• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Een afgeprijsde salade gekocht bij de plussupermarkt we zijn er beide misselijk op geworden, het rook al niet geheel fris breng de rest morgen terug.

23533.jpg
Droge gist 1,5 jaar over datum. Werkt niet meer. Brood bakken mislukt.

Deze verpakking is denk niet luchtdicht, een keer met Bruggeman gist proberen.

23532.jpg
Zwarte oog bonen.
THT 10-2023. Bewaard op kamertemperattur en open verpakking.

Bij het in de pan leggen voor het wellen geen bijzonderheden. Hooguit waren ze een beetje verschrompeld.
Na een nacht wellen was er schimmel ontwikkeld op de bonen.
Zwarte oog bonen eruit gevist en de resterend bonen (de zwarte bonen en de rode kidneybonen) opgegeten.

Lucovitaal Cafeïnepillen 400 mg met houdbaarheid tot 07-2022, verpakking opengemaakt in 2021. Ik ben 7 bakken zwarte koffie per werkdag gewend.
Ik heb deze genomen om 9 uur avonds, omdat ik weet dat ik dan niet meer slaap van cafeïne. De cafeïne werkte goed. Alleen het was nogal laxerend de volgende dag. De 2e die ik een week later nam om 8.00 ochtends had ook een laxerend effect, ook hier werkte de cafeïne goed, want tot 12 uur geen hoofdpijn, daarna weer koffie gaan drinken.
Ik moet nog eens kijken of het ook laxerend is als ze wel houdbaar zijn, maar deze pillen heb ik alleen voor het geval de stroom uitvalt of voor minimalistische wandelvakanties, dus geen haast met aanschaffen.
Iemand ervaringen met cafeïne pillen?

Niet gegeten, wel gedronken...

Bekijk bijlage 31323Bekijk bijlage 31324

Oud bruin biertje met datum 2024. Kunnen er ook twee worden 😂

Smaakte prima!
Verkoop van een eventueel surplus op onze Marktplaats is toch zeker wel verboden inmiddels, @phtvs?!
Net zoals bijvoorbeeld van pasta en droge bonen met een verlopen THT?!
Er gaat immers niets boven het uitschakelen van het verstand, als het om "zekerheid" gaat.😆

Dan rest er nu nog wel, om forumleden ertoe te verplichten om een voorgenomen nuttigen van verlopen zooi vooraf ter goedkeuring voor te leggen. Want daar ging het toch even flink mis in Lemmer🤣
Verbieden, is immers de trend...🥴

Binnnenkort 10kg pindakaas over de datum. In potten van 1kg. 100% pindakaas zonder toevoegingen. Iemand enig idee hoe lang dit nog ong houdbaar zal zijn?

Binnnenkort 10kg pindakaas over de datum. In potten van 1kg. 100% pindakaas zonder toevoegingen. Iemand enig idee hoe lang dit nog ong houdbaar zal zijn?
10 kg, allemachtig @Lasagnacat !😉

Maar, het lijkt mij wel een prima prepspul om te hebben. Lekker, veel energie en vetten en vezels.
De olieën en vetten zullen na verloop van tijd oxideren door zuurstof, en dan kan het ranzig worden. Ik ga er van uit dat het in de regel zuurstofarm wordt verpakt (stikstof bijvoorbeeld) maar zeker is dat niet. Door het plastic deksel kan ook zuurstof diffunderen, en er is niet veel van nodig om het ranzig te maken.

Het is nog niet "over de datum", dus neem ik aan dat het nog wel een half jaar goed blijft smaken, en langer is m.i. niet uitgesloten. Zo'n THT datum ligt m.i. nooit enorm kritisch.

In jouw geval zou ik wel alvast pindakaas gaan eten en een pot vervangen zodra er een leeg raakt.

Ook zou ik de voorraad koel en uit het licht opslaan, en de kop van iedere pot in aluminiumfolie wikkelen met nagenoeg geen lucht tussen pot en folie. Het plastic deksel is het zwakke punt en zodra je de folie eenmaal over het deksel op het glas hebt en met tape en elastiek daartegen houdt, heb je het maximale gedaan om zuurstofdiffusie door het deksel te voorkomen. Een enkele laag folie volstaat, en glas zelf is al zo goed als diffusie-dicht.

Of bijna het maximale want eerst een vlok staalwol dat kort in een calciumchloride oplossing is gedrenkt, bovenop het kunststof deksel, zou zelfs nog zuurstof uit de pot kunnen trekken (maar dat is wel erg optimistisch).

Wat je niet op krijgt, daar zie je dan vanzelf wel van of het nog smaakt, na jaren. Overmacht is het, maar je hebt er dan alles aan gedaan.

P.S. Wel stoppen met smeren net voordat er een "pindakaas-vergiftiging" optreedt!😉

100 procent pindakaas zal pindaolie hebben? Bij andere pindakaas is dat wel vaak anders.

Ik heb in 2020 nog enkele potten pindakaas uit NL geïmporteerd. THT 2022.
Onlangs nog satehsaus van deze pindakaas gemaakt. Smaakte prima!
Ik denk dat ze het nog wel en paar jaar volhouden, al ben ik waarschijnlijk eerder door de voorraad heen.

Iemand enig idee hoe lang dit nog ong houdbaar zal zijn?

Omdat pinda/satésaus in Spanje niet te koop is (ik heb het nog nooit ergens gezien) heb ik 10 jaar geleden ooit 5 stuks potten pindakaas meegenomen wat toen al 1 jaar over de datum was. Dat was prima te gebruiken.
5 jaar geleden nogmaals satésaus gemaakt en toen zat ik dus 6 jaar over de datum.
Helaas was dat echt niet meer eetbaar. Het was echt "ranzig" geworden. Mogelijk dat als ik er een laagje olie op had gezet het nog wel te doen zou zijn geweest, maar die andere 3 potten heb ik weggegooid.

Ik kocht altijd 1kg pindakaas bij AH voor 5,20 per stuk. Toen zag ik bij de Lidl een XXL aanbieding en dacht dat het het een tijdelijke actie was.. 3,50 per pot. Meteen 10 potten meegenomen :thumbup:

Maar halverwege de pot is het keihard. Dit is normaal omdat de olie bovenop drijft natuurlijk maar het is extremer dan de pindakaas van AH :fluit:

Bekijk bijlage 31476
Die probeerde ik ook laatst @Lasagnacat . Vooral het "100% pindakaas" stond mij wel aan. Ik vond het wat minder uitgesproken van smaak, maar dat zal wel komen door het ontbreken van "hulpmiddelen" zoals zout en emulgatoren, en is eigenlijk een voordeel. Hier, was het laatste beetje ook tamelijk droog. De olie staat er al snel als een laagje bovenop, maar even roeren verhelpt dat.

Zou ik zoiets echt lang willen bewaren dan zou ik het in een grote pan tot boven 80°C verwarmen en heet in een mega-jampot gieten tot de rand. Dan heb je nauwelijks meer zuurstof boven de pindakaas, voorkom je de griezelige zuurstofdiffusie door die plastic kuipwand, en kan je er over 10 jaren nog van smullen (garantie tot de deur😇).

En anders, staat jou een obese pindakaas-buik en volle wangen te wachten. Een voordeel is dus, dat rimpels verdwijnen als sneeuw voor de zon. Geen botox voor een strak velletje, maar vullen met pindakaas!😉

Terug
Bovenaan