• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke jas wanneer op de vlucht , noodgedwongen op pad .

Jasje

Prepper goeroe
In de regel is het een basislaag (base layer) van een thermoshirt die als het warm is luchtig moet zijn maar als het koud is ook vocht afvoert zodat dat geen reden kan zijn om het koud te krijgen. Dat bedoelde ik met "stoffen". Een volle dikke katoenen T-shirt als basislaag gaat niet werken tijdens een pittige wandeling. Zo werkt het eigenlijk met ieder laag daarboven. Als Midlayer een blouse, evt. icm trui of iets dergelijks. Als je die lagen allemaal goed op elkaar afstemt dan (het heeft geen zin om iets aan te trekken wat het vocht niet af kan voeren) dan biedt dat een hoge flexibiliteit. Soms ben je actief bezig en soms zit je stil. Je past je kleding daarop makkelijk aan omdat je in lagen werkt. De jas is de laatste laag (top layer of hardshell) bij mij. Die moet in ieder geval winddicht zijn.
Ook dit zijn zaken die nog wel eens besproken worden tijdens een ShelterCamp (SC). Je kunt dan vergelijken en praktijkervaringen uitwisselen. Zeer leerzaam.
 

ronin

Survivor
Ik transpireer redelijk vlot bij inspanning en zit graag op de fiets en wandel regelmatig. Niets is zo vervelend als transpiratie vocht in je kleding blijft 'hangen'.
Uiteindelijk ben ik bij het merk The North Face uitgekomen en heb twee Quest jassen, één ongevoerd en de ander gevoerd. Deze voldoen bij mij zeer goed. Ze zijn wind en waterdicht en ademen uitstekend.
Als onderlaag polyamide met elastaan (bijv. Björn Borg) en de tweede laag bestaat uit een mix van wol/deels gerecycled polyester/elastane (Fjällräven).

Als het echt koud is, ik ben van de winter in Zweden geweest, dan heb ik een onderlaag van merino wol (dit vind ik voor NL snel te warm) en voor daar heb ik een speciale jas die voor -20 graden is en daaronder gaat dan fleece of merino wollen trui, afhankelijk van de temperatuur en soort inspanning en aangevuld met een merino buff en beanie die je weer makkelijk in je jaszak kwijt kan als het te warm wordt.

Het is elke keer wel ff uitvogelen wat het weer doet want je wil het niet koud hebben maar te veel kleding is ook niet prettig dus een té dikke jas voor ons klimaat zou ik niet aanraden en wel gebruik maken van de eerder voorgestelde laagjes systeem met een ademende wind- en waterdichte schil.
 
Bovenaan