• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vervangen of afstelling lont/pit van een petroleumkachel

Robin

Prepper
20170202_140921.jpg
Na flink wat uit te proberen ben ik tot zover gekomen.
Is die gele flam niet schadelijk??
Kan iemand mij vertellen of ik nu een optimale verbranding heb??
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb op de Facetta een "Jenaer Suprax Glas", SCHOTT&GEN MAINZ, Made in Germany op staan. Jammergenoeg al wel een barst in het glas.

Oei, dat is erg jammer, geen idee of daar nog een glas voor te krijgen is en of dat enigszins betaalbaar is.
Bij mijn Facetta heb ik een lullig foutje gemaakt en de stelring van de brander zit nu muurvast. Is waarschijnlijk wel weer los te draaien met de juiste tools, maar heb het nog niet voor elkaar. Misschien kunnen we van twee één maken?

Met tweetraps kachels heb ik weinig ervaring, maar het ziet er naar uit dat de naverbranding nog niet optimaal werkt. Zo zou het moeten:
220px-Two_stage_kerosine_combustion.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Ben geen expert op kachel gebeid, zeker de nieuwe niet, maar moet die vlam niet blauw zijn ?
Haller glazen zijn toch nog wel te krijgen ?
 

martin

Mankinds only hope
Is die gele flam niet schadelijk??
Kan iemand mij vertellen of ik nu een optimale verbranding heb??

Nee, niet schadelijk, en nee dit is beslist geen optimale verbranding.
Je lont is ruimschoots aan vervanging toe.


Ben geen expert op kachel gebied, zeker de nieuwe niet, maar moet die vlam niet blauw zijn ?

Nee, die vlam moet geel/wit zijn.
In de handleiding staat:
Als je kachel vol brandt zou de verbrander helder wit/geel moeten branden.

Dat heeft te maken met dit stukje (uit de wiki)

Bij sommige modellen worden de hete gassen in een tweede verbrandingsruimte nogmaals gemengd met lucht. De hete gassen die als een wervelende kolom naar boven bewegen komen uit in een tweede, cilindervormige verbrandingskamer, met aan de onderkant luchtgaten. Door de schoorsteenwerking van de stijgende gaskolom wordt lucht aangezogen. De hete gaskolom wordt door een cirkelvormige plaat naar buiten verspreid, waardoor intensieve menging met de aangezogen lucht plaatsvindt en de temperatuur oploopt tot zo'n 1200 graden Celsius. Hierdoor is in de praktijk sprake van een zeer schone, en reukloze verbranding, met als restproducten waterdamp en kooldioxide gas. Geur is uitsluitend waarneembaar bij een te lage verbrandingstemperatuur, dus bij het aansteken en het doven van de kachel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan