• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat zou jij nog halen net voor de grote teotwawki

Ray

SHTF Expert
In geval van Bugging-In:

Met een bus van de buurman naar een van de distributie centra van de grote supermarkten.... Niet naar de plaatselijke Jumbo..... Met een bus er naartoe, met een aantal mensen om flink in te slaan.
Toch ook weer langs de Hornbach of tuincentrum om zo veel mogelijk groente- en fruitzaden in te slaan.

Ondertussen thuis mijn vrouw zo veel mogelijk water laten verzamelen. Ligbad vol laten lopen. Alles wat naar pot, pan, bak of fles luistert. Ook vuilniszakken met water vullen en in de tuin neerzetten. Die dingen houden 50 liter per stuk en zijn een makkelijke oplossing om tijdelijk water in op te slaan.
Die vuilniszakken scheuren al uit met twee kilo afval erin, laat staan met 50 liter water. Benieuwd hoe de praktijk uitpakt. ;)
 

martin

Mankinds only hope
Die vuilniszakken scheuren al uit met twee kilo afval erin, laat staan met 50 liter water. Benieuwd hoe de praktijk uitpakt.


@Wrakduiker
Ik zie een leuke praktijktest.
Ik gok dat de vuilniszak bij 8 liter zal openscheuren.

Wie bied er meer?
En wel een lekker uitgebreide test met zowel de standaard vuilniszakken als de extra sterke puinzakken (te verkrijgen bij de Action)
 

Wrakduiker

Senior Prepper
@Wrakduiker
Ik zie een leuke praktijktest.
Ik gok dat de vuilniszak bij 8 liter zal openscheuren.

Wie bied er meer?
En wel een lekker uitgebreide test met zowel de standaard vuilniszakken als de extra sterke puinzakken (te verkrijgen bij de Action)

Cool! Uitdaging aangenomen!!

Ik ga kijken bij hoeveel liter de vuilniszak scheurt. Let wel, ik ga de vuilniszak niet optillen. Ik zet deze op de grond, vul deze en bind em dicht. Het uitgangspunt is om containers te maken waar je water in kan bewaren.

Ik denk dat een Como vuilniszak makkelijk meer dan 8 liter kan houden. Ik heb er in een ver verleden eens iemand mee tegen de vlakte gemept. Ik denk dat er toen iets van 5-8 liter in zat.
De ongelukkige in kwestie ging slechts tegen (niet k.o. ofzo) de vlakte omdat er ineens met kracht 8 liter water met een klap tegen zijn rug kwam.

Ik ga het vanmiddag proberen.


W.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Wrakduiker
Ik zie een leuke praktijktest.
Ik gok dat de vuilniszak bij 8 liter zal openscheuren.

Wie bied er meer?
En wel een lekker uitgebreide test met zowel de standaard vuilniszakken als de extra sterke puinzakken (te verkrijgen bij de Action)
Ik denk dat ie wel 10 liter aankan. Met spullen erin zal ie eerder scheuren vanwege de 'scherpe' randen en hoeken, maar daar heb je met water natuurlijk geen last van dus denk ik dat er qua gewicht wel 10 kilo/liter ingaat voordat ie gaat scheuren. Ik heb het nu wel over een Komo-vuilniszak, niet die dunne troep van de Action :D.

En als @Wrakduiker de zak op de grond laat rusten dan gok ik op wel 25 liter, minstens :p.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Leuk dat dit onderwerp weer opgefrist is!
Mijn antwoord nu is heel anders dan het in 2017 of 2016 zou zijn geweest ;)

Ik ga er voor deze casus vanuit dat ik thuis bén als ik de melding krijgt van de naderende TEOTWAWKI, anders gaat een gedeelte van de tijd op aan t naar huis gaan..

