• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is de kans op een burgeroorlog in de USA?

Mayo

Last (wo)man standing
Het rommelt behoorlijk in de USA.
(Extreem) links en rechts rollen nog net niet letterlijk vechtend over elkaar heen, maar over en weer worden de beschuldigingen en bedreigingen steeds feller.
Trump wil bij de volgende verkiezingen weer president worden, de republikeinen lopen aan zijn band mee (al dan niet onder druk) en links heeft eigenlijk wéér geen goede kandidaat..
Hoe schatten jullie de kans in dat het uiteindelijk op een gewapend conflict cq burgeroorlog uitloopt?
En wat betekent dat voor ons (Europa / Nederland / wijzelf)?

Zie ook oa het volgende stuk in het NRC:

Trump-aanhangers bedreigen FBI en maken zich op voor strijd: ‘We zijn in oorlog’​


https://www.nrc.nl/nieuws/2022/08/1...hekelen-bureaucratische-mishandeling-a4138895
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik zou er niet van opkijken als radicaal rechtse groepjes geweld gaan gebruiken tegen de overheid. Zeker als Trump word gearresteerd vanwege die documenten. Maar een complete burgeroorlog verwacht ik niet.
 

drent

Diehard Prepper
Er zijn nogal wat zorgen over de juridische kanten van verkiezingen gezien de acties van republikeinen qua kieswetten. Zorgen zelfs over dat als hoge rechtshof aantal zaken terug verwijst naar de staten het bij de volgende presidentsverkiezingen niet meer zal uitmaken wat de kiezer gestemd heeft, maar dat de staat kan stellen wij steunen kandidaat X ook al is meerderheidsstem voor Y.
Hier staat het beter uitgelegd :
https://hartmannreport.com/p/the-nightmare-scenario-scotus-is

en verder :
https://hartmannreport.com/p/republicans-have-a-plan-to-change
 
F

forumlid 1447

Gast
Alleen Trump staat een herverkiezing van de Democraten mogelijk in de weg.
Als Trump binnen 2 jaar seniel wordt (ja het kan nog erger) dan ligt de
republikeinse party op zijn gat, en is er meer kans op een interne strijd,
die kan eindigen in een mini burgeroorlog.
Maar we moeten afwachten of rechts de milities onder controle kan houden.
Maar voor een burgeroorlog, zijn de meeste Amerikanen te ongeinteresseerd in politiek,
en te druk bezig met hun paycheck to paycheck.
Amerikanen zijn heel nationalistisch, maar wie er president wordt,
interesseerd meestal vooral de elite.
Het klootjes volk wordt van geen van beide zijde beter.
Milities en gekken zouden een conflict kunnen uitdagen maar een burgeroorlog,
dan zijn ze teveel Amerikaan.
Want wat daarna?
Een dictatuur, zoals Trump die wil, dat zien ze niet zitten.
Ze willen gewoon een Mad Max wereld, met minder regels.
En even over kandidaten.
Links geen goede kandidaat?
Kamala Harris
Chelsey Clinton (35+)
Bill de Blasio
Kirsten Gillibrand
En uit de hoge hoed:
Caroline Bouvier Kennedy

inderdaad kleindochter van JFK en ,de ongekroonde koningin van de USA,
Jackie Bouvier Kennedy
En anders Caroline's zoon voor 2028.
Men moet 35+ zijn om president te kunnen worden.
En wat heeft rechts?
Trump Sr Donald
Trump Jr Donald
Trump Ivanka
Trump Eric
De rest van de partij is naar de kl.ten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen en Regeren pff
We zijn een product van onze eigen hebzucht en alle ellende daaruit voortkomende .

Laat ze toch overal lekker knokken ! Over niet al te lange tijd is het afgelopen met de idioterie.

Een overstijgende blik op al het huidige gaande is genoeg om te beseffen dat er geen weg meer terug is .
En dan kan ik dit nu geschrevene plaatsen in menig topic .

Prep ze en geniet er nog van.

Nee ik ben niet paranoïde. Maar realistisch en durf te kijken en te benoemen .
 

Flos

SHTF Expert
Daar burgeroorlog hier de Russen die niet normaal doen hier en daar de islam die de plak zwaait.
Wel op de vraag hoe het Europa Nederland ( België) zal vergaan.
Wel de wereld is naar de kl## ten
En er zal plaats te kort zijn op deze aardkloot. Om graven te delven.

Wist je.
Dat er momenteel meer mensen op aarde leven dan dat er ooit zijn gestorven sinds de mens bestaat.
 

marzman

Diehard Prepper
Alleen Trump staat een herverkiezing van de Democraten mogelijk in de weg.
Als Trump binnen 2 jaar seniel wordt (ja het kan nog erger) dan ligt de
republikeinse party op zijn gat, en is er meer kans op een interne strijd,
die kan eindigen in een mini burgeroorlog.
Maar we moeten afwachten of rechts de milities onder controle kan houden.
Maar voor een burgeroorlog, zijn de meeste Amerikanen te ongeinteresseerd in politiek,
en te druk bezig met hun paycheck to paycheck.
Amerikanen zijn heel nationalistisch, maar wie er president wordt,
interesseerd meestal vooral de elite.
Het klootjes volk wordt van geen van beide zijde beter.
Milities en gekken zouden een conflict kunnen uitdagen maar een burgeroorlog,
dan zijn ze teveel Amerikaan.
Want wat daarna?
Een dictatuur, zoals Trump die wil, dat zien ze niet zitten.
Ze willen gewoon een Mad Max wereld, met minder regels.
En even over kandidaten.
Links geen goede kandidaat?
Kamala Harris
Chelsey Clinton (35+)
Bill de Blasio
Kirsten Gillibrand
En uit de hoge hoed:
Caroline Bouvier Kennedy

inderdaad kleindochter van JFK en ,de ongekroonde koningin van de USA,
Jackie Bouvier Kennedy
En anders Caroline's zoon voor 2028.
Men moet 35+ zijn om president te kunnen worden.
En wat heeft rechts?
Trump Sr Donald
Trump Jr Donald
Trump Ivanka
Trump Eric
De rest van de partij is naar de kl.ten.
Je hebt die senator van Florida nog, en Trump Jr is de nr 3 geloof ik.

Biden is trouwens ook te oud om herkozen te worden. Hij kan het nog niet zeggen natuurlijk, maar ik denk niet dat hij voor nog een termijn gaat.
 

Robert

Diehard Prepper
Die kans is vrij klein.
De meesten hebben te veel om te verliezen.
De afro’s en de Mexicanen genoeg te winnen.
Ok ze zijn technisch failliet maar who cares?
 
F

frans81

Gast
Dat land laat al langer zien dat geen enkele vaccinatie werkt . Het is ziek en de bijwerkingen zichtbaar en er gaan er zich nog meer tonen .
Jammer dat afstand geen probleem meer is en de ziekte zich verspreid heeft .
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik zie er geen grootschalig gewapende burgeroorlog ontstaan, maar ik denk wel dat er veel rellen zullen ontstaan, sociale onrust, criminaliteit zal door het dak gaan op een gegeven moment. Pak je popcorn er maar vast bij. Ray Dalio heeft het al voorspeld in zijn “principles of the changing world order”.

Ik denk trouwens dat Biden inmiddels al genoeg aan populariteit heeft verloren in de VS en dat de economie daar niet in stand blijft tot aan de midverkiezingen, wat hem ook tegen gaat zitten.

En Trump, ik kan hem niet uitstaan en vraag me heeeel hard af hoe hij gaat reageren (en regeren). Achteraf gezien heeft hij wel, net als Obama, het conflict in Oekraine weten af te weren. Ook was juist hij achteraf gezien degene die de vrede met Putin en China bewaarde door de banden weer aan te halen en te versterken. Dus inmiddels ben ik bijgedraaid en denk ik dat Trump als president geen slecht idee zou zijn wat dat betreft. Sancties ongedaan maken en banden weer aanhalen. Of zal het al te laat zijn?
 

Henk88

Diehard Prepper
En Trump, ik kan hem niet uitstaan en vraag me heeeel hard af hoe hij gaat reageren (en regeren). Achteraf gezien heeft hij wel, net als Obama, het conflict in Oekraine weten af te weren. Ook was juist hij achteraf gezien degene die de vrede met Putin en China bewaarde door de banden weer aan te halen en te versterken. Dus inmiddels ben ik bijgedraaid en denk ik dat Trump als president geen slecht idee zou zijn wat dat betreft. Sancties ongedaan maken en banden weer aanhalen. Of zal het al te laat zijn?
Jij denkt dat Trump de banden aanhaalde met Rusland om de vrede te bewaren? Ik denk dat daar toch meer financiële belangen voor waren, er was niet voor niets Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen. Dat deden die Russen niet omdat ze bezig waren met filantropie. Daarbij is het ongedaan maken van sancties sowieso geen goed idee. Rusland heeft aangetoond volstrekt onbetrouwbaar te zijn zonder enige respect voor Oekraïnse levens maar ook in het algemeen Europese normen en waarden. Als wij nu met hangende pootjes terug gaan naar Rusland wat denk je dat er dan gebeurd? Dan weet Rusland dat Europa chanteerbaar is en dat ze overal mee weg kunnen komen. Wie zegt dat ze dan niet alsnog de gaskraan dichtdraaien om de prijzen kunstmatig op te hogen of dat ze niet besluiten alsnog een stukje land te pikken, bij Zweden bijvoorbeeld?

Ik zou maar hopen dat Trump geen president wordt want mocht dat wel zo zijn is dit vermoedelijk de genadeslag voor de westerse beschaving zoals we die kennen. Ik ben voor de goede orde geen fan van kapitalistisch gedreven westerse overheden maar ik weet wel dat wij het in het westen alsnog een stuk beter hebben dan de gemiddelde Chinees of Rus. Dus als ik moet kiezen kies ik toch voor Rutte en Biden als je het niet erg vind.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Jij denkt dat Trump de banden aanhaalde met Rusland om de vrede te bewaren? Ik denk dat daar toch meer financiële belangen voor waren, er was niet voor niets Russische inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen. Dat deden die Russen niet omdat ze bezig waren met filantropie. Daarbij is het ongedaan maken van sancties sowieso geen goed idee. Rusland heeft aangetoond volstrekt onbetrouwbaar te zijn zonder enige respect voor Oekraïnse levens maar ook in het algemeen Europese normen en waarden. Als wij nu met hangende pootjes terug gaan naar Rusland wat denk je dat er dan gebeurd? Dan weet Rusland dat Europa chanteerbaar is en dat ze overal mee weg kunnen komen. Wie zegt dat ze dan niet alsnog de gaskraan dichtdraaien om de prijzen kunstmatig op te hogen of dat ze niet besluiten alsnog een stukje land te pikken, bij Zweden bijvoorbeeld?

Ik zou maar hopen dat Trump geen president wordt want mocht dat wel zo zijn is dit vermoedelijk de genadeslag voor de westerse beschaving zoals we die kennen. Ik ben voor de goede orde geen fan van kapitalistisch gedreven westerse overheden maar ik weet wel dat wij het in het westen alsnog een stuk beter hebben dan de gemiddelde Chinees of Rus. Dus als ik moet kiezen kies ik toch voor Rutte en Biden als je het niet erg vind.

Het is voor mij kiezen twee kwaden wat dat betreft, maar Biden heeft er wel een veel groter potje van gemaakt dan Trump. Als ik in Amerika zelf zou wonen dan zou ik politiek gezien onder de noemer Democraat vallen, maar dat betekend niet dat ik Biden op dit moment meer geschikt vind. En geloof me, ik vind dat zelf ook erg om toe te geven. Biden is aan evenveel leugens en fraude schuldig als Trump overigens. Biden wint echter de informatie oorlog.

Maar dat allemaal buiten beschouwend latend, tot nog toe zijn Obama en Trump de enige presidenten in de afgelopen jaren geweest die een stop zette op levering aan wapens aan Oekraïne, om zodoende de burgeroorlog in de Donbas daar niet te laten escaleren. En daar heb ik respect voor.

Biden wordt President in 2021, die besluit de burgeroorlog in Oekraïne weer te gaan sponsoren en vervolgens loopt het conflict zodanig uit de hand door de Amerikaanse bemoeienis dat Rusland toch besluit binnen te vallen. In die zin vind ik het een “fout” geweest van mezelf om te denken dat Trump weg, Democratische President aan de macht, verbetering zou brengen.

Verder houd ik mij graag buiten de beschuldigingen die Biden en Trump aan elkaar doen. Dit is precies hoe het er aan toe gaan in Amerika, valse beschuldigingen, vals bewijslast om de tegenstander in een kwaad daglicht te zetten. Beide presidenten beschuldigen elkaar van fraude en chantage in Oekraïne. Wij kennen de waarheid niet. Als we de media hebben mogen geloven de afgelopen paar jaar is er inmiddels genoeg bewijs tegen zowel Trump als Biden.
Het is één grote Cambridge Analytica bende met alleen maar fake nieuws daar in dat land en wat big media rapporteert is niet te vertrouwen.

Als ik moet kiezen tussen Amerika, Rusland en China dan kies ik ook voor Amerika hoor. Maar dat betekend niet dat Amerika minder corrupt is dan die andere twee. Een hopeloze situatie wat dat betreft.

Het enige wat we kunnen doen is “achteroverleunen” de 3 grote pestkoppen het laten uitvechten en afwachten wat dit voor ons als normale burgers gaat betekenen. Maar dat Europa de dupe wordt van dit gezeur is een ding wat zeker is.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als er een burgeroorlog komt in USA, dan kan Europa de grote winnaar worden.
Pjoetin ligt binnenkort onder vuur , van de moeders, van gesneuvelde.
Onder vuur van het Kremlin. (voor een "grootmacht" gaat het wel heel moeizaam)
En Xi Jinping is te afhankelijk van onrust in de rest van de wereld.
Economie zakt in bij te weinig afzet, tijdens onrust op de markten.
Maar ik verwacht geen burgeroorlog, hooguit onlusten.
En wat betreft Trump, die leid een burgeroorlog eigenhandig.
Kijk naar bestorming capitool.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mensen en Regeren pff
We zijn een product van onze eigen hebzucht en alle ellende daaruit voortkomende .

Laat ze toch overal lekker knokken ! Over niet al te lange tijd is het afgelopen met de idioterie.

Een overstijgende blik op al het huidige gaande is genoeg om te beseffen dat er geen weg meer terug is .
En dan kan ik dit nu geschrevene plaatsen in menig topic .

Prep ze en geniet er nog van.

Nee ik ben niet paranoïde. Maar realistisch en durf te kijken en te benoemen .
Gemiddeld genomen zijn we niet iets om trots op te zijn. Ergens in de evolutie is de ontwikkeling uit de pas gaan lopen denk ik, en is een flink deel wel op een mens gaan lijken maar aap gebleven. Mijn hoop is dan op die apen gericht, want wat er tot mens doorontwikkelde is niet veel soeps en heeft een zelfvernietigingsdrang opgelopen. Ik wens de Amerikanen geen burgeroorlog toe, en zie dat ook niet gebeuren, maar mochten ze zo gek zijn dan zou dat toch wel schelen. Ze zouden zich dan in het eigen land gaan uitleven zonder elders de zooi verder in puin te helpen, veronderstel ik. Op dat mooie land na, en zo'n 99% van de Amerikanen, kan ik de rest missen als kiespijn. Puntje-bij-paaltje is het immers altijd een kleine groep mensen die het leven voor de rest moeilijk maakt. In de USA, in de EU, in de Oekraine en in Rusland: het is overal ongeveer hetzelfde wat dat betreft. En de eenvoudige burger, die betaalt het gelag.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik ben voor de goede orde geen fan van kapitalistisch gedreven westerse overheden maar ik weet wel dat wij het in het westen alsnog een stuk beter hebben dan de gemiddelde Chinees of Rus. Dus als ik moet kiezen kies ik toch voor Rutte en Biden als je het niet erg vind.
@Henk88 , ik ben geen fan van Trump maar ik ben er ook geen fan van om te parasiteren en onze welvaart voortdurend ten koste te laten komen van anderen. Jij hebt kennelijk minder problemen met het ruziezoeken en provoceren tot op het criminele af, dat de Amerikanen gewoon zijn om te doen, en je verwart helaas de dader met het slachtoffer. Maar, getuige de likes, ben je niet de enige die zich zo voor het lapje laat houden 😄
Probeer het eens objectief te beschouwen, zou ik zeggen... en stap uit die criminele en narcistische bende die rooft en stookt...
 

Henk88

Diehard Prepper
@Henk88 , ik ben geen fan van Trump maar ik ben er ook geen fan van om te parasiteren en onze welvaart voortdurend ten koste te laten komen van anderen. Jij hebt kennelijk minder problemen met het ruziezoeken en provoceren tot op het criminele af, dat de Amerikanen gewoon zijn om te doen, en je verwart helaas de dader met het slachtoffer. Maar, getuige de likes, ben je niet de enige die zich zo voor het lapje laat houden 😄
Probeer het eens objectief te beschouwen, zou ik zeggen... en stap uit die criminele en narcistische bende die rooft en stookt...
Maar wat is dan precies het verschil tussen Rusland en Amerika? Beide landen worden geleid door criminele en narcistische bendes. Het verschil is echter dat je als gemiddelde burger in Amerika niet in een werkkamp terecht komt als je een keer iets geks zegt op social media. Daarmee praat ik het gedrag van Amerika niet goed maar bekijk ik het gewoon pragmatisch en kies ik voor het land waar ik de meeste vrijheden heb. Ik weet heus wel dat Westerse landen ook niet te vertrouwen zijn.

In feite is bijvoorbeeld de huidige asielcrisis van Rutte en soort milde variant van de eerdere asielcrisis die Wit Rusland had gecreëerd. Beide crisissen worden gebruikt als een politiek middel ten koste van het welzijn van asielzoekers. Echter nog steeds zit ik dan liever onder een luifel in Ter Apel dan dat ik in de bossen van Polen zou willen zitten. Dat heeft niks te maken met het goedkeuren van het beleid, dat is gewoon puur pragmatisch denken hoe je van de huidige omstandigheden het beste kan maken voor jezelf.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Maar wat is dan precies het verschil tussen Rusland en Amerika? Beide landen worden geleid door criminele en narcistische bendes. Het verschil is echter dat je als gemiddelde burger in Amerika niet in een werkkamp terecht komt als je een keer iets geks zegt op social media. Daarmee praat ik het gedrag van Amerika niet goed maar bekijk ik het gewoon pragmatisch en kies ik voor het land waar ik de meeste vrijheden heb. Ik weet heus wel dat Westerse landen ook niet te vertrouwen zijn.

In feite is bijvoorbeeld de huidige asielcrisis van Rutte en soort milde variant van de eerdere asielcrisis die Wit Rusland had gecreëerd. Beide crisissen worden gebruikt als een politiek middel ten koste van het welzijn van asielzoekers. Echter nog steeds zit ik dan liever onder een luifel in Ter Apel dan dat ik in de bossen van Polen zou willen zitten. Dat heeft niks te maken met het goedkeuren van het beleid, dat is gewoon puur pragmatisch denken hoe je van de huidige omstandigheden het beste kan maken voor jezelf.

@Henk88 , lees het volgende maar even overdrachtelijk, want kwaad bedoel ik het natuurlijk niet...:)

Met pragmatisme is niets mis, maar op zoek gaan naar aansluiting bij een criminele bende was toch wel een ongelukkige stap van je, en niet nodig.
Opportunisme, is volgens mij het woord dat je zocht.
Kreeg je geen andere kansen in het leven, en waar is het dan zo erg mis gegaan, en waarom?

Europa was toch zo slecht niet, en daarvoor had je toch ook kunnen kiezen, jongen? Ze is sterk genoeg ook al is ze niet de snuggerste, en woont zelfstandig, maar de roep van criminele Jim klonk jou beter in de oren.

En, tja, daar zit je dan, met bloed aan de handen... Ach, ach, ach... Ik hoop erop dat het weer goed met jou komt, jongen! Want je bent zeker geen slechte, en flink misleid heeft ome Jim er wel meer, en vaker...;)
 

RockyFlats

Ruttaan
Misschien handig om starttopic met de originele vraagstelling weer even te lezen.
Het ging niet over een vergelijk tussen oost en west of waar je wilt wonen.
Effe focussen aub.
Ikke snappe effe niet goed waarom veel topics uitmonden in een voor of tegen oost/west.

Daar heb je zeker een punt. Hier, is de interne situatie in de USA aan de orde, maar ik zie ook interessante en verbazingwekkende tegenstrijdigheden die vraagtekens oproepen over wat er speelt. De republikeinen hebben er toch jarenlang het vijanddenken gepromoot, met Bush en zijn vazallen als toppers, maar nu lijkt juist die hoek (Trump) anders te willen, en zijn de democraten eerder "de wolven", getuige hun gretigheid om oorlog te veroorzaken in de Oekraine. Frappant is ook de "staat van oorlog" tussen Trump en de CIA, en de laatste zal toch wel mede-verantwoordelijk zijn geweest voor de "massavernietigingswapens-leugens" van de Irakoorlog, en ook nu nog z'n steentje bijdragen in de Oekraine? Is Trump tegen dergelijke inmengingen, en dan een beetje "the good guy", of zijn het meer de prive-foutjes die hij wil verdoezelen met die interne ruzies? Is de gehele USA dan net zo slecht als Rusland, of zijn het er alleen de republikeinen of de democraten? Ik vraag mij af, in hoeverre hernieuwd inzicht in het actuele in de Oekraine, daar in de politiek zelf niet de grootste splijtzwam is. Verdeeldheid bij beide partijen, omdat de snuggersten onder hen enerzijds Zeladonskii zien lamenteren over de totale overwinning, en ze anderzijds beseffen dat kernwapens toch echt kernwapens zijn?
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Henk88 , lees het volgende maar even overdrachtelijk, want kwaad bedoel ik het natuurlijk niet...:)

Met pragmatisme is niets mis, maar op zoek gaan naar aansluiting bij een criminele bende was toch wel een ongelukkige stap van je, en niet nodig.
Opportunisme, is volgens mij het woord dat je zocht.
Kreeg je geen andere kansen in het leven, en waar is het dan zo erg mis gegaan, en waarom?

Europa was toch zo slecht niet, en daarvoor had je toch ook kunnen kiezen, jongen? Ze is sterk genoeg ook al is ze niet de snuggerste, en woont zelfstandig, maar de roep van criminele Jim klonk jou beter in de oren.

En, tja, daar zit je dan, met bloed aan de handen... Ach, ach, ach... Ik hoop erop dat het weer goed met jou komt, jongen! Want je bent zeker geen slechte, en flink misleid heeft ome Jim er wel meer, en vaker...;)
Ik vind het een beetje jammer dat je mij persoonlijk veroordeeld vanwege een pragmatische forumpost. Daarbij is opportunisme niet hetzelfde als pragmatisme. Feit is gewoon dat het met Trump nog een grotere bende wordt dan met Biden. Dat heeft niets te maken met mijn persoonlijke mening over de huidige Amerikaanse of Europese politieke ontwikkelingen, waarop ik praktisch gezien geen invloed heb en mij ook niet mee identificeer in tegenstelling tot wat jij suggereert. Wellicht is het beter om je nog wat verder te verdiepen in de Amerikaanse politiek in plaats van mensen persoonlijk te veroordelen. Want opmerkingen zoals deze; getuige hun gretigheid om oorlog te veroorzaken in de Oekraine. laten zien dat je toch nog wat feiten mist in je relaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan