• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke jas wanneer op de vlucht , noodgedwongen op pad .

Larik

Diehard Prepper
Ritsen zijn wel weer lawaaieriger (als dat een woord is).
Maar veiliger, dat is een feitje.
Ze kunnen ook redelijk zwaar worden, doordat de regen laag aan de binnenkant zit, als je die erin doet. Of je doet een bilaminaat eroverheen.
Maar als je idd belangrijke dingen in je jaszakken wilt stoppen, kan het een twijfelgeval zijn.
Zelf geen ervaring met kwijtraken van spullen, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ritsen zijn wel weer lawaaieriger (als dat een woord is).
Maar veiliger, dat is een feitje.
Ze kunnen ook redelijk zwaar worden, doordat de regen laag aan de binnenkant zit, als je die erin doet. Of je doet een bilaminaat eroverheen.
Maar als je idd belangrijke dingen in je jaszakken wilt stoppen, kan het een twijfelgeval zijn.
Zelf geen ervaring met kwijtraken van spullen, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Die driedaags zijn tamelijk vlug vervangen door type met ritsen ( nagenoeg geen geluid ) en vaste waterwerende Laag met PTFE . Bontje kon los geritst worden . Geen knopen .
Daarna kreeg je de losse Bontjes die je gewoon als jasje kon dragen ( zie Foto ) .
Bijna 100 % wol zijn die .
Maar je hebt ook de synthetische versie . Eerder droog bij nat !
De Wollen versie zit fijner en is warmer .
Die van Hellyhansen waren de eerste types . Daarna Seyntex en paar andere fabrikanten als laatste van arwy .

Zeer fijne jasjes . Vooral onder de Bi laminaat en Smock jas .

4687670.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken deze: https://www.xmilitarystore.com/voering-parka-bilaminaat-kl-leger
Maar die is door vele vervangen voor de snugpak sleeka.
Ook heel fijn spul, wil wel 20 jassen als ik dit zo lees en over nadenk

Dat zijn exact dezelfde uit jou geplaatste link Larik ;) En goedkoper , nog geen 10 euro ! :rolleyes: elders 25 !
De Snugpak Sleeka kun je daar niet mee vergelijken .
Die draag ik dagelijks met honden uitlaten .
Da's een dikke 100 % synthetische herfst winterjas . Die van mij is nog made in Britain. No China made .
Ook branden daar vlug gaatjes in pff .

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/snugpak-sleeka-original-jacket.2897/
 

Larik

Diehard Prepper
Niet bepaald een vuurvaste stof nee die snugpak jassen. Maar het is natuurlijk als onderlaag bedoelt, tenminste bij defensie.
Ik heb het ook wel als gewone jas gebruikt, heerlijk warm.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Als bugout-jas heb ik nu deze https://www.benscore.com/101inc-military-parka-waterproof-3-in-1-zwart en die bevalt goed. Veel zakken, water en winddicht en een fleece binnenvoering die ook je armen bedekt.

Ik zag net dat ze bij de dump company ook hele mooie hebben in het olijf en in het zwart.http://www.dumpcompany.com/nl/jassen-leger-parka/commando-smock-jas-olive/a-1995-114
Maar deze ziet er ook geweldig uit, vooral vanwege de opbergmogelijkheid op de onderrug, zoals gezegd ideaal voor een tarp/zeil. :thumbsup:
Bij Benscore zag ik deze, maar ik vraag me af of het wel dezelfde is, want ik lees niks over pouches op de rug.
Is dit dezelfde als die van Robert? https://www.benscore.com/101inc-smock-parka-groen
 

Robert

Diehard Prepper
@CrossbowClan > Nee, die jij bedoelt is van 101 inc en die ik bedoel is van arktis. Overigens ben ik er achter gekomen dat ze hem ook bij mc4u hebben voor 75 en zelfs voor 69 bij yankee supply. Beheersing jonguh, beheersing. :lol:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als bugout-jas heb ik nu deze https://www.benscore.com/101inc-military-parka-waterproof-3-in-1-zwart en die bevalt goed. Veel zakken, water en winddicht en een fleece binnenvoering die ook je armen bedekt.


Maar deze ziet er ook geweldig uit, vooral vanwege de opbergmogelijkheid op de onderrug, zoals gezegd ideaal voor een tarp/zeil. :thumbsup:
Bij Benscore zag ik deze, maar ik vraag me af of het wel dezelfde is, want ik lees niks over pouches op de rug.
Is dit dezelfde als die van Robert? https://www.benscore.com/101inc-smock-parka-groen

Die van 101 inc is een imitatie , net zoals er inmiddels vele merken op vermeld worden .
Jas uit Robert zijn link is ook imitatie .
Gemaakt voor oa airsoft .
Lang niet de kwaliteit van Milspec producties .
Zie oa link met iets gelijkends . Hun vermelden nog Het woord " Style " in de tekst .

Die van Arktis is heel anders opgebouwd en zelfs bij bepaalde shops zwaar in prijs naar beneden ( De Woodland Camo en Desert ) .

De intrede van de Smockjas gaat ver terug . Zie oa Wiki link ( link 2 )

https://www.surplusandoutdoors.com/.../sas-assault-jacket-black-ripstop-815143.html

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Denison_smock
 

Papillon

Diehard Prepper
Fijne jas? Laatst al een beetje met jou over gehad in de pm. Zelf vind ik een jas fijn die geluidloos is. En reflectieloos. Genoeg mooie opties maar prijzig.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijne jas? Laatst al een beetje met jou over gehad in de pm. Zelf vind ik een jas fijn die geluidloos is. En reflectieloos. Genoeg mooie opties maar prijzig.


Reflectieloos , je zou toch verwachten dat veel huidige en Military gerelateerde uitrusting ( Waaronder de moderne Smockjas ) reflectieloos zijn . Absorberen en niet Reflecteren .

Geruisloos / Sneak waardig . Een personage dat bewust een geruisloze jas / Kleding / Schoeisel wil is daar vaak in getraind . Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel .

Iemand die zich JUIST heeft leren bewegen , zich verplaatsen heeft iets aan die kleding :hug:
Wie denkt daar nou aan haha , Geruisloze en Reflectielose kleding :rolleyes:
( We worden nog uitgelachen :D )

Maar dat hoef ik jou niet te vertellen het nut daarvan ;)

En idd Duur dat spul , zo ook vele Mooie jassen die Jij hebt en broeken .

Ik heb eigenlijk nooit jassen genoeg . Zoveel moois en degelijks .

Ergens helaas , maar ik moet noodzakelijkerwijs gaan ruimen .

En nu even experimenteren en combineren en beslissing nemen.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Welke broek en schoenen voor op de vlucht?

Een broek die tegen een stootje kan, water afstotend (?) en die snel droogt? Ik heb mijn broek liggen nog uit het KM maar daar val je mee op. Ik loop liever niet in camou rond. Ben liever onopvallend gekleed. Heeft iemand ideeën?


Een jas, broek, of schoenen waar ik mee kan vluchten kan ik niet permanent dragen. Overdag in pak, hemd en das is niet het meest praktische in een nood situatie. Of met je Van Bommels 30 km door de polder lopen #blarenopdepoten. Daarbij komt dat ik in een parka, outdoorbroek en Meindls niet aan kan schuiven tijdens een overleg.

In mijn auto heb ik een warme jas, broek, sokken, shirt en pet liggen (schoenen ontbreken). Maar deze zijn niet ideaal (jeans, fuoriserende 'wegwerkzaamheden' jas).
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Mijn go-to jas sinds ik hem een paar jaar terug kreeg is mijn mosgroene Eider defender 2ls, een ouder model wat toentertijd uit de running werd gehaald.
Beetje aan de zware kant, maar daar wegen de pluspunten tegenop voor mij.
*sneeuw/windvangers aan de mouwen en klittebandband om de mouwen nog aan te sluiten
*elastische afritsbare sneeuw/windvanger in de onderrand (met twee riempjes met drukkertjes waar ik het doel niet van ken?)
*afneembare (en ik meen opbergbare) capuchon in een hoge kraag
*ventilatieopties bij de oksels
*behoorlijk warm (minpuntje, alleen voor de koelere perioden geschikt, pluspuntje, koud krijg je het er niet in)
*aardig regenbestendig, kan er met gemak mee door een gemiddeld buitje.
*veel, en diepe, zakken die bijna allemaal afsluitbaar zijn.

Eigenlijk zou ik nog wel zoiets in een zomerversie willen

20190322_100152.jpg
20190322_100214.jpg
20190322_100340.jpg
20190322_100357.jpg
 
F

frans81

Gast
Mijn go-to jas sinds ik hem een paar jaar terug kreeg is mijn mosgroene Eider defender 2ls, een ouder model wat toentertijd uit de running werd gehaald.
Beetje aan de zware kant, maar daar wegen de pluspunten tegenop voor mij.
*sneeuw/windvangers aan de mouwen en klittebandband om de mouwen nog aan te sluiten
*elastische afritsbare sneeuw/windvanger in de onderrand (met twee riempjes met drukkertjes waar ik het doel niet van ken?)
*afneembare (en ik meen opbergbare) capuchon in een hoge kraag
*ventilatieopties bij de oksels
*behoorlijk warm (minpuntje, alleen voor de koelere perioden geschikt, pluspuntje, koud krijg je het er niet in)
*aardig regenbestendig, kan er met gemak mee door een gemiddeld buitje.
*veel, en diepe, zakken die bijna allemaal afsluitbaar zijn.

Eigenlijk zou ik nog wel zoiets in een zomerversie willen

Bekijk bijlage 15330
Bekijk bijlage 15331
Bekijk bijlage 15332
Bekijk bijlage 15333


Aan die Riempjes met drukkers aan binnenzijde ter hoogte van heup , daar kon je vermoedelijk een bijbehorende broek aan bevestigen . Zie je vaak bij Ski/ Snowboard gerelateerde kleding .
 
F

forumlid 1447

Gast
Lang ondergoed en een dunne waterdichte jas. Veel laagjes, deze techniek wordt gebruikt door dakloze,
beter 3 dingen uitdoen, dan vastzitten aan een enkele jas. Na gelang de omgeving, zal de jas zijn kleur hebben.
Donker maar niet opvallend. Trek je door een bosgebied is zwart opvallend. Loop je in paraprint door de stad, idem.
Dus jas, trui, lang onderhemd, hemd. Trui en jas moeten (van boven) open kunnen. En niet vergeten, altijd een muts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een topic over @Jasje :). Wauw...dan kan ik niet achterblijven. :D
Na een langer speurtocht naar een voor mij ideaal @Jasje met de door mij gestelde eigenschappen kwam ik uiteindelijk uit bij een jachtjas van het merk Seeland, model de Hawker uit. Dit @Jasje heeft me al diverse diensten bewezen en ik weet goed wat ik er aan heb in combinatie met andere laagjes die ik erbij combineer.
De stof (Seetex membraan) van dit @Jasje bestaat uit drie lagen en blijft toch soepel. Voor mij was het gewicht doorslaggevend; zeer licht. Met ± 900gram durf ik dit @Jasje elk seizoen wel mee te nemen wanneer ik onverhoopt moet vluchten oid. Omdat de stof/jas voor de jacht bedoeld is maakt ie toevallig ook weinig geluid. Dat maakte @Jasje weinig uit. De ademende eigenschappen zoals okselritsen en de stof vindt @Jasje wel belangrijk.
Voor de rest treft @Jasje veel logische zakken aan die handig geplaatst zitten bij het dragen van een rugzak bijvoorbeeld. Met name de grote binnenzakken zijn erg fijn. Een flinke plensbui/waterkolom kan dit @Jasje makkelijk hebben echter moet dat niet de hele dag duren want dan trekt zelfs deze stof het niet. Wind/waterdicht in balans met de ademende stof. De capuchon is ook zeer fijn omdat met een klein klittenbandje het versteld kan worden in diepte. Voor mij is dit voorlopig het perfecte @Jasje.
2019-04-08_jasforum.jpg
Gek genoeg zul je me vaker zonder @Jasje zien dan mét. Maar dat is een ander verhaal...:rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Een topic over @Jasje :). Wauw...dan kan ik niet achterblijven. :D
Na een langer speurtocht naar een voor mij ideaal @Jasje met de door mij gestelde eigenschappen kwam ik uiteindelijk uit bij een jachtjas van het merk Seeland, model de Hawker uit. Dit @Jasje heeft me al diverse diensten bewezen en ik weet goed wat ik er aan heb in combinatie met andere laagjes die ik erbij combineer.
De stof (Seetex membraan) van dit @Jasje bestaat uit drie lagen en blijft toch soepel. Voor mij was het gewicht doorslaggevend; zeer licht. Met ± 900gram durf ik dit @Jasje elk seizoen wel mee te nemen wanneer ik onverhoopt moet vluchten oid. Omdat de stof/jas voor de jacht bedoeld is maakt ie toevallig ook weinig geluid. Dat maakte @Jasje weinig uit. De ademende eigenschappen zoals okselritsen en de stof vindt @Jasje wel belangrijk.
Voor de rest treft @Jasje veel logische zakken aan die handig geplaatst zitten bij het dragen van een rugzak bijvoorbeeld. Met name de grote binnenzakken zijn erg fijn. Een flinke plensbui/waterkolom kan dit @Jasje makkelijk hebben echter moet dat niet de hele dag duren want dan trekt zelfs deze stof het niet. Wind/waterdicht in balans met de ademende stof. De capuchon is ook zeer fijn omdat met een klein klittenbandje het versteld kan worden in diepte. Voor mij is dit voorlopig het perfecte @Jasje.
Bekijk bijlage 15499
Gek genoeg zul je me vaker zonder @Jasje zien dan mét. Maar dat is een ander verhaal...:rolleyes:

Da's een mooi en goed geprijsd jasje @Jasje :rolleyes:

Even een link met info van jou mooi omschreven @Jasje

https://www.metsjachthuis.nl/a-52685867/jassen/seeland-hawker-shell-jacket-heren-jas/
 

miss-elliot

Survivor
Ik gebruik nagenoeg allemaal "ademende" stoffen die ik afhankelijk van de activiteit en temperatuur aan of uit trek. Uiteindelijk heb ik geen dikke wollen volle zware winterjas nodig om het warm te hebben. Dat doen enkele lagen bij elkaar veel beter is mijn ervaring "in 't veld".
Wat bedoel je met stoffen?
Je hebt dan 3 truien over elkaar heen aan? lijkt me beetje onhandig steeds aan uit te trekken..
Alhoewel dan kan wel met vesten natuurlijk...
 
Bovenaan