• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wel of geen creditcard

martin

Mankinds only hope
Persoonlijk zie ik het probleem niet van leven op de pof.....lijkt mij dat mijn VISA die ik heb gelimiteerd op €2500 en dat in de min zou staan, toch een schijntje is i.v.m de 200k hypotheek op mijn naam.....goed dan heb je een huis....moet dat morgen verplicht verkocht worden, dan heb ik er 50k in de min aan mijn broek hangen als ik geluk heb, dan maakt het ook niet meer uit of het 5o of 60k is toch!
Ik koop vanaf dat ik op mijn eigen ben gaan wonen, bijna alles op afbetaling en allerlei lasten betaal ik in termijnen, zolang het binnenkomt kan het er ook weer uit en komt er niks binnen, dan kan het er ook niet uit.....en dan is het zelfs zonder schuld zwaar.
Ik vind niet dat ik mij niet kan beheersen omdat ik op de pof leef, ik kijk er gewoon anders tegen aan en val ik morgen om, dan zoeken ze het maar uit verder.
Dacht nog niet dat het zover is dat je kind(eren) het dan mogen terugbetalen, dan zou ik het namelijk anders doen, al blijft het risico met een hypotheek dan toch ook nog steeds.

Persoonlijk vind ik je houding erg onverstandig. (lees: ongelooflijk dom)
Als je aan de ander kant staat van iemand die iets van je leent,denk je dan hetzelfde?
(dus ik leen 1000 euro van je, en ik val om, dan heb zoek jij het verder maar uit?)

Ik ben echt zo blij dat ik nooit (op mijn huis na) 1 cent heb geleend.
Ik heb ook nooit geld gekregen van mijn ouders (want die hadden geen geld), maar ze hebben me wel bijgebracht dat je nooit iets moet kopen als je het geld niet hebt.

Zoals @Ray het al heeft gepost, jij betaalt de hoofdprijs. (en dat is niet het geld, maar je vrijheid die je verkwansel)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Ray @martin

als jullie huisbezitters zijn en je vallen morgen om, dan moeten ze het ook uitzoeken of jullie dat nou netjes vinden of niet of zijn jullie daarvoor verzekerd en dat de verzekering de schuld netjes afbetaald aan de bank.
met een hypotheek, wat gewoo een enorm belachelijke hoge schuld is voor een mens, maakt 2500€ of van mijn part €10000 extra dan het verschil wanneer dit fout loopt, in mijn ogen niet.

kijk dat ik geld uitgeef wat ik later terugbetaal, kost geld, dat kost een avond zuipen in de kroeg en roken ook, beide doe ik niet, ik vind dat inmiddels zonde van mijn geld, dom zal ik het niet noemen, dat is een keus van iemand, dus wat ik doe vind ik niet dom, technisch gezien kost het me geld, dat klopt, leef ik daardoor minder.....dacht het niet..ik leef juist NU.....niet over ; als ik dadelijk met pensioen ga en ik gespaard heb ga ik dit en dat....er liggen veel dromen op het kerkhof.....veel van die van mij pakken ze niet meer af....zoals ik zeg ik kijk anders op dit punt naar het leven.
als ik morgen om wat voor reden kwijt raak wat ik heb, dan zou dat echt heel erg vervelend zijn en ik zit daar ook echt niet op te wachten, net zo min als op een constant super verstandige keuze moeten maken omdat.....dan leef ik niet.
goed jullie zijn dan 'verstandig' met geld, dan heb je misschien 1 risico uitgesloten in jullie leven, blijven er nog 1 miljoen andere over....
iemand die bergen beklimt, kan naar beneden vallen, dood, laat misschien wel kinderen en een vrouw achter, weg inkomen....is dat dan dom, dat diegene dat doet of is dat juist HET leven....

en @martin ga nu spreken dat de leners ( banken) om ons geven, als we omvallen....die staan als eerste vooraan om te plukken en te schrapen.

waarom zou ik niet vrij zijn, omdat ik rente betaal, gaat dat nu het verschil zijn in Nederland tussen wel of niet vrij.
In land met zoveel regeltjes en wetten, managers, bazen, track en trace, gps etc etc....nee die rente voelt voor mij niet als een vrijheidsberoving door mezelf.

als je schuld niet meer af kan dragen, dan zou het theoretisch kunnen leiden tot een leven met minder vrijheid, al betekent dat niet dat je leven dan over hoeft te zijn.

het voorbeeld van die familie met €100000 schuld, is ook wel erg extreem, we hebben het hier over een creditcard etc, dat zijn veel kleinere bedragen en ook nog allemaal te overkomen om dat optelossen.
laten we ook zo eerlijk zijn dat in een groot deel van de schuld gevallen, er ook meer aan de hand is.
we horen namelijk nooit over iemand, die netjes heeft terugbetaald, wel over iemand uit ' een dubbeltje op z'n kant' etc.
en ook in dat programma kwamen mensen met schulden voorbij, dikke schuld, maar dan wel een paar paarden nog houden voor dik geld omdat ze die niet konden missen, tja kijk...ik steek echt wel ff anders in mekaar.

afijn ik hoef me verder niet te verantwoorden, ik denk er nu eenmaal anders over en wie dat dom vind mag dat vinden.
 

martin

Mankinds only hope
Het komt wat bot over, en ik bedoel het niet persoonlijk, maar ik vind het inderdaad een onverstandige houding.

Weet je wat de "grap" is?
Dat de banken veel meer geld verdienen aan mensen met deze houding, dan aan mensen zoals ik die zo min mogelijk lenen.

Als een huisbezitter omvalt dan is er niet veel aan de hand, want dan kan de bank gewoon je huis opeisen, en daar komt geen verzekering aan te pas.
Ik ben zo gierig geweest om de eerste 20 jaar toen ik een redelijk normaal inkomen had mijn hypotheek af te lossen (en ik had een bescheiden huisje van 290.000 gulden)
Hierdoor heeft de bank me maar 15 jaar kunnen naaien met hun hypotheek, en god zij dank had ik een aflossingsvrije hypotheek die ik per jaar maximaal probeerde af te lossen.
Na 15 jaar was mijn hypotheek 0, en mijn omgeving die vond mij maar dom, want ik ging maar 1 keer per jaar op vakantie, en ik had een gammele auto en geen prachtige woning.
Mijn maanlasten waren laag, en ik heb toen gespaard/geïnvesteerd om dit nog verder te verlagen (zonnepanelen, isolatie, ledlampen, je kan het zo gek niet bedenken)
In de tussentijd kon ik per jaar ongeveer 15.000 euro sparen, en na 5 jaar heb ik een huis in Spanje gekocht. (zonder bank/hypotheek)
De bank heeft aan mij een zeer slechte klant gehad, en ik leef een redelijk vrij en gelukkig leven.

Maar nogmaals, ik bedoel het niet persoonlijk, en ik weet dat jij niet zo'n aso bent die geen enkele verantwoording neemt.
Ik wil alleen maar proberen duidelijk te maken dat een bank (of financieel systeem) veel meer gebaat is met mensen die schulden maken, dan met vrekken zoals ik.
Het zijn niet zozeer de banken die je moet wantrouwen, maar het bizarre financiële systeem wat schuld als een fundering (mis)gebruikt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Als een huisbezitter omvalt dan is er niet veel aan de hand, want dan kan de bank gewoon je huis opeisen, en daar komt geen verzekering aan te pas.

Dit volg ik ff niet.
Als ik vandaag omval, dan staat er een giga hypotheekschuld open.
Lijfrente keert dan een deel uit en er is dan een deel afgelost, blijft er nog een berg schuld over.
Mijn erfgenaam heeft geen inkomen en kan dus de hypotheeklasten niet afdragen verder.
Het huis zal dan verkocht moeten worden, dat levert natuurlijk lang niet op wat het zou kunnen opbrengen wanneer ik alle tijd heb.
Dan blijft er hoogst waarschijnlijk een redelijke schuld openstaan.
tenzij de erfgenaam voldoende vermogen overhoud met de verkoop van de woning ( en afdracht aan de belasting) om daarmee de redtschuld te vereffenen.
Is dat niet het geval, dan blijft er restschuld openstaan en zal iemand ( nhg/ stichting wew)dit voor zijn rekening nemen.
Dus dan draait er alsnog iemand anders voor op, wat inmijn ogen of het nu netjes wordtgezegd of kort door de bocht, ze zullen het dan toch moeten uitzoeken, tenzij de erfgenaam de schuld accepteerd en deze gaat aflossen, al is dat niet mijn advies wanneer er nog geen inkomen is.
Benificiair accepteren en hopen dat er iets overblijft, zoniet dan zal de erfgenaam net als ik, alles wat hij wil van de grond af aan moeten opbouwen.


Kijk jij profiteert nu van jouw slimme manier van investeren en sparen etc.
Stel dat je nu niet die vruchten had kunnen plukken, zoals zovelen dat niet kunnen doen meer ( lees pensioen plannen ) dan heb je in mijn ogen erg summier geleefd, wat niet erg is verder, alleen is dat niet wat ik nu en de afgelopen 20 jaar prefereerde.
Ik moet nog aflossen nadat ik 80 of 90 ben, denk niet dat ik het überhaupt haal, zo naar de stamboom kijkende, ik los nu zo min mogelijk af om geld nu uit te geven aan zaken die ik leuk vind en graag wil doen.
Anders zou ik flink aflossen elke maand en dus mezelf kwa beweegruimte ontzettend beperken voor zeg 25 jaar om daarna te hopen dat er dan ruimte voldoende is om, ja om te oud te zijn om bepaalde wensen te kunnen ondernemen.
Ik ken niemand die bijv. met 60 jaar eens gaat leren kite surfen en dan een set up aanschaft.
Hier wisseld het enorm, de ene week vind ik het fijn om te besparen en bewust zuinig te zijn en de andere week gooi ik het bijna over de balk, die ruimte om dat zelf te kunnen uitmaken, dat vind ik vrijheid, dat dat met een prijs gaat, jazeker, zoals elke betaling aan wat dan ook en hoeveel dan ook.
Wie weet woon ik over 10 jaar in een klein dorpje in een klein goedkoop huisje, wat ik dan zo snel mogelijk aflos... ik weet het niet, wie dan leeft, die dan zorgt.....

Zo en nu tijdvoor het ontbijt:)
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben echt zo blij dat ik nooit (op mijn huis na) 1 cent heb geleend.
Ik heb ook nooit geld gekregen van mijn ouders (want die hadden geen geld), maar ze hebben me wel bijgebracht dat je nooit iets moet kopen als je het geld niet hebt.

Brother ???

@Rataplan
Met een hypotheek is het huis in principe van de bank. Totdat je alles afbetaald hebt.
Wij "moesten" een levensverzekering afsluiten. Valt één van ons (ouders) om dan krijgt de ander een zak geld. daarmee kan het huis afbetaald worden voor de kids.
Zou je geen backup hebben dan wordt het huis door de bank verkocht. In principe dekt dat de hypotheek.
In principe want daar zit de pijn van al die woningen die "onder water" staan. Dus meer hopo dan het huis waard is. Vroeger kon dat maar tegenwoordig lukt dat niet meer.
Zie quote over mijn broer z'n creditkaart, de theoretische ! krediet lening (rood kunnen staan) zorgde er voor dat hij geen hypotheek kon verlengen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik wilde een hypotheek afsluiten en mijn credit limiet verlaagt naar 0 euro of zoals de bank zij de pas op pause zetten.
Toen de hypotheek aangevraagt en een week later was er getekent en credit limiet weer op 2500.
Gewoon dezelfde pas en rekening gehouden.
Ging prima is nu zo'n 6 jaar geleden.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Ik heb een bijkomende verzekering op mijn huis genomen die stelt dat als ik ooit te overlijden kom, moet mijn partner de hypotheek niet afbetalen, dan komt die te vervallen. Moet misschien zo wat meer betalen, maar mijn vriend is zeker dat hij een dak boven zijn hoofd zal hebben. En geloof me, een ongeluk is snel gebeurt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Brother ???

