• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterfilter aansluiten op kraan

Wonderland

Senior Prepper
Zou je een hulpstuk op de Sawyer of ander waterfilter op je kraan in de keuken kunnen aansluiten? Voor het gevalletje Utrecht zou dat een mooie optie zijn?
Denk ik te simpel of had ik patent moeten aanvragen en mis ik nu miljoenen?

Het lastigste probleem lijkt me het vinden van een passende koppeling tussen de kraan en het filter. Je kan de druk aardig regelen door de kraan maar een klein stukje open te draaien.
Wellicht is het gemakkelijker om je Sawyer filter op een PET-fles te draaien waar de bodem uit gesneden is en de fles met touwtjes onder de kraan te hangen, als daar voldoende ruimte voor is.
Vervolgens de fles vol te tappen en de zwaartekracht z'n werk te laten doen.

Het lastigste probleem lijkt me het vinden van een passende koppeling tussen de kraan en het filter. Je kan de druk aardig regelen door de kraan maar een klein stukje open te draaien.
Wellicht is het gemakkelijker om je Sawyer filter op een PET-fles te draaien waar de bodem uit gesneden is en de fles met touwtjes onder de kraan te hangen, als daar voldoende ruimte voor is.
Vervolgens de fles vol te tappen en de zwaartekracht z'n werk te laten doen.
@PBear , dat met die PET fles zonder bodem is een prima idee.

Wat nog beter zou zijn om drukloos water te filteren, dat is door het te filteren water hoger boven het filter op te hangen. Bijvoorbeeld een emmer met een slangetje van een meter of 1,5,-2 naar het filter toe. De waterdruk op het filter is dan behoorlijk hoger, en het is immers die druk die het hem doet.

Wiltec heeft filters voor de situatie die @Wonderland noemt!
https://www.naturewater.eu/nl/natur...on-tap-5-traps-waterkraanfilter-compact/64434

https://www.naturewater.eu/nl/tr202...er-0-5-filterpatroon-5-actieve-koolblok/50938

Laatst bewerkt:
Zou je een hulpstuk op de Sawyer of ander waterfilter op je kraan in de keuken kunnen aansluiten? Voor het gevalletje Utrecht zou dat een mooie optie zijn?
Denk ik te simpel of had ik patent moeten aanvragen en mis ik nu miljoenen?
@Wonderland , Wiltec heeft precies wat je zoekt. In de post hierboven haalde ik er al twee aan, die direct op de meeste kranen passen. Tja, voor de Utrechtenaren had dit best een tijdelijke uitkomst geweest...
Maar ook hier gaat het er dan om, om voorbereid te zijn. Van het model van de eerste hyperlink hierboven, heb ik er twee op voorraad. Bij het minste of geringste teken van een mindere drinkwaterkwaliteit, zit die in een oogwenk op mijn keukenkraan.

"Met de dubbele uitloop van de Naturewater NW-5-05 high-end on-tap filter kun je eenvoudig schakelen tussen gefilterd en ongefilterd water. Het ingebouwde 5-fasenpatroon heeft een levensduur van 3 maanden of ongeveer 370 liter, waarna het moet worden vervangen."
1000152422.png
En 370 liter, dat is best een aardig beetje!

Het is ultrafiltratie Las ik, dus filtert vergelijkbaar of beter dan een Sawyer Mini👍

Laatst bewerkt:
waterfilter

Ik kwam bovenstaande filter tegen en dat kan een 5 bar aan druk hebben?
Zou dit iets zijn?
@camino , het filtert tot op 5 micron uit, dus kleinere bacteriën houdt het niet tegen.
1000152419.png

"NW-BR10B4 water filter has been specially designed for slightly dirty drinking water make useable in a quick and easy way. The water filter is inexpensive and easy to assemble and handle. It corresponds in quality and filter performance to those equipments that are offered more expensive on the market. The water filter is, depending on the applied filter inserts the best solution for almost all water impurities.
The offered water filter system is supplied with a 5 µ sediment filter insert that removes reliably sand, rust, algae and other floating particles from the water.
The second filter stage consists of an activated carbon granulated filter cartridge and cleans drinking water from ozone, pestizides, rust, lime floating particles and chlorine. Moreover, it reduces the concentration of heavy metals such as lead and copper.
The third filter stage consists of an activated carbon block filter cartridge and cleans drinking water from ozone, pestizides, rust, lime floating particles and chlorine and reduces the concentration of heavy metals such as lead and copper
"

-------------------------

Kijk dan liever naar een filter zoals deze:
Die filtert veel fijnere deeltjes uit en werkt net zoals een Sawyer Mini (holle vezels) en het is eigenlijk een "Mega filter" want het heeft een veel groter totaal vezel oppervlak. Alleen de behuizing ontbreekt nog, maar die verkoopt men er los bij, en al met al voor relatief zeer lage prijzen. Desgewenst kan je daar ook nog een voorfilter en koolfilter aan koppelen. Let wel even op de filter lengte, er zijn er drie en die hebben elk een passende behuizing nodig.
https://www.naturewater.eu/nl/naturewater-uf10b-ultra-filter-10-inch-254-mm-waterfilter-filter/50837
1000152425.png

Ultrafiltermembraan
Filtert alle deeltjes > 0,22 micron ( 0,000 22 mm) uit het water. In deze fase worden alle resterende bacteriën, protozoa, cysten, algen, sporen, schimmelsporen, etc. verwijderd. In de reguliere speciaalzaken is dit membraan bijna niet te verkrijgen, maar het wordt door de industrie gebruikt voor de zuivering van mineraalwater. Ultrafilters worden bovendien ook gebruikt voor de behandeling van drinkwater in rampgebieden.)
Het filter is geschikt voor alle ultrafiltersystemen met een 10"-reservoir (254mm) en aquaria zoals ROWA, DENNERLE, JBL, RONDEX, AQUAPRO, BLUEFILTERS
enz.

Te gek, dat filter. Onnodig om te zeggen denk ik, dat ik ook die in huis heb

Je kunt eventueel ook kiezen voor een compleet ultrafiltratie systeem. Daarin is dat filter opgenomen, maar ook extra filter stappen. Ik zou er dan zelf nog een vuil filter voor zetten als er water uit een sloot of regenton moet worden gezuiverd. Gezien het grote debiet bij leidingwaterdruk, vermoed ik dat dit systeem ook onder gravitatie/vrij verval best behoorlijk wat water zal zuiveren. En anders is een simpel 24V drukopvoerpompje al gauw een uitkomst. Die verkoopt Wiltec ook los.

https://www.naturewater.eu/nl/naturewater-5-traps-ultrafiltersysteem-2000-l-dag-waterfilter/50805
1000152427.png

Ik zou lekker een heetwater kraan kopen.
Dan wordt het automatisch voor je gekookt en heb je altijd x liter gekookt water paraat.
Wel even opletten dat je niet teveel pakt, en de tijd geven om alles gekookt in de boiler te hebben, met een terug slag klep zodat je warme water niet terug de koudwater in loopt en natuurlijk een overstort / veiligheids ventiel op.
Bijkomend voordeel is lekker snel de piepers aan de kook en een bakkie thee / oploskoffie, heb je snel klaar. Ik hoe ouder je wordt hoe meer gemak je wilt.

Osmose filter ervoor is natuurlijk top, haalt ook meteen het kalk eruit, goed voor de.levensduur.

Sawyer spul beter bewaren voor onderweg.

Check , thanks,

Ik heb zelf een aantal goede filters, maar dacht dat dit misschien handiger was ivm doorstroming.

Terug
Bovenaan