• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

voedsel drogen

dreezy

Prepper
De smaak wordt puurder heb ik gemerkt. Ik droog veel appels en peren, maar de smaak is anders, zeg maar voller. Kiwi en frambozen heb ik nog niet gedroogd. Dat weet ik dus niet

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 3 met Tapatalk
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik gebruik tijdens de lentedagen Netzakjes ,voor fijne stoffen, voor het drogen van blad.
Het moet dan wel zonnewarmte kunnen opvangen. (achter glas)
Regelmatig opschudden terwijl ze omhoog hangen en het droogt perfect.
(Opschudden in huis geeft vaak een heerlijke geur.)
Ik haal het blad vooraf al van de steel zodat opschudden geen problemen geeft.
Zo heb ik de hele winter Citroenmelisse Thee, Marokkaanse Muntthee, maar ook Brandnetelsoep van jong gedroogd blad.
Alles na drogen in weckpotten met rubberring en klem opslaan, en alles blijft perfect bewaard.
(Donker opslaan wegens verkleuring)
Overigens, bij 2 jaar opslaan, verliest men snel kwaliteit.
Werkt nu met lavendel. (JULI.) Voor lavendelzakjes.
 

Vempain

Prepper goeroe
Even deze weer wat nieuw leven in blazen :fluit:
Zelf mag ik me nu ook bij een van de gelukkige aansluiten die een voedseldroger hebben:thumbsup:
M'n eerste test was spinazie om zo een beetje een beeld te krijgen hoe het in z'n werk gaat.
300 gram spinazie was voor mijn voedseldroger 3 keer aanzetten vanwege de hoeveelheid.
image.jpeg
image.jpeg
En na 4 uur drogen zag het er zo uit
image.jpeg
Van de 300 gram spinazie was het gedroogde eindgewicht 30 gram. De steeltjes heb ik meegedroogd maar wanneer je deze eraf zou halen is het droogproces van de spinaziebladeren maar 3 uur in plaats van 4 met steel.
 

Vempain

Prepper goeroe
De tweede test was wortelchips, ik had 200 gram winterpeen met de mandoline in dunne schijfjes gesneden en deze met wat olie, zout en peper op smaak gebracht en toen in de voedseldroger. Deze heeft 6 uur aangestaan en was de wortel wel een stuk gekrompen/verschompelt maar nog niet helemaal droog. Waarschijnlijk komt dat omdat ik olie had toegevoegd aan de wortels waardoor deze waarschijnlijk niet verder wilde drogen. Uiteindelijk hield ik 50 gram van de 200 gram wortels over. Deze manier van drogen werkte dus niet en is deze in het avondeten verwerkt en wil ik nog een keer gaan proberen om wortels te drogen maar de olie achterwege te laten in de hoop dat het dan wel lukt.
image.jpeg
Voordat de wortels gedroogd zijn.
En na 6 uur drogen
image.jpeg
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De testen die mis mochten gaan omdat het voornamelijk was om gevoel met m'n voedseldroger te krijgen, en nog makkelijk in het avondeten te gebruiken was. Mocht het niet lukken, maar het was toch nog redelijk een succes. Dus mocht ik van mijzelf aan het vlees gedeelte beginnen om mee te oefenen :lol:
In de aanbieding magere runderlappen gehaald en deze in zo dun mogelijke plakken gesneden en daarna 6 uur laten intrekken in ketjap met wat peper en knoflookpoeder.
image.jpeg image.jpeg

Het vlees droog gemaakt met wat keukenrol en daarna in de voedseldroger, omdat het wat langere repen vlees waren deze in spiraalvorm op het rek geplaatst zodat ik meer vlees kwijt kon.
image.jpeg
Voor iedere 150 gram vlees had ik 50 gram gedroogde beef jerky over
image.jpeg
Na het drogen lijkt het op de beef jerky zoals je in de winkel kan vinden, en het smaakt hetzelfde al dan niet beter omdat je zelf de smaakverhouding bepaalt.
 

Niels

Mankinds only hope
Leuk, @Vempain ! Ik gebruik mijne eigenlijk ook te weinig, maar als ik dit zie...
Ik denk dat ik dat met runderlappen ook ga proberen om beef jerkey te maken, ziet er goed uit!
Gaaf hoor :).

Eet je de wortel stukjes ook zo? Is dat goed te eten?
 

Vempain

Prepper goeroe
Leuk, @Vempain ! Ik gebruik mijne eigenlijk ook te weinig, maar als ik dit zie...
Ik denk dat ik dat met runderlappen ook ga proberen om beef jerkey te maken, ziet er goed uit!
Gaaf hoor :).

Eet je de wortel stukjes ook zo? Is dat goed te eten?
De wortel gaat prima om zo direct te eten en door de peper geeft het naar mijn mening een betere smaak. de structuur lijkt na gedroogd te zijn op de schil van een komkommer. Dus nog best zacht al zal de structuur zal wel anders zijn als er geen olie aan toegevoegd is voor het drogen. Maar eet deze zeker gewoon als snack
 

Vempain

Prepper goeroe
Vandaag 2e poging met wortel drogen en dit keer wel met succes:thumbsup:
Met de mandoline plakjes gesneden en deze voor ongeveer een minuut gekookt in zout water en daarna gelijk met koud water afspoelen zodat het garings-proces van de wortelen stopt.
Deze na uitlekken in de voedseldroger gedaan en zijn ze goed knapperig geworden na het drogen.
Aankomende week even kijken hoe goed ze weer water opnemen.
Dan kunnen ze bij de bulgur met wat andere gedroogde groenten zoals paprika en ui om zo een lichtgewicht maaltijd voor in de rugzak te hebben die toch goed vult tijdens kampeertripjes:fluit:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
De testen die mis mochten gaan omdat het voornamelijk was om gevoel met m'n voedseldroger te krijgen, en nog makkelijk in het avondeten te gebruiken was. Mocht het niet lukken, maar het was toch nog redelijk een succes. Dus mocht ik van mijzelf aan het vlees gedeelte beginnen om mee te oefenen :lol:
In de aanbieding magere runderlappen gehaald en deze in zo dun mogelijke plakken gesneden en daarna 6 uur laten intrekken in ketjap met wat peper en knoflookpoeder.
Bekijk bijlage 10574 Bekijk bijlage 10575

Het vlees droog gemaakt met wat keukenrol en daarna in de voedseldroger, omdat het wat langere repen vlees waren deze in spiraalvorm op het rek geplaatst zodat ik meer vlees kwijt kon.
Bekijk bijlage 10576
Voor iedere 150 gram vlees had ik 50 gram gedroogde beef jerky over
Bekijk bijlage 10577
Na het drogen lijkt het op de beef jerky zoals je in de winkel kan vinden, en het smaakt hetzelfde al dan niet beter omdat je zelf de smaakverhouding bepaalt.

Dat ziet er goed uit! Een tip om vlees goed dun te kunnen snijden: even in de vriezer, dan is het net wat makkelijker om te snijden :)
 
Bovenaan