• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welk horloge voor na een EMP ?

D

Deleted member 197

Gast
Welke horloges hebben jullie welke na een EMP blijven werken ?

Handopwind horloges en automaten dus.


Ik heb een Zenith Autosport uit de jaren 70. Alleen heeft die een onderhoudsbeurt nodig dus die gebruik ik op het moment niet :( Ik zal deze week een foto plaatsen.
 
D

Deleted member 197

Gast
Om de 5 jaar maar ik lees vaker dat mensen zo'n ding al meer dan 10 jaar hebben lopen zonder problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
Om de hoeveel jaar is zo'n onderhoudsbeurt nodig?

Over het algemeen wordt volgens mij aangeraden dit iedere 5 jaar te laten doen. Het onderhoud heeft met name te maken met het verversen van de verschillende oliën in het uurwerk en uiteindelijk natuurlijk slijtage in de onderdelen en het opnieuw afregelen van de loopsnelheid. Aan de andere kant zijn er genoeg uurwerken (zoals die van Seiko onder andere) die decennia lang goed lopen zonder enige vorm van onderhoud. Daarbij aangetekend dat "goed lopen" bij een mechanisch horloge qua precisie niet hetzelfde is als een quartz horloge. Veel mechanische uurwerken zullen per dag enkele seconden tot een tiental seconden afwijken. Als je het horloge goed kent kun je soms de afwijking tijdens de dag corrigeren door het horloge 's nachts in een bepaalde positie te leggen en zo een "positieve" afwijking te bereiken waardoor per 24 uur weinig afwijking ontstaat.
 

Nomad

Diehard Prepper
Om deze reden heb ik ook een automaat gekocht.
Een 'echte' met een kwaliteitsuurwerk.
Nu heb ik een vrij opvallend skeleton model. Tijdens een SHTF wil ik liever geen aandacht op m'n horloge vestigen. Daarom zou ik een automaat willen die er uit ziet als een basic horloge.
Een zakhorloge zou misschien ook geen gek idee zijn. Die zijn al heel lang uit de mode en ze vallen niet zo op omdat ze niet aan je pols hangen. Moet je hem niet te pas en te onpas uit je zak halen natuurlijk. ^_~
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Veel hedendaagse electronica is ook niet groot ....
Volgens mij heeft fysieke grote geen relatie met EMI.

Nogmaals ik weet niet of het artikel klopt, maar het feit dat iemand zoveel informatie heeft verzameld doet mij toch effe op m'n hoofd krabben.

Neemt niet weg dat ik ook een oude analoge Rolex heb liggen die nog perfect loopt, ziet er alleen niet meer uit.

Dus uit Preppers oogpunt vind ik dat je toch een "EMP" vrij horloge in huis moet hebben.
 

Roel

Mankinds only hope
Nu heb ik nog niet tijdens de 59 jaar dat ik op deze aardkloot rond loop kunnen uitvogelen wat ik met een horloge zou moeten, maar ik zou ook zeker voor een analoog exemplaar kiezen.
En mocht het na verloop van tijd wat afwijken, je hebt immers altijd nog de zon waarop je je enigszins kunt richten als je horloge al te veel gaat voor- of achter lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Zo maar wat gedachten die opkomen:
Je horloge hoeft niet EMP proof zijn als het maar in een EMP proof doosje bewaard wordt.
Na de P van puls/piek is er geen EMI (interferentie/beinvloeding) meer. Bedenk wel dat een radiogestuurd horloge naar alle waarschijnlijkheid niet meer werkt.

Bedenk ook dat alle opwindklokken van grootvaders klok tot de koekoeks klok gewoon blijven werken.
Alleen meenemen wordt wat lastiger.
 

Marcov

Prepper goeroe
Dan vertrouw ik gewoon op mijn horloge van Mao. :D

6WDLvBw.jpg
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik heb in de kast nog een portable zonnewijzer liggen; is overdag altijd nauwkeurig: :)
Solex.jpg

Wat moet je eigenlijk met een horloge na een EMP?
Je hoeft toch niet meer op tijd klaar te zitten voor GTST. :fluit:
 

AWOL

Prepper goeroe
@QuickFix in een groep kan de tijd voor handen hebben ook een voordeel zijn. Bijvoorbeeld om ergens af te spreken of om een gezamenlijke actie te coördineren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert

Als kompas vervanging kan het handig zijn, voor een accurate tijd om een zonnetje te schieten en je breedtegraad te bepalen is een normaal horloge veel te onnauwkeurig. Na een paar weekjes zal de afwijking minuten ipv seconden zijn en daarvoor als chronograaf t.b.v. navigatie veel te onnauwkeurig. Met twee stokjes kun je ook het noorden bepalen (https://nl.scoutwiki.org/Bestand:Himmelsrichtung_nach_Schattenverlauf_Animation.gif), of gewoon door naar de zon te kijken, vooral hier in NL (nu helemaal in de winter met de lage stand).

Zoals @Roel zegt, denk ik dat bij een SHTF tijd niet zo bar veel nut meer heeft, behalve de reden die @AWOL noemt. Afspreken om half twee is net even makkelijker dan bij zonsopkomst, ondergang of als de zon op het hoogste punt staat. Militairen zullen helemaal graag de exacte tijd willen weten, cruciaal voor het plannen van acties met meerdere mensen op meerdere locaties. Tijdsduur meten is dan weer nuttiger, voor tal van kook in inmaakprocessen en voor de meer wetenschappelijk/natuurkundig ingestelde prepper, een analoge stopwatch zo ik eerder speciaal preppen.

Analoge horloges zijn EMP bestendig, maar de elektronische apparatuur die je al hebt (tablet, navigatie, smartphone, porto's, wereldontvanger, e.d.) bewaar je EMP veilig (+ zonnepaneeltje bv.) en hebben nagenoeg allemaal een klokje wat vele malen nauwkeuriger is.

Al met al denk ik dat het nu al een liefhebberij voor je moet zijn, een schitterend stukje techniek om je pols. :)
Speciaal voor een EMP gevolgd door een SHTF zo'n duur ding aanschaffen, met uiteindelijk zeer beperkt nut, het is niet mijn keuze.

Had ik het geld, dat zou ik puur voor de heb er wel eentje aanschaffen, gewoon omdat ik ze ook onwijs cool vind. :thumbsup:
 
Bovenaan