Daarna is het natuurlijk inderdaad afhankelijk van hoeveel 'een paar' uur is.
Is dat 2 uur, dan zou ik nog een paar maanden extra kattenvoer en -grit halen, mijn auto+extra jerrycans optoppen met diesel en thuis m'n watervoorraad verversen (laatste ben ik nu ook mee bezig).
Heb ik wat meer tijd dan zou ik zeker verse wintergroente inslaan, zoals allerlei kolen, wortels, etc. Vorige winter heb ik uitgetest hoe lang je die zonder koeling kunt bewaren en dat is verrassend lang :) Ook van aardappels, zoete aardappels, appels, peren, sinasappels, grapefruits etc zou ik een aantal kilo's elk meenemen (zijn zonder koeling ook redelijk goed te bewaren in de winter).
Dit zijn vermoed ik niet meteen de dingen die anderen ook willen, dus ik denk dat ik daar zonder al te veel problemen mee weg zou komen :cool:

Heb ik 12-24 uur de tijd dan zou ik zoveel mogelijk vlees uit mn vriezer ontdooien en inmaken (vrijkomende ruimte in de vriezer opvullen met flessen water, zodat wat daarin overblijft zo lang mogelijk bevroren blijft)

Misschien nog wat extra zakken potgrond, zodat ik op t terras / in de slaapkamer in nog meer bakken al 't een en ander kan kweken/voorzaaien?
Hangt van de situatie af.
En verder, zoals hiervoor al gezegd werd, gewoon meer van alles, hahaha! Al is het maar om op een later moment te ruilen.

Een wens zou zijn (maar dat valt natuurlijk niet meer onder 'een paar uur' :rolleyes:) en afhankelijk van de verwachte situatie, om een aantal voedsters en rammen aanschaffen, met natuurlijk materiaal voor hokken, hooi, stro en veel voer... Hmm, ik moet nog ergens een bestand hebben over hoeveel je van elk moet hebben om een gezonde populatie te kunnen opbouwen zonder teveel inteelt (=slechtere 'opbrengst').
Of kippen, ook mooi :D

Verder weet je, denk ik, pas naderhand wat je nog meer had moeten halen :cool:
 

Ray

SHTF Expert
Tanken en jerrycan benzine halen.
Ik kan niets beters verzinnen dan ook benzine. Zelfs als je het niet voor je eigen auto kunt gebruiken, is het een ticket voor een lift en anders wel een ideaal ruilmiddel (het eerste jaar).

Vijf stalen jerrycans van 20 staan hier altijd, geeneens voor 't preppen, maar goedkope Duitse litertjes. De lege bijvullen (100) en de auto (40) nokvol gooien. En dan sleep ik waarschijnlijk nog wel wat minder praktische jerrycans mee, dat is iig nog 60 liter. 200 x 17,5 = 3500 km

Dan moet ik weer tanken zo'n 1200 km voorbij(!) Moskou, tegen de grens met Kazachstan aan bv. Syrië of Marokko zonder stop en zonder bootjes kan ook, dat zijn de twee andere richtingen. :rolleyes:

Weet je, ik ga er nog eens goed over nadenken. :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
Ik zou als brandstof voor het trekkertje, mijn auto en het aggregaat zoveel mogelijk van die dure Aspen diesel kopen.
Dat spul schijn je een eeuwigheid te kunnen bewaren...
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou als brandstof voor het trekkertje, mijn auto en het aggregaat zoveel mogelijk van die dure Aspen diesel kopen.
Dat spul schijn je een eeuwigheid te kunnen bewaren...
Vier keer zo lang als normale diesel.

Aspen D kan tot wel vier keer langer bewaard worden dan traditionele fossiele diesel.
Zonder biodiesel en met een verminderd risico op algengroei, is de kwaliteit het hele jaar door gegarandeerd.
https://www.deboerdrachten.nl/397120-aspen-diesel-5-liter/3

Dan zou ik toch gewone diesel opslaan maar regelmatig gebruiken en weer bij vullen.
Zo heb je altijd een frisse voorraad bij onraad.
 
Bovenaan