@Rataplan
Met een hypotheek is het huis in principe van de bank. Totdat je alles afbetaald hebt.
Wij "moesten" een levensverzekering afsluiten. Valt één van ons (ouders) om dan krijgt de ander een zak geld. daarmee kan het huis afbetaald worden voor de kids.
Zou je geen backup hebben dan wordt het huis door de bank verkocht. In principe dekt dat de hypotheek.
In principe want daar zit de pijn van al die woningen die "onder water" staan. Dus meer hopo dan het huis waard is. Vroeger kon dat maar tegenwoordig lukt dat niet meer.
Zie quote over mijn broer z'n creditkaart, de theoretische ! krediet lening (rood kunnen staan) zorgde er voor dat hij geen hypotheek kon verlengen.

In principe ja.... een bank gaat zover ik weet niet jaren proberen om mijn huis te verkopen, zodat de evt schuld voor mij gedekt is of zo klein mogelijk blijft.
De bank wil z'n geld en volgens mij, liever snel wat minder dan heel lang ( misschien ) alles.
Ondanks dat mijn huis absoluut niet onderwater staat ( goed gekocht en zelf verbouwd) blijft er een groot risico op schulden bij gedwongen verkoop.
Is dus het aangaan van lening ( creditkaart) dan erger, risicovoller, dan het hebben van een hypotheek.?
Het blijven leenvormen, die bij verandering van inkomsten ( werkloos, scheiding etc) voor problemen kunnen gaan zorgen.

Is het lenen voor een huis dan verantwoorder dan voor bijv. een 2de woning, een auto, een tuinhuis of wat dan ook?

Een woning is onderpand, het ligt aan de voorwaarden van je verzekering, maar breekt er morgen oorlog uit en valt er een bom op, is het weg, dan rest enkel nog de grondprijs van de bouwkavel.

Je auto kan minder waard worden, een klassieker juist weer steeds meer, is dus niet per saldo een verlies.
Rij je hem total loss ja dan ben je het kwijt.

2 de woning is ook niet altijd gegarandeert, het blijft een ander land met regels of onstandigheden die kunnen veranderen, waardoor er ook een behoorlijke factor onzekerheid bestaat.

Stel hongarije sluit de grenzen voor iedere buitenlander incl Europeanen en je bezit wordt nietig verklaard door de staat, ( weet niet of dat kan) dan heb je niks, enkel nog je lening die je mag afdragen.
En wordt je werkloos dan kan je al zeker geen afdracht meer doen voor je 2 de woning, die gaat gegarandeert voor schuld zorgen bij gedwongen verkoop.
 

Nickx

Senior Prepper
Haha ok je hebt een geldige reden:fluit:
Toch vind ik over het algemeen dat een creditcard niet noodzakelijk is. Je koopt een schuld die je later afbetaald en daar ben ik van uit mezelf tegen.
Maar als het voor jou werkt so be it.

