• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is jou volgende stap?

zonnebrood

Mankinds only hope
Zweden omdat het een mooi land in. Als prep wil ik er niet naartoe, hoe jammer ik het ook vind.
Ze schaffen contant geld af, dat is eigenlijk al 1.

En niet alleen vanwege dat zou je niet naar Zweden willen verhuizen. Als je bv een stuga hebt of kamers in je huis die je niet gebruikt kunnen ze je dwingen om daar asielzoekers in te laten wonen. Heel de politiek is verziekt daar.

Maar ik snap het wel, het relatief gezien erg makkelijk om naar Zweden te verhuizen tov van Noorwegen.
 
J

J.J

Gast
Zweden is een mooi land. Ze schaffen contant geld af, dat is eigenlijk al 1.
Ik vertelde het aan mijn vrouw, die zij, dan kunnen ze de mensen nog meer in de gaten houden.:confused:
Wij halen ook daarom één keer in de maand ons geld op, en betalen altijd contant behalve met het tanken.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Over die palmboom is grappig....van de week paar stammetjes opgehaald in het bos.
Komen er 1 of 2 in de woonkamer en 1 in de tuin, inderdaad als hangmatbevestigingspunt tussen de tuinmuur en één van deze stammen:)Bekijk bijlage 11154

De dubbele boom staat in huis en is van de bast ontdaan en is lekker aan het drogen.
De linker stam op de foto is in drie delen gezaagd en staan ook ontbast binnen naast de bank.
Van een andere stam heb ik nog twee kleinere bullen gezaagd en die zijn er ver droog inmiddels, heb het weer wel mee ook nu:)

De rechter boomstam ligt een stuk verder in de tuin en naast de plek waar die komen moet, wanneer dat weet ik nog niet.

Om verder weer on topic te gaan;

Toekomst plannen, is best lastig om daarin een goede lijn te vinden, daar ik vele zaken leuk of interessant vind, enkel gaat dat dan weer niet samen vaak.
In de eerste plaats zou ik graag minder willen werken, dat kan maar dan komt er ook minder binnen.
Nu heb ik best wat dromen/hobby’s en hobby’s kosten nu eenmaal geld, dus daar kom ik al een beetje in de knel.
Nu kan je dan ook op andere zaken besparen dan hobby’s zoals op je vaste lasten, maar daar zit niet veel rek meer in dan hooguit een paar tientjes misschien.
En de grootste winst die gemaakt zou kunnen worden zit hem in het verkleinen van mijn wagenpark kosten:rolleyes: maar laat dat nu net één van mijn hobby’s zijn.
Ik heb een eigen huis met de bekende vaste lasten, dit zou ik drastisch kunnen verlagen door bijv. over te gaan op het zogenaamde concept Van Life.
Dit vind ik best interessant en ik heb uitgerekend wat ik met een luxe camperleven kwijt zou zijn en dat levert een aanzienlijk bedrag per maand op wat ik dan kan sparen en/of dus hobby’s van kan doen.
Of dus minder werken en nog genoeg overhouden.
Maar Van Life....dat is echt niet alles en zeker niet in een klimaat als hier in NL en daarnaast nog een opgroeiende zoon etc.
Bovendien ben ik zo blij met mijn huis dat ik er eigenlijk ook niet weg wil voor nu en een ander iets voor op de lange termijn ( min 10 jaar) is dat ik interesse heb in een stuk land evt met huis/ruïne etc in het buitenland, eerst als vakantie plek / bol en misschien later als definitieve woonplaats (vroeg)( pensioen) icm grote mate van zelfvoorzienendheid/ off grid etc.
Dit kost behoorlijk wat centen en daarvoor dien ik toch flink te werken en te sparen etc, dus zijn we terug bij af.

Voor nu dien ik eerst nog de nodige financiën op orde te maken, ben ik al mee bezig.
De hobby’s blijf ik mee doorgaan ( auto, camper, huis, vakantie( spullen) en surfsport etc).
Voltijd of minder werken ( kan bijv. ook winter en zomer periode zijn) is iets wat ik volgend jaar eens rustig ga bekijken en berekenen.
Volgend jaar is de bedoeling wederom een trip te maken naar Noord-West Spanje, voor vakantie en ook voor een tweede maal oriënteren op het gebied van een grondstuk/finca/ ruïne etc.
De eerste keer daar is me sommige delen goed bevallen qua mensen, natuur, klimaat.
Nu wordt Galicië de bestemming o.a. voor het natuurschoon, overdaad aan beschikbare grond/finca’s tot soms complete dorpjes te koop aan toe.
Er is een zeer mooie maar ruige kust met verscholen baaitjes en heerlijke golven, ideaal voor golfsurfen.:thumbsup:

Hoe staat het met de plannen van de anderen in dit topic?
 
F

forumlid 1447

Gast
Ben deze zomer begonnen met mijn aandelen op longturn, te zetten, dit houd in ,
aandelen kopen, waarvan je denkt, hoopt, verwacht, dat ze het binnen 15 jaar goed gaan doen.
Lange tijd planning in plaats van korte tijd.
Verminderd onderzoektijd, spanning, volgtijd en pensioengericht denken is begonnen. (50+)

Nu sparen voor zonnepanelen, en 2 Powerwall's. Zonneboiler is optioneel.
Ik wil alles zonder lening hebben, zonder risico van persoonlijke financiële SHTF-situatie.
Ben nu al jaren lening vrij, en dat is een gemoedsrust die ik niet meer kwijt wil.

Fruit vergisten tot wijn, wordt vanwege slechte kwaliteit fruit uitgesteld naar volgend jaar.

Verder hagen hoger laten groeien, om nieuwsgierige mensen het moeilijker te maken.
Achterkant tuin verder beveiligen, door verbreden van hagen, dit werkt aan straatkant perfect,
een haag van 2 meter is bijna ondoorzichtig en niet door te komen.
Dit gaat gebeuren via stekken, ter plaatse en reserve in kompostbakken, onder glas. (alles volle grond)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@wiliam, goed bezig en de hagen groeien vanzelf. :rolleyes:

Ik ben benieuwd welke powerwalls je op het oog hebt?

Mijn tractie accu's moeten op termijn ook vervangen worden en ik overweeg over te stappen op powerwalls. Wel zit ik met de beperkte capaciteit in mijn maag maar als ze ook bij te laden zijn met ern genny dan moet dat lukken.
 

markske

Diehard Prepper
Zweden omdat het een mooi land in. Als prep wil ik er niet naartoe, hoe jammer ik het ook vind.
Ze schaffen contant geld af, dat is eigenlijk al 1.
Er zijn daar veel ergere problemen dan afstappen van contant geld. Wat ze daar wel goed aanpakken is hun misdadigers vind ik,
met goed resultaat. Ook is de natuur die er is, top. Voor de rest, geen land met een bestuur voor mensen zoals ons denk ik.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik heb het dan over het type Powerwall 2 van Tesla ,of LG 10 die hebben vermogen en kunnen perfect opladen op zonnepanelen.
Beide een piekvermogen van 7 watt, LG een capaciteit van 9.8KW en Tesla een capaciteit van 13.5 kw
Met de nieuwe wetgeving en de toekomstige digitale meters hier in België, gaat terug leveren aan het net
niets opbrengen.
Moet dan wel nog een loskoppelsysteem regelen, want het vreemde is ,
als er geen spanning op het net is , geven je zonnepanelen geen stroom.
En met overcapaciteit heb je ook stroom als er een storing op het net zit.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Sinds het moment dat preppen een basis houding is geworden: meer onafhankelijk, meer zelfstandig, meer verantwoordelijkheid nemen, meer bewustzijn en meer op je-zelf-vertrouwen, en ga zo maar door... is de volgende stap: leven!

Wat er ook gebeuren zal, ik heb naar beste inzicht, naar beste mogelijkheid en naar beste kunnen mezelf voorbereid zodat ik nu onbezorgd kan leven... en dat was precies waarom ik hier ben: om te leven :thumbsup:


Hele wijze woorden @Highway. Veel mensen zijn met name bezig met 'niet dood gaan', maar we moeten natuurlijk 'gewoon leven'.
Men kan nooit 100% op alles zijn voorbereid. Op een bepaald moment moet je durven zeggen... het is goed zo :thumbsup:.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
De laatste jaren heb ik mijn skills verbeterd en nieuwe aangeleerd. Tevens heb ik aan mijn lichaam gewerkt, conditie en spierkracht. Daarbij speelt voeding een grote rol.
Mijn volgende stap is het volgen van een erkende opleiding tot Hike & Survival Instructeur bij voshaaroutdoor.com zodat ik zelf tochten en cursussen kan gaan organiseren en zodra ik genoeg heb verdient dan koop ik een eiland (€500.000 :() en trek ik me terug. Aldaar kan ik dan ook nog cursussen geven, als inkomstenbron.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Net bij de bank geweest voor de voorbereidingen van de aankoop van ons nieuwe stekje en 14 of 17 augustus zou het allemaal bij de notaris beklonken moeten worden.

In dat geval komt de nieuwe BIL/BOL op prio 1. Flink verbouwen en geschikt maken voor max. 11 personen tijdens een shtf.

Nuts aansluitingen maar zoveel mogelijk off the grid. Panelen, zonneboiler, powerwall, 2 hout haarden en nog veel meer ..

Redelijk luxe is de bedoeling maar zoveel mogelijk onafhankelijk.
 
J

J.J

Gast
Zorgen dat mijn camper eindelijk eens afkomt inc zonnepanelen en toebehoren. (lig dik 2 jaar achter op het plan) Daar in kan ik dan behoorlijk zelfvoorzienend in wonen. Straks dan gas vrij, eigen water zuivering, eigen energie opwekken.
Verder minimaliseren. Niet alles past in campert :(
Emigreren naar zweden staat nog steeds boven aan mijn lijstje. Misschien eerst een stuk grond daar kopen met hutje. (ouders weten er nog eentje bij hun in de buurt, helemaal basic :thumbsup:)
Verder ontwikkelen/leren van het sjamanisme/ kruiden geneeskunde en meer leren over wat er allemaal eetbaar is uit moedertje natuur.
Ja @Lai dat zeker leven, helemaal mijn ding, ook wij moeten nog het een en ander aan ons klein T5-campertje doen, om er nog meer op te kunnen terugvallen, maar er in wonen, als ik het bed heb klaar gemaakt op te slapen kan er alleen maar een persoon staan om zich aan en uit te kleden, de "porti potie" moet al ouder het bed staan zo klein is het.
Zonne paneel heb ik een zeer goed voorbeeld aan beschreven door "mickel moen zonnepanelen" op zijn blog even zelf opzoeken want ik mag geloof ik geen snelkoppelingen plaatsen.:(

Ja zelfvoorzienend prachtig daar zie ik naar uit, of dat mogelijk is??? dat is nog de grote vraag??? wij hebben geleerd het met heel minimaal te doen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Even dit topic uit het stof halen.

Soms is de volgende stap een stapje terug. Eind van de zomer ga ik tijdelijk wat kleiner wonen, totdat de verbouwing van het hoofdhuis af is.

Ik ben dus begonnen zoveel mogelijk voorraad op te maken, omdat ik met een stuk minder ruimte moet rondkomen. Daarnaast wil ik zo min mogelijk heen en weer leuren dus....

Momenteel gaat het met enkele blikken en potten per week, omdat we ook vers voer willen blijven eten. In april/mei echter zijn we met 14 dus dan slaan we er wel een gat in. Ook net voor de zomer verwacht ik bezoek en hulp bij het verbouwen dus hoop ik alles terug te brengen naar minimale voorraad qua voedsel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Wrakduiker

Senior Prepper
Mijn volgende stap:

  1. Baofengs programmeren met frequenties die ik kan beluisteren in geval van nood
  2. Testen hoeveel liter een vuilniszak aan kan (Komo maar ook budget zak)
  3. Zaklampen in de lader laten hangen
  4. Radio's in de laders laten hangen
  5. Zaden in reageerbuisjes met silica korrels in de vriezer opslaan
  6. Noodvoorraad voedsel verder aanvullen
Net gedaan:
  1. Altoids blikjes in orde gemaakt
  2. BOB in orde gemaakt
  3. Allemaal outdoor gear bij elkaar gedaan. Alles in een grote bak
 

Niels

Mankinds only hope
Mijn plannen:
2 bronnen in het oppervlaktewater (laten) boren.
Warmtepomp ombouwen naar water-water met een zelf nog uit te rekenen/bedenken warmtewisselaar.
CV installatie op de schop, opwekking (ketel) blijft en afgifte (radiatoren) ook.
Misschien word een aantal radiatoren vervangen voor radiatoren met meer vermogen.
Alles gaat op flow o.b.v. delta T geregeld worden en over een buffervat draaien wat er ook moet komen nog.
Misschien nog een extra buffer i.c.m. zonnecollectoren, maar dat kan een lange termijn project worden.
Grijs water naar huis halen voor toiletspoeling, en misschien meer (alles?).
Grijs water zal i.c.m. de bronnen zijn.

Dus een soort van richting "van het gas af" :lol:.

Meer korte termijn:
Houtopslag bouwen. Voorbereidingen zijn al in gang, heb 74 betonbakken achter thuis staan waar ik iets mee ga bouwen.

Voor de rest wil ik nog van alles met de tuin...
Eigenlijk wil ik een soort half open half gesloten zit bouwen achter thuis met een soort van stookplaats...
Misschien zelfs een zoldertje er op of een klein huisje...
 

martin

Mankinds only hope
Misschien word een aantal radiatoren vervangen voor radiatoren met meer vermogen.

Ik denk dat je hier nooit aan uit zal komen.
Zodra je met een warmtepomp gaat werken dan moet je meer gaan denken aan vloer of wandverwarming.
Als het echt niet anders kan zou je met LTV radiatoren kunnen werken maar verwacht hier geen wonderen van.
Stel dat je huis extreem goed is geïsoleerd dan zou dit kunnen werken. Maar dan had je (bij wijze van spreken) je huis ook kunnen verwarmen met een paar kaarsen.
Enkele kennissen van me werken bij een installatiebedrijf en hebben mij keurig voorgerekend waarom het in ieder geval voor mijn woning 100% onmogelijk zal zijn om met een warmtepomp te werken.

De opties die voor mij overblijven zijn.

- Conventionele CV.
- CV op waterstof.
- Pelletkachel.

Stel dat er over een jaar of 3 eens een strenge winter gaat komen dan gaan we gegarandeerd verhalen lezen/horen over de zoveelste faal. Het idee is prima, in de praktijk gaat dit in een strenge vorstperiode nooit kunnen werken. Het is eigenlijk niet te geloven dat men op dit moment in zowel Spanje als Luxemburg bezig is om alle huizen aan te sluiten op een landelijke gasaansluiting.
En het kabouterlandje Nederland gaat van het gas af omdat er een paar incapabele idioten in de politiek dit erdoor heen willen drammen.

Zolang men het vertikt om zaken te relativeren heb ik het helemaal gehad met de milieumaffia
‘De uitstoot van één cruiseschip staat gelijk aan die van een miljoen auto’s’ – Klopt dit wel?
En ja, dat klopt. Maar laten we ons daar vooral niet op focussen en ons richten op de burger en zijn "footprint" want het gaat helemaal niet om het milieu, het gaat om symboolpolitiek.
 
Bovenaan