• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vraag over regenkleding tijdens trektocht

Hooiwagen

Senior Prepper
@De Bezorgde Burger

Je hebt het over een meerdaagse trektocht. Als je loopt vind ik regenkleding voor de benen tamelijk zinloos. (Bij enkele buitjes) Ik draag meestal een trainingsbroek van synthetisch materiaal als het regent. Die mag nat worden want hij droogt snel. Droge voeten vind ik heel belangrijk, droge benen is wel comfortabel, maar bij temperaturen boven 10°C niet echt nodig. Of er moet een koude wind staan. Ik ga mee in het of/of verhaal van @logan1202 .
Als ik daarna (na de regenbui) weer door de bossen moet raussen, of een kamvuur maak, of ergens stil ga zitten, dan gaat de warmere, stevigere en vuurvastere werkbroek aan. Dan kan de lichtgewicht trainingsbroek weer in de tas.
Dit verhaal gaat natuurlijk ook op bij een regenbroek die je over je gewone broek aan hebt, maar ik heb liever natte benen dan een zweetbroek, ik loop mijzelf wel warm.

Ik ben benieuwd wat je kiest. Waar ga je heen?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Jaja, zeker goeie punten daar @Hooiwagen. Ik ben zelf ook een enorme warmloper, en ga vrijwel zeker flink zweten met een regenbroek over de reguliere broek. Mij leek het persoonlijk wel mooi om 1 broek te hebben die alles kan, maar het lijkt erop dat waterdichtheid, ademendheid en vuurspetters sowieso niet goed combineert. Eigenlijk wil ik helemaal niet wisselen van broek voor een klein buitje, en eigenlijk wil ik helemaal niet doorlopen in een gigantische pleuriswolkbreuk.
Ik ben benieuwd wat je kiest. Waar ga je heen?

Ik ga eind mei naar Schotland. Verwachte temperatuur tussen 10-20 graden overdag, regelmatig een buitje. Ik zit nu dus te twijfelen in de richting van 1 sneldrogende insectwerende outdoorbroek (en verder helemaal geen andere broek), mogelijk gecombineerd met een poncho, of misschien alleen een wind/regen hardshell.
 

Niels

Mankinds only hope
Je kan ook kiezen voor een goede gewaxte outdoorbroek (Fjalraven), en een dun jasje, en regenhoes voor jouw rugzak,
en voor de zwaardere buien toch een grote militaire poncho waar je helemaal incl. met rugzak onder past.

Er is niks zo vervelend dan zeiknat met wind van 10 graden dat over de vlaktes raast te lopen, daarbij ben je dan ook zo ziek.

Het is een compromis qua gewicht, maar als ik jouw verhaal lees zou ik die in deze wel doen door een goede poncho mee te nemen.
 

petroman

SHTF Expert
Aan een snel drogende broek heb je weinig als je af en toe een buitje pakt.
Je moet dan maar hopen dat tussen de buien je spul droogt. En als dat dan zo is dan wordt je broek weer nat en koel je af.
Een dilemma denk ik zo.
Waar je ook aan kan denken: lange jas en gamaschen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou een simpele poncho niet het allerbeste zijn? Je kunt daaronder dan gewoon de kleding dragen die het lekkerst zit, en last van vochtophoping zal er niet snel zijn. En gaat het eens echt stortregenen dan past ook de partner er nog onder, of (voor de nog ongebondenen) dat leuke meisje of die leuke jongen die met je oploopt. Win-win!
Ook valt het niet snel op, wat er onder zo'n ding verborgen is. Met de vinger wijzen kan een onverlaat misschien al voldoende afschrikken, en het geluksbeertje of de zak met munten houd je voor anderen prima buiten zicht.

In een gekke bui heb ik er eens twee gekocht, ex-Belgisch leger. Dat zijn tegelijk twee tenthelften, en ze zien er helaas niet uit, maar zijn wel onverwoestbaar en ademen een beetje koude-oorlog-nostalgie. Wie kwaad wil, die zal eerder op iemand in een fris kleurtje of in een kek pakje azen, dan op een kennelijke oude ijzervreter. Haha, in werkelijk valt dat laatste dus wel alles mee hoor, maar de eerste indruk is de beste...

Voor wie er nog geen heeft, en ook humor heeft, is dit misschien iets:
upload_2019-3-14_16-7-24.png
De klokkenluider van de Notre Dame...
Ik vond het plaatje in een advertentie op een Duitse prepsite. Protable, haha.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Nou, misschien, zal voor iedereen anders zijn, maar bij een klein buitje bij redelijk goed weer en redelijke temperaturen sluit ik mijzelf niet graai op onder zo'n broeierig ding, vandaar dat ik voor de 2 opties ga.
Broeierig?
Hmmmm, toegegeven, ik heb die poncho nog geen langere tijd gedragen, vandaar mijn vraag/veronderstelling.
Had ik dat wel uitgeprobeerd dan had de een of andere buurman 112 gebeld vermoed ik... Een gek in de straat, of de Belgische commando's zijn binnengevallen...
Maar heb wel een bijna bomvrije jas (het midden tussen een ski-jack en zo'n wegwerkers-jas) die de regen absoluut buiten houdt, maar evengoed de transpiratie voor 100% binnen. Na een uurtje in die jas, regent het van binnen...

Van zo'n wapperende poncho zou ik juist wat meer ventilatie verwachten.

Aha, ik heb het! Mijn dikke buik past in mijn jas als een kurk in de fles, maar maakt van een poncho een prima tent...
Zodra jij dan eens zo dik bent en ik weer slank, dan denken we misschien allebei weer anders...;)
upload_2019-3-14_20-18-16.png
 

Lai

Prepper goeroe
Tja, noem mij gek (geef de voorkeur aan prettig gestoord :fluit:) Maar ik droeg deze. (helaas na 15 jaar overleden moeten verklaren, maar er komt een nieuwe :p)
B650649_BR.jpg

Waarom deze? Nou, met rugzak op heb ik bij veel regenjassen van welk soort ondervonden dat op de schouders het veel sneller gaat door lekken met regen, door de schouderflap blijft het droog. Schouderflap kan los gemaakt zodat rugzak er onder kan. Op deze jas zit een capuchon, heel belangrijk voor mij. Door de lengte blijven mijn benen niet alleen droog maar ook warm. :thumbsup: Helaas hebben die benen nog al de neiging om pijn te gaan doen bij waterkou weer en ik ben niet echt van plan om een skibroek mee te slepen. Door banden die om de benen gaan blijven ze aardig goed de benen beschermen tegen de elementen. De jas is ook kampvuur proef ;) Jas is katoen met katoenen binnen voering. Des ondanks is de binnenkant redelijk snel droog. Op de fiets of te paard (voor gemaakt) heel goed te doen. En als extra deken over slaapzak doet ie ook goed dienst. Alleen die was laag bij houden :(
Ik mis de jas nog dagelijks, heb er weer een betaalbare gevonden. https://www.kramer.nl/Ruiter/Herenmode/Regenkleding/regenmantel Is in bruin of blauw. Weet uit de western wereld dat die er ook in wit/creme is :confused:
 

Jasje

Prepper goeroe
Terwijl ik gewapend met een weliswaar goed ademende en stevige, 560 gram :(zware regenjas (15.000 waterkolom), met dikke pakmaat rondliep toverde tijdens een kampeer sessie @Niels ineens een propje uit zijn zak. Dit bleek gewoon zijn regenjas te zijn :eek:. De jas wordt niet veel meer aangeboden voor een schappelijke prijs maar als je zoekt vindt je 'm nog wel; de Keela Neutronic Smock. Deze bracht de weinig gebruikte regenjas terug naar 122 gram en in een klein propje op te bergen. Vette downsize voor de bob duzzzz.:thumbsup:
2019-04-08_regenjasforum.jpg
Voor wat betreft de broek ga ik al snel voor een goede Fjällräven. Als je de juiste G-1000 stof hebt (dus niet die dunne light/eco versie) dan is hij zelfs niet gevoelig voor kampvuurspetters is mijn ervaring. Maar ik vermoedt dat Fjällräven vooral broeken verkoopt die G-1000-Eco en lite zijn:(. Die dikke (G-1000 HeavyDuty) versie is helaas minder makkelijk te vinden maar heeft nog wel de beroemde eigenschappen.
Toch is dat mijn "regenbroek" omdat hij rete snel droogt en waterdicht genoeg is als je 'm goed gewaxed hebt. Ik heb een versie (Keb Gaiter) die aan de onderkant een soort ingebouwde gamaschen heeft waardoor dit zowiezo waterdicht is in hoog gewas/gras. Dat is wel zo prettig op die plek tijdens het wandelen. Een zweterige regenbroek blijft bij mij ver uit het vizier.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Jasje @Niels Ik had zelf al eerder een fijn regen/windjack gescoord (Peak Performance Pac Jacket, 300 gram, wordt niet meer gemaakt volgens mij), maar ik heb de bovengenoemde Keela Neutronic Smock inmiddels al aan 2 mensen aangeraden, die heeft echt een hele fijne verhouding tussen prijs en pakgewicht zeg!

Ondertussen weet ik nog steeds niet precies wat ik met de onderregenkleding ga doen, alhoewel het idee van de Fjällräven HeavyDuty variant me wel aanspreekt. Helaas zijn er wat dringender zaken op mijn wensenlijstje tussendoor gekomen, waardoor ik naar Schotland toch waarschijnlijk met een gewone outdoorbroek en mijn 20+ jaar oude poncho ga.
 

Niels

Mankinds only hope
@De Bezorgde Burger , qua onderkleding... Voor onze Zwedentrip hebben een aantal voor ons toen gekozen voor een base layer met merino wol.
Het voordeel is dat er minder snel leutjes aan komen, en zweterig en fatsig word, en het droogt ook nog eens snel.
Als je een week gaat wandelen, en je kunt niet wassen wil je dat het lang (relatief) fris blijft, licht is, en snel droogt.
Ik zou voor bovenstaande plannen katoen een beetje proberen te meiden, ook voor sokken vooral.

Om ondergoed enz. te wassen had ik ecologische zeep bij me en zip-loc zakken.
Stook wat water warm, zeep er bij, in de zip-loc en wassen maar.

(Ik heb daar nog ergens een topic over, wassen in de wildernis ofzo).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Kleine update op dit topic

Ik ben inmiddels terug van dat tripje naar Schotland, en het was inderdaad ongeveer precies zo buiig als we hadden verwacht: lichte regen maar wel behoorlijk aanhoudend. Ik had dus een poncho bij me, maar die heb ik uiteindelijk bijna niet gebruikt. Voor de iets dikkere buien trok ik wel mijn regenjack aan, maar voor de miezer bleef ik zelfs gewoon doorlopen in mijn wollen truitje.

Wat betreft de onderkleding, die werd gewoon lichtelijk vochtig door de regen, maar dat bleek eigenlijk niet heel hinderlijk voor de comfortbeleving. Eigenlijk werd de broek veel natter vanwege de druppels die nog aan de vegetatie hingen waar we doorheen moesten banjeren. Kletsnat eigenlijk, en dat werd dus niet door de poncho tegengehouden. Daar zouden gaiters / gamaschen wellicht wel weer een verschil hebben kunnen maken.

Al met al, we liepen gewoon door met een natte broek, weinig aan de hand, het was zo'n 15 graden overdag. En 's avonds bij het kampvuur droogde deze weer snel op.

Ik heb wel een broek van Fjällräven op mijn wensenlijstje gezet, niet perse alleen vanwege de regenbestendigheid. Waarschijnlijk koop ik die nog voor mijn volgende tripje, waar ik 2 outdoorbroeken voor nodig zal hebben omdat die een hele week zal duren.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Toch nog een update op de update:

Op het moment van schrijven van bovenstaande update had ik nog niet het hele teken-topic (zie link) goed gelezen, en kende ik nog niet het kledingmerk Rovince... Toen ging ik een beetje bladeren in de webshop daar, en toen zag ik dat ze ook een stevige wind- en waterdichte tekenwerende broek (zie link) verkopen! Voorzover ik weet, is dat de enige broek die zowel beschermd tegen teken als tegen regen... En dat is mij zeker wel een overweging waard om te kiezen voor Rovince in plaats van voor Fjällräven.

Bedankt voor de tip @Ray @Rataplan!
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat een waterdichte regenbroek van de action ook teken tegen houd.
Als je je broekspijpen goed afsluit, met aleastiek, tape, velcro dan komt er niet snel een teek langs.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Nee, dank je @petroman. Ik heb inmiddels meer ervaring met insectwerende kleding vs. niet-insectwerende kleding dan om daar nog waarde aan te hechten. Maar ik hoor zeker ook heel graag over jouw (hopelijk gebrek aan) teken-ervaringen met de regenbroek van de Action.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb nog nergens gehoord dat teken zich een weg vreten door materiaal heen. Het materiaal is niet hetgene wat de teken weert.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nergens gehoord dat teken zich een weg vreten door materiaal heen.

Ik ook niet. Maar ze kruipen wel gerust over je kleding, via naden en kieren, kleine plooitjes en gewoon langs je middel toch naar binnen. En bij kleding die geïmpregneerd is met permetrine (zoals bijvoorbeeld Rovince, Craghoppers Nosilife) doen ze dat niet, omdat ze al binnen een paar seconden dusdanig last krijgen van hun pootjes dat ze zich weer op de grond laten vallen.

Nogmaals, ik ben blij voor je als jouw methode werkt om jezelf teekvrij te houden, maar ik heb dat tot nu toe nog bij niemand anders goed zien gaan. Bij al mijn bosexcursies tot nog toe was ik de enige met insectwerende broek in mijn gezelschap, en ook tevens de enige die steeds zonder teken weer thuis kwam. Hoe goed ze hun broekspijpen ook dicht hadden gebonden of getaped.

Overigens zijn we nu meer on-topic voor tekenbestrijding (zie link) dan voor regenkleding :fluit::off:
 
F

frans81

Gast
@Bezorgde burger Door jou Topic werd ik meteen wakker ivm een inmiddels niet meer waterdichte lichtgewicht Klu regenjas ( parka ) .

Ook kwam ik middels een link info tegen omtrent " Watercolom " .

Dus wanneer je een regenpak gebruikt onder intensieve omstandigheden , dus drukpunten ondervindend op materiaal dan heb je een hogere watercolom nodig .

Bij een Jas oa , drukpunten van rugzak en ellebogen ,bij broek op het zit / kont gedeelte en knieën.

Zelf heb ik ook nog zo'n dikke Woodland Trilaminaat Gore Tex geval . Redelijk goed vonk bestendig en oersterk , maar zwaar en Waterdicht .

Vandaag heb ik ( even terugkomend op lekkende oude jas ) een compleet lichtgewicht KLU regenpak ingeruild .
Polyamide , Polyurethaan gecoat . Neutraal in kleur en lekker licht .
Broek en Jas zijn overal voorzien van degelijke tape over de naden . En het geheel is ademend . Jas heef een soort van netting voering om luchtcirculatie te bevorderen .
Mijn oude jas was van hetzelfde model maar andere fabrikant en uit oudere productie .
Nieuwe pak is van Seyntex en veel recenter .

Moeilijk aan te komen als set.

Maar waarom kies ik juist ook deze jas en broek !? Twee zeer grote ideaal formaat zakken in jas alles draagt zich bijna onvoelbaar fijn .

Zie Link met type

https://www.militarycollectibles4u....ht-nat-weer-parka-maat-m-xl-of-xxl-origineel/

Bekijk bijlage 15151 Bekijk bijlage 15152 Bekijk bijlage 15153

Ik heb vorige week met dit nieuwe verkregen pak een stortbui doorstaan .
Waterdicht nee , zal ook niet de bedoeling zijn .
Maar je word niet door en door nat .

Ik ging bij kringloop zeiknat naar binnen en half uur later was ik nagenoeg droog .
Door de hitte die ik zelf al genereer en door niet meer in de regen ! , droogde alles zeer snel .
Warmte van mijn eigen lichaam is/ was al een grote bijdrage .

Het pak neemt dus water op en droogt als de tierelier wanneer weer uit de regen .

Heb je alleen een jas aan dan blijft oa jou broek veel langer behoed van door en door nat , dit alleen al doordat de jas water opneemt . Vele normale regenjassen fungeren als een glijbaan voor water en het loopt linea recta naar beneden naar broek en eventuele onderkleding . Dit wanneer geen bijpassende regenbroek aan .

Dit pak droogt echt razend snel . Oké ik ben een heet typetje haha .

Broek weegt 550 Gram .
 
Bovenaan