• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

WD-40

justme igor

Survivor
alsjeblieft gebruik alleen wd40 als roest oplosser, wd40 trekt vocht aan, laat het naakte ijzer oxideren, das vele male beter.
Voor smering voor dit soort "grove" gereedschappen: lithium vet, verkrijgbaar bij de betere auto onderdelen handels...tubes zijn nog geen 4 euro.
 
alsjeblieft gebruik alleen wd40 als roest oplosser, wd40 trekt vocht aan, laat het naakte ijzer oxideren, das vele male beter.
Voor smering voor dit soort "grove" gereedschappen: lithium vet, verkrijgbaar bij de betere auto onderdelen handels...tubes zijn nog geen 4 euro.

Met wedstrijden terreinrijden ,spoten wij altijd wd40 in de verdelerkap om juist vocht te verdrijven.
Na een waterdoorwading problemen met vocht, wd40 erin of erop en de wedstrijd kon doorgaan.


Groet Martin
 
Wat doet WD-40® Multi-Use Product?
WD-40® Multi-Use Product vervult de volgende basisfuncties: ...3. BESCHERMT: Het product beschermt metalen oppervlakken met corrosiebestendige ingrediënten om ze te beschermen tegen vocht en andere corrosieve elementen.4. VERWIJDERT VOCHT: Omdat het vocht verdringt, droogt WD-40 Multi-Use Product elektrische systemen snel uit om kortsluiting door vocht te voorkomen.
https://wd40.nl/faqs/
 
ik heb helaas andere ervaringen met wd40, na verloop van tijd als het op het gezonde staal/ijzer weg gezakt is of in sloten en elektrische contact punten die niet allemaal van koper zijn , krijg ik sneller roest.
Het is een goede vuil verdringer op korte termijn, op lange termijn trekt het vuil aan.
het verdringt in het beginsel vocht later trek het residu vocht juist aan.
Ik wil juist niet elke maand met bus wd40 langs mn deur schanieren lopen zeg maar...

Wd40 heb ik in huis puur alleen voor losmaken.
voor invetten teflon olie, maiskiem olie ((ballistol ik zweer erbij ook ehbo!) en lithium gebaseerde vetten voor mechanische doeleinden.
Maar voor mij geen wd40 meer, lange termijn doet het meer kwaad dan goed. maar das mijn ervaring, misschien had ik het niet bij de aldi/lidl moeten kopen?

Maar wat er hier allemaal besproken is is meerendeel korte termijn.
En voor de wedstrijden in de verdelerkap: het is een fijne olie bij compressie ontbrand dat, ik zou zeggen probeer eens ballistol of een vereesterde olijfolie, diesels werken op dit principe, en waar olie verbrand wordt water verwijderd door middel van druk?

in zeer koude landen als de tempraturen onder de -19C uitkomen spuiten ze een olie achtige alcohol erin om een diesel op gang te krijgen.
Ik dacht iets van butanol of propanol, niet te verwarren met propaan GAS of butaan GAS, isopropanol werkt ook, als het maar vettig is en licht ontvlambaar is.
Misschien een goedkopere en betere oplossing voor je wedstrijden?

auto mechanica heb ik weinig tot geen verstand van, ik weet wel wat ether, aceton en ethanol in een 50cc brommertje kunnen doen....
Of hoe je bio diesel maken moet, verrassend simpel btw of ethanol voor je auto die een carberateur moet hebben, vlotter kamer oid? ook verrassend simpel om te maken.

mijn exusses voor mijn lange termijn ervaringen met wd40, ik hoef het niet meer te hebben, alleen voor korte termijn.
Het hoe precies weet ik niet.

mvg
 
ik heb helaas andere ervaringen met wd40, na verloop van tijd als het op het gezonde staal/ijzer weg gezakt is of in sloten en elektrische contact punten die niet allemaal van koper zijn , krijg ik sneller roest.
Het is een goede vuil verdringer op korte termijn, op lange termijn trekt het vuil aan.
het verdringt in het beginsel vocht later trek het residu vocht juist aan.
Ik wil juist niet elke maand met bus wd40 langs mn deur schanieren lopen zeg maar...

Wd40 heb ik in huis puur alleen voor losmaken.
voor invetten teflon olie, maiskiem olie ((ballistol ik zweer erbij ook ehbo!) en lithium gebaseerde vetten voor mechanische doeleinden.
Maar voor mij geen wd40 meer, lange termijn doet het meer kwaad dan goed. maar das mijn ervaring, misschien had ik het niet bij de aldi/lidl moeten kopen?

