• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verslag: DBB op bushcraftcursus 23/24 juni 2018

Marcov

Prepper goeroe
Bovendien was het echt wel supertof om dit samen met mijn maat te doen, die ik helaas tegenwoordig in het echte leven ook te weinig tref

Even een beetje off topic.

Dit is, denk ik, het belangrijkste van zo'n weekend. Voor je het weet kan het niet meer, heb ik met mijn beste vriend gehad. Beiden steeds te druk, even geen tijd, komt er even niet van. Nu kan het niet meer.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dit is, denk ik, het belangrijkste van zo'n weekend. Voor je het weet kan het niet meer, heb ik met mijn beste vriend gehad. Beiden steeds te druk, even geen tijd, komt er even niet van. Nu kan het niet meer.

Zeker waar. De tijd is nu. Wat er morgen (nog) is kan je nooit voor vanzelfsprekend nemen. Dus pluk de dag!
 

Niels

Mankinds only hope
En nu een keer met een groepje van hier het bos in duiken?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een hutje (na de leeftijd van 10 jaar) jheb gebouwd om in te slapen,
maar ik kampeer / bivakeer wel in het bos met een groen tarpje, enz.
Bat minder bushcraft, en wat realistischer qua kansen enz. mijn inziens.

Als je zin hebt, dan maken we een topic, wie mee wil gaat mee, als het bevalt maken we het steeds wat spannender.
Er zijn hier mensen genoeg zoals @walkabout of @Jasje en nog veel meer, die onder nul met winderig weer
ook midden in het bos liggen :).

Vaak wel een vuurtje er bij voor de warmte, maar dat is nu niet nodig, en zal gezien de droogte op veel plekken momenteel ook niet mogen gok ik.

Maar wel erg leuk om te zien hoe je dit ervaren hebt, en ook de verschillen met andere mensen enzo die je ziet.
Ik vind het wel een stuk realistischer van jou om met een normaal gewicht rugzak te komen.
In een echte situatie loop je misschien hele stukken, en als je jezelf wilt verplaatsen met een mega rugzak, nou,
ik kan je vertellen, ik heb er bijna een been mee gebroken toen ik in een spleet schoot met mijn been, en het gewicht van de rugzak doorduwde.

Dussssssss... goed bezig man! Ervaring +1 dit weekend.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Niels, dank voor 't aanbod om een keer met een groepje te gaan. In een ander leven was ik graag meegegaan, in dit leven zit ik totaal gekluisterd aan reeds bestaande verplichtingen. Werk, gezin en sociale verplichtingen drukken zwaar op de agenda. Ik kan nu al in de planning zien dat ik in feite (in ieder geval) tot aan maart volgend jaar in feite geen tijd meer zal hebben om weer eens zo'n weekend te doen. En tegen die tijd zit ik hopelijk volop in de voorbereidingen voor mijn eerste meerdaagse trekking (naar Schotland :thumbsup:). In de tussentijd zal ik het moeten doen met de gezinsvakantie naar Noorwegen en af en toe een dagtocht met de kinderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Sleep je vrouw en kids mee :fluit: Nachtje op een paalkampplaats/natuur camping. Kids zullen het wel leuk vinden met hun nieuwe aanwinst en kampvuurtje stoken, marshmallows roosteren. (doen jullie die warme dingen ook tussen 2 koekjes?) Broodjes op een stokkie bakken. Voldoe je toch aan je gezinsverplichting? Wil vrouw lief niet mee, heeft zij even vrij van 4 kinderen. :rolleyes:

Maar ff wat anders, hou tijd voor je zelf! Het leven bestaat uit meer dan kinderen en werk! Je hebt al ontdekt dat het een vorm van ontspanning voor je is en dat heb je in je leven zeker nodig! Zie het te veel om mij heen dat mensen vergeten te leven na dat de eerste kind geboren is. Met als gevolg overspannenheid of burn-out. Verplichting gaan tot zover, vergeet niet te leven ;)
 
