• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedsel konfijten

Candyman

Diehard Prepper
Voedsel fermenteren heb ik nu aardig onder de knie wat betreft basisvaardigheden maar nu wil ik graag voedsel gaan konfijten.
Helaas kan ik daar minder informatie over vinden als over fermenteren.
Dus hopelijk zijn er mensen hier op het forum die daar wat ervaring mee hebben.
Kan ik bijvoorbeeld honing gebruiken of fruit te konfijten en hoe lang blijft het dan houdbaar?

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, behalve dat ik een liefhebber ben van confit de canard.
Het konfijten van fruit klinkt leuk, maar denk niet dat je nog iets gezonds zult overhouden. Dan kun je nog beter die honing gelijk toepassen op bijvoorbeeld brood.

Als je doelstelling is om fruit langer houdbaarder te krijgen zou je beter het fruit drogen.

Maar wat is de doelstelling? langer houdbaar? of gewoon ervaring opdoen met deze techniek?

Voedsel fermenteren heb ik nu aardig onder de knie wat betreft basisvaardigheden maar nu wil ik graag voedsel gaan konfijten.
Helaas kan ik daar minder informatie over vinden als over fermenteren.
Dus hopelijk zijn er mensen hier op het forum die daar wat ervaring mee hebben.
Kan ik bijvoorbeeld honing gebruiken of fruit te konfijten en hoe lang blijft het dan houdbaar?
@Candyman , je doet jouw naam eer aan!

Geconfijte vruchten, lekker! Op de markt kochten wij het weleens, maar dat is toch alweer langer geleden. Als je over honing begint, dan heb je mij meteen "mee".

Ik heb ook het idee om het conflijten eens te proberen, en dan wordt gember (op siroop) wel een van de eerste pogingen. Kaas met gember...🤪

Kijkend naar wat er zoal geconfijt te koop is, denk ik dat honing zeker moet kunnen, maar dan wellicht toch eerder als vruchten in honing (siroop)? Anderzijds, kan honing ook vast worden, en het vocht eruit laten dampen dat moet toch wel kunnen. AI gaf aan dat dat inderdaad zo is, vraag dat maar eens.

Bij mij is blijven hangen dat gedroogde geconfijte vruchten een lange houdbaarheid hebben. Droog kan geen schimmel of bacterie met suiker iets beginnen. Droge suiker en honing zal het vocht uit een organisme trekken (net zoals zout dat doet) en is ook daardoor niet te haggelen voor een microbe die het leven lief heeft.

Bij het conflijten wordt het vocht uit een vrucht gehaald en voor zover mogelijk door suiker vervangen. Ik denk wel dat het best bewerkelijk is en wat kookenergie zal vragen. Tenzij...

Met de rare kronkel die ik heb🤣, vraag ik mij al af of dat "droogkoken" niet subliem zou kunnen in de snelkookpan die ik heb, maar dan met de vacuümpomp erop?
Een enorme kookpuntverlaging is het resultaat en het water zou eruit moeten vliegen lijkt me. Het kookt dan al bij zo'n 29°C en wordt ook nog eens geforceerd afgezogen. Voor de vacuümpomp wordt het dan wel waterdamp slikken, maar dat pompt er ook weer uit. "Onder de streep", bespaart het m.i. veel energie en tijd denk ik. Ik ga dat echt eens uitproberen.

Eigenlijk kwam ik in eerste instantie op konfijten toen ik me bedacht wat te doen met m'n vlees als de vriezer kapot gaat of langdurige stroomuitval.
En vlees konfijten in de ghee is dan wel een optie.
Maar ik heb er geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk kwam ik in eerste instantie op konfijten toen ik me bedacht wat te doen met m'n vlees als de vriezer kapot gaat of langdurige stroomuitval.
En vlees konfijten in de ghee is dan wel een optie.
Maar ik heb er geen ervaring mee.
Ghee is dierlijk of plantaardig vet, en "konfijten" kan je vlees daarmee m.i. niet @Candyman . Wel bakken, braden en desnoods erin ondergedompeld inblikken of in een jampot stoppen.

Zorg ervoor dat je voldoende zout in huis hebt, en dan kan je vlees wel prima pekelen/zouten, voor zover het niet gebraden door de keel kan, tenminste. En drogen is natuurlijk ook een optie.

Koop eens een 400g blik "Schmalzfleisch" in Duitsland (of beter meteen tientallen ervan, lekker en super-prepvlees!🤪). Je ziet dan hoe men vlees in eigen sap en vet heeft ingeblikt. Koken kan dus ook, en dan het spul heet en zonder lucht in jampotten afvullen. Gevoelsmatig, zou ik er dan de voorkeur aan geven om dergelijk vlees eerst door de gehaktmolen te halen, en het dan met wat kruiden te koken. Het is dan meteen gemakkelijk portioneerbaar en in potten te frotten.

Laatst bewerkt:
Ghee is dierlijk of plantaardig vet, en "konfijten" kan je vlees daarmee m.i. niet @Candyman . Wel bakken, braden en desnoods erin ondergedompeld inblikken of in een jampot stoppen.

Zorg ervoor dat je voldoende zout in huis hebt, en dan kan je vlees wel prima pekelen/zouten, voor zover het niet gebraden door de keel kan, tenminste. En drogen is natuurlijk ook een optie.

Koop eens een 400g blik "Schmalzfleisch" in Duitsland (of beter meteen tientallen ervan, lekker en super-prepvlees!🤪). Je ziet dan hoe men vlees in eigen sap en vet heeft ingeblikt. Koken kan dus ook, en dan het spul heet en zonder lucht in jampotten afvullen. Gevoelsmatig, zou ik er dan de voorkeur aan geven om dergelijk vlees eerst door de gehaktmolen te halen, en het dan met wat kruiden te koken. Het is dan gemakkelijk portionneerbaar en in potten te frotten.

Als je het vlees nou bakt in de ghee en daarna helemaal onderdompelt in een pot en luchtdicht afsluit.
Dan wordt de ghee toch hard en beschermd het vet het gebakken vlees?

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, behalve dat ik een liefhebber ben van confit de canard.
Het konfijten van fruit klinkt leuk, maar denk niet dat je nog iets gezonds zult overhouden. Dan kun je nog beter die honing gelijk toepassen op bijvoorbeeld brood.

Als je doelstelling is om fruit langer houdbaarder te krijgen zou je beter het fruit drogen.

Maar wat is de doelstelling? langer houdbaar? of gewoon ervaring opdoen met deze techniek?

Ervaring opdoen met deze techniek.
Drogen en fermenteren is al voldoende over bekend.
Maar over konfijten kon ik niks vinden op het forum.

Laatst bewerkt:
Fruit kan je misschien konfijten voor de korte termijn?
Alleen de zelfbeheersing is bepalend @Candyman . Gekonfijt fruit is lang te bewaren, maar kan ook op zijn voordat men het weet.😉

Kijk naast konfijten ook eens naar alleen het drogen van fruit. Is het vocht eruit en kan je het koel, droog en zuurstofarm opslaan (zuurstofabsorber) dan is het ook lang houdbaar. Vruchten die sowieso veel suiker bevatten die zijn dan "van nature geconfijt" als het ware. Denk aan dadels, druiven, ananas...

In veel gevallen is vruchten jam, vruchten compôte of ingekookt sap (appelstroop🤪) ook een mooie oplossing.

Ik vond nog een boekje over het conserveren van vruchten. Het is van "Project Gutenberg" en vrij om te delen.

Bijlagen

• The Art of Confectionary Shewing the Various Methods of Preserving All Sorts of Fruits, Dry a...epub
    135.7 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Als je het vlees nou bakt in de ghee en daarna helemaal onderdompelt in een pot en luchtdicht afsluit.
Dan wordt de ghee toch hard en beschermd het vet het gebakken vlees?
Inderdaad @Candyman , net zoals in een blik "Schmalzfleisch", zit daarin dan geen lucht (zuurstof) meer waar het beetje gelatine en vet zit, en dat is de winst. Volledig vullen, zonder lucht.

Een combinatie van vlees en vet is sowieso mooi, want vet om er verder in te bakken heb je dan al, net zoals bij Schmalzfleisch.
Maak je van vleeslapjes geen gehakt dan kan ik mij voorstellen dat er tussen het vlees en de pot al gauw meer vet in moet dan je nodig hebt, en dat is dan wel weer jammer.
Een ander voordeel van gehakt is, dat het ook smeerbaar is, zoals het Schmalzfleisch. Maar het gaat ook zonder moeite mee in de spaghetti of rijst.

Echt, probeer het eens uit... Een 400g blik schmalzfleisch met ui aanbraden. Wellicht wat tomaten(saus) erbij, de rijst of spaghetti erbij... En je hebt een verrukkelijk smakende "boeren maaltijd" vol energie, waarop vier of vijf volwassenen een hele boom uit het gemeenteplantsoen tot spaanders voor de noodkachel kunnen hakken!🤪

Inderdaad @Candyman , net zoals in een blik "Schmalzfleisch", zit daarin dan geen lucht (zuurstof) meer waar het beetje gelatine en vet zit, en dat is de winst. Volledig vullen, zonder lucht.

Een combinatie van vlees en vet is sowieso mooi, want vet om er verder in te bakken heb je dan al, net zoals bij Schmalzfleisch.
Maak je van vleeslapjes geen gehakt dan kan ik mij voorstellen dat er tussen het vlees en de pot al gauw meer vet in moet dan je nodig hebt, en dat is dan wel weer jammer.
Een ander voordeel van gehakt is, dat het ook smeerbaar is, zoals het Schmalzfleisch. Maar het gaat ook zonder moeite mee in de spaghetti of rijst.

Echt, probeer het eens uit... Een 400g blik schmalzfleisch met ui aanbraden. Wellicht wat tomaten(saus) erbij, de rijst of spaghetti erbij... En je hebt een verrukkelijk smakende "boeren maaltijd" vol energie, waarop vier of vijf volwassenen een hele boom uit het gemeenteplantsoen tot spaanders voor de noodkachel kunnen hakken!🤪

Andere mensen laten konfijten en dan kopen is ook een optie natuurlijk 😄
Niet helemaal wat mijn bedoeling was maar als ik genoeg blikjes heb dan heb ik ook geen vriezer meer nodig.

Laatst bewerkt:
Ik heb er wat besteld bij Amazon.
Geen zin om helemaal naar Duitsland te rijden.
@Candyman , plaats in zo'n geval de hyperlink er eens bij?
Er bestaan diverse van die 400 g blikvlees-varianten waarvan ik Schmalzfleisch, Mettwurst, Lyoner en Hausmacher Leberwurst al eens geprobeerd heb. Die vind ik alle de moeite waard.

Sowieso niet te vergelijken met het "smac of spam" dat ik zelf toch doorgaans van een troosteloze niet te haggelen "frikandel-kwaliteit" vind, tegenover vergelijkenderwijs een "Thüringer Bratwurst" (voor die Duitse 400 g blikken)!
Onze oosterburen zijn geen afvalvlees-liefhebbers, en dat verklaart het misschien?!🤣

@Candyman , plaats in zo'n geval de hyperlink er eens bij?
Er bestaan diverse van die 400 g blikvlees-varianten waarvan ik Schmalzfleisch, Mettwurst, Lyoner en Hausmacher Leberwurst al eens geprobeerd heb. Die vind ik alle de moeite waard.

Sowieso niet te vergelijken met het "smac of spam" dat ik zelf toch doorgaans van een troosteloze niet te haggelen "frikandel-kwaliteit" vind, tegenover vergelijkenderwijs een "Thüringer Bratwurst" (voor die Duitse 400 g blikken)!
Onze oosterburen zijn geen afvalvlees-liefhebbers, en dat verklaart het misschien?!🤣

Deze is het:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0013...sspa_mw_detail_m_sccl_3_4/259-7122994-7669828

De prijs is niet gek. "Schweinefleisch im eigenen saft" zie ik. Ik heb daar ook een paar blikken van meen ik, ver weg gestopt in een tonnetje, en die blijven een verrassing tot ik er onder een brug mijn geweldige Daicamping Dl1 op loslaat in het schijnsel van de knijpkat.😉

Tenzij jij natuurlijk de proef op de som neemt en ons meldt wat erin zit @Candyman ? Het zullen grotere stukken vlees zijn vermoed ik, in varkensvet en gelei. En, zeer waarschijnlijk prima prepwaar voor het geld!

Terug
Bovenaan