• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

WEL of NIET kopen Garmin eTrex touch 35 wandel-fiets navigatie

Nomad

Diehard Prepper
Naja, vind ik dus nu meer plaatjes van die tether!

backpack-tether-03.jpg
backpack-tether-02.jpg
backpack-tether-01.jpg

Zoals op de foto's te zien is het een klittenband verbinding. Ik vraag me af of dit wel een oplossing is voor mij.
Het is in ieder geval te duur om uit te proberen.
 

Jasje

Prepper goeroe
Die houder @Nomad kende ik nog niet. Als ik een overweging zou maken en ze zitten beiden op je schouderband:
Garabiner = pakken en naar je toe draaien (losmaken hoeft niet eens).
Neopr.sleeve = loshalen, kijken en weer terug plaatsen. Heeft iets meer handelingen.
De carbiner kun je ook elders weg hangen, bv broekriem (uit het zicht).

Jammer weer van beversport zeg. Stelletje dozenschuivers :(
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Misschien een optie om een Maxpedition Pouch(MOLLE) te nemen en zelf een lanyard te maken, die pouch is wel gruwelijk duur in Nederland, waarschijnlijk via internet goedkoper te regelen, in de US kost die pouch ongeveer 14 dollar.

Ga ik verder uitzoeken of dit op een goedkopere manier kan;)
 

Jasje

Prepper goeroe
Dat zijn coole tasjes @SunBehNim maar je kunt er niet snel mee op het display mee kijken. Alleen op de links/rechts piepjes van de etrex lopen is toch lastig is mijn ervaring. Een GPS moet gewoon standby zijn. Daarvoor is hij ook spatwaterdicht gemaakt.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dat zijn coole tasjes @SunBehNim maar je kunt er niet snel mee op het display mee kijken. Alleen op de links/rechts piepjes van de etrex lopen is toch lastig is mijn ervaring. Een GPS moet gewoon standby zijn. Daarvoor is hij ook spatwaterdicht gemaakt.

Daar zit wat in, heb nu alleen de 30x met fietsclip besteld, wilde eerst ook de riemclip/musketon bestellen, maar die was niet op voorraad, eerst maar effe kijken hoe 't werkt, en bekijken hoe ik 'm gaat vervoeren.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik gebruik nu dit tasje, heb ik er gelijk bij gekocht.
833282

Voor mijn Dakota 20 en eTrex H daarvoor had ik vergelijkbare tasjes.
Alle accessoires passen nog, en het scherm is beschermd. In sommige gevallen laat ik de hoes er af (bv. autonavigatie). Het zachte kunststof venster kan voor reflectie zorgen. Maar als je de verlichting iets hoger zet is het scherm goed afleesbaar. Bijvoorbeeld bij fiets navigatie gaat het scherm automatisch aan als er een afslag aan zit te komen. Dus het is geen grote aanslag op de accu.

garmin_belt_clip_spine_mount.jpg

Tot mijn verrassing zat deze riemclip er ook bij. Heb ik nog niet erg veel gebruikt. Degelijk ding, clipt goed aan de GPS en aan de riem.
Voor transport had ik een goedkope hardcase. Nu heb ik op het moment niks. Die Maxpedition pouches zijn heel mooi, maar ook heel duur @Sun Beh Nim, ik denk dat ik voor een goedkope grenade pouch ga. Past ook op m'n MOLLE en is veel goedkoper ^_^
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Toch nog even my 2ct's ;) Ik heb op de smartphone OsmAnd (gratis) geïnstalleerd. Je hebt 10 gratis kaarten downloads. Op de fiets heb ik een houdertje voor de smartphone gemonteerd (ding van een paar centen). Dan een kabeltje dat gaat naar een koplamp met USB aansluiting, en die is aangesloten op de naafdynamo. Helaas verbruikte een 5" smartphone meer dan dat het kan laden tijdens gebruik. Dus alleen bruikbaar als ik even confuus was. Ik had wat routes uitgezet en geimporteerd (gpx) zodat ik toch een richtlijn had waar ik moest zijn of naar toe moest.

Verder tja, het meest nuttige op de fiets tijdens de tocht was het knooppuntenboekje van de ANWB die ik op de stuurtas had gemonteerd. Dit bleek een erg handig navigatiehulpmiddel te zijn, samen met het el-cheapo compasje op het stuur. Dus die zou ik persoonlijk eerder kopen dan een dedicated fiets GPS. Het is maar een idee :)

http://osmand.net/
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Toch nog even my 2ct's ;) Ik heb op de smartphone OsmAnd (gratis) geïnstalleerd. Je hebt 10 gratis kaarten downloads. Op de fiets heb ik een houdertje voor de smartphone gemonteerd (ding van een paar centen). Dan een kabeltje dat gaat naar een koplamp met USB aansluiting, en die is aangesloten op de naafdynamo. Helaas verbruikte een 5" smartphone meer dan dat het kan laden tijdens gebruik. Dus alleen bruikbaar als ik even confuus was. Ik had wat routes uitgezet en geimporteerd (gpx) zodat ik toch een richtlijn had waar ik moest zijn of naar toe moest.

Verder tja, het meest nuttige op de fiets tijdens de tocht was het knooppuntenboekje van de ANWB die ik op de stuurtas had gemonteerd. Dit bleek een erg handig navigatiehulpmiddel te zijn, samen met het el-cheapo compasje op het stuur. Dus die zou ik persoonlijk eerder kopen dan een dedicated fiets GPS. Het is maar een idee :)

http://osmand.net/

Heb de smartphone apps bekeken en overwogen, stroomverbruik is een probleem en daardoor ook de betrouwbaarheid (dat is tenminste mijn gevoel)
Heb liever een dedicated system, uiteraard heb ik ook kaarten en een kompas voor back-up.
Met een beetje geluk komt ie morgen binnen, dan gaan we spelen en zodra ik de mogelijkheid heb om uitgebreid te testen dan schrijf ik daarna ook gelijk een review.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Oké :) lijkt me verder wel een leuk apparaat. Heb niet veel ervaring met dedicated Gps devices (moest wel eens assisteren bij een familielid die een Gps map 60csx heeft). Inmiddels heeft hij een andere (montana?) Toch maar eens kijken of hij hem wilt verkopen maar die kans is klein (gearhead)
 

petroman

SHTF Expert
Ik had geinvesteerd in een cursus "kaart en kompas".
Als er een echte shit uitbreekt waarbij legers betrokken raken en je moet verkassen dan is het eerste wat uitgezet wordt : GPS.
 

Ray

SHTF Expert
Ik had geinvesteerd in een cursus "kaart en kompas".
Als er een echte shit uitbreekt waarbij legers betrokken raken en je moet verkassen dan is het eerste wat uitgezet wordt : GPS.

Dat is inderdaad goed mogelijk. Als je mazzel hebt gaan niet beide GPS systemen offline, bv, omdat de Russen de Amerikanen willen dwars zitten of omgekeerd.
Ik neem aan dat de kaarten ook op zo'n Etrex nog steeds te raadplegen zijn en er zal toch wel een kompas in zitten? (hoewel we die natuurlijk al bij ons hebben in analoge vorm)
Op mijn telefoon of tablet is GPS geen voorwaarde om kaarten te kunnen zien en zou je verder kunnen met je handkompas of ingebouwde kompas. De naaste omgeving heb ik als kaart wel op papier, maar een gedetailleerde kaart van heel Europa is simpelweg niet mee te slepen.

@Sun Beh Nim Gefeliciteerd met je nieuwe speeltje, mooie dag ook om buiten te spelen. :)
 

petroman

SHTF Expert
Digitale kaarten blijven wel bestaan natuurlijk maar ze dan gebruiken met een analoog kompas zou ik dan wel van te voren oefenen.
Natuurlijk zetten beide grootmachten hun systeem in de stand "alleen toegankelijk voor ons". Dus ze gaan tegelijk uit voor jan modaal, jij en ik, en alle andere preppers.
De sleutel die er bij hoort wordt gewoon beranderd of de tijd gaat a-synchroon lopen.
 

Ray

SHTF Expert
Digitale kaarten blijven wel bestaan natuurlijk maar ze dan gebruiken met een analoog kompas zou ik dan wel van te voren oefenen.
Natuurlijk zetten beide grootmachten hun systeem in de stand "alleen toegankelijk voor ons". Dus ze gaan tegelijk uit voor jan modaal, jij en ik, en alle andere preppers.
De sleutel die er bij hoort wordt gewoon beranderd of de tijd gaat a-synchroon lopen.

Dat 'natuurlijk' zeg ik mijn vraagtekens bij. Bijvoorbeeld Rusland wist dat ze door inmenging in Syrie extra vluchtelingenstromen op zouden wekken en iets zegt me dat ze het helemaal niet erg vinden dat Europa hiermee worstelt. Ook dat soort zaken zijn onderdeel van politiek spel en als de Russen hun GLONASS aan laten staan, helpt dat die stroom vluchtelingen. Navigeren met de app die ik gebruik is net als een kaart, alleen kun je ook nog inzoomen. :)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik had geinvesteerd in een cursus "kaart en kompas".
Als er een echte shit uitbreekt waarbij legers betrokken raken en je moet verkassen dan is het eerste wat uitgezet wordt : GPS.

Navigeren met kaart heb ik geleerd in het leger en ook bij het duiken, ben wel een beetje roestig, maar dat ga ik van de zomer oplossen;):):cool:
 

Nomad

Diehard Prepper
Er zijn een hoop argumenten tegen het gebruik van een GPS. Als er besloten wordt de GPS systemen offline te zetten voor civiel gebruik dan heb je er natuurlijk weinig aan.
GPS Units zijn duur en vaak onhandiger in gebruik dan een GPS op de telefoon. Een normale handheld GPS zend echter niets uit en laat dus geen 'spoor' achter. Een GSM doet dat wel. (Niet in offline modus waarschijnlijk).

Daarentegen zijn handheld GPS units superieur in stroonverbruik. Na een paar uur is de GSM leeg, de GPSsen gaan soms wel 25uur mee op twee AA's. AA's zijn veelvuldig aanwezig en met één volle set AA batterijen opgeladen met een zonnepaneel kan je zeker 40 uur vooruit. In die tijd heb je je GSM slechts één keer

Natuurlijk is het onverstandig om compleet op GPS te vertrouwen. Je hebt papieren kaarten nodig van je omgeving, de omgeving van je BOL en de wegen er naar toe.
Daarnaast moet je een goed kompas hebben én deze kunnen gebruiken. Verder raad ik aan om een klein kompasje er bij te hebben, je kan daarmee globaal je richting bepalen zonder al te vele op te vallen.
Ook hier is weer een voordeel met de GPS, je hoeft niet met grote papieren vellen in het zicht te lopen. De eTrex (bijvoorbeeld) past in de palm van je hand.
Daar komt bij dat een GPS unit ook zonder GPS signaal werkt. Hij geeft dan wel niet meer de locatie weer, maar de kaarten kan je nog steeds raadplegen (inclusief de zoek functies).

Naar mijn mening is er geen reden om géén GPS te hebben. De voordelen wegen op tegen de nadelen. Als je maar in het geval van een GPS storing vooruit kan met kaart en kompas.
 

Ray

SHTF Expert
................ Een normale handheld GPS zend echter niets uit en laat dus geen 'spoor' achter. Een GSM doet dat wel. (Niet in offline modus waarschijnlijk).
...............

Dat vraag ik me dus af. Zonder simkaart kan ik nog steeds 112 bellen, is de telefoon dan ook zichtbaar in het netwerk? Of moet echt de batterij eruit?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Dat vraag ik me dus af. Zonder simkaart kan ik nog steeds 112 bellen, is de telefoon dan ook zichtbaar in het netwerk? Of moet echt de batterij eruit?

Ja, hij blijft zichtbaar en stuurt het imeinummer mee, alleen als de batterijen eruit zijn is ie niet te traceren, alleen de hele oude GSM toestelen zijn niet in de uit stand te traceren.
 

Nomad

Diehard Prepper
Dat vraag ik me dus af. Zonder simkaart kan ik nog steeds 112 bellen, is de telefoon dan ook zichtbaar in het netwerk? Of moet echt de batterij eruit?

Dat weet ik dus niet zeker. Daarom zou ik als ik (bijvoorbeeld aan Hunted deelnam ^_^) kiezen voor een handheld GPS unit en geen GPS in mijn telefoon.
Zonder SIM kan je inderdaad 112 bellen, als een telefoon aan staat heeft hij altijd contact met de zendmasten. Ik weet echter niet of dat ook zo is als de GSM in 'flightmode staat'. Dan zou je hem met de accu er in ook kunnen gebruiken.
Maar zeker weet ik het niet.
Wil je niet gevonden worden? Dan de accu er uit. Dat is het enige wat ik zeker weet.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ja, hij blijft zichtbaar en stuurt het imeinummer mee, alleen als de batterijen eruit zijn is ie niet te traceren, alleen de hele oude GSM toestelen zijn niet in de uit stand te traceren.

Oja, het imeinummer is zegmaar een soort MACadres van de telefoon, dus een serienummer die alleen bij dat toestel hoort, zodra je eenmaal hebt gebeld met een sim erin, dan staat het imeinummer gekoppeld aan je telefoonnummer en wordt als zodanig door het netwerk geregistreerd.
 
Bovenaan