coating onder de deksel bekijken, als er kleine haarscheurtjes in zitten weet je waar je aan toe bent.

Aan de andere kant zou het blik daar wat gaan roesten dan is er ook nog geen man overboord, roest op zich is niet zo slecht. ((((Als het in de blik met voedsel maar niet door roest))))
In de alternatieve geneeskunde worden ook wel roestige spijker in Appels gestoken om Apperijzer te verkrijgen, wat weer goed zou zijn bij bepaalde kwalen, en ijzer te kort.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De coating in de blik ter bescherming van voedsel moet we heel flexibel zijn om niet kapot te gaan door de slag letters,
De coating is ter voorkoming van roest.
Niet voor bescherming van voedsel..sterker, altijd opletten of het BPA vrij is, BPA troep kan anders "lekken" in je voedsel..
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan