• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water slijpsteen

Flos

SHTF Expert
Velen weten dat ik altijd met verschillende projectjes bezig ben.
Nu ben ik al een paar dagen spullen aan het verzamelen om een waterslijpsteen samen te stellen.
Moest ik gewilt hebben en op een morgen tegen mezelf gezegd hebben Flos nu gaan we eens een water slijpsteen maken moest ik niet eens de deur uit want alles lag wel ergens in mijn loods.
Ooit heb ik de onderdelen wel eens gekocht of her en der van een schoothoop of stort gehaald.
Wel mijn slijpsteen gaat aangedreven worden met een elektrische motor. Die heb ik natuurlijk ook wel liggen.
Ik heb er niet aan gedacht om foto's te maken stap na stap hoe het vorderde want alles gebeurt tussen door. Laat ons zeggen tussen soep en pap.
Ik heb nu wel een foto van hoever ik er mee ben.
20180222_115316.jpg
De steen heeft een diameter van 29.5 cm.
Het bakje en de kap ooit eens van een schroothoop gehaald paste maar net ik heb wel wat slijpwerk gehad waar de as door moest komen.
De steen zelf had een centerboring van ongeveer 20mm met schoef draad er in.
Ik heb een as gebruikt van 15mm daar een rip op gelast . Die midden in de booring geplaatst en de rest opgegoten met lood.
De kogellagers had ik ook nog liggen. Nu een poelie klaarmaken en de motor plaatsen.
Ik laat wel weten hoe het nu verder gaat.
 

Mayo

Prepper goeroe
@Flos Zo dan! Dat is het betere 'knutselwerk' !!!
Ziet er goed uit, Flos :thumbsup:

Wat ga je ermee slijpen als het eenmaal naar je zin is? ;);)
 
J

J.J

Gast
Bekijk bijlage 10766
Zo moet het ongeveer worden. Natuurlijk op een plaat gemonteerd . En met een kortere V snaar.
Beste @Flos je hebt mooi de mogelijkheid een verstelbare steun plaat te monteren ik zie twee gaten waar je het op zou kunnen monteren, is er ook een slip mogelijkheid op de v-snaar poelie als toch onverwijld toch iets tussen de slijpsteen komt, maak je ook nog een kast om de v-snaar en poelies net als een kettingkast van een fiets maar dan steviger kinderen kunnen op eens aanwezig zijn en met hun handjes er tussen dan zijn echt de vingertjes er af als het tussen de v-snaar en poelie komt.

Heb je er ook een snelheidsregeling op, een Triacregeling zou handig kunnen zijn wel rekening houden met het vermogen van de motor, misschien moet de Triac op een groter Koelvin geplaatst moeten worden, dan kan het meer vermogen aan.

Wat je ook zou kunnen doen latjes om de houten plaat maken, het blad omkeren en een beton plaatje er onder gieten, dat scheelt een stuk trilling (lawaai), voor het gieten vier plaatsen een dikke draadeind door het houtenblad, om het met een ring en moer vast te draaien en voor de steun onder het geheel dan heb je een stevige slijp tafel, geluidsarm.

Als je een toelichting wil schrijf het, en de oplossing komt er aan.
Niet dat ik twijfel aan je eigen kunnen maar vond het even leuk mee te denken.:);)
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos ,@J.J heeft wel een paar aardige puntjes :cool: draaiende dingen vlak bij je (met je aandacht op je werkstuk)
zijn nooit zo'n slim idee , een afscherming ervoor is een strak plan . ook die triac regeling , want als ik zo kijk
op het zicht hoor , dan is de overbrenging verhouding plm 1: 6 of zo en bij een rpm van een elektromotor zit je al snel
op plm 2000 rpm en een watersteen draait echt langzaam dan een paar honderd rpm ,vaak waren ze ook
met de hand of voet aangedreven .Zoals ik al schreef van wat ik zie en op het zicht ,maar ik zou wel rekening houden
met het toerental van de steen . Wat betreft trilling ,daarvoor zou ik rubber mat onder beide maken dat dempt goed
(er zijn rubber blokkenmatten inde handel )
maar wel toegeven je hebt weer wat moois gebouwd , petje af :cool:
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Een goed verstelbare slijpsteun is best heel ideaal, wil je het mooie mes die je hebt weer onder een bepaalde hoek slijpen dan kan je dat instellen, helemaal mooi als je instel graden op je steun hebt.
Ha,,,, als ik de mogelijkheid had zou ik een hele mooie voor je maken, :thumbsup:
met verwisselbare steunblad.;)
 

Flos

SHTF Expert
Een poelie bescherming was ik sowieso van plan te maken. Maar wat een triac is weet ik niet dus dat zal wel niet in de rekken van mijn loods liggen. Maar ik kan nog steeds een overbrenging er tussen plaatsen als de steen te snel zou draaien.
Een steun om de beitels te slijpen komt er ook aan anders ga ik in geen tijd mijn beitels van meer dan 60€ het stuk in de soep draaien.
 
J

J.J

Gast
Een Triac-regeling zit tegenwoordig ook wel in stofzuigers, om de snelheid te regelen, je kan het er uit halen en tussen één draad van de motor aansluiten, dat is echt heel simpel.
Als je een stofzuiger hebt waar je de snelheidsregeling van kan missen, haal het uit elkaar maak wat foto's dan kan ik je wel vertellen welke draden je moet loshalen om de Triac-regeling er tussen te halen, een maal er tussen uit kan je de draden van je stofzuiger weer aan elkaar verbinden.

Zoals je het tussen de draad van je stofzuiger hebt weg gehaald zo kan je het ook tussen één draad van je slijpmotor zetten even alles goed isoleren en in een kastje bouwen, met een zekeringetje.
((Isoleren kan prima met Vulkaniserende Tape of krimpkous.))

En klaar is Kees.

Vragen stel ze gerust, we komen er wel uit.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@J.J ik breng liever het toerental mechanisch naar beneden dan electric . Ik ben dan maar even aan het meten geweest en aan het rekenen.
Met de huidige poelis draaid mijn steen 350 rpm en dat is te veel.
Dan maar weer wat zoeken en rommelen in de rekken en al snel vond ik 2 poelies waar ik het toeren tal kan halveren. Maar dat vind ik nog te veel. Na nog wat verder rommelen vind ik het materiaal om het toertal naar plusminus 100rpm te krijgen en dat lijkt mij wel wat. Maar daar heb ik dan wel nog wat werk aan. Dat is dan op zijn vroegst voor maandag. Want in het weekend heb ik andere katten te geestelen.
 

petroman

SHTF Expert
Maar dan wel zo dat de steen ook laag staat en niet dat je zelf laag zit en dat ding voor je gezicht draait.
Gebeurd hé, op stoel of kruk bij apparaten gaan zitten.
 
J

J.J

Gast
Een water slijpsteen dat doet me denken aan vroeger toen ik een kleine jongen was.
Ik ben opgegroeid op een dorp ging vaak over de sloot achter ons huis en dwaalde vaak in de grote tuinen van de achter buren, er woonde een notaris, dierenarts, burgemeester, en nog een stuk of wat buren.
De directe achter buurman kwam niet vaak in de tuin net als de anderen ik had dus vrij spel om mij uit te leven, hij had onder ander een grote water slijpsteen die achterstallig onderhoud had en niet werd gebruikt hij was ook schijn afgeslepen, ik heb hem weer mooi gebruiks klaar gemaakt, regelmatig sleep ik daar spullen op, ook een zeis had ik mooi uitgeslagen met hamer en aambeeld toen mooi op de water slijpsteen scherp gemaakt, haha toe kwam de buurman er aan, hij zegt ga maar mooi door je hebt de water slijpsteen mooi op geknapt je mag altijd op ons erf komen op slijpwerk te verrichten, ik heb er veel gebruik van gemaakt en het toestel goed onderhouden.

Af en toe maakte de buurman nu ook gebruik van de water slijpsteen ook hij sleep netjes op de steen, ik hoefde de steen nooit meer te herstellen.:);)
Een mooie bijkomstigheid, ik kreeg altijd van mijn moeder geld als ik een klusje had geklaard, en kon goed sparen.

De burgemeester en notaris hadden heerlijk pruimen is de tuin groeien zij maakten er geen gebruik van ik wel een daar door bleef de tuin netjes op geruimd.:thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag wat aan de slijpsteen gewerkt. De overbrenging aangepast. En de steen dus mechanisch trager doen draaien.
Nu zit ik te denken om de motor boven de slijpsteen te monteren. Dan wordt het geheel veel korter.
Eens dat gedaan kan ik aan veiliging beginnen denken.
20180228_102720.jpg 20180228_102742.jpg
 

Ray

SHTF Expert
@Flos , ik zou de motor vanwege de stabiliteit ONDER je slijpsteen monteren.
Ivm het water is eronder misschien niet de beste plek? Als ik mijn roterende slijpsteen met waterbak gebruik, lekt niet alleen het aftapdopje weleens, maar er loopt altijd water via het mes naast de bak en ik eindig dus steevast met een plas water onder het apparaat.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt maar daar is @Flos handig genoeg voor om iets te bouwen dat dat voorkomt. Met een hoge rand rond en onder de tafel en de motor iets naar achter, voorzie ik niet een echt probleem. Water loopt dan langs de rand min of meer rehct naar benee.
 
Bovenaan