• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vuurwerk aansteek-lont als ideale prep

Vempain

Prepper goeroe
December is alweer in volle gang en hebben we na de kerst nog oud en nieuw voordat we het nieuwe jaar in luiden.
Meestal gaat dit gepaard met vuurwerk en de nodige drankjes en vette hap.
Nu schaf ik zelf geen vuurwerk aan aangezien ik dat liever aan andere spullen uitgeeft maar neem ieder jaar wel een aantal aansteek-lonten mee (4 stuks voor 29 cent bij de action) deze zijn in mijn ogen een ideaal pepmiddel en rond deze tijd vaak extra voordelig en daar worden we blij van toch? :D

Te gebruiken in olielampjes, maar ook als char-cord wanneer je een buisje hebt die er precies overheen kan kun je deze met je vinger op het buisje doven en heb je voor de volgende keer je eerste stukje char al klaar en werkt zeer goed met aansteken met behulp van een vuursteen of firesteel en heb je alle tijd (blijft immers langzaam door het lont heen gloeien) om deze in een aanmaaknest te stoppen en verder aan te blazen.
 

Caitlin

Elementary prepper
Tof Anja! Ik wad van plan binnenkort een grote zooi charcloth the maken maar charcord klinkt ook goed! Zou je mij eens willen laten zien hoe je met stenen een vonk maakt (en het vonkje voed om het goed brandend te krijgen) op veluwezoom heb ik het gemist!
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Ik raap deze lonten altijd van straat op en stop ze in mijn zakken om te drogen. Vaak zijn ze platgereden of gelopen. Paar keer rollen in de hand en het is weer prima bruikbaar.

Perfect middel inderdaad. Pakt de vlam als een jekko!;)

Sent from my SM-G388F using Tapatalk
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik haal altijd wel een paar fakkels op en van die dingen die iets de lucht in schieten en vervolgens nog een keer knallen met het liefste een gekleurd rookspoor. Allemaal om te seinen mocht het eens nodig zijn. Anders is het vermaak tijdens een SHTF.
 

Ray

SHTF Expert
Ook wel Tindertube genoemd, zo'n katoenen lont met een buisje erom (stukje zilverfolie werkt ook, maar minder degelijk).


Naast het voordeel dat je bij ieder gebruik nieuwe 'charcord' maakt, vind ik het de beste manier om een gloeiend kooltje aan te houden, of je die nu met je firesteel, vuursteen, vuurboog of wat voor manier ook maakt.


Eenmaal de tindertube aan de gang, kun je alle tijd nemen om je vogelnestje (fijn brandbaar materiaal) in de fik te krijgen. Ipv één poging heb je nu meerdere kansen. :)
 

Vempain

Prepper goeroe
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=521rq91-am0[/youtube]
Hier wat uitleg over hoe een tindertube werkt
 

Marcov

Prepper goeroe
Eigenlijk kende ik de tindertube al, maar was het allang weer vergeten.
Maar aan aansteeklont heb ik nog nooit gedacht.

Bedankt voor het posten.
 

elloco999

Elementary prepper
Goed idee! Ben natuurlijk wel flink aan de late kant met het lezen van dit draadje, maar ga toch morgen eens even bij de action kijken of ze er nog hebben liggen.
 
Bovenaan