• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voldoende accu-capaciteit?

martin

Mankinds only hope
Simpelweg claimen dat het niet gaat zonder enige vorm van onderbouwing vind ik wat te kort door de bocht.

Op zich heeft @petroman het prima onderbouwd met de regel:
Tenzij je onevenredig investeert in aantal panelen en dito aantal accu's.

In Nederland heb je soms (zeg maar gerust regelmatig) dat het 5 dagen bewolkt is.
Om dit te overbruggen zal je een flinke hoeveelheid accu's moeten toepassen.

Stel dat er geen alternatieven zijn dan zal je alsnog een afweging moeten maken tussen de kostprijs van een tank diesel/benzine op een aggregaat versus de kosten van 90% overcapaciteit op je accu's.

Hoe hoger de energiebehoefte (avond/winter) hoe slechter de omstandigheden qua zonnekracht.

Dus vanuit economisch oogpunt is het het in Nederland niet te doen.
Maar als je genoegen neemt met alternatieven tijdens de donkere dagen zoals aggregaat, verwarmen/koken met gas/hout, aanpassen aan de omstandigheden, dan is het altijd te doen.
In een land als Spanje is de situatie anders aangezien daar ook in de maanden december/januari voldoende zonuren zijn om je accu's bij te laden
 

Erik78

Prepper
@J.J Bedankt voor je link, erg waardevol en veel informatie! Ik heb gisteren een heel stuk zitten lezen. Ik zie je post er nu niet meer tussen staan trouwens.

@FKAGB Ik heb inmiddels een tweede accu om er zodoende een 24V systeem van te maken. Zal alsnog lastig worden. Je hebt gelijk dat ik meer panelen hiervoor nodig heb, daar heb ik rekening mee gehouden. Bedankt.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Kan je omvormer wel draaien op 24volt? Meestal bepaal je eerst met welke voltage je wilt gaan werken en dan schaf je de onderdelen aan.
 

Niels

Mankinds only hope
Hmmm jah.
Ik denk dat het handig is voor de TS om een beeld te vormen wat reëel is, en wat nodig is voor wat hij wil enz.
In zo'n geval maak ik altijd 2 berekeningen. Ik heb wat voor ogen, laten we zeggen 2 zonnepanelen, laadcontroller,
2 accu's, dus 24V dc, en ik vermoed een inverter om er 230V~ van te maken.
Ik zou een rekensom los laten hoeveel opbrengst de panelen hebben van de winter (want ik lees dat hij er dan mee wil verwarmen).
Dus de berekening begint uitgaande dat de panelen schoon zijn met de opbrengs bij minimaal licht een paar uurtjes per dag,
dan het verlies van de bekabeling naar de laadcontroller, de laadcontroller, en de bekabeling naar de accu's, en misschien ook de zelfontlading
van de accu's s'nachts als dit meespeelt, en de verliezen van de inverter om er 230V~ van te maken.
Al met al zijn deze verliezen alles behalve verwaarloosbaar, en na een rekensom zul je schrikken vermoed ik.

Overigens even rekening houdend met het feit dat wat (Chinese?) fabrikanten aangeven qua rendement over hun producten vaak niet erg overeen komt met de waarheid.

De TS zegt:
Als ik een 12V accu heb van 230 Ah en ik wil elke dag daar een elektrisch kacheltje van 800 watt (230V) 2 uur lang op wil laten draaien, heb ik dan genoeg aan deze accu?

Ik ga er voor het gemak even van uit dat de accu elke dag opnieuw wordt opgeladen dmv zonnepanelen.

Mijn berekening:

Kacheltje: 2 uur x 800 Watt = 1600Wh.
Accu: 230 Ah x 12V = 2760 VAh = 2760Wh
Klopt dit??? o_O Zo zou het genoeg moeten zijn.

Echter mag ik deze accu maar voor 50% ontladen dus eigenlijk maar (2760 / 2=) 1380 Wh. In dat geval is het niet genoeg. Of wordt er bij de fabrikant al van een gedeeltelijke ontlading uitgegaan?
Dus hij wil de kachel (Ohmse belasting) 2 uur aan hebben, dit kost 1,6 kW (zonder h).
Hij heeft 2 accu's van 230 Ah bij 12V, dan komen we volgens zijn berekening uit op 2760 W = 2,7 kW.
Blijkbaar omdat dit type accu niet helemaal geschikt is om diep te ontladen wil men deze voor de helft ontladen.
Ik weet niet precies hoe men dit gaat doen, maar ik vermoed o.b.v. meting van de accuspanning door de laadcontroller.
Nu is het zo dat de spanning hander zakt naar mate men harder ontlaad.
Ik hoop dat dieelektronica goed werkt, anders schakelt het af, klimt de spanning weer omdat de belasting weg is, dus schakelt weer in, zakt wer, enz. kringetje rond.
Maar goed, even er vanuitgaande dat de elektronica goed is van dat ding...
Het verhaal was helft van de capaciteit van de accu waabij we er vanuit gingen dat de elektronica van de laadcontroller prima kon bepalen wanneer dat is, dus 2,7/2=1,35 kW.
Nu prutsen wij achter deze accu's een fijne inverter omdat de kachel van de TS op 230V~ werkt.
Nu adviseer ik je die inverter zelf ook als radiator aan de muur te schroeven in het te verwarmen vertrek omdat deze dingen nou niet direct geweldig zijn qua rendement en wat ze niet omzetten fakkelen ze af als warmte. Plaats je dat ding ergens anders, dan reken toch zeker een 20% verlies.
Dus 4/5e van 1,35 kW houden we over, dus (1,35/5)x4=1,08 kW.
Er was 1,6 kW nodig om de hut te verwarmen, dus de hut word niet warm.