Maar wat er hier allemaal besproken is is meerendeel korte termijn.
En voor de wedstrijden in de verdelerkap: het is een fijne olie bij compressie ontbrand dat, ik zou zeggen probeer eens ballistol of een vereesterde olijfolie, diesels werken op dit principe, en waar olie verbrand wordt water verwijderd door middel van druk?

in zeer koude landen als de tempraturen onder de -19C uitkomen spuiten ze een olie achtige alcohol erin om een diesel op gang te krijgen.
Ik dacht iets van butanol of propanol, niet te verwarren met propaan GAS of butaan GAS, isopropanol werkt ook, als het maar vettig is en licht ontvlambaar is.
Misschien een goedkopere en betere oplossing voor je wedstrijden?

auto mechanica heb ik weinig tot geen verstand van, ik weet wel wat ether, aceton en ethanol in een 50cc brommertje kunnen doen....
Of hoe je bio diesel maken moet, verrassend simpel btw of ethanol voor je auto die een carberateur moet hebben, vlotter kamer oid? ook verrassend simpel om te maken.

mijn exusses voor mijn lange termijn ervaringen met wd40, ik hoef het niet meer te hebben, alleen voor korte termijn.
Het hoe precies weet ik niet.

mvg

De verdelerkap is de plek waar de contactpunten zitten voor de vonkverdeling naar de bougies.
Tot aan je stuur door het en dus ook de motor.

Gevolg ,vocht in je verdelerkap .
Met de lier uit het water en op de kant , de kap eraf en inspuiten met WD40 en de show kan doorgaan.
Het ging altijd om de snelste tijd en dus , ja een korte termijn oplossing.

Het neemt niet weg dat het een geweldig product is voor de toepassing waarvoor je het kan gebruiken.

Ballistol komt er bij mij niet meer in , ten eerste stinkt het de tent uit en ten tweede trekt dat meer vocht aan dan WD 40.
Tenminste op de producten waarop ik het gebruik.

Nogmaals zo heeft 1 ieder zijn voorkeur en ervaringen met producten .

Garoetn
 
hoort zo een verdeler niet water dicht te zijn?
Maar jij bent dus echt aan het offroad racen!, geweldig.
Ik kan daar graag naar kijken, en dan zie je er eentje weg glijden in die blubber......of vast komen te zitten....shiiiit.
Een maatje van me had zo een leger hummer, ik kijk wel toe.;)

Ballistol zit bij mij meer in de ehbo hoek, voor fijn mechanica spul heb ik teflon.
 
Laatst bewerkt:
Hoi @justme igor

Teflon spray is mooi spul het is een droge smering, ik heb nog ergens zo'n busje van een ander merk, moet maar eens kijken of in nog ergens zo'n busje kan kopen, weet niet meer waar ik het kan kopen,
het was voordeliger dat het merk Teflon.

On topic.
Het is denk ik ook wel handig voor een de-oude-staartbankschroef-is-weer-functioneel te maken, want aan de schroef blijft minder gauw stof en andere rommel kleven zoals bij vet.
 
WD-40 is teflon spray ;)
Met een kleine nuance:

Standaard WD-40:
Dit product is een complex mengsel van oplosmiddelen en smeeroliën dat een beschermende film achterlaat die vocht verdringt, reinigt en corrosie voorkomt. Het is echter een oliebasis en kan vuil en stof aantrekken.

WD-40 Specialist met PTFE:
Deze lijn van producten bevat polytetrafluorethyleen (PTFE), beter bekend als teflon. Dit zorgt voor een droge, vuilafstotende film die wrijving vermindert, wat ideaal is voor gebruik in stoffige omgevingen
 
WD 40 is eigenlijk een megagoed product voor alles en kan eigenlijk niets echt helemaal goed.
Wil je producten hebben die bv goed smeren dan moet je echt iets zoeken waar precies die eigenschappen voor 100% inzitten.
Een 2 seizoenenband op de auto kan alles , maar is niet 100% een zomerband en niet 100% een winterband.

WD 40 is gewoon een soort chemisch zwitsers zakmes dat voor veel dingen meer dan genoeg werkt.

Tenminste dat is mijn ervaring en mijn ervaring/idee.

Thuis heb ik ik de Wd40 algemeen , WD40 snijolie, WD40ptfe en WD40 kruipolie.
Alles gericht op een specifieke toepassing.
De meest gebruikte is bij mij de algemene bus.
 
Laatst bewerkt:
en vocht is mijn ervaring

Heel in het beging dus best wat jaren geleden voor mij gevoel, gebruikte ik ook wel WD-40 en bond het rietje altijd vast met een rubberen elastiekje, maar die begon was na een tijdje uitgehard heb het dus nooit gebruikt om rubbers te voeden, zoal ik dat wel kort er na deed bij rubbers van de auto's tegen bevriezingen en uitdrogingen.
We hadden 16 jaar een T3-campertje oldtimer van 1982 daar van werden alle rubbers weer als nieuw met siliconen spray geweldig.

Maar zou het dus nooit gebruiken om een oude-staartbankschroef-is-weer-functioneel te maken, daar voor zou ik dus ook de Teflon gelijkende spray voor gebruiken, ik moet nog ergens in onze T5-camper zo'n busje met de PTFE hebben.

Ik heb trouwens nog aardig wat https://kwintgroep.nl/staalkabels-en-toebehoren/smeermiddelen/brilube-70/ in een Brilube 70 12,5kg blik, het is geloof ik het beste vet wat je kan kopen.
 
Terug
Bovenaan