• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedselvoorraad die je zonder SHTF niet opgebruikt

NuPreppen

Banned
Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@NuPreppen
6 kg gist per maand is wel veel voor 1 persoon.
Ik mis hartig broodbeleg. Maar weet natuurlijk niet waar je houd.


Aangepast met je suggesties... dankjewel

[MOD] link naar eigen website verwijderd. [MOD]
 

NuPreppen

Banned
Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Prep je alleen, waarvoor, flat, stad, boederijtje ?
Ik ben al een tijdje aan het preppen op een appartement maar door de Corona Crisis ben ik tijdelijk werkloos (zelfstandig in de toeristische en event sector) en ben ik uit verveling en in de hoop er mensen met te kunnen helpen om zich ook beter te kunnen voorbereiden/preppen een website begonnen (ik heb meedere website, voornamelijk reisadvies).

[MOD] link naar eigen website met inschrijfmogelijkheid voor een stappenplan verwijderd. [MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
P

Popeye

Gast
Hallo @NuPreppen,
Welkom.gif
Je kan hier een schat aan informatie vinden met div. onderwerpen en met de vele berichten kan je hier
uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.
Er is zoveel informatie te vinden hier, dat je tijd te kort komt.
Ik ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook :fluit:
 
G

gebruiker 3367

Gast
Wat denken jullie van mijn voorraadkast lijst... heb ik nog iets vergeten?

Bekijk bijlage 18054

Mijn lijst is zeker vergelijkbaar, al heb ik iets meer variatie in de preps aangebracht. Niet alleen rijst, maar ook risotto rijst en couscous. Niet alleen spaghetti, maar ook macaroni en tagliatelle bijvoorbeeld. Bouillonblokjes / poeder zou een goede toevoeging zijn om soep en risotto mee te maken. Kant en klare pannenboeken mixen waar je alleen water een toe hoeft te voegen, zodat ik de melk poeder kan bewaren voor mijn havermout en tagliatelle en carbonara sauzen. Melkpoeder is namelijk best duur heb ik ervaren.

In principe kan ik nu 7 gerechten maken:
Spaghetti bolognese, met gedroogde groenten en rul gehakt
Macaroni carbonara, met gedroogde champignons en bacon stukjes
Tagliatelle met roomsaus en spinazie en zalm uit blik
Risotto met gedroogde erwten en champignons
Couscous met ratatouille uit blik
Nasi met gedroogde groente, gebakken uitjes, satesaus en kroepoek
Rijst met rode curry (kokosmelk en curry pasta) en sperziebonen

In de basis nog steeds alleen pasta en rijst, gedroogde en blik groentes, maar voor elke dag van de week een heel andere maaltijd om de variatie erin te houden en het niet te zat te worden zeg maar. Gebaseerd op wat ik sowieso al graag eet, dus de meeste ingredienten worden geroteerd. Alleen de blikgroentes is iets wat ik niet zou eten buiten een noodscenario om. Dat is dus iets wat ik naar de voedselbank zou brengen en vervangen na een X aantal jaar.

Wat ik mij overigens nog wel afvraag is of er een groot verschil zit tussen groenten in pot en groenten in blik?
Is de een beter dan de ander wat betreft houdbaarheid? Weet iemand dat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Petite Prepper Pot of blik is precies hetzelfde proces qua inmaken, resultaat ook hetzelfde. Beiden worden in de fabriek verhit tot temperaturen die thuis nauwelijks haalbaar zijn, zodat ook alle schimmel-, en bacteriesporen dood zijn.

Potten zijn breekbaar, blik niet.
Blik bevat altijd een kunststof laagje aan de binnenzijde, bij een pot zit dat alleen in het deksel.

Je hoeft ze niet na een paar jaar naar de voedselbank te brengen, potten en blikken in onbeschadigde toestand zijn decennia lang houdbaar. Wordt de kwaliteit (vooral de structuur) niet beter van, maar ziek zul je er niet van worden.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper Pot of blik is precies hetzelfde proces qua inmaken, resultaat ook hetzelfde. Beiden worden in de fabriek verhit tot temperaturen die thuis nauwelijks haalbaar zijn, zodat ook alle schimmel-, en bacteriesporen dood zijn.

Potten zijn breekbaar, blik niet.
Blik bevat altijd een kunststof laagje aan de binnenzijde, bij een pot zit dat alleen in het deksel.

Je hoeft ze niet na een paar jaar naar de voedselbank te brengen, potten en blikken in onbeschadigde toestand zijn decennia lang houdbaar. Wordt de kwaliteit (vooral de structuur) niet beter van, maar ziek zul je er niet van worden.

Bedankt Ray, er is namelijk meer in pot dan in blik beschikbaar. Ik dacht dat er mogelijk nog verschil zat in het feit dat glas doorzichtig is, waardoor er zonlicht bij kan komen, maar dat is ook een kwestie van goed op een donkere plek bewaren natuurlijk.
 

Flos

SHTF Expert
@Ray @Petite Prepper potten en blikken die de houdbaarheidsdatum benaderen of er over gaan willen de voedselbanken niet meer. Dat weet ik uit ondervinding.
Ik eet al jaren blikken die over de datum zijn omdat mijn prep voorraad te groot wat en niet rouleer baar.
Deze week nog een blik geconcentreerde melk willen gebruiken om advocaat te maken uit 2015 maar mijn moeder zei. ,, niet doen,, dan er maar een gebruikt die in 2018 verlopen was.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
We hebben hier kippenvlees en ham in blik, vind de kip echt niet te haggelen... Tis wel weg te krijgen met liters zoetzure saus :lol:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Producten waar vet in zit worden ranzig...ook in blik. Maar bv ook noten.
Groenten hebben dit probleem niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Ray

SHTF Expert
Zonder zuurstof erbij kunnen vetten niet ranzig worden. Noten zijn idd heel lastig, deze bevatten van nature allerlei schimmelsporen die toch kunnen ontwikkelen als je ze goed afgesloten of zelfs compleet zuurstof vrij bewaard, wat niet geheel zonder gevaren is.

In NL accepteren de voedselbanken wel diverse producten over de THT datum, dat is ook slechts de datum tot waar de fabrikant aansprakelijk gesteld kan worden.
 

Jannes

Prepper goeroe
We hebben hier kippenvlees en ham in blik, vind de kip echt niet te haggelen... Tis wel weg te krijgen met liters zoetzure saus :lol:

Ik heb wel kipfilet in blik en die zijn serieus prima. Laatst voor een verjaardag kipkerrie salade gemaakt. Ik kreeg veel complimentjes ervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik heb wel kipfilet in blik en die zijn serieus prima. Laatst voor een verjaardag kipkerrie salade gemaakt. Ik kreeg veel complimentjes ervoor.

Dit is echt van die geperste meuk, soort van kippenworst in blik haha. Mss maar eens in de salade kiepen. Nog een goed recept hier voor?
 

Jannes

Prepper goeroe
Dit is echt van die geperste meuk, soort van kippenworst in blik haha. Mss maar eens in de salade kiepen. Nog een goed recept hier voor?

Misschien ligt het ook wel aan de soort kip in blik. Ik heb deze:

https://www.jumbo.com/aldelis-kipfilet-naturel-155g/340439BLK/

En dat is echt geen worst. Het valt wel heel makkelijk uit elkaar, maar als je een één of andere salade wilt maken is dat juist gemakkelijk.

Ik heb er deze kip kerrie salade van gemaakt:

https://www.eefkooktzo.nl/kip-kerrie-salade-voor-op-brood/

De volgende keer doe ik er wel wat minder kip in, meer ananas en maak ik meer saus. Ik denk dat ik ‘m dan net wat lekkerder vind.

Ook heb ik deze kip eens door de soep gedaan en door de pasta: in beide gevallen prima te eten.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Jannes Die van de jumbo kende ik nog niet, interessant, die ga ik een keer aanschaffen en uitproberen. Ik vind het juist fijn als kip uit elkaar valt, niets lekkerder dan pulled chicken :D Kan me voorstellen dat dit mogelijk nog best lekker kan zijn om te verwerken in een pittige curry, nasi of mexicaanse wraps met adobo saus bijvoorbeeld. Bedankt voor de tip.
 

Ray

SHTF Expert
@zonnebrood, dat blikje van jou is gemalen kip, spuitkarkasvlees e.d. en heel wat anders dan de ingeblikte kipfiletjes. Qua voedingswaarde geen probleem, maar qua structuur en smaak niet te vergelijken in een kip/kerrie salade oid.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Jannes Die van de jumbo kende ik nog niet, interessant, die ga ik een keer aanschaffen en uitproberen. Ik vind het juist fijn als kip uit elkaar valt, niets lekkerder dan pulled chicken :D Kan me voorstellen dat dit mogelijk nog best lekker kan zijn om te verwerken in een pittige curry, nasi of mexicaanse wraps met adobo saus bijvoorbeeld. Bedankt voor de tip.
De Jumbo versie heb ik geprobeerd en is niet slecht voor €. 1,39 per stuk, maar deze is echt lekkerder, wel duurder:

https://xxlnutrition.com/nl/eiwitten-proteine/eiwitmaaltijden/kant-en-klare-kipfilet

Maar deze is ook van betere kwaliteit, ze hebben bij XXL Nutrition ook een zelfde blikje zalm (€. 2,99), beide zijn zo goed dat je ze na het verwijderen van het vocht zo kan eten.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@zonnebrood, dat blikje van jou is gemalen kip, spuitkarkasvlees e.d. en heel wat anders dan de ingeblikte kipfiletjes. Qua voedingswaarde geen probleem, maar qua structuur en smaak niet te vergelijken in een kip/kerrie salade oid.


I know, daarom plaatste ik ook even een afbeelding van dat veredelde kattevoer :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan