• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waterfilter vragen.

walrus

Elementary prepper
Omdat mijn vrouw haast niets meer kan eten en drinken en hoopte dat de katadyn de belastende stoffen uit leiding water genoeg kon filteren zodat ze dat ook kon drinken, maar dat is niet gelukt, mijn enige hoop is nog de actieve kool filter er tussen te zetten zodat ze niet meer afhankelijk is van de Bar-le-duc 2L verpakking.
ik doelde meer op waarom de katadyn en niet een ander filter merk. Of was het meer van: "hey die filter ziet er leuk uit, die nemen we" :p
Je vrouw heeft last van allergieen?
 

walrus

Elementary prepper
Ik kan bijna niet geloven dat je jezelf afvraagt of je regenwater wat je opvang kan drinken.
Zo ń rare vraag vind ik dat niet, ik heb nooit op school geleerd wat er met water gebeurd in de lucht...
Daarnaast met de luchtverontreiniging tegenwoordig, brengt dat ook twijfels met zich mee.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@J.J Er staat me iets van bij dat je dit ergens anders ook nog had gepost maar ik weet niet meer waar.

Wat wij gebruiken is de Sawyer mini voor mobiele doeleinden, maar eigenlijk drinken we doorgaans puur ongefilterd uit de bergwatertjes (jaja onverantwoord foei enz) en een groot keramisch filter voor thuis. Make no mistake, het is dure sh*t. Je hebt ze in duur en duurder. Wij zijn voor de duurdere variant gegaan o.a. vanwege de betere filters en langere levensduur (en ik vond m mooier kuch). We hebben niet voldoende ruimte voor de hoeveelheid water wat wij denken nodig te hebben, we hebben wel wat maar lang niet genoeg voor een langere periode. Dus dan maar deze filters. Ergens op het forum heb wat meer info hierover gegeven...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Bedankt TME,
Voor mijn vrouw zou dat de beste oplossing zijn, kon ze zoiets maar proberen, de eerste paar slokken zou ze het meteen merken of het goed is.
 

Ray

SHTF Expert
Sommigen willen met een waterfilter zelfs de laatste 0,000000000000000000000000000001% van risico uitsluiten. Die gaan filteren, tabletten erbij gooien, extra actieve koolfilter en het liefst dan alsnog koken, waarmee het voordeel van een filter weer teniet wordt gedaan, brandstof besparing (en gekookt grof gefilterd water smaakt goor).
Was iedereen maar zo alert over wat er momenteel uit de kraan komt, maar daar vertrouwen we de instanties op hun blauwe ogen.

Virussen vormen geen probleem in onze noordelijke streken. Nu hoor ik sommigen al zeggen, ja maar, dat vogelgriep virus dan? Die doet het niet in het menselijk lichaam.
De reden waarom de wereld zo alert is omdat de mogelijkheid bestaat dat indien je al een griepvirus onder de leden hebt, deze kan muteren met een paar genen van het vogelgriep virus in een variant die wel besmettelijk is voor mensen. De kans is echter zeer klein.

Besmetting van mens op mens is zeer onwaarschijnlijk. Er zijn slechts een paar gevallen bekend waarbij mogelijk overdracht van mens op mens was.
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/vogelgriep/item68887

@walrus, dode dieren die liggen te rotten in het water is geen probleem voor een deeltjes filter, omdat je het hier hebt over bacteriën (die zijn veel groter dan virussen en prima te filteren).
De eerste versie zakken waren problemen mee, de huidige zijn degelijker. Toch gaan ook die op den duur kapot. Hoelang dat duurt, geen idee, ik doe al twee jaar met dezelfde 2 liter zak en schat dat ik hiermee zo'n 4 a 500 liter hebt gefilterd en echt zuinig ben ik er niet mee. Mocht in een SHTF je zakken allemaal stuk zijn, denk ik dat een petfles vinden geen probleem is en die past er ook op.

Een actieve koolfilter die bij de meeste draagbare systemen zit, zal heel weinig chemicaliën filteren en feitelijk geen zware metalen. De doorstroomsnelheid is daarvoor VEEL te hoog. Wat actieve kool wel snel genoeg doet is het afvangen van aromaten, waardoor je water neutraal zal smaken. Ook moet je de actieve kool zeer regelmatig vervangen. Die max 150 of 200 liter die aangegeven wordt geldt alleen als je regenwater gebruikt, hang hem een paar keer in een vieze sloot en je hebt na een paar liter al weer een smaakje aan je water. Als je nu een petfles van 1,5 liter vol gooit met fijne actieve kool en je laat daar het water doorheen druppelen, dan ga je echt chemicaliën en zware metalen filteren, maar zo groot is het actieve kool deel meestal niet. Tot nu toe heeft de Aqualine 12 de grootste actieve kool inhoud die ik ken. (http://preppers.nl/forum/threads/8269-Review-Aqualine-12-Combinatie-Filter)

Katadyn was vroeger het onbetwiste merk op het gebied van draagbare filters, echter, met de komst van holle vezel techniek (waarmee ook je leidingwater wordt gefilterd in de meeste gevallen) is het keramische filter verouderd. Er zitten namelijk ook flink nadelen aan een keramisch filter. Door vallen en stoten kunnen er scheurtjes in komen die je niet kunt zien, maar hij filtert dan geen 0,2 micron meer. Ook moet je deze keramische filters regelmatig 'afschuren', ze verstoppen vrij snel, vooral door algen en plantenvezeltjes. De bewegende pompdelen en pakkingen kunnen falen.
Terugspoelen van een holle vezel filter is vele malen makkelijker en hun levensduur en degelijkheid superieur bij een lagere prijs.

@walrus Het is handig als je eerst jezelf wat inleest en dan gericht vragen stelt. En nu je toch dit topic hebt uitgeroepen tot jouw topic, voer dan ook wat toepasselijke tags in, ipv tag1, tag2. Pas dat nog maar even aan.
 
J

J.J

Gast
Je vrouw heeft last van allergieën?
Ja dat zeer zeker, een uitgebreide voedsel, drinken, fruit, crème's/zalfjes, geurtjes.
Door een scheurtje in het middenrif en maagklep die niet goed sluit, en bovenstaande heeft krijgt ze dagelijks overal zuurbranden van of door.
Door het steeds op de lange baan schuiven van de huisarts is het uitgelopen in "Barrett" een ernstige slokdarm aandoening wat kan uitlopen in slokdarmkanker, en mijn vrouw is al kankerpatiënt, en haar maag is ook geheel ontstoken duur de zuur en gal aanvallen.
Daarom hebben we het bed ook aan het hoofdeind opgehoogd om de golven gal wat te minderen tijden het slapen, wat ook al heel slecht gaat.
Ook heeft ze alle soorten zuurremmers geprobeerd, niets helpt en ook daar krijgt ze zuurbranden door.
O ja,,,,, geen enkel soort van medicatie kan ze via de maag verdragen, het zou via infuus moeten.

Daar naast heeft ze heel veel klachten en aandoeningen, van een levenskwaliteit is al geen sprake meer.
Gelukkig zijn we echte overlevers en zwoegen ons door een hel.
Maar samen smorgens niet meer wakker worden zou de oplossing zijn.
 

walrus

Elementary prepper
Ja dat zeer zeker, een uitgebreide voedsel, drinken, fruit, crème's/zalfjes, geurtjes.
Door een scheurtje in het middenrif en maagklep die niet goed sluit, en bovenstaande heeft krijgt ze dagelijks overal zuurbranden van of door.
Door het steeds op de lange baan schuiven van de huisarts is het uitgelopen in "Barrett" een ernstige slokdarm aandoening wat kan uitlopen in slokdarmkanker, en mijn vrouw is al kankerpatiënt, en haar maag is ook geheel ontstoken duur de zuur en gal aanvallen.
Daarom hebben we het bed ook aan het hoofdeind opgehoogd om de golven gal wat te minderen tijden het slapen, wat ook al heel slecht gaat.
Ook heeft ze alle soorten zuurremmers geprobeerd, niets helpt en ook daar krijgt ze zuurbranden door.
O ja,,,,, geen enkel soort van medicatie kan ze via de maag verdragen, het zou via infuus moeten.

Daar naast heeft ze heel veel klachten en aandoeningen, van een levenskwaliteit is al geen sprake meer.
Gelukkig zijn we echte overlevers en zwoegen ons door een hel.
Maar samen smorgens niet meer wakker worden zou de oplossing zijn.
Nou mag ik me aansluiten bij de club?
Ik heb zelf ook last van voedsel allergieen, nikkel, sulfiet en wolvetalcoholen (Zalven)
Hierdoor kan ik zelf ook 97% van alle voedingsmiddelen niet meer consumeren anders krijg ik huid en gewricht klachten.
Ook heb ik nog andere problemen maar die zijn totaal anders dan u vrouw heeft.
Dus een deel van je vrouws klachten/niet meer normaal kunnen eten/ mager levenskwaliteit is mij zeer bekend helaas.
Hoe oud is uw vrouw als ik vragen mag?
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi @J.J ,

Heb je de berkey waterfilter al eens geprobeerd?
Nee was dat maar mogelijk, als dat goed zou gaan dan kan ik wel een gat in de lucht springen.
Het eten moet ook al met de Bar-le-duc gekook worden ander krijgt mijn duifje er direct last van.
Haar gezicht is leidingwater gevoelig.
 

Ray

SHTF Expert
Nee was dat maar mogelijk, als dat goed zou gaan dan kan ik wel een gat in de lucht springen.

Een Aqualine zou wel wat voor jullie zijn, maar die dingen zijn best prijzig. Door het enorme actieve koolfilter, filtert die ook daadwerkelijk chemicaliën.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Konden we de Twee filters, of het water ervan maar proberen,

We hebben haast alles van de inboedel verkocht om het hooft bovenwater te houden maar houden ook voor reparaties en noodgevallen wat achter de hand, een filter die goed is voor mijn geliefde zou er komen, tenslotte kost de Bar-le-duc ook dagelijks geld, met de juiste filtering zou dat niet meer nodig zijn en verdienen we de filter weer langzaam terug plus, in tijden van nood kunnen we ook van natuurwater de beste drinkwater maken.
 
J

J.J

Gast
Nou mag ik me aansluiten bij de club?
Ik heb zelf ook last van voedsel allergieen, nikkel, sulfiet en wolvetalcoholen (Zalven)
Hierdoor kan ik zelf ook 97% van alle voedingsmiddelen niet meer consumeren anders krijg ik huid en gewricht klachten.
Ook heb ik nog andere problemen maar die zijn totaal anders dan u vrouw heeft.
Dus een deel van je vrouws klachten/niet meer normaal kunnen eten/ mager levenskwaliteit is mij zeer bekend helaas.
Hoe oud is uw vrouw als ik vragen mag?

Als mijn vrouw wat eet krijgt ze meteen een heftige reactie, krijgt het heel warm, misselijk, en een knalroodgezicht en hals.
Maar wat wil je de maag is geheel ontstoken, dat is gebleken door een inwendig onderzoek met een camera, er geen maagwand te herkennen.
Jij hebt hele andere klachten dan mijn vrouw zeg je.

Ik wil het de anderen besparen maar elders staat een aardige lijst met klachten en aandoeningen, dat is geen leven geloof me, toch doet ze dagelijks de huishouding, daar mag ik niets aandoen, daar mee houd ze zich zelf in stand, humor er gaat haast geen dag voorbij of we hebben wel ergens dikke lol om.

Ondanks een totaal geïsoleerd leven, nooit ergens op bezoek, ook komt niemand bij ons ook niet op bezoek, wij zien onze kinderen nooit, haar kinderen zijn vroeger al ontvoerd naar het buitenland, mijn drie kinderen zien we ook nooit, de laatste een dochtertje nog nooit gezien, ze is een jaar of achttien.

We zijn in twintig jaar al 13 keer verhuist, en hopen hier ook weer gouw weg te zijn.

Mijn vrouw is 64 Jong, ik 65 Jong.
Vragen stel ze gerust.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat mijn vrouw haast niets meer kan eten en drinken en hoopte dat de katadyn de belastende stoffen uit leiding water genoeg kon filteren zodat ze dat ook kon drinken, maar dat is niet gelukt, mijn enige hoop is nog de actieve kool filter er tussen te zetten zodat ze niet meer afhankelijk is van de Bar-le-duc 2L verpakking.
@J.J Sorry om dat te horen... Neem mij niet kwalijk dat ik het je vraag, maar is jouw conclusie dan gebaseerd op een interpretatie van eigen metingen (een gemeten verschil aan stoffen, na de katadyn), of verdraagt jouw vrouw het ene wel en het andere niet?

**@J.J excuses, ik las jouw latere berichten pas nadat ik dit bericht schreef... **

In het eerste geval: Ik vond het volgende (voor wat het waard is) ...
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=133&t=141823&start=80
http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm
En stelt dat bronwater niet perse gezonder is dan kraanwater, en dan zou je met bronwater onnodig duur uit zijn?

In het laatste geval: ik hoop dan dat actieve kool je dan inderdaad verder helpt. En anders is omgekeerde osmose (met actieve kool) misschien een oplossing, maar maakt het water misschien weer te zuiver (te weinig mineralen)?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Héé Rocky,

Fijn dat je ook nog reageert:D eigenlijk verdraag ze niets meer, het is heel erg balanceren haar gevoel geeft aan wat ze niet en wel kan nemen, en als het dat toch mis gaat weet ze dat af en toe te compenseren.
Op advies van Vheeswijk die ons persoonlijk bij staat Natriumbicarbonaat een tijd gebruikt dat ging heel aardig, maar werkt vaak niet meer, soms kauwgum nu amandelmelk, maar het de werking is vaak van korte duur.
Nog even op het drinkwater terug te komen, het is de ervaring die het steeds uitwijst dat het niet gaat, ik heb daar totaal geen hand in.
Ook het boodschappen doe is gevoelswerk, laat ik geheel aan haar over.

Te weinig mineralen heb je een punt die vaak vergeten word.
Mineralen zijn best belangrijk.
Heel zuiverwater is dat wat word gedistilleerd en dat is niet gezond dat heeft Ray geloof ik ook aan gehaald, elders.

Nog even een dikke compliment hoe jullie altijd mee denken, naslagwerk doen, en je gevoel laten werken.:thnx:
 

walrus

Elementary prepper
Als mijn vrouw wat eet krijgt ze meteen een heftige reactie, krijgt het heel warm, misselijk, en een knalroodgezicht en hals.
Maar wat wil je de maag is geheel ontstoken, dat is gebleken door een inwendig onderzoek met een camera, er geen maagwand te herkennen.
Jij hebt hele andere klachten dan mijn vrouw zeg je.

Ik wil het de anderen besparen maar elders staat een aardige lijst met klachten en aandoeningen, dat is geen leven geloof me, toch doet ze dagelijks de huishouding, daar mag ik niets aandoen, daar mee houd ze zich zelf in stand, humor er gaat haast geen dag voorbij of we hebben wel ergens dikke lol om.

Ondanks een totaal geïsoleerd leven, nooit ergens op bezoek, ook komt niemand bij ons ook niet op bezoek, wij zien onze kinderen nooit, haar kinderen zijn vroeger al ontvoerd naar het buitenland, mijn drie kinderen zien we ook nooit, de laatste een dochtertje nog nooit gezien, ze is een jaar of achttien.

We zijn in twintig jaar al 13 keer verhuist, en hopen hier ook weer gouw weg te zijn.

Mijn vrouw is 64 Jong, ik 65 Jong.
Vragen stel ze gerust.
de reacties van uw vrouw (krijgt het heel warm, misselijk, en een knalroodgezicht en hals.) heb ik ook maar dan in andere uitingen.
extreme jeuk/eczeem, kotsnijgingen, astma, koortsgevoel, etc. maar gelukkig is het bij mij niet het geval dat ik gelijk een epipen nodig hebt.
Maar gezien allergeen alleen maar erger gaan worden door de ouderdom zou deze misschien in de toekomst wel nodig zijn.
Maar met een beetje geluk is de wereld dan al vergaan en lig ik allang onder de grond gestopt. (en dan toch op een prepper forum gaan zitten om te overleven.... rare ik. o_O)
Maar maag ontstoken en geen maagwand, nee die klachten ken ik niet.
Is ze ook vergeetachtig??? (en dan niet door ouderdom) want dat heb ik wel vaak en heb me altijd afgevraagd of dat ook een symptoom van allergie kan zijn.
ze ligt nu alle dagen in bed?
 

Ray

SHTF Expert
@J.J en @walrus, is het niet beter dit in pb te overleggen? Jullie zetten nogal wat privé informatie op een openbaar forum. Ook heeft het weinig met het onderwerp waterfilters te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan