• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandelkar

FKAGB

Prepper goeroe
En we zijn weer twee maanden verder waarin ik heel veel heb gedaan in ons nieuwe huis en niks aan de wandelkar. Ik wil hem echter nu echt af hebben dus ga ik even contact opnemen met het lasbedrijf om te vragen of zij hem verder in elkaar kunnen zetten als ik alle materialen aanlever. Ik heb er nu even de tijd niet voor en ik moet nu eerst 25 minuten rijden voordat ik bij de garage ben waar ik even kan knutselen.
 
F

frans81

Gast
En we zijn weer twee maanden verder waarin ik heel veel heb gedaan in ons nieuwe huis en niks aan de wandelkar. Ik wil hem echter nu echt af hebben dus ga ik even contact opnemen met het lasbedrijf om te vragen of zij hem verder in elkaar kunnen zetten als ik alle materialen aanlever. Ik heb er nu even de tijd niet voor en ik moet nu eerst 25 minuten rijden voordat ik bij de garage ben waar ik even kan knutselen.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Succes;)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Vooruitgang @frans81. Vanmorgen de wagen opgehaald. Dit is de stand nu.

gGp72lc.jpg


Meteen verder gegaan en van wat materiaal wat ik nog had liggen de twee trekstangen gemaakt.de maat is gelijk aan een fietsstuur dus kan de remgreep er mooi op.

Gy5fl2N.jpg


Daarna weer terug naar de lasser om de laatste onderdelen te brengen. Helaas moesthij weg voor een klus maar volgende week is alles af. De klemmen om de dissel aan de kar te bevestigen zullen ook volgende week binnenkomen. Dan is het nog vier gaatjes boren en proefwandelen. Ik denk nog over een bagagedrager dus wacht ik heel even met het spuitwerk tot ik zeker weet dat er niks maar gelast hoef te worden.

Ow, de kar wordt big. De bovenkant van het frame komt ongeveer 1,10 meter vanaf de grond.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ps. Ik heb de achtervork dus ook weer laten lassen. Eerst is er een buisje tussen gelast waarna de vork doorgezaagd kon worden. Hierna zijn de kopse kanten weer netjes dicht gemaakt. Tenslotte zijn er twee strips gemaakt die op de vork zijn gelast. Het ziet en voelt erg stevig. Kosten voor deze klus 50 euro. Alles bij elkaar gaat de kar wel tegen de 500 euro kosten. Veel geld maar als allea werkt zoals het moet is het niet duur. Het had bijna 100 euro goedkoper gekund als ik mindere kwaliteit haken en klembeugels had genomen. Dit wordt echter als het goed is een compromisloze wandelkar en ik wilde daarbij geen compomissen sluiten voor wat betreft gebruiksgemak.
 
F

frans81

Gast
Ps. Ik heb de achtervork dus ook weer laten lassen. Eerst is er een buisje tussen gelast waarna de vork doorgezaagd kon worden. Hierna zijn de kopse kanten weer netjes dicht gemaakt. Tenslotte zijn er twee strips gemaakt die op de vork zijn gelast. Het ziet en voelt erg stevig. Kosten voor deze klus 50 euro. Alles bij elkaar gaat de kar wel tegen de 500 euro kosten. Veel geld maar als allea werkt zoals het moet is het niet duur. Het had bijna 100 euro goedkoper gekund als ik mindere kwaliteit haken en klembeugels had genomen. Dit wordt echter als het goed is een compromisloze wandelkar en ik wilde daarbij geen compomissen sluiten voor wat betreft gebruiksgemak.

Goed doordacht is het halve werk en de korste weg naar een positief resultaat ;)

Ben benieuwd naar jou eerste trektocht bevindingen .
Maar vooral eerst naar het eind product .
 

FKAGB

Prepper goeroe
Gisteren zijn de laatste onderdelen binnen gekomen die nodig zijn om de trekstangen aan de kar te bevestigen. Vanavond of morgen kan ik de gaten boren en de boel vast gaan zetten. Ik verwacht van het weekend de eerste foto's te kunnen maken van de kar in het wild.

Is hij dan nu klaar? Nope, zeker niet. Onderstaand de punten die nog moeten gebeuren:

  • Verstevigen trekstangen. In de haast heb ik de dun materiaal gebruikt. Voor op de weg zal het allemaal best gaan functioneren, maar het wordt een soort van no-limt wandelwagen en ik wil niet beperkt worden door een onderdeel. Alles moet wel op elkaar afgestemd worden.
  • Er moet nog iets van een bagagedrager komen waarmee ik wat lading achter de as kan hangen. Dit creëert een een hefboom. Iedere kilo achter de as maakt het gewicht op mijn lichaam een kilo minder. Natuurlijk moet ik het nog wel allemaal meeslepen maar als ik toch 25 kilo wil meenemen dan maar met zo min mogelijk druk op mijn lichaam.
  • De rem moet nog bevestigd worden maar voor het proeflopen is dat geen probleem.
  • De hele boel moet nog naar de poedercoater. Ik heb wel een idee over de kleurstelling maar ben er nog niet helemaal uit.
De eerste week van april ben ik gelukkig vrij dus moet de kar klaar zijn voor de Preppers op het Pieterpad wandeling een paar weken daarna.
 

FKAGB

Prepper goeroe
De kar komt tot leven. Zojuist te trekstangen gemonteerd.

fTyoQkM.jpg


Deonderdelen voor versie 2 van de trekstangen zijn onderweg. Dit is een tijdelijke versie.

Onderstaand de klemmen waarmee de stangen vast zitten. Per stuk een veilige werklast van 100 kilo. Dat moet voldoende zijn denk ik.

Nu nogeen stukje van het bed halen. Die is te lang maar omdat afzagen makkelijker gaat dan aanzagen had ik hem liever wat te lang.

Mnc1vjK.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

FKAGB

Prepper goeroe
En rondje gelopen. Eerste indruk is dat het even wennen is maar dat het wel heel lekker loopt. Er lag nu een tas op van 11,5 kilo en dat merk je hoegenaamd niet. Zelfs niet met stoep op en af.

De trekstangen zijn steviger dan gedacht. Voor de vlakke weg zal het meer dan voldoende zijn. Ik heb nu buis van 22x1mm en dat wordt 28x2. Als dat is gedaan is er denk ik nog maar een zwakke schakel en dat ben ik.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ziet er goed uit. :thumbsup:
Waar ik benieuwd naar ben, ga je hem tillen met lopen of komt er een draagbanden systeem op?
Zoja, ga je dat gewicht op je schouders brengen of op je heupen? Een combi zou ook kunnen, kun je handsfree lopen.

:wave::wave:
 

FKAGB

Prepper goeroe
En eris nu ook een bagagedrager onderweg. Die moet redelijk makkelijk te monteren zijn. Twee nokjes op de vork lassen. De drager komt vrij ver naar achteren waardoor het grootste deel van het gewicht op de drager achter de as komt. Hierdoor wordt de druk op de trekstangen minder en gaat het wiel meer dragen.
 

Marcov

Prepper goeroe
En eris nu ook een bagagedrager onderweg. Die moet redelijk makkelijk te monteren zijn. Twee nokjes op de vork lassen. De drager komt vrij ver naar achteren waardoor het grootste deel van het gewicht op de drager achter de as komt. Hierdoor wordt de druk op de trekstangen minder en gaat het wiel meer dragen.

Daar was ik idd een beetje bang voor, het zwaartepunt teveel naar voren, maar ik lees al dat je er goed over nagedacht hebt.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ziet er goed uit. :thumbsup:
Waar ik benieuwd naar ben, ga je hem tillen met lopen of komt er een draagbanden systeem op?
Zoja, ga je dat gewicht op je schouders brengen of op je heupen? Een combi zou ook kunnen, kun je handsfree lopen.

:wave::wave:
Ik heb een tuigje. Het meeste gewicht komt op mijn heupen. Door de schouderbanden kon ik de kar nu al met twee vingers in evenwicht houden, maar de trekstangen zaten net niet goed recht. Door die uit te lijnen moet ik kunnen lopen zonder debtrekstangen beet te houden.

LIooC4u.jpg


En de haken waarmee de boel vast zit. Deze openen aan de onderkant ook onder belasting. Wel zo handig als ik snel los moet koppelen.

GadroWa.jpg


Het zijn Kong haken. Moeilijk aan te komen en duur omdat het klimspul is, maar het gebruiksgemak is super.
 
F

frans81

Gast
Alle geduld word uiteindelijk beloond ;)
Kinderziektes zijn tot een minimum al uitgesloten juist doordat GEDULD :D
Waar is dat Heup/ schouder setje van ?
 
F

frans81

Gast
Ik heb een tuigje. Het meeste gewicht komt op mijn heupen. Door de schouderbanden kon ik de kar nu al met twee vingers in evenwicht houden, maar de trekstangen zaten net niet goed recht. Door die uit te lijnen moet ik kunnen lopen zonder debtrekstangen beet te houden.

LIooC4u.jpg


En de haken waarmee de boel vast zit. Deze openen aan de onderkant ook onder belasting. Wel zo handig als ik snel los moet koppelen.

GadroWa.jpg


Het zijn Kong haken. Moeilijk aan te komen en duur omdat het klimspul is, maar het gebruiksgemak is super.

Die Kong Frog Type Karabiners zijn niet zo heel zeldzaam . Wel reuze handig voor bepaalde doeleinden waar de andere standaard types minder voor geschikt zijn .
Ook zo te bestellen . Zie oa Link

http://www.bergsportwinkel.nl/kong-frog-cable-p-230.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Born

FKAGB

Prepper goeroe
Alle geduld word uiteindelijk beloond ;)
Kinderziektes zijn tot een minimum al uitgesloten juist doordat GEDULD :D
Waar is dat Heup/ schouder setje van ?
Dat setje schijnt van het belgische leger te zijn. Zit wel lekker eigenlijk.

Vorige jaar zocht ik me ongans naar die haken. Goed om te weten waar ik makkelijk een reserve kan bestellen :thumbsup:
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een op maat gemaakte aluminium of glasvezel Juk, met GEL schouder kussens zou best ideaal.
Kan voor vele dingen gebruikt werden om je armen schouders te ontlasten, een zwaardere dingen te dragen, bijvoorbeeld een draagbaar met een zwaar persoon er op.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@J.J voor nu is het tuigje voldoende heb ik het gevoel. Mocht ik iets steviger willen, dan heb ik ook nog een Tatonka Lastenkraxe. Daar zit een serieus lekker dragend harnas aan.

Net even een klein rondje gelopen. Een kilometer of 6 om het een en ander te proberen en het valt me niet tegen. Je voelt dat er wat aan je hangt maar hinderlijk is het niet. Met een rugzak ben ik toch vaak op zoek naar de juiste houding. Met de kar kan ik gewoon recht blijven lopen alsof ik niks draag omdat het meeste gewicht naar mijn heupen gaat. Daarnaast had ik de trekstangen netjes gecentreerd dus kon ik hele stukken lopen zonder de kar beet te houden. Zelfs een stoepje op zonder handen ging heel goed. Daarnaast nog een paar kleine stukje offroad met een kleine hindernis. Ook dat ging lekker. Tot op heden positief dus. Hopen dat ik van de week een wandeling van 23 kilometer kan maken.

Ik heb ook nog even gewogen. De kar inclusief de tas geeft 7,5 kilo gewicht op mijn lichaam. De tas is licht in verhouding met de kar. De tas weeg 12 kilo. De kar 9,5. Zodra de lading zwaarder wordt veranderen de verhoudingen in positieve zin, zeker straks met de bagagedrager.

En dan nog de foto's in het wild. Inclusief wat bewegend materiaal. De rammel die je hoort op de video is de remklauw. Die had ik nog niet vast gedraaid :fluit:

bYWWeZEl.jpg


sRbo743l.jpg


 
Bovenaan