• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke kettingzaag zou jij adviseren?

Harry Nack

Last (wo)man standing
Husqvarna heeft mc Gulloch als B-merk, ook prima machines als je geen professional bent.

Bij Stihl heb je alleen het A-merk maar die goedkope MS versies zijn natuurlijk niet te vergelijken met de duurdere machines voor professionals. Je betaalt voor het merk terwijl de kwaliteit beduidend minder is. Destijds heb ik voor het kleinere model gekozen voor Makita omdat in de Stihl plastic onderdelen zaten waar Makita metaal gebruikt. Ik heb er geen spijt van want de Makita deed al 48 hectare kersenbomen.

Ik heb inmiddels 5 kettingzagen voor verschillende doeleinden.
 

Papillon

Diehard Prepper
Husqvarna heeft mc Gulloch als B-merk, ook prima machines als je geen professional bent.

Bij Stihl heb je alleen het A-merk maar die goedkope MS versies zijn natuurlijk niet te vergelijken met de duurdere machines voor professionals. Je betaalt voor het merk terwijl de kwaliteit beduidend minder is. Destijds heb ik voor het kleinere model gekozen voor Makita omdat in de Stihl plastic onderdelen zaten waar Makita metaal gebruikt. Ik heb er geen spijt van want de Makita deed al 48 hectare kersenbomen.

Ik heb inmiddels 5 kettingzagen voor verschillende doeleinden.

Mijn Makita kreeg snel kuren, krachtverlies en viel vaak uit op zn zijkant. Als ik ooit nog een koop wordt het een Stihl.
 

Highway

Last (wo)man standing
Inmiddels gebruik ik een elektrische van Bosch met iets van 1200 watt, een gebruikte maar prima conditie, met smering van zonnebloem olie en berg hem op met minerale olie. Zaagt prima voor wat ik er mee wil zagen. Even een haspel uitrollen en spelen maar. Weinig herrie ook, weinig gewicht in je handen, en niet erg diefstal gevoelig.
 

neoclyps

Survivor
Laatst bewerkt:
Mijn Makita kreeg snel kuren, krachtverlies en viel vaak uit op zn zijkant. Als ik ooit nog een koop wordt het een Stihl.
Ook de makita zagen hebben 3 kwaliteiten , de goedkoopste zijn dhz +
Wat daarna komt is al beter en de duurste serie is voor volcontinue professionals

Dolmar is exact hetzelfde als de pro makita bij sommige types is alleen de plastic behuizing een andere kleur
Onderdelen zijn uitwisselbaar
zelfs tweedehands de moeite waard
 
J

J.J

Gast
Dag beste @neoclyps

Als je iets koop kijk altijd wat de vakman gebruikt, die zijn brood er mee moet verdienen.

Bij ons in de wijk hebben ze veel dikke takken van de bomen gezaagd, veel ook tot aan de grond, wat had dat toestel een capaciteit de ene dikke tak na de ander werd achter elkaar gezaagd zoiets zoek je misschien.
De motorzaag was niet eens groot het was een handzaam toestel, ook met één hand te gebruiken.
In een korte tijd was een vrachtwagen met grijper vol.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Bij Stihl heb je alleen het A-merk maar die goedkope MS versies zijn natuurlijk niet te vergelijken met de duurdere machines voor professionals. Je betaalt voor het merk terwijl de kwaliteit beduidend minder is.

Dat is ook pure onzin, gebruik die ms 170 sinds ik mijn eigen bos heb en minimaal 2x in de week gebruikt, de afgelopen 3maanden zelfs dagelijks en aan de kracht is nog niks veranderd dus dat is al 4 jaar aan intensief gebruik voor een kettingzaag van 180euro. Dus dan vraag ik mij af waar jij je mening op baseert. Ook zet ik heel eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij 5 kettingzagen voor verschillende doeleinden ik heb de ms170 en de husqvarna 365 voor de krachtigere motor maar daar kunnen zwaarden op van tot de 80cm dus waarom zou je 5 zagen kopen als je met 2 ook alles kunt?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Waar staat dat ik 5 zagen gekocht zou hebben? Oops ik heb er trouwens 6.:oops:

Ik heb de Makita 6 jaar geleden gekocht deze is allround met een 40cm zaagblad. Daarnaast kocht ik 2 jaar terug de Kibani met 30cm zaagblad, lekker licht, zuinig en om wat te grote stukken haardhout kleiner te zagen.

Hierover was ik zo tevreden omdat deze boven verwachting presteerde, dat ik de grote Kibani van 60cm kocht met 62.5cc.

Alle andere zijn komen aanwaaien. Een vriend in Nederland vroeg me te helpen een grote boom bij zijn recreatie huis weg te halen. Hiervoor had hij een McCullough gekocht met 45cm zaagblad. Na de klus kreeg ik die omdat hij hem toch nooit meer zou gebruiken.

Een andere vriend hier handelt in oude metalen en in een van zijn schuren lagen 3 kettingzagen die ik meenam. Van die 3 kreeg mijn andere vriend (monteur) er 2 goed werkend. Gratis dus beiden met 45cm blad.

Ik praat hier niet over een bosje van nog geen 1000m2 he met wat gemiddelde bomen. :lol:Mijn ene finca praat ik over 13 hectare ongeveer en nog 8 van mijn buurman tussen twee bergen in. Met dikke bomen tot wel 100 jaar oud die een gevaar vormen omdat ze schuin gegroeid zijn en overhangen of op omvallen staan. Met het verwijderen, terassen opnieuw aanleggen zit ik misschien op 1/3 van het werk. Alleen vorig jaar plantte ik al 1050 nieuwe bomen.

Daarnaast zaag je hier niet alleen de boom maar haal je ook de wortels eruit. Dat gaat met een tractor, 4x4 of indien groot met de graafmachine. Die kluit laat je eerst een paar maanden drogen. Vervolgens hak je de wortel met een pikadora in behapbare brokken. Die je dan weer met de kettingzaag tot haardgrootte zaagt. Omdat de wortel van een olijf keihard is en er vaak nog zand of grond op zit, gebruik ik hiervoor een zaag waarvan het blad en de ketting op het einde loopt. Zonde om hier met je nieuwe blad en ketting in te zagen. Maar voor in de kachel is het top.

Mijn andere finca ligt op 45 minuten rijden. Deze is zo'n 1.5 hectare mooie volwassen bomen van diverse fruit en notenbomen tot olijven, cacao, palm en naaldbomen. Hier ben ik bijna klaar met het uitdunnen zodat er volgend jaar en vooral het jaar erop weer een topoogst vanaf komt.

Twee kettingzagen liggen altijd in de 4x4 want je weet op de campo nooit wat je tegenkomt of waar je in belandt. De andere zagen liggen op één van de fincas.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor merken. Ik had tot 2. 5 jaar terug een professionele Stihl, zwaar maar werkte altijd. Deze is van me gestolen onderweg. Toen probeerde ik Kibani en voor dat geld prima. Desnoods koop je elke 2-3 jaar nieuw.

Als ik een nieuwe professionele zaag moest kopen zou het een Husky worden.

Wat ik eerder probeerde aan te geven is dat je voor hobbymatig gebruik geen duur merk hoeft te kopen. Zagen als McCullough, kibani, echo etcetera voldoen prima aan de prijs/kwaliteit mits goed onderhoud en gebruik. Wil je meerdere zagen gebruiken en je moet ze nog kopen, dan zou ik bij één merk blijven. Soms kun je dan onderdelen van een kapotte machine hergebruiken.
 

Erny

Last (wo)man standing

Erny

Last (wo)man standing
Bij de beschrijving van de Kibani 25cm/25,4cc staat:
De Kibani® 25.4 cc kettingzaag is niet geschikt voor het vellen van bomen en het zagen van haardhout. Kies daarvoor de 45 cc of 58 cc kettingzaag van Kibani®.

@Harry Nack Wat raadt jouw ervaring? Kleintje of grotere voor mij? Alleen voor dunne boompjes zagen en struiken en dat weer in stukjes zagen om op te fikken.
Haal ik voor die 70 euro die 25cm of voor 75 euro die 45cm...?
Keuzes keuzes... waarom is dat toch altijd zo moeilijk... :fluit::rolleyes:

En bij de beschrijving stond ook nog het volgende over "tophandle"...
De Kibani®25.4 cc kettingzaag is een zogenaamde tophandle zaag. Omdat er bij deze zaag weinig ruimte is tussen de handgrepen, is er een verhoogd risico op ongevallen door onverwachte reacties van de kettingzaag. Zorg ervoor dat je bekend bent met de risico’s van het werken met een (tophandle) kettingzaag en lees de handleiding voor gebruik zorgvuldig door. Houd de kettingzaag altijd stevig met twee handen vast.
Is dat een lastig iets of juist handig? Gaat mij dat problemen opleveren? Wil graag al mn ledematen behouden. :cool:
 
J

J.J

Gast
Een merk boom beugelzaag met twee verschillende lint zaagbladen, zaagt echt bijzonder goed, energie zuinig goed voor de conditie en beslist geen zwaar werk.
En veiliger bovendien.
Dit is geen geintje, maar een goed bedoelde tip.;)
 
F

frans81

Gast
Ik heb in de jaren 90 eens bij een sloper een JOEKEL van een motorzaag meegenomen . Blad van bijna 1 meter en van Amerikaanse makelij .
Toen ik het ding eindelijk schoon had en afgesteld en aangeslingerd was ik blij :rolleyes:
Ook liet ik het beest effe lekker Ronken op de stoep en in iets te veel Stationair en toen ik op het Toilet zat dacht ik dat het ding weer kuren kreeg daar het Geluid Milder werdt .
Wat bleek ?? Het Ding stond niet meer op zijn Plek maar 6 Mtr verder , en op straat . Ik schrok mij echt kapot .
Daarna heb ik het beest opgepakt en heb ik een Massieve Eiken Nokbalk van 250 Jaar oud en 50x 50 Cm doorgezaagt in No time .
Maar bij een tweede Poging liep de ketting eraf en raakte er iets beschadigt . Ik heb het uiteindelijk doorverkocht aan een Liefhebber in de straat die gewoon Ronde oogjes kreeg van bewondering .
Ook had ik nog nooit zo'n zware motor gezien bij een Motorzaag .
Uiteindelijk heb ik een Zware uitvoering Husqvarna gekocht en die heeft jaren storingsvrij gewerkt .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Erny, ik doe er momenteel 90% mee en zuinig in gebruik en licht. Dunnere bomen kun je er prima mee vellen.

Voor dikkere bomen moet de zaag te hard werken. Laten we zeggen dat bomen tot 35-40cm prima te doen zijn.

Verder zaag ik er nooit langer dan 30 minuten achter elkaar mee. Dan ff kwartiertje rust. Koop er minimaal een extra ketting bij en een zaagblad. Dan heb je altijd een scherpe ketting bij de hand.

Het gekke is dat de kleinere zagen iets duurder zijn dan de 45cm zagen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Voor dikkere bomen hebben we "Jan Zaag" op het terrein. Die zwaait graag met zń kettingzaag in den rondte.
Bedankt voor het advies @Harry Nack , ik neig heel erg naar het kleine Kibanaatje.
Maarre... geen last dus van de "tophandle?":fluit:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Roel

Mankinds only hope
De kleine Kibani is volgens hun site wel tophandle, maar als je nu gaat voor lichtgewicht, Stihl heeft een machientje dat slechts 2.8 kg weegt....
De MS 150 C-E, al heeft die uiteraard een heel ander kostenplaatje...:(
Stihl.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat kostenplaatje is het probleem @Roel . Anders was de keuze een stuk gemakkelijker. ;)

Ik las dat die kleine Kibani tophandle heeft, maar buiten wat in de beschrijving staat heb ik geen idee wat dat betekent... dus dat is eigenlijk waar ik naar vraag... :)
Is het een reden om toch niet voor de 25cm te kiezen bijvoorbeeld?
 

Roel

Mankinds only hope
Je hebt bij een tophandle zaag de grepen veel dichter bij elkaar zitten waardoor er bij onvoorziene zaken rare dingen kunnen gebeuren als je daar niet heel goed mee weet om te gaan.
Doordat de afstand tussen beide handen erg klein is heb je minder beheersing over de zaag. Dit is geen onzin hoor, dit is gewoon zo.
Uitkijken dus of evt een cursus kettingzaag doen, was voor een boel mensen toch al geen overbodige luxe.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wat ik ook vergeet te melden voor wanneer je een merkzaag koopt is om te kijken waar de reparateurs zitten.

Voor de Makita moest ik de afgelopen jaren voor onderdelen twee maal naar een dealer 50km verder, terwijl ik voor Husqvarna of Echo in mijn dorp terecht kan.

Bij die goedkope heb je er geen last van. Je koopt de meeste onderdelen online of koopt na een paar jaar nieuw en gebruikt de oude als onderdelen magazijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan