• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke handbijl

petroman

SHTF Expert
Gister bij Van Cranenbroeck diverse handbijlen en stelen in de hand gehad.
Vreemd genoeg hadden juist de merk artikelen een heel vreemde steelvorm. Verder waren het in mijn ogen en kennis normale goede handbijlen.
Gewoon een stuk (scherp) staal aan een houten steel voor een schappelijke prijs.

Hoe een stuk gereedschap presteerd ligt ook aan de gebruiker denk ik.
 
F

frans81

Gast
Ik heb nog steeds deze Johan Wiebelhaus gesmede bijl die bij een Duitse begin jaren 50 Brandweer uitrusting toebehoord .
Ik heb de set al verschillende keren aangeboden maar het is nog niet weg .
Het zal derhalve de bedoeling zijn dat het hier blijft haha .
Het zal destijds een beslist dure bijl zijn geweest . En omgerekend naar huidige Valuta zou dat nog steeds zo zijn of gewoon Te Duur !!
Ik houd hem dus voor bij de grote verhuis BOB .
Het ding is goed scherp en nog nooit gebruikt .

Zie link met info en gewicht van oa de bijl .

Ik ben een echte leek op dit gebied !!

https://www.preppers-shelter.nl/for...t-bij-identificatie-van-deze-uitrusting.2606/

15012578912592049189319.jpg 15012579451161327643973.jpg 1501258032400810661288.jpg 15012580774301530025052.jpg 20170728_181028.jpg
 

Myronprps

Prepper goeroe
Jongens om de zin te lezen je hebt gewoon een scherp randje nodig?!!? Voor je huis heb je ook alleen maar een dak met 4muren nodig?

natuurlijk als je die bijl amper gebruikt is zo'n 5euro bijl perfect maar ga je hem vaker gebruiken of wil je erop kunnen vertrouwen dan heb je wel echt echt een wetterlings/GB nodig. @petroman dus bijlen van wetterlings/GB hebben meestal een zeer specifieke functie dus krijg je meer soorten met "bijzondere" stelen. Je hebt ook de algemene bijlen en die hebben een super steel lijkt misschien heel zwaaierig maar zijn echt top. Als je vaak gebruikt waardeer je dat enorm.
 

logan1202

Prepper goeroe
Dus een bijl van 5 euro mag je niet te veel gebruiken en is ook niet te vertrouwen? Of ligt het toch meer aan wat je er mee wilt doen? Hier ligt er een 5 euro bijl al 11 jaar naast de kachel en wordt veelvuldig gebruikt. Het is geen bijl om een boom om te hakken maar om aanmaakhoutjes te maken is hij zeer geschikt. En ik geloof niet dat dat met een 80 euro bijl beter gaat.
 
F

forumlid 1447

Gast
Snap van vele dat ze een bijl een stuk metaal vinden dat hout in 2 moet slaan, ik verwerk hier per jaar
een 20m² (25 stére) hout. (3 gezinnen) Dwz met kettingzaag op <50 cm en de rest met bijl kloven etc.
Bij stoken in houtkachel, worden de stukken nog eens met handbijl gekapt.
Ik ga nooit op survival, als ik nu tegen jullie, die wel gaan, zeg, " Een mes is een stuk ijzer, om takjes
te snijden, en "Tjonge tjonge wat een gedoe" Ben ik waarschijnlijk (zeker weten ) fout.
Heb PLBCG gevolgd en 3 jaar in de houtproductie gestaan, heb 5 jaar in de vleesproductie gewerkt.
Op beide plaatsen is je gereedschap heilig.
Batoning met een mes is dan ook "not done" in mijn gedachte.
@Myronprps gaat voor Wetterlings/GB
Heb zelf een Forester Ax van Helko en een van de plaatselijke smid (+30jaar geleden) via schoonvader geërfd.
En een stuk of 4 handbijlen van "nooit meer" kwaliteits balans.
Een Bijl/Mes moet voelen als een verlengde van jezelf.
De zoektocht blijft , tot het ultieme slagijzer.;) ;) ;)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Het is vakantie, Zoonlief is weer aan het hobbyen. Deze keer was een kringloopbijlkop aan de beurt.

20170728_205446.jpg

De steel is gekocht maar die heeft hij er ook zelf aan gezet. Best leuk project van een 14 jarige.
 
F

forumlid 1447

Gast
Top project, steel ziet er ook best uit. Rechte lijnen is veelbelovend.
Hij kan terecht trots zijn op zijn resultaat.
Als hij het nog niet kan, naar slijpcursus, en het wordt/is een vakman.
Steel opvullen met "O Bain mary" gesmolten hars en hij zit zo vast als een huis.
 

Flos

SHTF Expert
Ah. Je mag nog zo een mooi bij hebben met een merk dat de Ferrari evenaart. Maar als je er niet mee kan werken is het net ern slappe lul.
 
F

forumlid 1447

Gast
kapmes.jpg
Dit gebruik ik dus nu , vanwege geen deugdelijke handbijl, lomp, zwaar maar in elk geval geen polsenwringer.
 
F

forumlid 1447

Gast
Hier heet het hout Hakmes, kapmes. (B) Is inderdaad geen bijl maar kwijt zich aan zijn taak met verve.
Maar ik ken het van thuis uit als een (hout) hiep. (NL).
 

Richard434

Prepper goeroe
Met bijlen is het als elk ander stuk gereedschap.
Wil je enkel een ikea kastje in elkaar zetten, dan is een "kassabak" schroevendraaier prima.
Ga je zeer regelmatig, veel moeten monteren, dan koop je merk-schroevendraaiers die beter in je hand liggen..

Betekent dit dat alle kassabak schroevendraaiers slecht zijn?
Of je altijd de dure merkschroevendraaiers moet hebben?
Nee, maar het is wel een indicatie.. ;)
 

dubbel0

Diehard Prepper
ergo, het hele gereedschap verhaal begint dus bij "welk karwij moet er geklaard worden" , je wil niet weten hoeveel kassa bak zooi ik in de schuur heb. het functioneert prima.
bij sommige klussen gebruik ik nr1 kwaliteits-gereedschap.. bij andere klussen de nr3.
 
Bovenaan