Wat mezelf betreft...
In 2002 was ik in Aruba waar overal gewoon met maestro gepind kon worden. Dus ik nam maar 400 euro contant mee en dacht de rest te kunnen pinnen.
Aangekomen bleek dat als je een iets oudere pas had die enigzins slijtage vertoonde, je deze bij geen 1 automaat kon gebruiken.
Daar stond ik dan met geld genoeg en er niet bij kunnend en dat terwijl ik de huurauto en accomedatie nog moest betalen.
Gelukkig kon ik mijn vader bellen en heeft die een aantal maal via western union geld voor me kunnen storten en kwam ik toch de vakantie door.
Sindsdien ben ik WEL van het contant geld op zak en altijd een contactpersoon in NL hebbende die eventueel een transfer kan maken mocht het nodig zijn.;)

Western Union heb ik geen ervaring mee. Je ziet dat veel in Afrika maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe dat werkt. Ik heb er een beeld bij dat je daarmee makkelijk op te lichten ben wat zal komen door de Nigeriaanse verhalen die je hoort.

Mijn reis naar Mauretanie koste overigens niet de hele wereld. Een oude auto van 1000 euro (samen met vriend gekocht) en brandstof. In 1 dag van nederland naar zuid spanje gereden. In de auto geslapen en daar de boot naar Marokko gepakt. Vandaar verder gereden. Brandstof kost daar stukken minder zo ook eten drinken en onderdak. Afgezien van af en toe wat smeergeld/local tax vallen de kosten reuze mee.

Maar ik begrijp nu wat je bedoelde (denk ik) je bedoelt dat je het gebruik van de kredietfaciliteit van een creditkaart niet verstandig vind. Daar maak ik nooit gebruik. Mogelijk heb je niet de beste wisselkoers bij het gebruik van de kaart maar dan is het motto beter duur dan niet te koop.
 
G

Gamble

Gast
Western Union heb ik geen ervaring mee. Je ziet dat veel in Afrika maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe dat werkt. Ik heb er een beeld bij dat je daarmee makkelijk op te lichten ben wat zal komen door de Nigeriaanse verhalen die je hoort.

Mijn reis naar Mauretanie koste overigens niet de hele wereld. Een oude auto van 1000 euro (samen met vriend gekocht) en brandstof. In 1 dag van nederland naar zuid spanje gereden. In de auto geslapen en daar de boot naar Marokko gepakt. Vandaar verder gereden. Brandstof kost daar stukken minder zo ook eten drinken en onderdak. Afgezien van af en toe wat smeergeld/local tax vallen de kosten reuze mee.

Maar ik begrijp nu wat je bedoelde (denk ik) je bedoelt dat je het gebruik van de kredietfaciliteit van een creditkaart niet verstandig vind. Daar maak ik nooit gebruik. Mogelijk heb je niet de beste wisselkoers bij het gebruik van de kaart maar dan is het motto beter duur dan niet te koop.
Western Union is best makkelijk. Met je paspoort maak je geld over naar de andere kant van de wereld en daar kan de ander op vertoon van zijn paspoort dezelfde minuut nog dat geld er af halen.
De Nigeriaanse verhalen zijn van gelukszoekers/fraudeurs die meestal goedgelovende mensen hele mooie e-mails sturen met verhalen dat ze heel veel geld kunnen verdienen als ze eerst geld overmaken.
Aangezien mensen dollartekens (of euro's) zien bij de gedachte aan heel veel geld krijgen, trappen nog steeds heel veel mensen er in.
Ook zogenaamde 'echte liefde' zorgt voor dit soort fraudeleuze omstandigdheden.
En tja....als je er in trapt en geld stuurt, dan ben je het kwijt....

Mooi verhaal trouwens man!
Zo ben ik ooit met een Marokkaanse vriend met de bus naar Marokko gegaan.
Via Spanje naar Ceuta waar hij vlakbij familie had wonen en toen liftend en van taxi's gebruik makend naar de bergen waar een andere vriend ging trouwen.
Onderweg gebruik makend van gastvrijheid, een heel avontuur belevend met de geheime politie, ruzie gekregen met Franse Marokkanen (kutvolk), door het oog van de naald gekropen met een slippertje met een meisje die verloofd was, 4 huwelijksaanzoeken gehad waarbij ongelovig zijn absoluut geen probleem was van de broers die het aanboden en een paar dagen door de Sahara getrokken.
6 weken fantastisch gehad!

Op de terugweg wilde de Spaanse douane me overigens niet binnenlaten omdat ik door mijn beetje Spaanse bloed ook wel voor een Marokkaan door kon gaan en mijn paspoort die 2 jaar oud was, inmiddels 20cm verschil aangaf in mijn daadwerkelijle lengte.
Pas nadat ik ongelooflijk in het Nederlands alles bij elkaar vloekte, geloofde ze dat ik Nederlander was:lol:

Je snapt idd wat ik bedoel met het creditcard verhaal en waarbij (helaas) mijn vriend rataplan een voorbeeld is van het te makkelijk denken over het op de pof leven en het normaal vindend dat iedereen schuld op schuld maakt.
No offence Ratje. Maar ik heb heel veel mensen incl mezelf zo zien leven gewoon omdat het kon en uiteindelijk naar de klote zien gaan als bv een inkomen weg kwam te vallen.
Mensen die allemaal dachten dat ze het goed voor elkaar hadden totdat....
Ik ben er in ieder geval anders door gaan leven en hoop dat jou niet hetzelfde overkomt omdat je verder een topgozer bent!;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij hebben wel een creditcard maar gebruiken deze zelden, vind het geen prettig idee om 'schulden' te hebben. De enige keren wanneer we deze gebruiken is in geval van nood dat er een vliegticket moeten kopen ofzo.

Iedere maand nemen we een vast bedrag op en dat gebruiken we voor boodschappen, benzine enzovoort. De rest gaat op aan vaste lasten en een grootdeel op de spaarrekening.

Ben zelf opgegroeid in een gezin waar we geen rooie cent hadden en heb geleerd altijd mezelf te moeten bedruipen. Dat is soms een ding waarbij het botst tussen meneer Zonnebrood en mij, dat hij wat makkelijker denkt over geld uitgeven. :p
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een bijkomende verzekering op mijn huis genomen die stelt dat als ik ooit te overlijden kom, moet mijn partner de hypotheek niet afbetalen, dan komt die te vervallen. Moet misschien zo wat meer betalen, maar mijn vriend is zeker dat hij een dak boven zijn hoofd zal hebben. En geloof me, een ongeluk is snel gebeurt.
Jij bent een vlaming dat in vlaanderen woont en werkt. Dat is heel wat ander dan in nederland. Wat regeling en wetgeving betreft.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Jij bent een vlaming dat in vlaanderen woont en werkt. Dat is heel wat ander dan in nederland. Wat regeling en wetgeving betreft.

Kennen ze in België niet iets van een nationale hypotheek garantie zoals hier in Nederland:
Mocht je door omstandigheden je huis moeten verkopen dan word de rest schuld door de nhg kwijtgescholden (onder bepaalde voorwaarden althans) je betaald voor de nhg iets meer rente aan de bank.
Levensverzekering word door de hypotheek verstrekker vaak verplicht (ook een voorwaarde voor de nhg). Dit word meestal bij een derde partij ondergebracht.

nog even een tipje: zet je spaargeld nooit bij de bank of zijn dochter ondernemingen waar je ook de hypotheek / lening hebt lopen. Mocht de bank omvallen dan word meteen al je spaargeld gebruikt om dat deel van de hypotheek schuld af te lossen.

Discussie over dat een hypotheek nadelig is valt niet te voeren want niet iedereen zit in dezelfde situatie qua werk en inkomen.
Verdien je in Nederland net te veel voor een sociale huurwoning dan betaal je vaak meer voor een particukiere huur woning dan dat je op hetzelfde type / grootte en staat zelf een hypotheek afsluit. Huurbaas wil ook wat over houden en is ook verantwoordelijk voor het onderhoud en functioneren van het vastgoed.

Creditcard is voor buiten Europa en (vlieg / hotel) vakanties boeken gewoon een must daar ontkom je niet aan helaas.
 

