• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Ook ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 waterfilters en als extra voor thuis Scepter 20 liter jerrykannen .
Nu 19 stuks .
Water wecken is te omslachtig en te duur .
En ik vind die weckpotten toch wel kwetsbaar ook .
Hier in de regio liggen in het bos ( natuurgebied ) stations voor het winnen van drinkwater . Er zijn dus bronnen aangeboord .
Voor de verdere rest is het idd handig als je weet waar je terecht kunt voor water dat via filters veilig drinkbaar wordt .

Werken dus ..Nee
 

sky_kama

Elementary prepper
Ik begrijp niet het nut van water wecken. Als je gewoon jerrycans of petflessen vult met water en dat weg zettten dan met een goede waterfilter heb je dat zo weer drinkbaar gemaakt. Daarnaast wat als die potjes leeg zijn? Dan heb je een jerrycan nodig om water te halen en een waterfilter om dat water te reinigen.

Er staat hier aardig wat water over de houdbaarheid datum in de opslag , 4 jaar inmiddels. Maar ik krijg het wel schoon en drinkbaar met mijn waterfilter.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Nee, ik bedoel niet in de melkjerrycan wecken ;-). Ik bedoel: kan ik de melkjerrycan schoonmaken, zoals je schreef en dan water erin doen en donker wegzetten en bij gebruik eerst het water koken? Of is het dan alleen handig voor de plantjes? Ik had water geweckt in glazen flessen met metalen dop.
@miriam067 , als je een jerrycan zo schoon maakt en er water in opslaat (en uit het zonlicht/donker bewaart), dan is het water al prima te drinken na het eerst door een goed waterfilter te hebben gefilterd.
Datzelfde gaat ook al op voor water "bewaard in een tuinvijver of sloot", dus filteren voor gebruik is sowieso het toverwoord...;)
Koken kost onnodig energie, waarmee we natuurlijk beter onze botten verwarmen en ons griezelige potje koken...
Er zijn diverse filters te koop, maar een Sawyer Mini (of vergelijkbaar) is al prima https://www.sawyer.com/products/mini-water-filtration-system
Volgens de fabrikant kan je daar wel een paar honderd kubieke meter water mee filteren, dus je wordt er zomaar 180 jaar ouder mee, of 45 jaren met z'n vieren.

Wat sowieso ook handig is, is om dan een jerrycan met een kraantje te hebben die je kunt gebruiken om in de keuken "te doen alsof er nog druk op de waterleiding staat". Daarin vang je dan vooraf het gefilterde water op.
Heb je er daarvan twee dan kan je daaruit afwisselend tappen: je laat er dan eentje ergens door een filter vollopen, en tegelijkertijd vanuit de ander jezelf. Heb je er drie dan merk je er een met "vuil water" en plaatst die 1-2 m boven de jerrycan voor het gefilterde water, met daartussenin het filter, en daarin giet je jouw opgeslagen water. De zwaartekracht doet het werk, en hoe groter het hoogteverschil hoe sneller het filteren gaat.
Een voordeel is dan ook, dat de jerrycan met gefilterd water niet ongemerkt over kan lopen want die met vuil water is dan (verondersteld) immers niet groter.
Met de beide voeten op een stoofje, kan je dan gerust indommelen bij een kopje grasspriet-thee, terwijl "het waterbedrijf" al het engs er uit filtert.

Ook moet je natuurlijk wel wat stukjes slang in huis hebben die passen op (of in) een vuil-water-vat, op het filter en vervolgens in de schoon water jerrycan...
Koop je er (bij Van Cranenbroek, waar anders...) dan nog twee kleine drieweg-kraantjes bij, dan bouwt de inventieve prepper er zomaar een simpele filter-terugspoel-mogelijkheid mee in, zodat je het filter niet telkens hoeft te verwijderen om het schoon te spoelen (terugspoelen). Een zo'n kraantje vlak voor- en eentje vlak na het filter volstaat dan. Aan de schone zijde komt een slangetje met de terugspoel-spuit, en aan de vuile zijde komt de derrie eruit;)

Denk ook eens aan "Puro Oxi" waarmee je in een oogwenk potten, flessen e.d. maar ook het slangensysteem kunt reinigen: https://braumarkt.com/nl/Arsegan-PURO-OXI-5-kg Prrrrima ontsmettend/reinigend prepspul is dat, en is ook onder andere merknamen te verkrijgen. Het wordt ook gebruikt in de horeca, dus slechter voor onze gezondheid dan hun biertje is voor onze portemonnee, zal het niet zijn...:confused: Houd je dat vochtvrij dan overleeft het desnoods wel zo'n 100 achtereenvolgende Putins (mochten er meerdere ter ziele moeten voordat we eindelijk iets hebben aan onze prep-voorraad).

Een heerlijke dag toegewenst!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Nee, ik bedoel niet in de melkjerrycan wecken ;-). Ik bedoel: kan ik de melkjerrycan schoonmaken, zoals je schreef en dan water erin doen en donker wegzetten en bij gebruik eerst het water koken? Of is het dan alleen handig voor de plantjes? Ik had water geweckt in glazen flessen met metalen dop.

Ik begrijp je, je kan ze schoonmaken en wegzetten. Water koken hoeft niet als je het goed gedaan hebt, maar kan geen kwaad dit wel te doen.
Melkjerrycan sterriliseren door de kan in kokend water te doen: denk niet dat dat gaat werken, plastic zal dan vervormen. Het dopje is iets ander plastic deze kun je zo wel sterriliseren.
Misschien water zuiverings tabletten er bij leggen, voor als je het niet kan koken?
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Dat is wel een hele dure oplossing voor drinkwater. En dan nog maar "Tenminste 5 jaar houdbaar". Gewoon water uit de kraan kun je prima 5 jaar bewaren als je het op de juiste manier opslaat. Die zakjes zijn ook eigenlijk bedoeld voor op schepen en reddingsboten waar drinkbaar water niet voor handen is.

Ik zou eerder investeren in een goede manier om regenwater op te vangen en een filter om het te zuiveren en op te slaan. Zeker als de watertoevoer langere tijd afgesloten is, dan is regenwater de beste manier om aan drinkbaar water te komen naast water uit meren, vijvers en kanalen. Ik zou slootwater vermijden tenzij er echt niets anders beschikbaar is.
 

Ray

SHTF Expert
@miriam067 Jerrycannetjes waar melk in heeft gezeten zou ik persoonlijk niet gebruiken. Plastic is namelijk niet zoals glas of metaal 100% schoon te maken, de voormalige inhoud kan ietwat in het materiaal trekken. Jerrycannetjes waar siroop of vruchtensap in heeft gezeten gaat nog wel, maar de vetten in melk zouden het water kunnen bederven.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Dat is wel een hele dure oplossing voor drinkwater. En dan nog maar "Tenminste 5 jaar houdbaar". Gewoon water uit de kraan kun je prima 5 jaar bewaren als je het op de juiste manier opslaat. Die zakjes zijn ook eigenlijk bedoeld voor op schepen en reddingsboten waar drinkbaar water niet voor handen is.

Ik zou eerder investeren in een goede manier om regenwater op te vangen en een filter om het te zuiveren en op te slaan. Zeker als de watertoevoer langere tijd afgesloten is, dan is regenwater de beste manier om aan drinkbaar water te komen naast water uit meren, vijvers en kanalen. Ik zou slootwater vermijden tenzij er echt niets anders beschikbaar is.

Hoe zit het met grond water is dat een beetje te doen?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Grondwater is relatief eenvoudig drinkbaar te maken, vraag wel naar de voorwaarden bij uw gemeente (voor het boren van de put) en een excursie bij een grondwaterpompstation van uw waterleidingbedrijf.
Kijk ook eens naar de schema's op deze website.
https://www.krnwtr.nl/watertappunt-kennisbank/water-drinken/van-grondwater-tot-kraanwater/

In shtf is de gemeente gesloten :).