F

forumlid 1447

Gast
@Lai kinderen zijn ook een vorm van ontspanning.
Je kan er veel van je eigen gedrag ,uit je jeugd, in herkennen.
Je kennis overdragen is ook een leuke ervaring. (Heb je die ouwe zeur weer).
Met 4 kinderen is het geen last, omdat je na 1 al weet of het je ligt of niet.
Heb er zelf meer, weet waarover ik spreek.
Mijn kinderen, die op een na allemaal "volwassen" zijn (18+),
zijn nu een klankbord en inspiratiebron.
Zij kunnen me laten relativeren, en helpen bij dingen die ik niet zag of wilde zien.
Kinderen zijn nooit een verplichting geweest, maar een rede tot voorzichtigheid, nadenken, en
zoals ik zopas nog gelezen heb, dat grote hoofd, en zijn chaos onder controle houden.
En @De Bezorgde Burger , een luxetent voor de vrouw en kinderen ,en pa met een tarp?
Misschien een optie.
 

Lai

Prepper goeroe
Bij jou misschien niet, je wil ze de kost niet geven waar het/de kind/eren meer een "last" zijn dan een vorm van ontspanning. Kinderdag verblijven en kinderopvang is daar een mooi voorbeeld van. Scouting ook. Meer dan eens ouders moeten bellen dat de opkomst toch echt afgelopen was............... 1,5 uur geleden :mad: Ouders waren kind "vergeten"of "vonden het wel ff lekker zonder" Want ja, wij werden er toch voor betaald?? o_O
En ja, veel ouders die ik spreek vinden kinderen achter af toch niet zo aan het droombeeld voldoen. De kinderen beheersen hun leven van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Vooral de tienerjaren willen ze maar wat graag overslaan. Zouden ze voor ze aan kinderen begonnen geweten hebben wat ze nu weten waren ze niet/niet zo vroeg aan kinderen begonnen. Heb ze ook in de familie.
En of het voor iedereen een zegen is hun eigen jeugd in hun kroost terug te zien???? :fluit:

Maar het is aan de bezorgde burger om hier een weg in te vinden. Zeker gezien vrouwlief niet echt achter hem staat wat preppen/bushcraft betreft.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik weet zeker dat mevrouw "de bezorgde burger" wel achter het idee staat, maar niet te enthousiast
in het verhaal meegaat, omdat er ook een manisch kantje aan de meeste van ons zit.
We lopen het risico het "te" fanatiek te doen, ten koste van ontspanning.
Mevrouw "de bezorgde burger" ruikt liever, hars, kampvuur, en andere boslucht bij
haar man en kinderen, dan goedkope parfum, van niet haar parfumfles.
Mijn partner houd me ook graag met beide benen op de grond , anders overdrijf ik.
Ik denk dat vele dit hier herkennen.
We zijn hier met vele die vroeg hun plan hebben moeten/willen trekken,
en vergeten dan wel eens , als we niet alleen zijn, dat niet iedereen,
back to basic kan/wil gaan.
Vandaar de opmerking: luxetent versus tarp.
En dan heeft ma binnenkort de luxetent, samen met de minder avontuur gerichte kinderen,
en liggen de andere kinderen ook buiten onder een zeiltje.
Vaak ook nog een stuk goedkoper, dan de voetbal en andere sporten.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik zal zelf ook nog even meepraten :fluit:.

Meneer @wiliam, je voelt zowel mijn persoonlijkheid als thuissituatie goed aan. Ik ben dol op mijn kinderen, ze zijn behoorlijk slim, redelijk handig, enigszins welgemanierd en bovendien ook zeer geïnteresseerd in de wereld om hen heen. Ik vind het altijd een feestje om tijd met hen door te brengen en ze dingen bij te brengen. Met name als die dingen ook nog eens samenhangen met mijn eigen hobbies. Over het algemeen ben ik een blije, trotse en enthousiaste vader. De kinderen geven richting en betekenis aan mijn bestaan.

Ook je beeld over Mevrouw Burger klopt aardig. Zij is veel nuchterder en praktischer ingesteld dan ik. Zij gaat er niet al teveel in mee, maar houdt me ook niet tegen als mijn voorstellen binnen redelijkheid vallen van tijd, geld en ruimtegebruik. In het afgelopen jaar heb ik al vele dagen en vele honderdjes besteed aan diverse projectjes, voorzieningen en uitrusting. Ze ziet dat dit voor mij een belangrijke hobby is, en tevens een uitlaatklep voor mijn altijd sluimerende depressieve neigingen. Ze was ook vrijwel meteen positief over mijn voorstel voor een meerdaagse bushcrafttrektocht door Schotland met een paar vrienden, ook al gaat daar naar verwachting weer behoorlijk wat tijd en geld inzitten.

@Lai, ik hoor ook wat jij zegt. Ik vind het heel vervelend dat je die ervaring hebt opgedaan met andere ouders, maar helaas niet heel verrassend. In mijn directe omgeving zie ik ook vaak zat mensen waarvan ik denk dat ze misschien beter niet aan kinderen hadden kunnen beginnen. Ik hoop en verwacht dat je niet zo over mijn gezin zou denken, als je ons zou kennen. Alhoewel ik het zelf ook zeer kan waarderen om af en toe een paar uurtjes zonder kinderen iets te doen, maar dat komt ook vaak genoeg voor. Mijn eigen leven staat in de verste verte niet "op pauze".

Het idee van het kamperen met het gezin is iets waar ik inderdaad al heel lang aan werk, maar mijn vrouw en kinderen zijn allemaal nogal luxediertjes en kunnen zich daar nog niet echt in vinden. Mijn aanpak is om geleidelijk aan dat soort ideeën en activiteiten steeds voorstelbaarder te maken voor ze. Ik probeer dus nu via dagtochten (avonturenwandelingen, geocaching) en andere buitenactiviteiten (vuurtje stoken, buiten koken, houtsnijden, tarp opzetten in de achtertuin) dus met name de kinderen warm te draaien voor een nachtje op een natuurcamping, mét een luxetent en een toiletgebouw. Als de kinderen eenmaal aan boord zijn, zal mijn vrouw vanzelf een keer mee willen. Misschien ;).

Beste groet,
DBB
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ken jou en je gezin niet persoonlijk. Kan daar niet over oordelen. Gezien hoe je hier post wil ik je attent maken ook aan je zelf te denken en te doen waar je ontspanning (en voorbereiding voor geval dat... ) in vind. Ik kijk naar mijn omgeving en zie 2 soortenouders ontstaan. Het "soort" dat na de komst van kinderen zelf vergeet te leven en de ouder die af en toe kiest voor eigen tijd om zelf te kunnen leven. Eventjes een weekendje weg met wederhelft zonder kids, helemaal alleen, of alleen met kids.

Thuis voorbereiden kan om eventjes zonder luxe het te moeten doen kan heel goed :fluit: Wifi uitzetten (gebruikt mijn zusje wanneer er gegeten moet worden, succes gegarandeerd), draai de hoofd kraan van het water of gas maar eens dicht, of de hoofdschakelaar van elektra. :rolleyes: Natuurlijk wel op momenten dat er niet alla minuut een monteur gebeld kan worden. Mooi moment om op kampvuur te koken olie lampen aan en gezellig aan de familie bord spelletjes.
 
F

forumlid 1447

Gast
@Lai snap ineens je verhaal over ouders, en hun kinderen even willen missen.:lol:.
Thuis oefenen zonder andere te verwittigen, je zou voor minder je kinderen "even" ergens anders stallen.
Ik deed zoiets ,vroeger, nooit, hele woonwijk zonder stroom oké, rookgordijn, om 5 voor 12 met nieuwjaar, door heel de straat.
27MC versterken, zodat je op de radio, drie blokken verderop kon fluiten, oké, maar je zus plagen, da mag nie.
Zus kon en kan nog steeds niet tegen haar verlies, dus bordspelletjes eindigde bij ons soms in een vliegend bord.
 

Lai

Prepper goeroe
Kinderen ergens anders stallen leren ze niet van dat er wel eens een calamiteit kan uitbreken. Zoals buren die de wijk zonder stroom laten zitten, rookgordijn veroorzaken of de radio's laten fluiten o_O Die onverwachte dingen moeten ze juist leren. En dat leren in een gecontroleerde veilige situatie is niet zo heel erg eng. Alhoewel :rolleyes:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@De Bezorgde Burger wat fijn dat je zo'n leerzaam en leuk weekend hebt gehad :D. Jammer alleen dat je met een onervaren groep was, die blijkbaar nog niet het nut inziet van zaken als lichtgewicht en het hebben van een goed gebalanceerde survival-kit.
Maar wat me echt verbaasd is het feit dat jij de enige was met een EHBO-set :eek:... en de instructeur dan??? Als hij geen (uitgebreide) medi-kit bij zich heeft dan weet hij, mijns inziens, niet waar hij mee bezig is :mad:.
Van november tot juni ga ik ook acht van dit soort weekenden doen, maar de mensen die dan meegaan zijn ervaren en een EHBO-kit is een verplicht onderdeel van de uitrusting :fluit:. Ik zal ook proberen of ik van elk weekend zo'n mooi verhaal kan maken, met foto's (ik weet niet of dat mag) o_O.

Wat betreft het zetten van strikken en vallen moet ik het helaas oneens met je zijn. Vindt een "game-trail" en zet daarop 10 strikken/vallen en je hebt best wel kans dat je iets vangt. Maar ook al vang je niks, je hebt het wel geprobeerd. Waarom zou je dan wel gaan vissen... vaak vang je niks :cool:. Ik althans.
Elke kans om aan proteïne-rijk voedsel te komen, hoe klein ook, moet je aangrijpen. Zeker als het weinig energie kost zoals het zetten van strikken en een vislijn.
Over het inhumane deel... ik vind het persoonlijk veel inhumaner wanneer ik of één van mijn geliefden sterft aan een gruwelijke hongersdood dan wanneer een konijn er een half uur over doet om een gruwelijke verstikkingsdood te sterven. Mijn keuze is dan snel gemaakt :oops:.

Misschien :off:, maar mijn kinderen zijn moslim. Die hebben te maken met regels waarbij heel veel voedsel verboden (haram) is. Daarbij mogen ze niet jagen of dieren vangen met strikken/vallen. Ze mogen ook geen insecten eten. Mijn punt is... eenieder die zichzelf zoveel beperkingen oplegt en denkt dat hij/zij daaraan moet vasthouden tijdens een survival-situatie gaat het op zeker niet redden. Die moet binnen 72 uur gered zijn of ze zijn zo goed als dood :(.

Maar, hoe dan ook, bedankt voor je mooie en uitgebreide verslag. Je bent een lid dat echt iets toevoegt aan dit forum. :thumbsup:

Edit... en die morse-kaart houden we erin, die kende ik nog niet :wave:.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Maar wat me echt verbaasd is het feit dat jij de enige was met een EHBO-set :eek:... en de instructeur dan??? Als hij geen (uitgebreide) medi-kit bij zich heeft dan weet hij, mijns inziens, niet waar hij mee bezig is :mad:.

