• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water voorraad creëren

PBear

Mankinds only hope
Onze huisjes in de Filipijnen, Duitsland en Polen zijn wat watervoorziening betreft off-grid.

In Polen pomp ik water op uit de put van de buurman. Het is helder water zonder bijsmaak. Hij drinkt het zonder filtering, maar ik haal het toch even door een "Brita" filter met actieve kool voor drinkwatergebruik.

In Duitsland uitsluitend regenwater opvang in 3 stuks 300 liter tonnen, inpandig.
Aanvankelijk kwam het van een deels met bitumenpapier bekleed dak, maar dat zou ik zeker afraden ivm de stoffen die in het water oplossen, waardoor het een bruine kleur krijgt en ook niet lekker ruikt. Lijkt me zeker niet gezond als drinkwater, wat ik destijds hetzij uit Nederland, hetzij uit Polen meenam.
Toen ik de bitumenlaag met verzinkte metalen dakplaten bedekt had, was het regenwater een stuk helderder. In feite schoner dan wat er in Nederland uit de kraan kwam.
Toch komen er wat ongerechtigheden mee. Grof materiaal houdt het regenpijp filter tegen, wat regelmatig schoon gemaakt moet worden. Voordat het in de 1e opvangton loopt gaat het nog door een stuk afzuigkapfilterdoek, dat ik jaarlijks vervang. Het overige vuil bezinkt grotendeels in de 1e ton, die jaarlijks schoongemaskt moet worden. Er gaat een scheutje bleekmiddel in de tonnen om de bacteriën om zeep te helpen.
De eerste ton loopt via een koolfilter over naar de 2e ton. Van daar uit pomp ik het met een dompelpomp naar het vat op de zolder, die op de huis-waterleiding aangesloten zit. Zodoende is er permanenent enige zwaartekracht druk op de leiding.
Het Duitse huisje wordt niet permanent bewoond. Anders zou de watervoorraad onvoldoende zijn voor het verbruik van 2 personen. Maar met verstandig gebruik kunnen we een maand toe, ook als er die maand geen regen valt. We hebben er geen spoeltoilet, maar een toilet net een gierkeldertje eronder. Dat scheelt fkink in het waterverbruik. Daarnaast hebben we er een composttoilet op de slaapzolder, zodat je niet 's nachts in de vrieskou naar het giertoilet hoeft.
Om drinkwater te maken gebruik ik keramische filterkaarsen (British Berkey Supersterasyl). Dat levert veilig drinkwater zonder bijsmaakjes op.

Diezelfde drinkwaterfiltermethode gebruiken we ook in de Filipijnen. Tijdens het regenseizoen levert het metalen dak daar meer dan genoeg water op. Een regenton van 250 liter staat onder de regenpijp. Die is met een tropische regenbui binnen enkele minuten vol.
Over de ton is een fijnmazig net gespannen, dat er voor zorgt dat de tegenton geen broedplaats voor muskieten wordt. Ik wil die opslag tzt met enkele tonnen uitbreiden.
Vanuit die opvangton pomp ik het water elektrisch op naar een ton die boven op een stellage is geplaatst, dicht bij een zwengelwaterpomp in de schaduw achter het huis.
Zo kunnen we in het droge seizoen handmatig die ton bijvullen. De elektriciteitsvoorziening is er notoir onbetrouwbaar.
Ook hier zorgt zwaartekracht voor een geringe waterdruk op de leidingen naar de keuken en de douche. De geringe druk zorgt er tevens voor, dat bij het douchen enigszins spaarzaam met water omgegaan wordt.
In de doucheruimte hebben we een klein ligbad, dat voornamelijk als reserve wateropslag gebruikt wordt.
Het regenwater is beter bruikbaar om drinkwater van te maken dan het water uit de pomp, dat een behoorlijk ijzergehalte heeft.
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat is natuurlijk de vraag. Waar wil je het voor hebben. Maar in geval van nood is een plas regenwater nog altijd beter dan geen water.
@logan1202 , dat is wel waar. Met een goed filter is er in nood wel water uit een plas te drinken, maar mij geeft zo'n voorraad water toch wat gemoedsrust.
Je weet wat je hebt (b.v. 1m3 regenwater) en loopt niet het risico om verontreinigd oppervlaktewater of water uit plassen te moeten filteren. Niet alle filters filteren verdergaand, en krijgen we last van fallout of chemische zooi dan zijn ook plassen water besmet.
[...] En dat is met het water voor je tuin het zelfde. Voor de prijs van een tank kan je heel veel water kopen. Of je moet goedkoop met IBC gaan.
Tja, dat is nu wel zo maar ik vermoed dat we binnenkort behoorlijk meer gaan betalen. Er loopt nu een onderzoek naar de beprijzing van water, en dan weet je het wel...
Screenshot_20240416-163913.png
Maar het geeft wel een beter gevoel als je staat te sproeien.
Dat sowieso👍
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het is ook nooit dat bij een auto ongeluk er alleen een bumper beschadigd. Ze ontploffen altijd gelijk en branden compleet uit.........
Als er hier ( forum) een paar dagen geen water uit de kraan komt en de supermarkt leeg gekocht is, dan is er ook gelijk fall-out en chemische neerslag die al het oppervlakte water en open regentonnen ondrinkbaar maakt. :thumbdown:
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

RockyFlats

Ruttaan
Het is ook nooit dat bij een auto ongeluk er alleen een bumper beschadigd. Ze ontploffen altijd gelijk en branden compleet uit.........
Als er hier ( forum) een paar dagen geen water uit de kraan komt en de supermarkt leeg gekocht is, dan is er ook gelijk fall-out en chemische neerslag die al het oppervlakte water en open regentonnen ondrinkbaar maakt. :thumbdown:
@logan1202 ,

images(68).jpg

En al helemaal gaat dat m.i. op als het geen extra moeite kost. Richt het zo goed mogelijk in tegen behapbare kosten. Jij koopt dan gewoon een regenton zonder deksel en ik er eentje met, met een afsluiter in de aanvoer. Ik draag ook een veiligheidsgordel in de auto en heb een brandblusser!😉
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dit is een platte tank, ivm het hoge grondwater. Maar met zo hoog grondwater zou ik gewoon een put graven met een duikpomp.

En waarom zou ik een ton kopen zonder deksel? Waarom zou ik eigenlijk een regenton kopen?
 

RockyFlats

Ruttaan
Dit is een platte tank, ivm het hoge grondwater. Maar met zo hoog grondwater zou ik gewoon een put graven met een duikpomp.
Een put graven onder grondwaterniveau is ook met een dompelpomp geen pretje denk ik @logan1202 . Ene grote blubberzooi, en meer blubber om te verpompen dan water. Het grondwater stroomt continu alzijdig toe, dus eigenlijk is bronbemaling dan nodig.
En waarom zou ik een ton kopen zonder deksel?
Omdat jij klaarblijkelijk wel van een gokje houdt en een afsluitbare watervoorraad overdreven vindt, misschien?
Waarom zou ik eigenlijk een regenton kopen?
Om regenwater in op te vangen?
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is natuurlijk de vraag. Waar wil je het voor hebben. Maar in geval van nood is een plas regenwater nog altijd beter dan geen water.
En als het doel is om de waarde van je huis te verhogen, dan zijn er betere manieren.
Of en dak vol zonnepanelen met de huidige politiek een waarde verhoging is of een waarde verlaging? Maar bijna geen stroomrekening is ook wat waard. Al is het maar voor een goed gevoel.

En dat is met het water voor je tuin het zelfde. Voor de prijs van een tank kan je heel veel water kopen. Of je moet goedkoop met IBC gaan.
Maar het geeft wel een beter gevoel als je staat te sproeien.