Heb je verder specs van de panelen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een kleine fluister genny van 1000 watt zou al voldoende zijn je 800 watt kacheltje 2u per dag te laten functioneren bij gebrek aan zon.

Ook een uitbreiding met een windmolentje zou je minder afhankelijk maken van alleen de zon. Wind over het algemeen zat in NL.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Een kleine fluister genny van 1000 watt zou al voldoende zijn je 800 watt kacheltje 2u per dag te laten functioneren bij gebrek aan zon.

Ook een uitbreiding met een windmolentje zou je minder afhankelijk maken van alleen de zon. Wind over het algemeen zat in NL.
Kleine windmolentjes maken over het algemeen best veel herrie. Dat kan in een woonwijk nog wel tot problemen leiden. Dat geldt ook voor kleine generatoren. Ik laat de mijne maandelijks even draaien. Dan sluit ik de stofzuiger er op aan. Onbelast loopt hij dan best heel rustig maar als ik 1600 watt vraag van een 2000 watt generator staat hij lekker te brommen in de tuin.

Zoek eens op internet naar een Off Grid Calculator. Of klik op de link https://www.wholesalesolar.com/solar-information/start-here/offgrid-calculator

Voer hier al je parameters in en dan heb je een goed idee van de mogelijkheden. Ik hield/hou altijd rekening met een maximale ontlading van 20%. Ook deep cycle accu's hebben dan het beste rendement. Van iedere 100 ampère kun je er dus effectief 20 benutten. Heb je een capaciteit nodig van 66 ampère voor een dag, dan zou je dus een accubank moeten hebben van ongeveer 400 ampere. Om die fatsoenlijk te laden moet je toch wel een 40 ampère laadcapaciteit hebben ofwel net geen 1000 watt bij 24 volt.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@martin : bedankt voor de diepere uitleg.
@Ray: volgens mij is er hier een zonnepaneel topic. Daar is ook al eens door diverse mensen geprobeerd om alles bij elkaar te zetten. Maar het lijkt vaak te stranden in het opzoeken van uitersten.
Ik heb het over "normaal" leven. Niet in een tiny house, met handwasmachine en ditto droger.

Verder:
PV installaties worden schromelijk overschat. Ik heb vaker plaatjes laten zien van mijn installaties.
Dagopbrengst is altijd een berg want de zon komt in het oosten op en gaat in het westen neer (verschil in hoek van lichtinval_1). Ook verschilt dan de afstand/weg door de atmosfeer dus variatie aan licht.
Dit zelfde verschijnsel doet zich voor gedurende het jaar. Dit noemen we in de volksmond dan de seizoenen (verschil in hoek van lichtinval_2).
Je totale opbrengst is us een kruising tussen twee "bergen" aan energie.
Tel daar bij op dat je paneel alleen presteerd als het licht er recht (haaks) invalt en je hebt al een derde negatieve beinvloeding te pakken.
En dan noem ik maar even niet het feit dat orientatie (noord, zuid etc.) van je installatie invloed 4 gaat vormen.

Een familielid heeft een zonneboiler en appt dan 's ochtends vroeg: kijk ik heb al 90graden heet water.
Waarop dan droog opmerk dat ik 's zomers liever wat kouder douche. ja de boiler blijft lekker warm maar in de zomer verbruik ik weinig warm water.
En dat geeft ook @martin aan: als je stroom nodig hebt schijnt hier vaak de zon niet (meer). Hier wordt gewassen en gestreken en gedroogd als dat nodig is en niet afhankelijk van eventuele zonneopbrengst. Kan wel maar dan verwijs ik weer naar "normal" leven.

En ja ik weet dat de term normaal leven ook weer discussies kan oproepen maar ik hoop dat dit niet gebeurd.

@Ray: mijn meter gaat terugdraaien bij ongeveer 500Watt. Daaruit concludeer ik dat dit het ruststroomverbruik is van mijn voetafdruk. Zet ik het strijkijzer of de wasmachine aan dan gaat het verbruik rapido omhoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan