• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat te doen bij verstikking van de luchtwegen (heimlich-greep)

D

Deleted member 101

Gast
Wat te doen als je bij iemand een blokkade van de luchtwegen ziet gebeuren. Het doel is om de blokkade op te heffen en zo verstikking te voorkomen.

Een verslikking is meestal onschuldig: je moet wat hoesten, krijgt het misschien even benauwd, maar vrij snel is alles weer normaal. Maar als je je verslikt of iets inslikt (een noot, een muntstuk, een visgraat...) waardoor de adenhalingswegen helemaal afgesloten worden, dan kan het wel ernstig zijn en kan zelfs verstikking optred...en.
De symptomen van mogelijke verstikking
• Hoesten en kokhalzen
• onmogelijkheid om te spreken
• Acute ademnood met soms een piepende ademhaling
• Angst en paniek
• paarsblauwe verkleuring van het gezichts
• Bewustzijnsverlies.

Als je daarvan getuige bent, moet je snel optreden. Als je het obstakel niet met de vingers kunt verwijderen, kan je, zowel bij een volwassene als bij een kind, twee technieken toepassen: op de rug slaan en/of buikstoten geven. Buikstoten smile-emoticon Heimlich maneuver) mag je nooit toepassen als het slachtoffer nog kan hoesten, ademen of spreken, noch bij baby’s. Bij een zwangere vrouw moet je in plaats van buikstoten borststoten toedienen.

http://www.112bhv.nl/heimlich-greep/



 

sterredag

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een beetje in navolging van de SC EHBO Workshop. (@Changing the Mindset @Jasje @Happy @easy @Shush)

Ik kwam dit handige filmpje tegen over hoe te handelen bij vestikking van een baby/kind.



Je ziet ook gelijk goed hoe hard hij slaat.


Verstikking of Verslikking?
Verslikking of verstikking is niet hetzelfde. Bij verslikking hoef je niks te doen. Bij verstikking wel.
Als een baby zich verslikt dan gaat de baby hoesten, zolang de baby hoest hoef je niks te ondernemen, ga vooral niet op de rug kloppen van iemand die hoest vanwege een verslikking, dit kan namelijk de hoestprikkel negatief beïnvloeden. Blijf er wel bij en wacht af. Zolang de baby hoest krijgt het nog lucht, als het gaat om een verstikking dan zal het hoesten gaan stoppen.

Hoe herken je een verstikking?

  • Het hoesten stopt
  • De baby lijkt benauwd
  • Er is een stikkend geluid te horen met eventueel een piepende ademhaling
  • Mogelijk zie je paniek in de ogen.
  • De baby loopt eventueel rood of blauw aan
  • De baby kan bewusteloos raken.
Voordat je echt actie onderneemt als het hoesten gestopt is, wacht je nog enkele seconden. Dit omdat het nog vaak voorkomt dat de baby of het kind de verstikking nog zelf corrigeren en je dit natuurlijke proces niet wilt verstoren. Pas dan verleen je eerste hulp.

Wat moet je doen bij een baby?
Hoewel het logischerwijs eng is als je merkt dat de verslikking overgaat naar verstikken, probeer rustig te blijven.
  1. Neem de baby in buikligging op je onderarm en pak de baby bij de kaaklijn vast. Pas op dat je hem niet bij het keeltje vastpakt.
  2. Ga dan op het puntje van je stoel zitten, leg je onderarm met daarop het kindje op je bovenbeen. Zet je voet op de grond en laat je voet naar voren wijzen. Zo hangt de baby iets naar beneden.
  3. Vervolgens sla 5 keer met de hiel van je hand tussen de schouderbladen van je baby. Het idee is dat je de lucht naar voren wilt drukken. Dus niet recht op de schouderbladen slaan, maar iets omhoog. Kijk uit voor het hoofdje van het kind.
  4. Na 5 keer als het niet gelukt is, pak de baby vast, draai hem tussen je armen om en leg hem op zijn rug. Eigenlijk in dezelfde houding als daarnet, maar dan op de rug.
  5. Nu voer je 5 borstcompressies uit, dit mag diep en snel.
  6. Als dat niet lukt, draai je de baby weer om in buikligging, en herhaal je stap 3.
  7. Dit doe je net zo lang totdat het kindje gaat hoesten en weer bij komt, of totdat hij bewusteloos raakt want in dat laatste geval moet je gaan reanimeren.
  8. Zodra je het voorwerp uit de mond ziet komen, stop je meteen.
  9. In verband met mogelijk inwendig letsel, laat je het kindje altijd controleren door een arts.
Wat moet je doen bij een iets ouder kind?
  • Een ouder kind heeft betere nekspieren, bovendien kun je deze niet meer op je onderarm leggen. Dan kan je hem dus over je knie leggen en bij de schouder vastpakken. Dan kun je weer op dezelfde manier met de hiel van je hand tussen de schouderbladen slaan.
  • Als dit niet lukt dan doe je 5 buikstoten, zoals omschreven voor volwassenen, maar ga eerst op je knieën op de grond zitten en houdt het kind met zijn rug tegen je buik.
Let op! Zolang een kind nog hoest of ademt of praat doe je nog niks. De kind methode nooit gebruiken bij kinderen jonger dan 1 jaar, dan gebruik je altijd de baby methode.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Mijn moeder had als kind een verstopping van de luchtwegen. Ze hebben toen een gat in het strottenhoofd bij de luchtpijp gemaakt zodat ze door dit gat zuurstof kon inademen.

Hierdoor heeft ze daar een mooi litteken. Als kind vroeg ik dus vaak hoe ze daaraan kwam. Ze heeft me dus geleerd dat wanneer niets meer help ik een gat moet snijden bij het strottenhoofd.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het slachtoffer bewusteloos raakt ontspant alles ook de spieren in de nek.
Door het slachtoffer dan (nogmaals) op de rug te stoten is de kans groot dat het voorwerp er alsnog uit komt.
 

sterredag

Prepper goeroe
Als het slagtoffel bewusteloos raakt ontspant alles ook in de nek.
Door het slachtoffer dan (nogmaals) op de rug te stoten is de kans groot dat het voorwerp er alsnog uit komt.

Dat is precies wat compressies dus doet als je gaat reanimeren.
 
D

Deleted member 1696

Gast
:hug:
Dat is precies wat compressies dus doet als je gaat reanimeren.
Dat klopt, helaas kan nog lang niet iedereen reanimeren, maar hebben ze wel van “onkel Heimlich” gehoord.
Ik denk altijd, iets is beter dan niets. ;)
 
J

J.J

Gast
Ja @Tom
Zo heb ik een keer een meisje van verstikkingdood mogen redden, ik zag dat ze niet mee kon ademen, heb snel haar rug tegen me aan gedaan armen om haar heen en op de juiste plaats mijn handen gezet, het meisje hing wat voor over en heb toen een flinke ruk naar mij toe gegeven het voorwerp vloog uit haar keeltje, de jonge moeder vloog snel naar ons toe en zij u heeft mijn kind het leven gered, ik had in door paniek niet geweten wat te doen.

Ja het was een snelle reflex dacht het ook niet bij na of de moeder het wel goed zo vinden.

Het is heel fijn als je op het juiste moment goed weet te handelen.
Een goede cursus volgen is een aanrader voor iedereen, zelf kinderen kunnen het uitstekend leren.
En geloof me als jij op of één van je gezin iemand zo kan helpen dat is het geld wat je besteed hebt niet meer noemers waardig.

Voorbeeld juiste plaatsing van de handen, wel goed de persoon voorover te laten hellen, dat kan je sturen door zelf zo te gaan staan.
v4-728px-Help-a-Choking-Victim-Step-5-Version-2.jpg

Foto van: https://nl.wikihow.com/Hulp-bieden-aan-iemand-die-stikt
 
Bovenaan