• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

Ik kocht altijd 1kg pindakaas bij AH voor 5,20 per stuk. Toen zag ik bij de Lidl een XXL aanbieding en dacht dat het het een tijdelijke actie was.. 3,50 per pot. Meteen 10 potten meegenomen :thumbup:

Maar halverwege de pot is het keihard. Dit is normaal omdat de olie bovenop drijft natuurlijk maar het is extremer dan de pindakaas van AH :fluit:

Bekijk bijlage 31476

Dat heb je met die 100% pindakaas, je moet iedere keer opnieuw roeren. De gewone pindakaas van Lidl heeft dat niet (is als Calve, smeuïg tot op de bodem ;) )

Droge gist 1,5 jaar over datum. Werkt niet meer. Brood bakken mislukt.

uitstekende starter, en/of voortaan eerst even laten weken in lauw water, met wat fijn gemalen suiker (uit je vijzel pepermolen etc, oplossen in water kan ook :shocked: ) na 24 uur moet je het gaan zien borrelen..

Niet zo moeilijk doen, gewoon wecken die handel

Sorry als ik de humor niet gezien heb, maar toch even een veiligheids waarschuwing: pindakaas valt niet veilig te wecken, te hoog vet en door de dikke massa komt de kern tempratuur vermoedelijk niet hoog genoeg, voor langer houdbaar te houden is invriezen wenselijk.
Drogen in de oven met div stukjes gedroogd fruit, havermout en etc als energie bar kunnen veel langer bewaard blijven, zeker ook nog eens vacuum verpakt.

Laatst bewerkt:
back on topic, Macaroni uit een kilo zak met een tht datum: 02/2023....we leven beide nog.
Het zag er niet raar uit, rook ook niet raar, smaakte zoals het hoorde te smaken, darmen en maag stelsel reageerde normaal...
Dat zakje lag ergens achter in de voorraad kast in de keuken.

De ander gelijkende voorraden zijn her verpakt vorig jaar(nieuw gekocht) extra gedroogd (rh% was 45 in de zon.) en ligt vacuum verpakt in voedsel emmers.

Met dank aan dit forum :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: ,een klein glazen potje (kruiden potje van silvo) erbij ingedaan met een plukje staalwol in zout!!!!!!!!!!!!!!!!
Ook een kruiden potje met alleen vocht vreter

EDIT REDEN:
RECIFICATIE: MOET GEEN ZOUT ZIJN MAAR gedompeld in CALCIUMCHORIDE oplossing, VOCHT VRETER

Deze zakken hadden een tht datum van 05/2028, zal wel goed gaan tot 2035?

Dat heb je met die 100% pindakaas, je moet iedere keer opnieuw roeren. De gewone pindakaas van Lidl heeft dat niet (is als Calve, smeuïg tot op de bodem ;) )

Als (gewone) pindakaas smeuig is tot op de bodum vind ik dat verdacht, en zou het waarschijnlijk weg gooien.

Want ja vanaf vroegen was bij gewone pindakaas, heel normaal dat je het goed moest roeren tot aan de bodem, en er geen kloeten meer in zaten.

Pindakaas van tht 11-2024.
Ruikt prima, smaakt prima, en ziet eruit alsof het net vers gemaakt is.
Choco pasta van tht 09-2025, idem

Als (gewone) pindakaas smeuig is tot op de bodum vind ik dat verdacht, en zou het waarschijnlijk weg gooien.

Want ja vanaf vroegen was bij gewone pindakaas, heel normaal dat je het goed moest roeren tot aan de bodem, en er geen kloeten meer in zaten.

Er zitten wel veel pitamientjes in

Bouillonblokje bospaddestoel van AH. THT 06-02-2025. Gewoon gedronken opgelost in heet water. Vond ik zelf wel een spannende, ik heb er ooit een van rund gehad die ranzig was geworden.

Ik heb ook nog visbouillon blokjes liggen met THT 29-10-2025. Binnenkort maar eens proberen.

Laatst bewerkt:
In gewone pindakaas zit transvet. Transvet (ook wel gehard plantaardig vet) is het schadelijkste wat je kan eten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans_fat

@Lasagnacat , AI is het daar niet mee eens, tenzij bij "goedkope merken", kennelijk. Het is inderdaad wel iets om op te letten...

"Pindakaas is van nature transvetvrij. Traditionele en 100% pindakaas bestaan voornamelijk uit onverzadigde vetten. Sommige goedkopere merken voegen echter geharde plantaardige olie of palmvet toe om de structuur te verbeteren. Kies voor de gezondste optie de varianten met 100% pinda’s, of check de ingrediëntenlijst op woorden als "gehydrogeneerd" of "gedeeltelijk gehard""

Na "transvet" is kokosvet of kokosolie wel het eerstvolgende gruwelijk slechte vet. Dat is voor 85% verzadigd😳. Ik ken mensen die er vrolijk in bakken (of bakten?), en voorzien van een stent en bloedverdunners kan dat ook🤣

In gewone Calve pindakaas zit een mengsel van olie, waaronder geharde Palmolie. Bij het harden van palmolie kunnen transvetten ontstaan. Ongezond is het in elk geval.

In gewone Calve pindakaas zit een mengsel van olie, waaronder geharde Palmolie. Bij het harden van palmolie kunnen transvetten ontstaan. Ongezond is het in elk geval.

@marzman , ik lees echter dat volledig geharde palmolie geen transvetten bevat. Ik kan mij dat wel voorstellen omdat er bij het harden van palmvet een overgang zit van ongehard naar volledig gehard, en halverwege zit dan dus dat "trans". Maar bij volledig doorgehard palmvet is dat transvet er kennelijk uit geslagen en volkomen om zeep gebracht.👍

Hmmm, zeg, waarom noemen we Pindakaas eigenlijk geen Pindazeep? Als die-hard-preppers klampen wij ons immers vast aan voorraden, zo nodig tot die compleet oneetbaar zijn, en ergens onderweg wordt vet dan toch wel zeep. Tenzij we op de een of andere manier de zuurstof ervan weghouden.

Voortaan is het dus geen Pindakaas maar hetzij Pindazeep danwel Pindanaeroob op het beschimmelde scheepsbeschuit!🤣

Die schimmel is dan wel "edele schimmel" natuurlijk, en alles dat rot is "edele rotting", voor een echte prepper!😉

Haha, hmmm, en ergens zie ik dan in gedachten eens een werkelijk realistisch SC gehouden worden. Allen, gezeten om een stapel rokende autobanden, genietend van allerlei oneetbaars!😁

"Calvé gebruikt duurzaam geteeld, volledig gehard palmvet in hun klassieke pindakaas om te voorkomen dat de pindaolie gaat scheiden en om de smeuïgheid te behouden. Calvé verzekert dat zij volledig geharde palmolie gebruiken, wat geen schadelijke transvetten bevat, en het aandeel verzadigd vet blijft zeer laag."

Calvé gebruikt duurzaam geteeld, volledig gehard palmvet in hun klassieke pindakaas om te voorkomen dat de pindaolie gaat scheiden en om de smeuïgheid te behouden. Calvé verzekert dat zij volledig geharde palmolie gebruiken, wat geen schadelijke transvetten bevat, en het aandeel verzadigd vet blijft zeer laag."

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt?
Maar een hoog (zeer hard) verzadigd vet, verhoogt het LDL cholestrol, met verhoging op kans om div hart en vaat zieketen te krijgen.
Transvetten zijn inderdaad veel gevaarlijker dan verzadigde vetten.
Tis maar net hoe je je product verkopen wil/kan.

Dit is een van de redenen waarom we uitsluitend frituren in frituur vet en bakken in zuivere pinda olie.
Deze vetten en olieen kunnen tempraturen hebben tot een 200C
Geharde palmolie heeft niet zo een hoge tempratuur grens en geeft dus uiteindelijk een verhoogde kans op hart en vaat ziekten.
En dat is ook de reden dat we ons bammetje alleen smeren met lage tempratuur uitgebakken varkens vet.(gezonder en goedkoper dan die andere "smeersels") of echte boter.
Dit varkensvet (EN olijfolie) kan ook prima gebruikt worden voor: gehakt, ei, kip, spek, sudderlap en meer lage tempraturen vlees, maar bak je biefstukje er niet mee aan.
Idem voor ongezouten echte boter!
Ghee ben ik niet in thuis, sorry hiervoor.
Zonnebloem olie ed zijn alleen goed voor salades.

Tis alleen zo erg jammer dat rundervet zo verschrikkelijk duur is.

Ik ben geen voeding deskundige en ook geen professionele kok.
Echter mn gezond gaat boven alles en ja koken is een hobby van me....

Mbt op kokos vet/olie...jullie bakken erin?!?!?wij hebben er wat andere toepassingen voor :fluit: :fluit: :fluit: :fluit:

Terug
Bovenaan