• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

RockyFlats

Ruttaan
hemelwaterafvoer mogen ze hier ook wel beter maken.

wat een regen hebben we dit jaar al gehad, niet normaal meer.
De laatste dagen is het ook echt hollen of stilstaan @Hermanusb . Zonnige perioden en dan ineens een fikse plensbui. Afgelopen dinsdag kreeg ik dit te zien, en heb ik nog maar even gewacht met naar huis gaan. Toch vind ik het wel mooi dat natuurgeweld.

Flink onweren doet het hier zelden, maar als het gebeurt dan vind ik het prachtig😉
Het zal wel een overgebleven holbewoner-gen zijn...😁
GridArt_20240419_204402244.png
 

Franky

Elementary prepper
hemelwaterafvoer mogen ze hier ook wel beter maken.

wat een regen hebben we dit jaar al gehad, niet normaal meer.

ik vind het logisch dat we meer problemen krijgen met het afvoeren van hemelwater. Nederland raakt meer en meer versteend. Het regenwater kan nergens meer naar toe.
 

RockyFlats

Ruttaan
ik vind het logisch dat we meer problemen krijgen met het afvoeren van hemelwater. Nederland raakt meer en meer versteend. Het regenwater kan nergens meer naar toe.
@Franky , ach, zolang er nog kelders zijn als waterbuffers, houdt het gros droge voeten😉
Sorry, dat was niet kwaad bedoeld... Hoe liep dat af? Redelijk droog hoop ik?
Je hebt wel gelijk. Veel is geplaveid. Opvallend vind ik wel dat het vaak in de nieuwbouwwijken en steden is, waar de tuinen uit stoeptegels bestaan. Lekker makkelijk, maar met natuur heeft het niets meer te maken.

Hee, ik mis jou nog op de Wiskers-lijst volgens mij? Is dat iets voor jou?
 

Franky

Elementary prepper
komt nog wel wat grondwater omhoog maar de droger houd het wel bij.
Heb deze week een dompelpomp met ingebouwde vlotter binnen gekregen om in het gat bij de trap te zetten. Nu mag ik iedere de dag de vlotter handmatig een tikje geven
 

RockyFlats

Ruttaan
komt nog wel wat grondwater omhoog maar de droger houd het wel bij.
Heb deze week een dompelpomp met ingebouwde vlotter binnen gekregen om in het gat bij de trap te zetten. Nu mag ik iedere de dag de vlotter handmatig een tikje geven
Ach, verdorie @Franky , ik had je een tip moeten geven maar realiseerde mij niet dat je meer water hebt dan een plasje. Ik heb al dik een jaar een vlakzuigende "dompelpomp" in gebruik die niet schakelt met een vlotter maar met twee electroden vlak boven de grond (afstelbaar), en dat werkt prima. Net als waterdetectie sensoren, maar dan direct de pomp aansturend. Tot een millimeter water pompt het apparaat wel door, dus tot zo goed als vochtig/droog. Met een vlotter is er altijd waterhoogte nodig.

Even opgezocht, en gevonden: https://www.einhell.nl/p/4171440-ge-sp-4390-n-a-ll-eco/

Daarmee zijn echt geen "tikjes" meer nodig. Plassen en een bouwdroger klinkt wel naar duur dweilen met de kraan open. Ik hoop erop, dat je die plassen weg krijgt.

Als laatste, vraag ik mij af of een aaneengesloten laag van kunststof tegels een idee zou zijn? Laat er een tegel uit en daarin die Einhell-pomp. Eronder mag dan 1 mm water staan, maar verdamping van dat wateroppervlak ga je dan grotendeels tegen en dat scheelt weer "bouwdrogen".
 

Franky

Elementary prepper
Ik heb een extra trap richting de kelder. Ik kan dus vanuit buiten meteen de kelder in. Voor deze deur zit een "gat" waarin regenwater welke via deze trap naar beneden komt opgevangen word. Hier heb ik de dompelpomp voor besteld. Het vocht in de kelder valt nog te overzien. Vooral op 1 plek komt iets aan vocht omhoog
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb een extra trap richting de kelder. Ik kan dus vanuit buiten meteen de kelder in. Voor deze deur zit een "gat" waarin regenwater welke via deze trap naar beneden komt opgevangen word. Hier heb ik de dompelpomp voor besteld. Het vocht in de kelder valt nog te overzien. Vooral op 1 plek komt iets aan vocht omhoog

Kan je dat gat niet beter dichten dan, of denk ik nu te simpel?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dit gat is bedoelt om regenwater wat via de buitentrap komt op te vangen. Dit gat zit buiten het huis

Ik denk dat ik het begrijp, maar zeker weten doe ik het niet :).

De trap is een waterval, beneden zit een kuil om water op te vangen. Daar hang je een pomp in.

Maar dat staat dus los van het water in de kelder?
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik heb een extra trap richting de kelder. Ik kan dus vanuit buiten meteen de kelder in. Voor deze deur zit een "gat" waarin regenwater welke via deze trap naar beneden komt opgevangen word. Hier heb ik de dompelpomp voor besteld. Het vocht in de kelder valt nog te overzien. Vooral op 1 plek komt iets aan vocht omhoog
@Franky, is het niet een optie om die trap te overkappen? Een deur voor de trapafgang en verder rondom tegen het huis afgetimmerd? Je zou dan extra bergruimte creëren en houdt tegelijk het water van de muur en uit het trapgat.

Wat voor vloepr heb je in de kelder? Tegels op zand, of iets van beton of zo? Als het tegels zijn, en het geheel zwaar genoeg is, dan zou een folielaag eronder optrekkend vocht kunnen weren. Werk je de randen daarvan in de voegen van het metselwerk dan wordt het mooier. En zou je rondgaand 1 steen "steen voor steen" kunnen uitnemen en met dichte mortel terugplaatsen dan geen optrekkend vocht meer door het metselwerk.
 

marzman

Diehard Prepper
De laatste dagen is het ook echt hollen of stilstaan @Hermanusb . Zonnige perioden en dan ineens een fikse plensbui. Afgelopen dinsdag kreeg ik dit te zien, en heb ik nog maar even gewacht met naar huis gaan. Toch vind ik het wel mooi dat natuurgeweld.

Flink onweren doet het hier zelden, maar als het gebeurt dan vind ik het prachtig😉
Het zal wel een overgebleven holbewoner-gen zijn...😁
Bekijk bijlage 26430

Het is heel appart ja. Ene moment onbewolkt, daarna regen (hagel zelfs), dan weer onbewolkt.

Nou ja, het is beter dan de afgelopen maanden toen het alleen maar regen was maar van mij mag het wel een keer stoppen. Dan kan de kruipruimte weer eens opdrogen.
 
Bovenaan