• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke esbit om te koken op kocher

Larik

Diehard Prepper
Of het in eten en drinken of in vuur hoort weet ik niet, als ik in het verkeerde rubriek zit verplaats maar.

Ik krijg binnenkort een kocher opgestuurd en ik vroeg mij af welke esbit heb ik nodig om water te koken voor thee/koffie en blike knalworsten/soep op te warmen.


Bij de bushcraftshop heb je:
16x5 gram
20x4 gram
6x14 gram
En nog een gewichtloze ofzo van highlander.

Of kan ik beter marktplaats afstruinen voor de defensie blokjes?
Ik zie door de esbitjes het kochertje niet meer.
 

Richard434

Prepper goeroe
Wat @Myronprps zegt is al een belangrijk punt...
Daarnaast, hoe veel water ga je koken?
In welke omgeving?
Eigenlijk is het heel simpel:
Hoe groter/zwaarder het blokje, hoe meer energie hij bevat. Dus ook hoe meer water/soep/knakworst je ermee kunt opwarmen..
Je zou ook over een klein spiritus brandertje kunnen denken.
Die kunnen prima in een esbit-houdertje staan..
 

Flos

SHTF Expert
Ik laat nu gas of spiritus brander waar ze zijn. En geef een antwoord over wat ik denk over esbit brandstof blokjes met een beetje logisch verstand.
Als je een pot water gaat opwarmen tot het kookt heb je energie nodig. Maar hoeveel?
Eerste vraag hoe groot is die pot water.
Tweede. Uit welk materiaal is die pot ge maakt. Je begrijp dat staal meer energie nodigt heeft dan bv aluminium.
Dan hebben we weer omstandigheden bij vries kou gaat het langer duren dan bv. bij 30° toch.
Ook de plaats waar je het doet binnen of buiten. Of sta je in de deur opening waar het veel tocht.
Wel als je dat allemaal hebt geanalyseerd ga je beslissen welke tabletjes je gaat gebruiken.
Wel ik koop of heb ooit kleintjes gekocht. Omdat 2 kleintjes een groot maken. Maar je die tabletjes moeilijk kan door snijden of breken zonder te klooien. Of de helft moeten weg gooien.
Mijn gedacht.
 

Larik

Diehard Prepper
Kopje thee van 0.33 en kopje koffie van 0.25 ltr schat ik zo even in.
En buitentemperaturen van 5 tot 30 graden zoiets.
Heb altijd een gasbrandertje gehad, die is nu bij een ander forumlid, omdat ik wat kleiner en lichter wilde.
Als dat esbit toch niet bevalt kan ik altijd weer iets anders aanschaffen natuurlijk, vanaf 20 euro heb ik weer een simpel brandertje van campingaz.

Wel bedankt voor de reacties, ik heb weer wat om over na te denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Mayo

Prepper goeroe
ik heb geen Esbit brandertje, maar als ik er een zou kopen dan zou ik eerst een pakje kleine esbitjes proberen totdat ik wist hoe lang zoiets brandt..
Je kunt er altijd eentje bij doen als je water nog niet kookt :p
Als je een doosje grote blokjes neemt en het blijkt dat je water allang kookt voordat je blokje uitgebrand is, is dat een beetje zonde van je grote blokjes.
(al heb ik begrepen dat ze niet echt duur zijn..? )
 

petroman

SHTF Expert
O een esbit brander. Die zijn speciaal gemakt voor esbit blokjes.
Maar @Mayo gaf de beste tip. Bekijk hoeveel je nodig hebt. @Myronprps gaf ook een goede tip: denk aan de gassen bij branden.
Geld voor alle zaken die je aansteekt.
 

Larik

Diehard Prepper
@Mayo heeft idd een goed idee. Dat zal ik eens proberen.
Nu zijn die blokjes niet heel prijzig en hoef ik er geen studie van te maken, maar toch wat goede tips gekregen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik heb er hier nog wel eentje voor je liggen, nieuw in doos, gratis en voor niets (KARMA)

Zal 'm meenemen naar de meeting

Kan 'm eventueel ook opsturen, kost €. 3,95

Hoor 't wel
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als ik de naam Kocher hoor doet mij dat aan een elek. eier koker denken of aan een pasta kook ding of zo maar toch niet aan zo een blikken brandertje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Als ik bij mil4you kijk dan zie ik diverse uitvoeringen en prijzen van zo'n ding.
Basis ontwerp is gelijk maar details verschillen.
 
Bovenaan