@CrossbowClan, inderdaad een opmerkelijk puntje. Hij had dus wel een uitgebreide medi-kit mee tijdens dat weekend, maar die bleef op kamp staan terwijl we met de hele groep op wandeling gingen. Voordat dat snij-incident gebeurde, had ik het hier toevallig nog met hem over... Maar ik ben zelf dan ook een bijna-religieuze EDC-er, ik ben nooit meer dan 50m verwijderd van mijn 3 kilo (of meer natuurlijk op trektocht) aan elementaire uitrusting, en daar zit zeker ook een EHBO-setje in.

Van november tot juni ga ik ook acht van dit soort weekenden doen, maar de mensen die dan meegaan zijn ervaren en een EHBO-kit is een verplicht onderdeel van de uitrusting :fluit:. Ik zal ook proberen of ik van elk weekend zo'n mooi verhaal kan maken, met foto's (ik weet niet of dat mag) o_O.

Lijkt me supervet om te doen, ik wou dat ik ook tijd had voor zoiets. Ik verheug me nu al op de verhalen!

Wat betreft het zetten van strikken en vallen moet ik het helaas oneens met je zijn. Vindt een "game-trail" en zet daarop 10 strikken/vallen en je hebt best wel kans dat je iets vangt. Maar ook al vang je niks, je hebt het wel geprobeerd.

Ik ken zelf geen enkele streek/gebied/land waar dit is toegestaan, dus dit is nergens te oefenen en ook nergens te toetsen hoe succesvol dat zou zijn. Voor wat ik gelezen en gezien heb van "echte" survivalverhalen, is er maar bar weinig vlees op de plank van gestrikte dieren, zelfs als ze heel erg hun best daarop deden. De mensen die het langer dan 2 weken redden zijn 9 uit de 10 keer ofwel goede vissers, ofwel de "alles-eters" die niet schuwen om insecten, slakken, eieren, eikels, boomwortels, paddenstoelen, schelpdieren en wat dan ook maar enigszins eetbaar is uit de natuur te eten.

Hoe dan ook, bedankt voor je mooie en uitgebreide verslag. Je bent een lid dat echt iets toevoegt aan dit forum. :thumbsup:

Thanks man. Doet me goed om dat te horen, dit soort reacties maken het de moeite waard om zo'n verhaal op te schrijven! :)

Peace,
DBB
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger ik weet dat je bijna nergens strikken en vallen mag zetten, maar ik doe weleens dingen die niet mogen :eek: want ik wil het dan toch proberen ;).
Zo heb ik eens een eekhoorn gestrikt door een tak tegen een boom te zetten en op 2/3 een aantal beukenootjes opgehangen met een strik ervoor. Totaal had ik er zo zes gemaakt ( 4 uur werk :fluit:), dus 1 op 6. Dat was in Duitsland, mag daar ook niet, maar hij smaakte prima en niemand die er iets van gemerkt heeft (behalve de eekhoorn dan :() :).
 

DO-it

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger ik weet dat je bijna nergens strikken en vallen mag zetten, maar ik doe weleens dingen die niet mogen :eek: want ik wil het dan toch proberen ;).
Zo heb ik eens een eekhoorn gestrikt door een tak tegen een boom te zetten en op 2/3 een aantal beukenootjes opgehangen met een strik ervoor. Totaal had ik er zo zes gemaakt ( 4 uur werk :fluit:), dus 1 op 6. Dat was in Duitsland, mag daar ook niet, maar hij smaakte prima en niemand die er iets van gemerkt heeft (behalve de eekhoorn dan :() :).


Ik weet dat er in Engeland plekken zijn waar het wel mag:fluit:. Daar ga ik het hier niet uitgebreid over hebben:rolleyes:, komt wel een keer bij een kampvuurtje.
 
G

Gast 2000

Gast
In ieder geval: Al doende leert men en je hebt weer een pracht van een ervaring opgedaan waarin je alleen maar meer geleerd hebt voor een eventuele volgende keer.
Zoveel mensen kijke alleen filmpjes en denken dat ze dat dan wel ook kunnen.
+1 kerel
 
Bovenaan