• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vetten.. wat, waar en hoeveel?

Roel

Mankinds only hope
We hebben hier in ons lokaal supertje meer dan genoeg zonnebloemolie staan.
Nooit iets gemerkt van tekorten.
Ik vraag me serieus af hoeveel er is verdiend door bepaalde lui tijdens de z.g.n. "schaarste".
Trouwens, boter in blik bij de Appie, 250 gr. €3.49
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een ouderwets mini karn ding om zelf boter te kunnen maken. De boer hierachter heeft melkkoeien. Ik kan met de hand een koe melken. Dus kan een koe aan de melk houden als er geen stroom meer is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

drent

Diehard Prepper
Ik heb een ouderwets mini karn ding om zelf boter te kunnen maken. De boer hierachter heeft melkkoeien. Ik kan met de hand een koe melken. Dus kan een koe aan de melk houden als er geen stroom meer is.
Die moderne holsteiners hebben veel en goed afgestemd voer nodig en ze geven nogal veel melk (of een hoop ellende als het mis gaat, nog afgezien van of ze handmelken accepteren). Kijk liever naar een geit of schaap, kleiner, dus makkelijker qua hanteren en voeren, simpeler ook met meerdere te houden (kuddedier, dus alleen is op zijn minst herrie en uitbreken) en de melk is geconcentreerder, koemelk 10L voor 1kg kaas, geit 5l/kg en schaap zit ergens op 3-4 zelfs. Maakt het makkelijker om aan een vet"rantsoen" te komen door een scheut melk in het eten of glas bij de maaltijd, eieren er bij en je hebt een hele boel afgedekt qua moeilijker aan te komen stuk voeding.
Aantekening 2 : rauwe melk kan hepatitis A of B geven. Wil je gaan/kunnen handmelken of zeker in shtf tijden met rauwe melk werken, haal dan nu je vaccinaties. Samen met tetanus op zijn minst.

Rabies koopt enkel tijd helaas, het biedt geen bescherming zonder behandeling na een verdachte beet/of besmette likkende! hondachtige als die plekken al een beschadigde huid hebben (insectenbeten, schaaf wonden, huid beetje stuk van krabben door jeuk en ook natuurlijk snijwonden of andersinds wonden met bloed).
 

Ray

SHTF Expert
...............
Is dat erg als je de olie gebruikt voor bakken dat die troebel is bij een lage temperatuur?
Nee. Maakt ook niets uit voor de kwaliteit. Sterker nog, vooral ongeraffineerde koud geperste oliën vertroebelen bij lagere temperaturen.
 

Roel

Mankinds only hope
(kuddedier, dus alleen is op zijn minst herrie en uitbreken)
Geloof me, wij hebben in het verleden geiten gehouden om zelfvoorzienend te zijn wat betreft melk en kaas.
Een geit, alleen of in een groep, als ze eruit wil gáát ze eruit...
Zo staan ze aan de goede kant van het gaas, zo aan de verkeerde.
Zelfs aan de scheerlijn valt het nog niet altijd mee.
We hebben gezien hoe een geit net zo lang aan het touw knabbelde tot ze er door was... Joepie! Vrijheid! :)
Om vervolgens gewoon in de buurt van de gehoorzamere familieleden te blijven grazen...
 

drent

Diehard Prepper
Geloof me, wij hebben in het verleden geiten gehouden om zelfvoorzienend te zijn wat betreft melk en kaas.
Een geit, alleen of in een groep, als ze eruit wil gáát ze eruit...
Zo staan ze aan de goede kant van het gaas, zo aan de verkeerde.
Zelfs aan de scheerlijn valt het nog niet altijd mee.
We hebben gezien hoe een geit net zo lang aan het touw knabbelde tot ze er door was... Joepie! Vrijheid! :)
Om vervolgens gewoon in de buurt van de gehoorzamere familieleden te blijven grazen...
Ik heb wollige "geiten" en die kunnen er ook wat van. Als er naar hun mening niet genoeg eten is breken ze uit of schreeuwen de boel bij elkaar (zeker als ze mij zien, iets met brokjes = snoep. Maar qua basis is slechts 1 al geen optie.
 

marrid

Survivor
Als je op google intypt canning butter zie je dat je met een pressure canner boter zo kan bereiden dat het 5 jaar houdbaar is. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar staat nog wel op mijn to do lijstje.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Als je op google intypt canning butter zie je dat je met een pressure canner boter zo kan bereiden dat het 5 jaar houdbaar is. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar staat nog wel op mijn to do lijstje.

Huh, dit wist ik niet. 👍

Ben benieuwd naar de resultaten (en dan vooral hoe het smaakt na het cannen).
Laat je het weten als je het gedaan hebt?
 
F

frans81

Gast
Sinds ik geen boter/ margarine, meer gebruik en op de suikers let gaat het alleen maar beter. Nou zal de ene boter de andere niet zijn. Maar vroeger moesten hen die zelf boter maakten vaak keihard werken. Weer of geen weer. Warm of koud. Verbranding.

Wat doen de meesten nog die keihard werken oa in de bouw. Snackbars genoeg, oa McDonald's werd slapend rijk.
Alles slibt dicht en het gros van alle vetten in de huidige producten is op lange termijn gewoon slecht voor je lichaam.
Je komt vanzelf op de koffie.
Ik merk echt de voordelen van nadenken van wat je naar binnen werkt.

En ik geniet van andere dingen.
Vetten hebben we nodig ! Maar wel de juiste en ook zoveel als lichaam nodig heeft. Vlees zonder vet is ... juist. Smakeloos.
We vreten veel te veel en het verkeerde.
Zuivel gebruik ik in de volle vorm. Smaakt ook beter.
Ze halen wel zakken chips !
Maar pakken dan de magere melk . Ik ben verward haha
 

Roel

Mankinds only hope
Hier is het ook volle melkproducten die zijn het lekkerst en minst bewerkt.
Je moet alleen alles met mate nemen, dan is er niets aan de hand.
Een lamskotelet zonder vetrand is niet lekker.
Als je het mee bakt kun je altijd nog het er later afsnijden.
Dat canning butter wil ik ook eens naar op zoek.
 

Red

Senior Prepper
Iemand sprak over boter op brood... maar tegen de tijd dat je boter op is, kun jeje afvragen of je nog wel brood hebt. Dat is best wel intensief om te maken en te verbouwn (het graan dan) relatief gezien tov alternatieven. (restjes of pappen)

Maar over vetten; Ik heb een flinke voorraad koolzaadolie, maar wil met de tijd ook een handmatige oliepers hebben.

Daarnaast heb ik mijn schapen, en ik natuurlijk het vet van het vlees gaan scheiden, smelten en filteren. Een goede vriend van mij heeft dat met varkensvet gedaan. Krijg je een schone brandende (in geval van licht) maar ook schone braadvet van. Varken heeft natuurlijk veel meer vet om te gebruiken dan schaap. Maar goed, ik ben ook druk bezig met mijn eigen notenboompjes te laten groeien en die persen heeft ook olie. Of Ik ga mijn eigen koolzaad-veld aanleggen. Als het echt zo ver komt heb ik waarschijnlijk hele velden die zijn verwilderd in de buurt. Of zonnebloemen....

En ik heb een ton aan boter in de diepvries omdat ik altijd denk dat ik te kort kom als ik weer eens moet bakken. Daar kom ik echt een tijd mee voorruit.
 

Roel

Mankinds only hope
Braadvet van varkentjes is het lekkerste dat bestaat. De niet moslims in Indonesië gebruiken immer reuzel om in te bakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

RockyFlats

Ruttaan
Ik zag het hierboven al genoemd :ghee.
Plantaardige "boter" om in te bakken, en ingeblikt is het vast lang houdbaar. Ik heb er een paar 1 kg blkken van besteld, samen met wat rijst. Mocht de hemel eens naar beneden komen dan heb in ieder geval iets in huis om de duiven in te bakken, die dan wel mee omlaag zullen vallen.

Hiermee, nooit meer zonder smering voor de kransslagaderen! Het zal dan wel deels verzadigd vet zijn, maar een kniesoor die daarop let. Overleven komt het eerst😉

https://www.rijst.nu/nl/product/aseel-ghee-vegetable-4kg-extra-bestelling/
Lage prijzen hanteren ze, en mijn ervaringen waren goed, dus voor rijst en ghee zijn zij wat mij betreft een aanrader...
Screenshot_20230422-153851.png
 
Bovenaan