• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandelkar

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Op het oude forum was ik op de valreep een topic gestart over een eenwielige wandel aanhanger. Ik had een oogje op de Monowalker Fatmate maar deze lijkt voorlopig nog niet leverbaar te zijn. Dus wat doe je dan..... dan koop je een Radical Design Wheelie. Dus niet. Dan bouw je hem zelf :thumbsup:

De afgelopen weken ademt huize FKAGB dus wandelkar. Dit soms tot grote frustratie van fkaprinsesje, die het wat aandacht betreft moet afleggen tegen een dikzak en een stapel aluminium buizen maar dat terzijde.

Goed zelf bouwen dus maar de looks van de Monowalker staan me wel aan. Ik ging dus op zoek naar een soortgelijk wiel en vond vlak in de buurt een winkel die zogenaamde fatbikes verkoopt. Na een paar mails over en weer kon ik een wiel met een paar krasjes en een voorvork ophalen. Door de lichte schade kon ik het wiel wat goedkoper krijgen. Blij als een kind ging ik weer naar huis met in de kofferbak de eerder genoemde dikzak.

TaF45Mcl.jpg


En hij is best wel fat. 10 centimeter. Whoei en pas op voor de eerste die een lollige opmerking maakt over hoe ik blij ik ben met 10 centimeter, het is 10 centimeter dik. De velg is 20" voor voldoende bodemvrijheid.

wNTkfcSl.jpg


Toen begon het grote denken over het bed van de aanhanger. Hoe ga ik het ding aan de voorvork vastmaken. Nu kun heel lang nadenken maar ook gewoon beginnen. Ik heb dus wat aluminium besteld, contact opgenomen met een lasbedrijf en ben gaan boren, zetten en zagen.

Afgelopen vrijdag was ik bijtijds klaar met alle spullen en ik belde de lasser of ik het even langs kon brengen. Dat kon gelukkig en eenmaal aangekomen zette ik alle delen in elkaar om hem te laten zien hoe het gaat worden. Natuurlijk helemaal niet om hem aan te sporen meteen de lastoorts te pakken :rolleyes: Gelukkig snapte hij mijn hint en zei dat hij het meteen wel even ging aanhechten. Niet geheel toevallig lag er een laskap in mijn auto dus kon ik lekker meekijken. Wat is dat TIG lassen toch mooi. Blijkbaar werkte mijn enthousiasme aanstekelijk (of wilde hij me kwijt zijn) dus terwijl ik met mijn neus bovenop het laswerk zat heeft de beste man het laswerk meteen helemaal afgemaakt. Hierdoor stond ik anderhalf uur later weer buiten met een frame voor de aanhanger.

Het bed op de lastafel.

4Sv1tTil.jpg


Aluminium smelten.

0oqNWaql.jpg


Klaar.

Gi9Aufol.jpg


Dit is voor nu even de stand van zaken. Ik zou natuurlijk geen FKAGB zijn als ik niet denk dat ik deze aanhanger beter ga maken dan het "origineel" dus zijn een paar zaken anders dan bij de Monowalker Fatmate. Het wordt geen 1 op 1 kopie. De komende week richt ik me op het aanpassen van de achtervork zodat ik deze aan het bed kan bevestigen. Daarnaast ga ik aan de dissel werken. Een deel van het materiaal heb ik daarvoor al in huis. Vanaf 2 januari is de lasser weer terug van vakantie en dan kan hij de dissel in elkaar lassen. Ik wil de kar de eerste week van januari af hebben. Dan twee weken proefdraaien en dan naar de poedercoater. Dan kan hij mooi mee op het tripje van eind februari.

Aanvulling. Het harnas heb ik inmiddels ook al. Van het Belgische leger en perfect voor het doel. De karabijnhaken voor de bevestiging zijn ook binnen, deze zijn van het merk Kong type Frog. Erg mooi spul. En ik weet ook al hoe ik de bevestiging aan de vork ga doen, daarover later meer.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Hoi @FKAGB ter inspiratie hier een artikel over Chinese kruiwagens. Die hebben een groot wiel in het midden, en je kunt er 5-6 keer zoveel gewicht mee transporteren als met een westerse kruiwagen. Ze werden vroeger ook gebruikt om goederen over grotere afstanden te vervoeren.

Zie: http://www.lowtechmagazine.com/2011/12/the-chinese-wheelbarrow.html
Thanks. Ik had zel ook al bedacht dat het misschien goed is wat gewicht achter het wiel te plaatsen. Ik denk dat ik misschien een beugel maak waar ik wat zware spullen aan kan hangen. Iedere kilo achter het wiel geeft lucht tijdens het lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

FKAGB

Prepper goeroe
Het was een beetje hectische week maar ik heb net toch nog wat kunnen doen aan de kar. De hoekplaat die ervoor zorgt dat de tas niet tegen het wiel kan komen is nagenoeg klaar.
Deze week een klusje waar ik een beetje tegenop zie, het doorzagen van de voorvork. In mijn hoofd weet ik hoe het gaat worden dus ik moet het maar gewoon gaan doen. De vork wordt doorgezaagd, dan op de kopse kant een paar sleuven maken waar een stalen strip in komt onder een hoek van ongeveer 45 graden. Deze worden dan vast gelast en dan zit het wiel aan het frame. Klinkt eenvoudig maar het moet wel netjes gebeuren. En ik sta een beetje te prutsen met wat handgereedschap. Ik heb niet eens een werkbank.

Het gewicht van het frame en de hoekplaat is nu 3,3 kilo en dat valt me mee. Het wiel met voorvork weegt ongeveer 4 kilo. Als ik de dissel rond de kilo weet te houden dan zal de aanhanger met een laagje verf rond de 8,5 kilo uitkomen.

dpAQuFtl.jpg


n20WEeTl.jpg
 
F

frans81

Gast
Ook ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat Functioneren .
Interessant ook dat Lowtech ( Via Link ) stukje te lezen . Uitbalanceren dat is het belangrijkste .
Dat is ook wel aan die Chinese constructies te zien .
Nou weet ik dat Tig lassen door een Prof en via een bedrijf niet goedkoop is ?
Dus dat kan er flink inhakken . Als het via via is kan je nog wel eens gematst worden .
Succes ermee , Mooi Idee :cool:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het allemaal werkt in de praktijk. Er zijn genoeg eenwielers te krijgen dus het zou moeten werken. Goed beladen is essentieel maar dat moet je ook als je de rugzak op je rug neem

Het lassen viel mee. Ik was 60 euro kwijt en dat was inclusief het boren van de gaten. Laat daar nog 25 bijkomen voor het lassen van de dissel. Op de totale kosten van de kar is dat nog geen vijfde maar het maakt het wel af als het goed gedaan is.
 
F

frans81

Gast
Dat is heel goedkoop !! Ik was enkele jaren geleden al meer geld kwijt voor heel wat minder werk .
Ik moest uurloon betalen ( 65 Euro P / uur en Materiaal kosten , Gas , staafjes enz ) . En hij nam de tijd . al bij al pl/min 1 uur .
Wat in een half uur had gekund .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Snel doorlassen resulteert meestal in het kromtrekken van je werkstuk ;)

Snel doorlassen lassen heeft als resultaat ? een slechte las . Je last vooral bij zulke frame's toch met je verstand ? Je kunt niet zo maar een hele rechterzijde eerst aflassen .
Dit IVM kromtrekken door de Hitte die je in je werkstuk brengt .
Bij dat bedrijf waar ik het heb laten doen lag het ergens anders aan . Hij kreeg vooral het apparaat niet goed ingesteld . Daarom vermelde ik ook " Hij nam de tijd " .
Ik dacht toen nog dan pak je toch een ander apparaat . Daar zat dus de meeste tijd in :(
Ik kreeg gewoon het idee dat ie het expres deed .
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik weet dat je druk geweest bent, maar ben je nog bezig met dit project, al een testloop gedaan?
Ik moest nog aan je denken toen ik deze moderne Chinese kruiwagen met hulpmotor tegenkwam.
Voor de geïnteresseerde mensen een stukje geschiedenis van de Chinese kruiwagen. In het Nederlands.
En iets uitgebreider in het Engels.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Anyway, het ging over een wandelkar. Door gebrek aan tijd is daar even niks mee gebeurd. Gelukkig heb ik straks in het nieuwe huis al mujn gereedschap weer bij elkaar en heb ik de ruimte om lekker te klussen dus dan pak ik het project weer op. Dat gaat nog wel een paar weken duren. Eerst PSM Zeeland waarvoor ik nog een workshop moet voorbereiden maar rond de zomer is de kar zeker af. En dat is dan nog steeds sneller dan hem bestellen want volgens mij ziin ze nog steeds bezig met voldoende investeerders zoeken!
 
Bovenaan