Als je een kuil graaft kom je na een metertje, anderhalf water tegen. Is dat veilig te maken met een filter en koken, of zitten er toch metalen, pesticiden in en heeft het meer aandacht nodig: uv, actieve-kool...

https://www.misteraqua.nl/winkel/bronwater-18-liter x5 zit je aan de bijna 100 liter voor+/- € 65,- ex verzendkosten? Met zo'n paal er bij is misschien ook handig.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@wildemossel , tja, haha, tegen de tijd dat de Klingons de allerlaatste aardse drup water in hun ruimteschepen hebben opgezogen, wordt dit een koopje. Haha, en het is er nog " in de aanbieding" ook"! Een "kassakoopje" zogezegd... Je zou bijna de "Men in Black" inseinen om eens te kijken van welke planeet de verkoper komt. Enfin, ik heb dit "bijzondere koopje" maar alvast aan de winkelwagen toegevoegd, en reken het af zodra ik er ook een doosje gaatjes bij heb gevonden om het rietje doorheen te steken.;)
upload_2022-3-15_21-57-30.png
Godallemachtig, 5 Euro per liter! Ze verkopen er helaas niet meer dan 26 dozen tegelijk van, jammerrrr.
Dat is dan vast om ook anderen een kans te geven om het te bemachtigen voordat het uitverkocht is:tearsofjoy:.

Voor 1950 Euro heb je dan 350 liter water, wow. Geven ze er dan een reddingsboot bij cadeau soms?
Dezelfde hoeveelheid prima water loopt thuis voor ongeveer 50 Eurocenten uit de kraan.
Met een waterfilter maak je dat kraanwater ook na 100 jaar in opslag weer even goed (of beter) drinkbaar als die dure zooi, en kunt met het filter meerdere kubieke meters water filteren...

Wil er iemand perse veel voorverpakt water kopen, neem dan beter simpele flesjes bronwater voor 1/10 van die prijs en sla die koel en donker op. Ook als je dat over 15 jaar zo uit de fles drinkt, dan leef je voor hetzelfde geld vast 10 maal langer dan met dat "Seven Oceans" water, wed ik...
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
In shtf is de gemeente gesloten :).

Als je een kuil graaft kom je na een metertje, anderhalf water tegen. Is dat veilig te maken met een filter en koken, of zitten er toch metalen, pesticiden in en heeft het meer aandacht nodig: uv, actieve-kool...

https://www.misteraqua.nl/winkel/bronwater-18-liter x5 zit je aan de bijna 100 liter voor+/- € 65,- ex verzendkosten? Met zo'n paal er bij is misschien ook handig.
Dat hangt er vanaf. Mijn broertje woont in Enschede en had daar een waterput en een diepe bron. beide niet geschikt voor consumptie. De bron wel veel beter dan de put. Er heeft in dat gebied heel lang textielindustrie gezeten.
Dus het grondwater was daar behoorlijk verziekt. Hier hebben ze een woonwijk gebouwd op de plaats waar tientallen jaren een busremise gezeten heeft.
Het is helemaal veilig, maar de bewoners hebben de instructie gekregen om niet dieper dan 1 meter in de tuin te graven. Right.

Dus onderzoek en monsteren, dan weet je het.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
https://www.waternet.nl/service-en-contact/drinkwater/kosten/
Nou nog wel iets minder:
13,50 : 50= 0,27/ m3
grofweg 1/3 x m3= 9 eurocent / 350 L

BLEKO CHLOORBLEEKMIDDEL / BLEEKWATER
2,35
Op voorraad
Chloorbleekmiddel is geschikt voor het hygiënisch reinigen van bijvoorbeeld toiletten, gootstenen,...

2,35+0,09=2,44
1950-2,44=1947,56/350 L H20

mossel wordt rijk :tearsofjoy:
@wildemossel 0,27 Euro per kuub is wel heeeeel erg goedkoop...
Bij PWN geldt voor 2022 het onderstaande tarief. Een Amsterdams eenpersoonshuishouden dat zich niet wast, betaalt dan snel meer dan 50 Euro per kuub. Dan is het ook geen wonder dat ze daar liever Amstelbier drinken!;)
upload_2022-3-16_20-30-23.png
 
Bovenaan