• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vraagje over alcohol brouwen/stoken (wettelijk aspect)

Grenstone

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Hoi zijn er preppers aanwezig die zelf hun alcohol stoken/brouwen? of verstand van de wet hebben? Ik ga er binnenkort zelf mee beginnen (althans proberen)

Maar tot nu toe heb ik vrij weinig informatie kunnen vinden, bijvoorbeeld Ik weet wel dat je wijn, bier, en mead/honey ale tot op 15% sterkte mag brouwen, en dat je een vergunning nodig hebt voor een distilleerder, sterke drank et cetera is verboden maar verder dan dat heb ik er tot nu toe weinig concrete info over kunnen vinden.

Ik had al een mede forum gebruiker erover gesproken en die linkte mij dit aangezien die er zelf ook geen ervaring mee had. http://blog.wetrecht.nl/zelf-alcohol-maken-mag-dat/

Voor de thuis productie van bier en wijn, is geen vergunning nodig, zolang je de alcoholische dranken maar voor eigen gebruik produceert. Dat wil zeggen: voor jezelf, je familieleden en gasten.
Aangezien ze duidelijk 'gasten' aankaarten neem ik aan dat je het op een camping et cetera wel mag nuttigen, maar het niet mag mee geven aan een vriend of familie lid.

Klopt dat?

En is er nog iets anders dat ik op zou moeten letten?



Bedankt voor het lezen, en nog een prettige dag verder: Hou doe!
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Je mag je eigen geproduceerde alcohol niet verkopen, dat is het belangrijkste, of het nu gebrouwen of gestookt is.

Distilleren mag officieel niet, tenzij je een fles wijn uit de supermarkt gaat destilleren, want daar is al accijns over betaald. Belangrijkste waar je ze op kunnen pakken is het niet afdragen van de accijns over alcohol, vandaar dat die functie bij de douane ligt en die hebben het al zo druk. Zolang jij je spulletjes niet verkoopt en je schuurtje waar je destilleert niet opblaast kom je niet zo snel in de problemen.

Je gaat dus niet snel op een openbaar internetforum van iemand horen dat hij thuis een borrel stookt.
Met vergunning en door accijnzen af te dragen mag het weer wel, maar in de praktijk zal het hobbystokertje hier niet aan beginnen, veel te veel gedoe voor die tien liter borrel per jaar. 100 lege wijnflessen in de schuur verklaart een hoop bij de rechter. :lol:
 

Grenstone

Elementary prepper
Ja de boetes had ik wel al gevonden, die warren niet misselijk. vandaar dat ik ook mooi weg blijf van sterke drank et cetera, gewoon bier/mead maken lijkt me wel een fijne hobby. Maar voor het geval: Ik neem aan dat je het ook niet mag weg/mee geven als je familie/vrienden eerder naar de camping vertrekken?


Overigens vind het wel typisch Nederland, je mag het niet tenzij je het bij een drank doet waar je al had afgedragen aan vadertje staat.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik neem aan dat je het ook niet mag weg/mee geven als je familie/vrienden eerder naar de camping vertrekken?

Niet dat ik wil oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid maar je kunt ook te braaf zijn ;)
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je snel in de problemen zou komen als je eens een flesje gedistilleerd zou meegeven aan iemand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Grenstone

Elementary prepper
Niet dat ik wil oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid maar je kunt ook te braaf zijn ;)
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je snel in de problemen zou komen als je eens een flesje gedistilleerd zou meegeven aan iemand.
Vind het best belangrijk om te weten wat niet mag ;), maar distilleren zit er voor mij niet in. Zulke boetes zijn mij een beetje te.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ach, er is ook niets mis met beginnen met wijn, bier en mede. Daar valt genoeg plezier aan te beleven, en ervaring mee op te doen.
De Brouwmarkt is een goede winkel om je spullen te kopen.
 

Ray

SHTF Expert
Tja, je moet toch eerst brouwen, wil men gaan stoken. :)

't Voordeel is wel dat alles wat mislukt qua brouwen, nog prima stookbaar is.
Als het daarna nog niet te zuipen is, brandt het perfect in je multifuel brander.

Alcohol in goede drank is beter dan goud. :D Je hoeft het geeneens te preppen, maar weten te maken, gisten te hebben (of te verkrijgen/kweken, zelfs dat kan, zo is het ooit begonnen...) en iets vergistbaars, suikers (vruchten) of zetmeel (graan/aardappelen).
Gedroogde moderne gisten zijn prima houdbaar, koop elke paar jaar, tot maximaal vijf jaar een paar zakjes voor brood en alcohol en je hebt een waardevolle prep. 't Kost weinig en mocht het nodig zijn, is het letterlijk goud waard en makkelijk te vermenigvuldigen. :hi: (preptip van de eeuw :fluit:)
 

JamHard

Prepper goeroe
Distilleren mag officieel niet, tenzij je een fles wijn uit de supermarkt gaat destilleren,
Als je het artikel doorleest dan tref je tevens onderstaande aan...
De Wet op de Accijns geeft echter regels rondom het ‘voorhanden hebben’ van een distilleerketel. Je mag namelijk enkel distilleerketel hebben, wanneer je daar een vergunning voor hebt. Het gaat dus niet om het kopen van een destilleerketel: je mag hem bijvoorbeeld ook niet zelf vervaardigen zonder vergunning.
Wat dus impliceert dat het distilleren bij wet ook verboden is, daar je een betreffende opstelling niet eens voorhanden mag hebben zonder de bijbehorende vergunningen, of dit gedoogd wordt is mij niet duidelijk en sluit dan weer mooi aan bij het stukje "burgerlijke ongehoorzaamheid", want je bent een prepper en wil dan ook graag de optie open houden om je water te kunnen zuiveren d.m.v. distilleren.:fluit:
 

Kanina

Diehard Prepper
Dus ieder bedrijf mag concurreren met elkaar om die paar rotcenten, een moestuin mag je wel hebben zolang je niets verkoopt want dan verdient Vader Staat ook weer niets aan je maar oh wee :eek: als je s een litertje alcohol wilt brouwen/destilleren.
Te gek voor woorden die accijnzen.

Heb op vakanties in Oostenrijk vaak genoeg distilleerketels in tuinen zien staan, voor iedereen zichtbaar. Weet niet wat de wetten daar zijn, maar daar is het schijnbaar een gewoonte. Of de polizei/douane komt niet kijken in vakantie oorden.
 

Ray

SHTF Expert
Als je het artikel doorleest dan tref je tevens onderstaande aan...

Wat dus impliceert dat het distilleren bij wet ook verboden is, daar je een betreffende opstelling niet eens voorhanden mag hebben zonder de bijbehorende vergunningen, of dit gedoogd wordt is mij niet duidelijk en sluit dan weer mooi aan bij het stukje "burgerlijke ongehoorzaamheid", want je bent een prepper en wil dan ook graag de optie open houden om je water te kunnen zuiveren d.m.v. distilleren.:fluit:

Officieel is het verboden, naast de belasting speelt mee dat wetgever bang is dat we ons zelf vergiftigen met methanol.

Mooie keteltjes:
http://www.stookwinkel.nl/product-categorie/alambiek-koperen-distilleerketels/
Meer: https://www.drankstoken.nl/

Startpagina voor stokers: http://destilleren.startkabel.nl/

Naast de wet moet je ook nog rechterlijke uitspraken bestuderen, want wellicht heeft die ooit in een zaak bepaald dat puur het bezit van een apparaat waarmee je kunt destilleren niet verboden kan worden. Je kunt immers ook andere dingen destilleren dan ethanol. Ook vallen de argumenten 'belasting' en 'methanol gevaar' weg op het moment dat je een goedkope fles wijn uit de supermarkt destilleert.

Als je wil weten hoe het in de praktijk gesteld is met hobby stokers, zou ik eens gaan zoeken naar uitspraken bij de rechtbank. Hobby matig stoken gebeurt genoeg en als er de afgelopen 10 jaar niemand voor veroordeeld is...........
 

Ray

SHTF Expert
Het lijkt mij simpel.

Dat is het ook. Zelfs als je het met vruchten gaat doen, het overschot appels oid, kan er niet veel fout gaan.
Mensen die wijn brouwen, daar mislukt ook wel eens een vat. De schimmel slaat erin of het resulaat is simpelweg niet te kachelen en dat spul leent zich uitstekend om te destilleren.

In Hongarije heb ik meermaals de lokale palinka stoker bezocht (Die het professioneel doet en een vergunning heeft) en het is bizar om te zien hoe die aan zijn stookwijn komt.
Iedereen die fruit over heeft brengt dat naar hem en krijgt er een paar centen voor. Het wordt gestort in open betonnen bakken buiten en dat ziet er niet fris uit. Er drijft een heel dikke laag vies schuim op, wat natuurlijk vol zit met dooie insecten en andere 'rommel'. Tja, het hoeft ook niet zo hygienisch als bij het wijn brouwen, want door het destillatie proces wordt alles weer gezuiverd.

Die bakken heb ik helaas niet gefotografeerd, voor een impressie van de grote schaal stokerij aldaar:
IMG_1358.JPG
Rechts zie je de brandstof, de man heeft honderden kuubs acacia hout op voorraad.

Zijn ketel:
IMG_1354.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De grootste reden waarom je niet mag stoken is de accijns op alcohol. Ze willen je koste wat het kost een poot uitdraaien.

Al die andere redenen zijn drogredenen (als je met je gezond verstand te werk gaat). Er zijn gevaarlijkere dingen die legaal zijn en er zijn veel grotere gevaren voor de volksgezondheid door overheid zelf en bedrijven waaraan we worden blootgesteld.
 
F

forumlid 1447

Gast
In Nederland kan men met een vergunning voor een ketel ,en een aparte vergunning voor het destileren,
legaal stoken. Gewoon bij de belastingdienst aanvragen indienen. Hobby stokers safety.
Moonshiners kunnen hun hart dan ophalen. :fluit::fluit::fluit:
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik woon in België en ken hierover de plaatselijke wetgeving nog niet.:)
Lees net dat sinds 1998 100 liter wijn zonder vergunning mag worden geproduceerd in België.
Het bier is onbeperkt, voor dranken met een percentage van meer dan 15%.
Dus destilleren, is het in België toegestaan , maar dan moet je een productie, en verkoopvergunning hebben.
En voldoen aan de strenge regelgeving, die ook voor de industrie gelden.
Dus boekhouding, accijnsafdracht, (ook bij eigen gebruik), hygiëne en via openbare weg bereikbaarheid,
Via de tuin, is niet toegestaan.
Kortweg nee, je mag in België thuis geen destilleerderij hebben. (accijns is een te grote inkomst).
Alleen professioneel is haalbaar, dus ontsmettingsdoekjes gaan preppen.:thumbsup::thumbsup:
Overigens als zo vaak, zijn de Europese regels veel minder streng.
 
Bovenaan