Als je plek genoeg hebt om ze een beetje uit het zicht neer te zetten zou ik ze gewoon niet ingraven, je kan ze ook nog stapelen. Een ibc tank heb ik (1 x gebruikt) voor 60 euro al (een paar jaar geleden wass het nog 30 euro). Ik kom net een paar cm te kort in de breedte anders had ik het overwogen om er een naast de veranda te zetten, ergens anders in mijn tuin staat het gigantisch in de weg (en de regenpijp zit ook naast mijn veranda trouwens).

Water is inderdaad wel erg goedkoop. In Nederland helemaal (in Belgie kost het het dubbele denk ik ongeveer).
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn 2cents over het water aspect.
Ik ga hier niemand citeren omdat ik de 2 pagina's dan nog eens moet lezen.

Ik ben groot gebracht met water die uit een gietijzeren buitenpomp kwam. De put zal wellicht met de hand geslagen zijn omdat er in die tijd nog geen putsla machines waren. Dieper dan 7a 8 meter zal hij dan ook niet geweest zijn. Een opmerking de pomp stond zo op een 5 talmeter van een misschien wel lekkende ondergrondse gier tank. Maar daar heb ik indertijd weinig van gemerkt.
Er wordt hier geschreven dat je pas lekker drinkbaar water hebt als je van ( getal ) grote diepte water moet oppompen . Reken wel bij stroom panne er geen druppel uit de kraan zal komen.
Thuis heb ik 33000 liter regenwater opslag. Die ik gebruik voor tig aantal dingen. Niet om te koken. Maar het zou wel kunnen natuurlijk.
Het water wordt elek. Ter plaatse gepompt. Maar de handpompen liggen hier klaar.
In de zomer gebruik ik soms wel 300l of meer water per dag enkel om de moestuin bakken te wateren en de dieren te laven.dus met een vat van 220 l zou ik ( nu wel want het houd hier niet op met regenen) niet ver springen.

En om af te sluiten. Een grote waterdrinker ben ik nooit geweest.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Er wordt hier geschreven dat je pas lekker drinkbaar water hebt als je van ( getal ) grote diepte water moet oppompen . Reken wel bij stroom panne er geen druppel uit de kraan zal komen.
@Flos , jij hebt nu wellicht een elektrische bronpomp onderin een lange zuigleiding in gedachten, maar zelfs als een zuigleiding 100 m lang zou zijn dan is er met een simpele zwengelpomp nog wel water uit op te pompen. Tenminste, zolang het grondwaterpeil maar niet dieper ligt dan zo'n 10 m. Een waterkolom van 10 meter valt nog met op onderdruk op te pompen, en alles wat er onderaan hangt dat komt wel mee, ook van grotere diepte.
Thuis heb ik 33000 liter regenwater opslag. Die ik gebruik voor tig aantal dingen. Niet om te koken. Maar het zou wel kunnen natuurlijk.
33 m3? Dat is een aardige voorraad!
De vraag is dan alleen, of het juist daarom zoveel regent?😉 Immers, loop ik met een korte broek buiten, dan schijnt de zon!😁
En om af te sluiten. Een grote waterdrinker ben ik nooit geweest.
Dat is ook mijn idee @Flos , en jij bent ook wel een smaakje gewend las ik😉
 

Flos

SHTF Expert
33 m3? Dat is een aardige voorraad!
De vraag is dan alleen, of het juist daarom zoveel regent?😉


Toen ik mijn huis bouwde kreeg men in Vlaanderen subsidie voor het plaatsen van een ondergrondse regen water tank.
Ik heb daar twee maal van geprofiteerd. Een maal voor ik trouwde en een maal er na. Eens 5000l en eens 8000l
Toen ik mijn loods bouwde was het verplicht een ondergrondse regen watertank te plaatsen. Met een minimum van 5000l of 100l per bebouwde m2. Dus in mijn geval 20000l
 
Bovenaan