Calvé gebruikt duurzaam geteeld, volledig gehard palmvet in hun klassieke pindakaas om te voorkomen dat de pindaolie gaat scheiden en om de smeuïgheid te behouden. Calvé verzekert dat zij volledig geharde palmolie gebruiken, wat geen schadelijke transvetten bevat, en het aandeel verzadigd vet blijft zeer laag."
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt?
Maar een hoog (zeer hard) verzadigd vet, verhoogt het LDL cholestrol, met verhoging op kans om div hart en vaat zieketen te krijgen.
Transvetten zijn inderdaad veel gevaarlijker dan verzadigde vetten.
Tis maar net hoe je je product verkopen wil/kan.
Dit is een van de redenen waarom we uitsluitend frituren in frituur vet en bakken in zuivere pinda olie.
Deze vetten en olieen kunnen tempraturen hebben tot een 200C
Geharde palmolie heeft niet zo een hoge tempratuur grens en geeft dus uiteindelijk een verhoogde kans op hart en vaat ziekten.
En dat is ook de reden dat we ons bammetje alleen smeren met lage tempratuur uitgebakken varkens vet.(gezonder en goedkoper dan die andere "smeersels") of echte boter.
Dit varkensvet (EN olijfolie) kan ook prima gebruikt worden voor: gehakt, ei, kip, spek, sudderlap en meer lage tempraturen vlees, maar bak je biefstukje er niet mee aan.
Idem voor ongezouten echte boter!
Ghee ben ik niet in thuis, sorry hiervoor.
Zonnebloem olie ed zijn alleen goed voor salades.
Tis alleen zo erg jammer dat rundervet zo verschrikkelijk duur is.
Ik ben geen voeding deskundige en ook geen professionele kok.
Echter mn gezond gaat boven alles en ja koken is een hobby van me....
Mbt op kokos vet/olie...jullie bakken erin?!?!?wij hebben er wat andere toepassingen voor