• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welk insect is dit en hoe te bestrijden?

Mayo

Last (wo)man standing
hi A.N.,

Weliswaar een oud topic, maar het zal volgend jaar ongetwijfeld wel weer aan komen vliegen ..:confused:
Het gaat hier inderdaad om het varenrouwmugje.
Vaak zit het al in de (pot-)grond als je die koopt en anders komt het wel een keer 'van buiten af' aanvliegen.

Het varenrouwmugje is lastig voor zaailingen en kan binnen een paar dagen een hele bak zaaisel om zeep helpen, weet ik helaas uit ervaring.
Vooral als de zaailingen binnen staan (vensterbank bv) kan het hard gaan.
Een oplossing is van onderen watergeven: als je bakje met zaailingen op een bord staan of in een ondiep bak, dáár het water ingieten en de bovenkant van de aarde droog laten worden. Heb je veel zaailingen, bv in een kas, dan kun je ze biologisch bestrijden met een aaltje.
Ik bestel dit altijd bij : https://www.natuurlijkemuur.nl/c-2755285/varenrouwmug/


Mayo
 

FcTollius

Prepper
Oud topic wil toch mijn ervaring met een ieder delen. Gaat inderdaad om de rouwvlieg. Zaten dit voorjaar (alweer) in al mijn planten en nieuwe zaailingen. Gek werd ik ervan want de larven eten de wortels van je planten op dus je tomaten zaailingen beginnen gelijk met een achterstand!

Alles geprobeerd, van aaltjes tot oma weet raad middelen maar wat echt hielp was zorgen dat de aarde zo schoon mogelijk is, dus verpotten en nieuwe schone potgrond geven. Dan breker zand op de aarde leggen. Dan kunnen ze namelijk geen nieuwe eitjes meer leggen en omdat je aarde hebt verschoond zitten er niet veel larven en eitjes meer in. Nu heb ik in alle potten met groente en kruiden breker zand liggen en geen vliegje meer te zien! Bijkomend voordeel ook geen slakken etc meer op mijn sla
 
Bovenaan