• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

Bekijk bijlage 30550

Het is nu 14 graden in huis, en door de jaren heen is ons lichaam er aan gaan wennen hebben het niet echt koud gehad, ja de laatste paar dagen heeft het ook nog aardig gewaaid, goed gekleed was het voor ons heel goed te doen, want ons lichaam verwarmt prima, maar ik moet bekennen dat de bloedcirculatie in benen en voeten minder zijn geworden, ben nu ook weer net als mijn vrouw dagelijks de flat trappen aan het lopen, en dat verschillende keren om hoog en weer naar beneden en dan nog met een best tempo door de gangen heen lopen, al na een paar dagen heb ik geen koude benen en voeten meer, het is best aangenaam vertoeven in huis, maar je moet je leven gewoon aanpassen.
@JJ&A , ik vraag mij toch wel af waarom jullie jezelf dit aan doen?
Het geld dat er bespaard wordt door met 14°C in huis te gaan zitten, past ook niet in het allerlaatste hemd, want dat heeft geen zakken. Veel bewegen is gezond en menigeen doet dat te weinig, maar voortdurend in de koude zitten daar zijn mensen toch niet voor gemaakt volgens mij.

Ik bekeek laatst een YouTube film over mensen die in Jakoetsk wonen. Daar is het in de winter zo'n -35 tot -45°C buiten, en velen hebben er nog geen sanitair maar moeten naar het sch**thuis in de tuin...
1000153932.png
Afzien doen ze daar dus ook, maar in huis stoken ze het daar wel op tot zo'n 25°C.

Jullie zitten er dus tweemaal zo koud bij als de mensen die op het koudste plekje van de aardkloot wonen.
1000153933.jpg
Als acute geldnood niet de reden is, waarom doen jullie jezelf dit dan aan, en zeker nu de gezondheid ietwat te wensen over laat?
De verwarming zo'n 4-5°C hoger zetten dat maakt dan toch wel heel wat verschil. Probeer dat toch eens, denk ik dan?

Laatst bewerkt:
Hier in huis is stook ik nu alleen de standkachel op minimum. Terwijl het de laatste dagen rond het vriespunt schommelt, is het in huis ca. 15⁰C. Met wat dikkere sokken en sweater is dat best te doen. Zo spaar ik wat van van mijn voorraadje brandhout, die wat sneller is geslonken dan voorzien, terwijl er tot april nog wel wat vorstdagen te verwachten zijn.
Ik wil het er niet op aan laten komen mijn voorraad helemaal op te gebruiken, zoals met de Nederlandse gasvoorraad dreigt te gebeuren. Dan beter tijdig wat rantsoeneren, of - als het mis zou lopen - in ijzige kou proberen hout uit het bos te sprokkelen.

De elektrische deken zorgt ervoor dat ik in de ochtend goed doorgewarmd opsta, hoewel die bij de huidige binnentemperatuur niet echt nodig is.

Komend seizoen hoop ik mijn aangeschafte olievaten geïnstalleerd te hebben, zodat de standkachel daarop kan aansluiten. Dan is het ook niet meer nodig door de kou naar het schuurtje te gaan om de standkachel bij te vullen. Dat moet ook flink gaan schelen in het aanleggen van een voorraad brandhout.

Wat vandaag ook hielp om warm te blijven, was de noodzaak om sneeuw te ruimen van de oprijweg naar de garage. Goed voor de bloeddoorstroming!

Als acute geldnood niet de reden is, waarom doen jullie jezelf dit dan aan, en zeker nu de gezondheid ietwat te wensen over laat?
De verwarming zo'n 4-5°C hoger zetten dat maakt dan toch wel heel wat verschil. Probeer dat toch eens, denk ik dan?
@JJ&A
Ik ben het helemaal met Rocky eens, de gezondheid van je vrouw is al heel fragiel, dan helpt de koude vast niet daaraan mee.
Dat jij het "geweldig" vind dat je niet stookt, is je vrouw daar ook zo enthousiast over?
Jezelf warm houden kost energie, juist op leeftijd zal het lichaam steeds meer energie nodig hebben omdat het inefficiënter gaat functioneren.
Energie die dan niet gebruikt kan worden voor het lichaam om te herstellen of het gaat ten koste van andere functies.

De koude woonkamer is wel een manier om gasten buiten de deur te houden, althans dit lukt mijn schoonmoeder. Daar is het liefst ook niet warmer dan 17gC. Ze heeft het niet koud omdat ze bezig is. Ja als visite zit ik daar te verkleumen op de bank :-( .

En nee , ik ga niet vrijwillig bij een ander in de kou zitten terwijl het thuis aangenaam is. (Ook niet verplicht overigens.)

Hier in huis is stook ik nu alleen de standkachel op minimum. Terwijl het de laatste dagen rond het vriespunt schommelt, is het in huis ca. 15⁰C. Met wat dikkere sokken en sweater is dat best te doen. Zo spaar ik wat van van mijn voorraadje brandhout, die wat sneller is geslonken dan voorzien, terwijl er tot april nog wel wat vorstdagen te verwachten zijn.
Ik wil het er niet op aan laten komen mijn voorraad helemaal op te gebruiken, zoals met de Nederlandse gasvoorraad dreigt te gebeuren. Dan beter tijdig wat rantsoeneren, of - als het mis zou lopen - in ijzige kou proberen hout uit het bos te sprokkelen.

De elektrische deken zorgt ervoor dat ik in de ochtend goed doorgewarmd opsta, hoewel die bij de huidige binnentemperatuur niet echt nodig is.

Komend seizoen hoop ik mijn aangeschafte olievaten geïnstalleerd te hebben, zodat de standkachel daarop kan aansluiten. Dan is het ook niet meer nodig door de kou naar het schuurtje te gaan om de standkachel bij te vullen. Dat moet ook flink gaan schelen in het aanleggen van een voorraad brandhout.

Wat vandaag ook hielp om warm te blijven, was de noodzaak om sneeuw te ruimen van de oprijweg naar de garage.
Goed voor de bloeddoorstroming!

Kou? De Inuit hadden het vroeger ook niet warmer — en die floreerden juist

Weet je wie het vroeger écht koud hadden?
Want de oude Inuit (vroeger “Eskimo’s” genoemd) zijn het levende bewijs.
In hun iglo’s was het vaak rond de 0 tot 5 graden, en toch waren ze gezond, sterk, vrolijk en ongelooflijk weerbaar. Hele families bij elkaar, lachen, verhalen vertellen, gastvrij tot op het bot — en dat allemaal zonder thermostaat, warmtepomp of vloerverwarming.

En kijk ons eens:
Wij stoken al vele jaren helemaal niet, en de laatste dagen is het hier gewoon 14 graden in huis. En we voelen ons er uitstekend bij. Warm gekleed, elke dag in beweging, frisse lucht, kruik in bed — precies zoals de natuur het bedoeld heeft.

We zijn niet de enigen: onze @PBear leeftijd genoot met zijn huisje in Polen, stookt daar nooit boven de 15 graden en voelt zich er ook perfect bij. Dus een levend bewijs in ons midden.

• Koel huis + warme kleding = werkt al jaren.
  • Dagelijks bewegen in de koude = interne lichamelijke kachel op turbo.
  • Kruik in bed = luxe minimale gasrekening.
  • En de Inuit deden het nog kouder — en hadden de grootste schik, net als wij dat hebben.

En hoe warm was het in een iglo?

Dit is het mooiste deel:

• Buiten: –30°C tot –50°C
  • Binnen in de iglo: 0°C tot +5°C
  • Met een olielamp en lichaamswarmte: soms +10°C op z’n best
Dus ja — hun woonkamer was kouder dan onze koelkast.

En toch waren ze:

• gezond
  • sterk
  • vrolijk
  • sociaal
  • gastvrij
  • en ongelooflijk weerbaar
Ze leefden samen, lachten samen, aten samen, en hadden een levensvreugde waar menig moderne mens jaloers op zou zijn.

Laat de koukleumen maar bibberen.
Wij zitten dichter bij de natuur dan men denkt — en dat voelt fantastisch.
En onderschat niet de zeer krachtig lief van mij die, de touwtjes aardig in handen heeft, met een glimlach, ze doe echt niets tegen haar gezond van verstand in, en ik pas mij graag aan ja dat is liefde, en er gaat vrijwel geen dag voor bij of we hebben de grootste lol, ondanks dat er al jaren geen mens bij ons op bezoek komen, want die hebben we niet.
Ja we zijn uitermate sterke schatten van mensen, die het beste maken van hun omstandigheden.

Maar jullie zorg word bijzonder op prijs gesteld, dank je wel vrienden.

Kou? De Inuit hadden het vroeger ook niet warmer — en die floreerden juist

Weet je wie het vroeger écht koud hadden?
Want de oude Inuit (vroeger “Eskimo’s” genoemd) zijn het levende bewijs.
In hun iglo’s was het vaak rond de 0 tot 5 graden, en toch waren ze gezond, sterk, vrolijk en ongelooflijk weerbaar. Hele families bij elkaar, lachen, verhalen vertellen, gastvrij tot op het bot — en dat allemaal zonder thermostaat, warmtepomp of vloerverwarming.

En kijk ons eens:
Wij stoken al vele jaren helemaal niet, en de laatste dagen is het hier gewoon 14 graden in huis. En we voelen ons er uitstekend bij. Warm gekleed, elke dag in beweging, frisse lucht, kruik in bed — precies zoals de natuur het bedoeld heeft.

We zijn niet de enigen: onze @PBear leeftijd genoot met zijn huisje in Polen, stookt daar nooit boven de 15 graden en voelt zich er ook perfect bij. Dus een levend bewijs in ons midden.

• Koel huis + warme kleding = werkt al jaren.
  • Dagelijks bewegen in de koude = interne lichamelijke kachel op turbo.
  • Kruik in bed = luxe minimale gasrekening.
  • En de Inuit deden het nog kouder — en hadden de grootste schik, net als wij dat hebben.

En hoe warm was het in een iglo?

Dit is het mooiste deel:

• Buiten: –30°C tot –50°C
  • Binnen in de iglo: 0°C tot +5°C
  • Met een olielamp en lichaamswarmte: soms +10°C op z’n best
Dus ja — hun woonkamer was kouder dan onze koelkast.

En toch waren ze:

• gezond
  • sterk
  • vrolijk
  • sociaal
  • gastvrij
Ze leefden samen, lachten samen, aten samen, en hadden een levensvreugde waar menig moderne mens jaloers op zou zijn.

Laat de koukleumen maar bibberen.
Wij zitten dichter bij de natuur dan men denkt — en dat voelt fantastisch.
En onderschat niet de zeer krachtig lief van mij die, de touwtjes aardig in handen heeft, met een glimlach, ze doe echt niets tegen haar gezond van verstand in, en ik pas mij graag aan ja dat is liefde, en er gaat vrijwel geen dag voor bij of we hebben de grootste lol, ondanks dat er al jaren geen mens bij ons op bezoek komen, want die hebben we niet.
Ja we zijn uitermate sterke schatten van mensen, die het beste maken van hun omstandigheden.

Maar jullie zorg word bijzonder op prijs gesteld, dank je wel vrienden.
@JJ&A , het is kennelijk een bewuste keuze, en heeft men het liever relatief koud in huis en voelt zich er goed bij, waarom dan niet? Het voorjaar en de zomer moeten dan wel echte beproevingen zijn?

Die Inuit die je als voorbeeld noemt, die hebben gemiddeld een lage levensverwachting en leven dus toch niet zo gezond.

"Inuit in Canada have a life expectancy of approximately 70.8 years, roughly 10 years lower than the national average. Health is challenged by high rates of smoking, respiratory illnesses, and, among youth, suicide."

Jullie doen het dan gelukkig veel beter dan die Inuit. De Grinuit van de Lage Landen, dat zou in Wikipedia wel passen!😉

Laatst bewerkt:
@JJ&A ,

Die Inuit die je als voorbeeld noemt, die hebben gemiddeld een lage levensverwachting en leven dus toch niet zo gezond.

Jullie doen het dan gelukkig veel beter dan die Inuit. De Grinuit van de Lage Landen, dat zou in Wikipedia wel passen!😉

Dit is dan de laatste reactie anders vertroebelen we de topic te veel.

Ze leefden ontzettend gezond, dan moeten er andere invloeden zijn.

“De Eskimo’s werden niet oud!” — Ja @RockyFlats … waarom denk je? Door de kou? Echt niet.

De Inuit leefden bij –30 tot –50°C, met windchill richting –60°C.In hun iglo was het +0 tot +5°C, en dat vonden ze warm.

En toch waren ze:

• sterk
  • gezond
  • vrolijk
  • sociaal
Hun lagere levensverwachting kwam door:

• hoge kindersterfte (zoals overal vroeger)
  • geen antibiotica
  • geen tandarts
  • jachtongevallen, vooral hoog bij de jonge mannen.
  • ziektes die Europeanen meebrachten:confused::rolleyes:
Dus niet door de kou. Volwassen Inuit werden vaak gewoon 60–70 jaar, kerngezond.

En hoe gezond waren ze verder?

Heel gezond.

Onderzoek naar traditionele Inuit vóór westerse invloed laat zien:

• bijna geen hartziekten
  • bijna geen diabetes
  • bijna geen obesitas
  • sterke botten en spieren
  • uitstekende mentale veerkracht
  • hechte families en veel levensvreugde
Ze leefden sober, ((zoals wij vele jaren hebben gedaan)), actief, sociaal en dicht bij de natuur, ze hadden schik, waren gastvrij, en leefden harmonieus.

Ik hoop dat meer mensen er toe over gaan om veel minder te gaan stoken, en gezonder te worden.

Zo hier laten we het maar bij, om de topic niet te veel te vertroebelen.
Hartelijk dankt voor jullie mee denken, met het oog op onze situatie.:D:thnx:

Dit is dan de laatste reactie anders vertroebelen we de topic te veel.

Ze leefden ontzettend gezond, dan moeten er andere invloeden zijn.

“De Eskimo’s werden niet oud!” — Ja @RockyFlats … waarom denk je? Door de kou? Echt niet.

De Inuit leefden bij –30 tot –50°C, met windchill richting –60°C.In hun iglo was het +0 tot +5°C, en dat vonden ze warm.

En toch waren ze:

• sterk
  • gezond
  • vrolijk
  • sociaal
Hun lagere levensverwachting kwam door:

• hoge kindersterfte (zoals overal vroeger)
  • geen antibiotica
  • geen tandarts
  • jachtongevallen, vooral hoog bij de jonge mannen.
  • ziektes die Europeanen meebrachten:confused::rolleyes:
Dus niet door de kou. Volwassen Inuit werden vaak gewoon 60–70 jaar, kerngezond.

En hoe gezond waren ze verder?

Heel gezond.

Onderzoek naar traditionele Inuit vóór westerse invloed laat zien:

• bijna geen hartziekten
  • bijna geen diabetes
  • bijna geen obesitas
  • sterke botten en spieren
  • uitstekende mentale veerkracht
  • hechte families en veel levensvreugde
Ze leefden sober, ((zoals wij vele jaren hebben gedaan)), actief, sociaal en dicht bij de natuur, ze hadden schik, waren gastvrij, en leefden harmonieus.

Ik hoop dat meer mensen er toe over gaan om veel minder te gaan stoken, en gezonder te worden.

Zo hier laten we het maar bij, om de topic niet te veel te vertroebelen.
Hartelijk dankt voor jullie mee denken, met het oog op onze situatie.:D:thnx:

Hoewel ik nu ook maar tot 15⁰C stook, vind ik een paar graadjes warmer toch meer comfortabel. Maar er is met wat minder warmte best fatsoenlijk te leven.
Mijn Poolse buurnan is daar op ingesteld, daar wordt het ook niet warmer dan ca 15⁰C.
En dat is heel wat rianter dan in sommige steden in Oekraïne nu, waar men de waterleidingen in sommige flatblokken heeft moeten aftappen wegens bevriezingsgevaar.

Op het moment alhier rond het vriespunt , maar volgende week wordt weer strenge vorst verwacht. Dus het rantsoeneren van mijn brandhout blijkt niet overbodig.

Hoewel ik nu ook maar tot 15⁰C stook, vind ik een paar graadjes warmer toch meer comfortabel. Maar er is met wat minder warmte best fatsoenlijk te leven.
Mijn Poolse buurnan is daar op ingesteld, daar wordt het ook niet warmer dan ca 15⁰C.
En dat is heel wat rianter dan in sommige steden in Oekraïne nu, waar men de waterleidingen in sommige flatblokken heeft moeten aftappen wegens bevriezingsgevaar.

Op het moment alhier rond het vriespunt , maar volgende week wordt weer strenge vorst verwacht. Dus het rantsoeneren van mijn brandhout blijkt niet overbodig.
Ik wil heel graag met je mee denken beste @PBear
Heb je ook een bijzet kachel die je bij de muur zet waar de waterleiding binnen komt plaatsen, en als het warmer word rond de waterleiding ingang daar gaten in de muur maakt en daar tot diep in de grond een dubbel steens bouwsel maakt, er moet toch een oplossing te vinden zijn.
Het idee er achter is dat de waterleiding dan een deel word van de binnen ruimte waar verwarmd word, dan zou het alleen nog kunnen bevriezen als er niet gestookt word en binnen ook onder het vriespunt is gekomen.

Zou je foto's kunnen maken en dat we met elkaar tot een oplossing kunnen komen, is er ook een Poolse forum waar dergelijke vraagstukken problemen, en oplossingen bekend zijn???

Dit probleem past ook wel in deze topic: wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hitte's-wolkbreuken-extreme-winters- waar-wij-preppers-vaker-in-de-toekomst-mee-te-maken-krijgt.

Gaten maken in de muur lijkt mij echt een goed idee !
Graag zien we foto's van je oplossingen @JJ&A . Zonder je AI vriend, gewoon wat heb JIJ gedaan tegen klimaatveranderingen.

Gaten maken in de muur lijkt mij echt een goed idee !

Nee beste @petroman met alleen gaten in de muur slaat de koude ook toe in het woonruimte en bevriest de leiding nog sneller, de goed beschermende ombouw is het belangrijkste tot diep in de grond, nee dit neem je toch wat te licht op.

Nee beste @petroman met alleen gaten in de muur slaat de koude ook toe in het woonruimte en bevriest de leiding nog sneller, de goed beschermende ombouw is het belangrijkste tot diep in de grond, nee dit neem je toch wat te licht op.
Misschien dan dit soort opmerkingen niet meer maken ?
Tenzij zelf uitgevoerd en getest en hier met foto's gedeeld.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Misschien dan dit soort opmerkingen niet meer maken ?
Tenzij zelf uitgevoerd en getest en hier met foto's gedeeld.

@petroman en @JJ&A , ik zie hier oplossingen bedacht worden voor een probleem. En kan mij best voorstellen dat het nut en de doenlijkheid van die oplossingen niet noodzakelijkerwijs al hoeven te zijn bewezen. "Ik denk dat ... en wat vind jij ervan..." dat moet toch ook kunnen? Van gedachten wisselen over ideëen?:Als we eerst zelf alles moeten uitproberen en testen voordat we erover van gedachten wisselen dan missen we op voorhand de goede ideëen en ervaringen van anderen... Ik heb overigens wel het idee dat @PBear de kwestie al grondig heeft bekeken. Spectaculaire en tegelijk zinvoller oplossingen dan hij al overweegt, kunnen wij niet meer aandragen denk ik.

Terug
Bovenaan