Flos

SHTF Expert
@joepmeloen een nhg gelijk jij het noemt heb ik nog nooit van gehoord. En bij een hypotheek lening is in België altijd een levens verzekering aan gekoppeld. Die betaald ook jou lening af als jij door sterfgeval niet verder kan betalen.
Voor meer uitleg over het Belgische systeem zou je wat jongere vlamingen moeten kunnen aanspreken die een hypotheek hebben lopen bij mij is dat 20 jaar geleden.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Na 15 jaar was mijn hypotheek 0, en mijn omgeving die vond mij maar dom, want ik ging maar 1 keer per jaar op vakantie, en ik had een gammele auto en geen prachtige woning.

ik heb er ook overnagedacht om asap hypotheek vrij te zijn. Maat Weet jij hoe het zit: mocht je huis afbetaald zijn en je inkomen valt weg... krijg je dan nog wel bijstand of mag je eerst je huis verkopen of een nieuwe lening nemen bij de gemeente, mijn idee is dat het gunstig is om een schuld te hebben als de rente laag staan.
volgens de maatschappij:
Mensen met schulden zijn zielig, het slachtoffer en moeten geholpen worden.
Mensen met centjes al zijn het twee stuivers: hard aanpakken en leegknijpen.
 

martin

Mankinds only hope
Weet jij hoe het zit: mocht je huis afbetaald zijn en je inkomen valt weg... krijg je dan nog wel bijstand of mag je eerst je huis verkopen

Zie deze link

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...r-heb-ik-met-een-eigen-huis-recht-op-bijstand

Soms moet je een aanname maken en mijn aanname is dat ik niet in de bijstand terecht zal komen.
Ik weet ook wel dat er onvoorziene zaken op mijn pad kunnen komen, maar "wat als.." moet je niet gebruiken om een levensplanning te maken.
(want dan sta je stil, en voor je het weet ben je dood)
 

Ray

SHTF Expert
ik heb er ook overnagedacht om asap hypotheek vrij te zijn. Maat Weet jij hoe het zit: mocht je huis afbetaald zijn en je inkomen valt weg... krijg je dan nog wel bijstand of mag je eerst je huis verkopen of een nieuwe lening nemen bij de gemeente, mijn idee is dat het gunstig is om een schuld te hebben als de rente laag staan.
volgens de maatschappij:
Mensen met schulden zijn zielig, het slachtoffer en moeten geholpen worden.
Mensen met centjes al zijn het twee stuivers: hard aanpakken en leegknijpen.

Bijstand krijg je idd niet met een ton of twee in bakstenen achter je naam, of op de bank, of met een dikke Ferrari op de oprit en terecht. Bijstand is de enige uitkering waarvoor dat geldt dus om nou alleen voor dat geval zo veel mogelijk schulden te verzamelen....

Als je inkomen weg valt door arbeidsongeschiktheid telt je woningbezit niet mee. Heb je dan echter niet je woning deels afbetaald, kun je van die arbeidsongeschiktheidsuitkering nooit die hypotheek opbrengen. Dan sla je je voor je kop als je nog met de volle hypotheek zit.
 

voordeur

Survivor
Hier wel een cc, voor vakantie, online aankopen, parkeren, online gamen, enz. Er wordt netjes afbetaald. Ik heb graag wat achter de hand als er iets stuk gaat. 1 lening een hypje. Helaas maar anders had ik geen nieuw huis. Ook een verzekering voor als ik omval zodat vrouw en kind lekker kunnen blijven wonen. Ik vind het zonde om rood te staan of rente te betalen kunnen zoveel andere leuke dingen mee gedaan worden.
Afgelopen 2 jaar max moeten sparen voor het nieuwe huis zodat ik een lagere maandlast heb ipv dat ik er 30 jaar aan vast zit, maar we zijn nu wel toe aan een keer samen uit eten te gaan of een keer een mes te kopen.
 
Bovenaan