• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke Kippen houden ?

drent

Diehard Prepper
Het gaat vooral om het hok bouwen en de ren maken . We zijn aangewezen op anderen ivm geen trekhaak .
Ik heb mini-autotje (palen/planken tot 2m lukt), maar met een beetje goed kijken welke maten materiaal je kiest lukt de spullen thuis krijgen voor hok en ren dan ook. Kan zijn dat je wat meer keren moet rijden, maar belemmering?. En anders even goed kijken op de site van de grote dhz winkels, want de meesten bezorgen ook.
 

Flos

SHTF Expert
Al loopt dit topic al van oktober 16 en wordt mijn naam hier ook nog vernoemd ik lees het nu pas.
Nu weet ik ook dat kippen per setjes worden verķocht onder bepaalde merknamen. En nog meer van die rareteiten.
Dat een plop kip niet uit plopsaland komt en dat kwebbel dan wel geen kip zal zijn.
Maar op de openings vraag mijn antwoord.
DE MECHELSE KOEKOEK.
Een kippe ras dat eieren produceert. Dat ook een vlees kip is dat niet over een alsluiting zal vliegen. Dat keuken en tafel afval eet . Dat niet kieskeurig is . Echt een ware vlaming is. En enorm lekker.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mini-autotje (palen/planken tot 2m lukt), maar met een beetje goed kijken welke maten materiaal je kiest lukt de spullen thuis krijgen voor hok en ren dan ook. Kan zijn dat je wat meer keren moet rijden, maar belemmering?. En anders even goed kijken op de site van de grote dhz winkels, want de meesten bezorgen ook.

Het gaat eigenlijk om 1 probleem .
Ik heb tijdens de eerste kippen aanschaf een compleet nachthok frame in elkaar gelast .
Yep ....gelast . Gemaakt van nieuwe Frames waar koelmotoren in werden verwerkt .en geïsoleerd in werden opgeborgen .
KoeltechnischBedrijf van kennis ging over de kop .
Twee van die grote frames op elkaar en van 1 heb ik het dak van gemaakt .
Het is destijds een Hufterproof kippehok geworden dat we met 4 personen op een Grote aanhanger moesten zetten .
Alleen het Frame was dat .
De bekleding hebben we ter plekke verwerkt .
Dit Hok staat bij mijn broer en moet weer hierheen . En dat kan dus niet in de toch wel ruime auto .
Mijn schuurtje buiten is ook een restand van die firma haha .
Complete RVS Koelcel die ik opgezet heb , ramen erin gemaakt en dak erop
En met duurzaam houten planken bekleed.
Een Dikwandige RVS en geïsoleerde schuur .
 
J

J.J

Gast
Welke Kippen houden ?
Het liefs die gouden eieren leggen, met een afwasbaar camoufleer laagje er op, zodat het niet voor anderen op valt.:);)
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
veel kippen houders raden aan om met japanse kwartels te beginnen. schijnen makkelijker te zijn in onderhoud
Vlees opbrengst met Konijnen schijnt ook snel te gaan en je kan de huid/vacht ook nog gebruiken, en het voer is goedkoper uit de natuur.
En als je denkt aan de Merinoswol te scheren van de Konijnen dat is ook fijn mee genomen, kan je leuke dingen mee doen, en kan nog een keer fijn wat geld op leveren,
rijk zal je er niet van worden maar dat wil je toch niet.:);)
 

Ray

SHTF Expert
@J.J aaan de andere kant heeft konijnen vlees haast geen voedingswaarde en leggen ze geen eieren

Ik denk de je refereert aan het fenomeen "Rabbit starvation" maar een kip is net zulk mager vlees hoor. Er zit wel degelijk voedingswaarde in een konijn gelukkig, alleen weinig calorieën.

Rabbit Starvation kwam omdat mensen uitsluitend konijn aten en dan niet zo slim waren om ook de hersenen en 't merg te consumeren. Uitsluitend mager vlees bevat maar 1 kcal per gram aan energie, vergeleken met vet, 4kcal per gram is dat vrij weinig, dat is waar. Als je uitsluitend eiwitten eet (konijn, kipfilet of wat voor zeer mager vlees dan ook) kun je niet genoeg energie binnen krijgen zonder dat je eiwit vergiftiging oploopt. Het eten van anderhalve kilo (1500kcal) per dag aan mager vlees ga je niet overleven.

Bij een meer gevarieerd dieet zijn konijnen een prima bron van hoogwaardige eiwitten.

@J.J Een konijn (sommige soorten) leveren Angora wol, geen Merino, dat is van Australische schapen.
 

drent

Diehard Prepper
@Ray Volgens mij is 4kcal koolhydraten en is vet 9kcal. Het rabbit starvation verhaal/waarschuwing ken ik uit de survivalgidsen, vraag is dan dus of dit ook voor tamme konijnen geldt, die veel meer vlees/vet hebben dan de wilde variant. Dat verschil tussen de tamme en wilde varianten geldt trouwens voor eigenlijk alle diersoorten van waaruit vee gefokt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
@Ray Volgens mij is 4kcal koolhydraten en is vet 9kcal. Het rabbit starvation verhaal/waarschuwing ken ik uit de survivalgidsen, vraag is dan dus of dit ook voor tamme konijnen geldt, die veel meer vlees/vet hebben dan de wilde variant. Dat verschil tussen de tamme en wilde varianten geldt trouwens voor eigenlijk alle diersoorten van waaruit vee gefokt is.
Zou goed kunnen dat het verschil idd nog veel groter is. (google weet 't vast)
Tamme konijnen hebben idd een hoger vetpercentage dan hun wilde variant, maar een beetje mens die actief is gaat van alleen konijnen eten (en zeker zonder merg en hersenen) langzaam de pijp uit.

Het is uiteraard een extreem scenario, alleen konijn tot je beschikking hebben? Meestal is er wel meer, igv konijnenvoer....;)

Uit de verhalen die je leest daarover is het natuurlijk bizar, dat de mensen die het overkwam, wel toegang hadden tot ander voedsel, maar dit veel meer werk zou inhouden. De uitvinding van het geweer, het makkelijk kunnen schieten van konijnen bracht een soort luiheid met zich mee, mede veroorzaakt door een groot gebrek aan kennis op het gebied van voeding uiteraard.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De vraag is of dit ook voor hazen geld. Ik heb begrepen dat de grotere soorten van wat wij konijnen noemen vanuit hazen gekweekt zijn. ( kan er naast zitten).
Dit is dan waarschijnlijk om dit fenomeen uit te sluiten.
 
F

frans81

Gast
Ik ga de titel van het Topic veranderen Haha
" Hoe de Kip een Konijn vangt "

Geintje natuurlijk !

Vroeger heb ik konijnen gemest . De eerste heb ik gekocht bij een mesterij , mesterij die gecontroleerd ging stoppen . Het waren van die grote witte zware beesten .
Ze kregen vanalles te eten en vooral veel groen uit de natuur .
Paardebloem , Weegbree en verschillende grassen en knollen .
Ook kookte ik bio aardappelschillen en voerde dit erbij .
Dat aten ze als bezetenen .
En ondanks ruim gehokt en loslopend waren het vette en ook gespierde beesten .
Heel ander vlees dan de gemeste uit de stal waar ze oorspronkelijk vanaf kwamen .
Ik bracht er om de zoveel tijd een andere bloedlijn in .
 
J

J.J

Gast
@J.J Een konijn (sommige soorten) leveren Angora wol, geen Merino, dat is van Australische schapen.

Dag beste Ray,
Dan zijn we door Tros Radar op het verkeerde been gezet;

Hoe diervriendelijk is merinowol? - Gemist - Uitzendingen - Radar ...
https://radar.avrotros.nl › Uitzendingen › Gemist › Hoe diervriendelijk is merinowol?
13 okt. 2014 - Veel van dit soort kleding wordt gemaakt van merinowol, afkomstig van ..... bekendmaking van Radar, de konijnen die levend werden geplukt, ...

We hebben gezien hoe de konijnen levend zonder verdoving werden geplukt, ze gilden het uit verschrikkelijk,
daarom is het ook beter ze te scheren.
Mocht de Tros Radar het verkeerd hebben dan zien we dat nog wel door een reactie.
 
J

J.J

Gast
@frans81 Je kunt deze kippen prima houden zonder haan, één van de hennen wordt de baas van het spul.
Voor de eierproductie maakt het niet uit en zo gauw je hennen broeds worden koop je broedeieren.
Als je deze kippen op de juiste manier aandacht geeft eten ze uit je hand en zitten op je schoot.
Ha ben jij misschien een kippen fluisterraar.:thumbsup:;)
 

Ray

SHTF Expert
Dag beste Ray,
Dan zijn we door Tros Radar op het verkeerde been gezet;

Hoe diervriendelijk is merinowol? - Gemist - Uitzendingen - Radar ...
https://radar.avrotros.nl › Uitzendingen › Gemist › Hoe diervriendelijk is merinowol?
13 okt. 2014 - Veel van dit soort kleding wordt gemaakt van merinowol, afkomstig van ..... bekendmaking van Radar, de konijnen die levend werden geplukt, ...

We hebben gezien hoe de konijnen levend zonder verdoving werden geplukt, ze gilden het uit verschrikkelijk,
daarom is het ook beter ze te scheren.
Mocht de Tros Radar het verkeerd hebben dan zien we dat nog wel door een reactie.
Ik zie in jouw link het woord 'konijn' nergens staan. Wel staat er in jouw link: "Veel van dit soort kleding wordt gemaakt van merinowol, afkomstig van het merinoschaap."
 
F

forumlid 1447

Gast
De Australorp is een van de rustige, veel eieren leggende rassen , met een gewicht tot boven de 3000 gram.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn mechelse koekoeks zijn zo tam dat ze uit mijn hand komen eten. Ik twijfel of ik ze een naam ga geven. Iets wat een naam heeft ten huize Flos wordt niet meer op gegeten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn mechelse koekoeks zijn zo tam dat ze uit mijn hand komen eten. Ik twijfel of ik ze een naam ga geven. Iets wat een naam heeft ten huize Flos wordt niet meer op gegeten.
Het is misschien wel een goede optie om ze namen van eten te geven, een soort voorselectie...Braaistuk, Lekkerevleugel, Kerstdinertje, Rollaatje...zo houd je het doel voor ogen!
 
Bovenaan