• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

welke steripen?

Ray

SHTF Expert
@Robert Over welk model Steripen kan ik je niet adviseren, ik heb er geen.

Een Steripen is ook slechts een aanvulling op een deeltjes waterfilter, geen vervanging van. Met name nuttig in tropische gebieden, aangezien daar nog wel eens schadelijke virussen in het water kunnen voorkomen, die je met (de meeste) deeltjes filters niet kan filteren. In noordelijke streken heb je aan de bekende deeltjesfilters genoeg.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er zijn genoeg landen waar je zelfs het water uit de kraan niet kan drinken ( wij, de lokalen hebben er minder moeite mee) dus voor de vakantie is het helemaal niet verkeerd. En bronwater zou veilig moeten zijn, maar daar is tegenwoordig de kans groot dat daar weer andere vervuiling in zit die niet goed voor je is.
 

Robert

Diehard Prepper
@frans81 voorlopig gaan we nog niet
@Ray weet ik
@logan1202 weet ik
Maar voor degenen die geïnteresseerd zijn in een steripen heb ik nog een lijstje gevonden met een overzicht van alle modellen met al hun specs https://www.robijns.nl/producten/#!/quantum-rapid-purification-system@ST60110053 halverwege de pagina.
Mijn vraagstelling is inmiddels veranderd. Wat ik eigenlijk zoek is een systeem wat ook virussen filtert, enigszins draagbaar/licht is en betaalbaar.
Nu viel mijn oog op het volgende https://www.campz.nl/lifestraw-miss...cB&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping
Aan de mods> moet ik hier een nieuw topic van maken? Of hoeft dat niet? Tnx.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Als je in Noorwegen de bebouwing uitgaat en de bergen in, moet je echt veel moeite doen om überhaupt ergens troebel water te vinden, bijna alles is helder koele bergstromen wat de klok slaat. Ik was daar in 2018, en wanneer we wisten dat er boven ons geen schapen of alpaca's of dergelijke waren, dan dronken we het zelfs gewoon helemaal ongefilterd. Misschien kan ervaringsdeskundige @zonnebrood ook nog een woordje doen over water winnen in de Noorse wildernis?

In Noorwegen filteren we eigenlijk alleen rivier water, filteren, koken en dan drinken. In de buitengebieden idd kijken waar er vee of beesten lopen, zie je snel genoeg aan de flatsen of keutels die er liggen. Ook belangrijk om te kijken of er geen schietbaan is geweest, dit ivbm grote hoeveelheden lood in het water.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@frans81 voorlopig gaan we nog niet
@Ray weet ik
@logan1202 weet ik
Maar voor degenen die geïnteresseerd zijn in een steripen heb ik nog een lijstje gevonden met een overzicht van alle modellen met al hun specs https://www.robijns.nl/producten/#!/quantum-rapid-purification-system@ST60110053 halverwege de pagina.
Mijn vraagstelling is inmiddels veranderd. Wat ik eigenlijk zoek is een systeem wat ook virussen filtert, enigszins draagbaar/licht is en betaalbaar.
Nu viel mijn oog op het volgende https://www.campz.nl/lifestraw-miss...cB&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping
Aan de mods> moet ik hier een nieuw topic van maken? Of hoeft dat niet? Tnx.

Ik heb een Grayl in bestelling staan, type zoals in bijgaande review, speciaal voor in m'n GHB, heb hier een hoop goede reviews van gezien, er staat ook een review hier: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/review-grayl-waterfilter-tradeline.2705/
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hoi @Robert,

Om je echt goed advies te geven zou het wel helpen als je wat meer kan zeggen over hoe / waar / wat je het gebruikt. Gaat dit nog steeds over Noorwegen? En waarom wil je 5 liter ineens kunnen doen? Over welke (watergedragen) virussen maak je je zorgen? En hoe "mobiel" ben je precies? Ga je rondtrekken met een backpack, of ga je op 1 plek zitten met je auto?

Het systeem wat je zelf net aanhaalt (de LifeStraw Mission 5L) ziet er best wel bewerkelijk uit... Systeem uitpakken, dan die grote zak vullen, dan het spul ergens (aan een boom?) installeren, en dan een stroomsnelheid van 9L per uur... dat betekent dus dat je eerst minutenlang aan het klooien bent, en dan nog eens zo'n 7 minuten moet wachten op elke liter water die daaruit druppelt... En dan een totaalgewicht van 400 gram ook nog, zou ik voor backpacken zeker niet als lichtgewicht aanmerken!

Ik zou daar het geduld niet voor hebben. Maar ik ben zelf dan ook heel erg van de snelle efficiente solo-trektocht aanpak: je neemt een Sourcy-fles van 0,5 liter (weegt 23 gram), die vul je met vuil water, draait je Sawyer Mini of Squeeze daar rechtstreeks op (weegt 38 gram, maar die houdt dus geen virussen tegen, en ook geen chemicalien!), en je kan meteen beginnen te drinken, of je pan of veldfles te vullen door uit de fles te knijpen. Maar, met een autovakantie met het hele gezin, waarbij we ruim de tijd nemen voor het kampeergedeelte... Ja, dan zou ik misschien ook wel op iets als de LifeStraw Mission 5L uitkomen.

Kortom, voor verschillende wensgebruik zijn er heel verschillende systemen aan te raden, om zeer verschillende redenen...
 

Robert

Diehard Prepper
Nou @De Bezorgde Burger , het gaat niet alleen specifiek over Noorwegen. Zodoende ben ik ook gaan twijfelen. Mijn vrouw wilde al een hele tijd de steripen maar we hadden ons onvoldoende ingelezen. Welke virussen ik bang voor ben weet ik niet. Wellicht dat de steripen in Noorwegen afdoende is na het water door een sawyer squeeze te knijpen maar ik ben na een paar dagen googlen gaan twijfelen. Er is zoveel keuze. Vijfendertig minuten wachten op 5 liter is voor ons geen probleem. 4 ons met z'n tweeën ook niet. Misschien dat ik na een tijdje zou gaan balen van dat wachten. Zou kunnen.
Anderzijds is de steripen nog steeds aantrekkelijk. Maar ik kijk altijd bij ervaringen en recenties van gebruikers en vond vrij weinig info. Toch raar voor een product wat al zo lang op de markt is? Ik las op hiking sites dat mensen die de steripen hadden er weer van af stapten. Ik wil je niet bang maken maar ik doe het lekker toch.:D
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Nou ............... Welke virussen ik bang voor ben weet ik niet.
.............Wellicht dat de steripen in Noorwegen afdoende is na het water door een sawyer squeeze te knijpen maar ik ben na een paar dagen googlen gaan twijfelen. Er is zoveel keuze..........
Wel belangrijk om daar eens naar te kijken dan, welke virussen je denkt te gaan tegenkomen die kwaad kunnen. Behalve in de tropen, zou ik die niet kunnen noemen.

Voor Noorwegen volstaat ieder standaard deeltjes filter. Igv twijfel kun je altijd nog het water koken of drie druppels dunne bleek per liter toevoegen (half uurtje laten inwerken). Een standaard deeltjes filter haalt de bacteriën van beestenpoep en dooie beesten die liggen te weken uit je water. Daar zijn geen extra stappen voor nodig.

Hoe meer je gaat lezen, hoe meer je gaat twijfelen, velen gaan voor veel te veel overkill. Willen beter dan best, zonder al te veel kennis van zaken. Eerst filteren door een betrouwbaar filter en dan alsnog gaan koken en dergelijke onzin.

Virussen filteren (in de tropen) heeft altijd extra nadelen. Of de doorstroom is vrij laag of je voegt chemicaliën toe die de smaak niet verbeteren en van koken wordt de smaak ook vrij beroerd.

De steripen is op dat gebied geen 100% betrouwbare oplossing omdat het lastig inschatten is of er overal voldoende sterk UV C licht komt. Zitten er nog algen in door een slechte filtering, zijn de virussen daarin nog lastiger te bereiken met UV C licht. Dat werkt nog wel in je vijver met sterke UV C lamp, maar in zo'n pennetje met ledje is het afwachten 100% afdoende is.

Ik zou ook eens kijken naar een Sawyer 0.02 filters voor de reizen naar tropische gebieden, bewezen effectief, ze worden vaak in derde wereld landen ingezet in operatiekamers. De Lifestraw gebruikt dezelfde holle vezels, maar een stuk minder ervan. Vandaar dat de Sawyer 50 keer langer mee gaat dan de Lifestraw en tot wel 900 liter per dag kan filteren, bovendien is hij veel makkelijker inzetbaar, dat geld voor alle Sawyers. Je bent niet afhankelijk van hun slangetjes, koppelingen, flessen, zakken of emmers, etc.

Maar nogmaals, in verreweg de meeste gevallen heb je een dergelijk filter niet nodig en volstaan de deeltjes filters van 0,1 micron prima.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Wel belangrijk om daar eens naar te kijken dan, welke virussen je denkt te gaan tegenkomen die kwaad kunnen. Behalve in de tropen, zou ik die niet kunnen noemen.

Voor Noorwegen volstaat ieder standaard deeltjes filter. Igv twijfel kun je altijd nog het water koken of drie druppels dunne bleek per liter toevoegen (half uurtje laten inwerken). Een standaard deeltjes filter haalt de bacteriën van beestenpoep en dooie beesten die liggen te weken uit je water. Daar zijn geen extra stappen voor nodig.

Hoe meer je gaat lezen, hoe meer je gaat twijfelen, velen gaan voor veel te veel overkill. Willen beter dan best, zonder al te veel kennis van zaken. Eerst filteren door een betrouwbaar filter en dan alsnog gaan koken en dergelijke onzin.

Virussen filteren (in de tropen) heeft altijd extra nadelen. Of de doorstroom is vrij laag of je voegt chemicaliën toe die de smaak niet verbeteren en van koken wordt de smaak ook vrij beroerd.

De steripen is op dat gebied geen 100% betrouwbare oplossing omdat het lastig inschatten is of er overal voldoende sterk UV C licht komt. Zitten er nog algen in door een slechte filtering, zijn de virussen daarin nog lastiger te bereiken met UV C licht. Dat werkt nog wel in je vijver met sterke UV C lamp, maar in zo'n pennetje met ledje is het afwachten 100% afdoende is.

Ik zou ook eens kijken naar een Sawyer 0.02 filters voor de reizen naar tropische gebieden, bewezen effectief, ze worden vaak in derde wereld landen ingezet in operatiekamers. De Lifestraw gebruikt dezelfde holle vezels, maar een stuk minder ervan. Vandaar dat de Sawyer 50 keer langer mee gaat dan de Lifestraw en tot wel 900 liter per dag kan filteren, bovendien is hij veel makkelijker inzetbaar, dat geld voor alle Sawyers. Je bent niet afhankelijk van hun slangetjes, koppelingen, flessen, zakken of emmers, etc.

Maar nogmaals, in verreweg de meeste gevallen heb je een dergelijk filter niet nodig en volstaan de deeltjes filters van 0,1 micron prima.
Ik ben zeer tevreden met mijn Saywers, maar ik heb ook een Grayl besteld, mede omdat deze ook zware metalen en sommige chemicaliën eruit filtert, ook is het handig om snel 450ml te filteren (+/_ 15 seconden), de Grayl filtert ook virussen en past makkelijk in je rugzak (net als elke andere fles), nadeel is wel dat je na verloop van tijd het filter moet vervangen wat redelijk duur is, maar de voordelen zijn in mijn ogen groter dan de nadelen.
Misschien het bekijken waard.
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Nou @De Bezorgde Burger , het gaat niet alleen specifiek over Noorwegen. Zodoende ben ik ook gaan twijfelen. Mijn vrouw wilde al een hele tijd de steripen maar we hadden ons onvoldoende ingelezen. Welke virussen ik bang voor ben weet ik niet. Wellicht dat de steripen in Noorwegen afdoende is na het water door een sawyer squeeze te knijpen maar ik ben na een paar dagen googlen gaan twijfelen. Er is zoveel keuze. Vijfendertig minuten wachten op 5 liter is voor ons geen probleem. 4 ons met z'n tweeën ook niet. Misschien dat ik na een tijdje zou gaan balen van dat wachten. Zou kunnen.
Anderzijds is de steripen nog steeds aantrekkelijk. Maar ik kijk altijd bij ervaringen en recenties van gebruikers en vond vrij weinig info. Toch raar voor een product wat al zo lang op de markt is? Ik las op hiking sites dat mensen die de steripen hadden er weer van af stapten. Ik wil je niet bang maken maar ik doe het lekker toch.:D

@Robert
Hallo Robert,

Misschien wil je deze ook nog bekijken:
Lifesaver Liberty waterfilter. (https://iconlifesaver.com/)
Grayl Geopress waterfilter. (https://grayl.com/)
Beide te vinden op w.w.w. en in Nederland verkrijgbaar.
Even goed op w.w.w. kijken, prijzen kunnen variëren.

Gtz.

Will
 

Ray

SHTF Expert
@Sun Beh Nim Ik ken de Grayl, die heeft idd een klein beetje actieve kool. Het is best lastig zware metalen middels actieve kool te filteren en ik zou me daar niet teveel bij voorstellen. Wel verbeterd actieve kool de smaak, vooral de aromatische koolwaterstoffen verbinden zich makkelijk met actieve kool. Het probleem blijft dat het maar weinig actieve kool is wat snel zal verzadigen. Testresultaten van de Grayl met een nieuw filter zijn bij de fabrikant te vinden, maar wat die dingen nog filteren nadat er al een paar emmers water met chemicalieen en zware metalen doorheen zijn gegaan, ... ik ben daarover vrij sceptisch....

Er zijn ook losse 'inline' koolfiltertjes te koop voor weinig, daarmee ben je een stuk goedkoper uit.

Voor het echt succesvol filteren van zware metalen ben je een veel groter actieve kool filter nodig. Denk aan formaat soepblik waar je langzaam druppelend water doorheen laat lopen. Ook dan moet je het filter alweer na een paar emmers, max 100 liter vervangen. Hoop gedoe terwijl je net zo goed regenwater bronnen (kunnen ook stroompjes en vennetjes zijn) kunt gebruiken. Het kiezen van een geschikte bron blijft het belangrijkste bij het verkrijgen en filteren van water.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
@Sun Beh Nim Ik ken de Grayl, die heeft idd een klein beetje actieve kool. Het is best lastig zware metalen middels actieve kool te filteren en ik zou me daar niet teveel bij voorstellen. Wel verbeterd actieve kool de smaak, vooral de aromatische koolwaterstoffen verbinden zich makkelijk met actieve kool. Het probleem blijft dat het maar weinig actieve kool is wat snel zal verzadigen. Testresultaten van de Grayl met een nieuw filter zijn bij de fabrikant te vinden, maar wat die dingen nog filteren nadat er al een paar emmers water met chemicalieen en zware metalen doorheen zijn gegaan, ... ik ben daarover vrij sceptisch....

Er zijn ook losse 'inline' koolfiltertjes te koop voor weinig, daarmee ben je een stuk goedkoper uit.

Voor het echt succesvol filteren van zware metalen ben je een veel groter actieve kool filter nodig. Denk aan formaat soepblik waar je langzaam druppelend water doorheen laat lopen. Ook dan moet je het filter alweer na een paar emmers, max 100 liter vervangen. Hoop gedoe terwijl je net zo goed regenwater bronnen (kunnen ook stroompjes en vennetjes zijn) kunt gebruiken. Het kiezen van een geschikte bron blijft het belangrijkste bij het verkrijgen en filteren van water.
Zo'n inline koolfiltertje (Katadyn) heb ik ook, maar de Grayl is een goede oplossing voor in m'n GHB, dan wordt ie toch maar kort gebruikt als ie uberhoud nodig is.
 

Ray

SHTF Expert
Zo'n inline koolfiltertje (Katadyn) heb ik ook, maar de Grayl is een goede oplossing voor in m'n GHB, dan wordt ie toch maar kort gebruikt als ie uberhoud nodig is.
Foolproof in gebruik, ook voor mensen die hem voor het eerst zien, dat is het gemak van zo'n ding. En er gebeurd niets mee als je hem een paar jaar in je GHB laat zitten. Gemak dient de mens, maar wel tegen een prijs uiteraard.

Zelf heb ik een 10ml flesje dunne bleek daarvoor. Met een willekeurig stukje stof het grofste vuil bij het vullen van een fles eruit filteren, 3 druppels dunne bleek per liter 30 minuten laten inwerken en dan heb je ook veilig water. Dat Grayl water van jou smaak echter wel wat beter. ;)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Het gaat niet alleen specifiek over Noorwegen.

Zolang het niet over tropische regio's gaat, zie ik niet in welke virussen je zou verwachten.

Wellicht dat de steripen in Noorwegen afdoende is na het water door een sawyer squeeze te knijpen.

Echt totaal onnodige overdaad aan filtering, gewoon rechtstreeks drinken uit de Squeeze = zeer veilig (voor frisse Noorse bergstromen dan he, voor Nederlands oppervlaktewater altijd ook iets met chemicalien en zware metalen doen!)

Misschien dat ik na een tijdje zou gaan balen van dat wachten. Zou kunnen.

Onderweg even snel bijvullen wordt lastig met de Mission. Maar dat speelt vooral een rol bij mensen die de hele dag willen rondtrekken met hun rugzak op de rug. Als dat voor jou niet geldt, is dat wachten misschien helemaal geen probleem. Zwaartekrachtsysteem doet het werk terwijl jij lekker onderuit ligt te relaxen, no problemo.

Ik las op hiking sites dat mensen die de steripen hadden er weer van af stapten. Ik wil je niet bang maken maar ik doe het lekker toch.:D

Ik word daar in het geheel niet bang van, ik ben namelijk zeer goed geinformeerd over de risico's van verschillende vormen van watervervuiling, en ook over de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende filtermethodes. Zoals hierboven al gezegd, steripen is een tikje onhandig omdat deze niet 100% betrouwbaar is met troebel water. Dus dan moet je eerst met een andere filter aan de gang om het helder te maken... en dat allemaal omdat de steripen dan weer wel virussen filtert, maar die tref je in de noordelijke regionen eigenlijk uberhaupt niet aan... en dan is de steripen dus vooral een enigszins onhandig (en bovendien nog steeds vrij prijzig per gefilterde liter) nicheproduct. Er is een reden voor dat deze op mijn longlist staat (dat zijn de dingen die ik eigenlijk niet nodig heb, en waarschijnlijk nooit ga aanschaffen).
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Foolproof in gebruik, ook voor mensen die hem voor het eerst zien, dat is het gemak van zo'n ding. En er gebeurd niets mee als je hem een paar jaar in je GHB laat zitten. Gemak dient de mens, maar wel tegen een prijs uiteraard.

Zelf heb ik een 10ml flesje dunne bleek daarvoor. Met een willekeurig stukje stof het grofste vuil bij het vullen van een fles eruit filteren, 3 druppels dunne bleek per liter 30 minuten laten inwerken en dan heb je ook veilig water. Dat Grayl water van jou smaak echter wel wat beter. ;)
Ik Ik heb 'm in de aanbieding gekocht voor €. 60,71
Dus dat valt wel mee toch?
 
F

frans81

Gast
Als men een paar keer per jaar gaat !? Laten we zeggen max 4 weken dan is wat meer euries uitgeven nog acceptabel. Mits situatie ook met zich meebrengt dat een waterfilter geen overbodige en misschien zelfs noodzakelijke aanschaf is .

Maar voor hen die eigenlijk maar weinig daagjes ergens vertoeven en die filtertjes zelfs dan nog ( gebeurd vaak ) nauwelijks benut worden is het nagenoeg zinloos om meerdere dure systemen aan te schaffen .

Vaak is het gewoon voor de heb .

Alle filters die ik heb zijn nieuw en gekocht van mensen die graag kopen .

Heb zelf max 30 % betaald van wat hun uitgegeven hebben .
Alle via het grote Mp en via forum .

In de winkel is eigenlijk alles al te duur haha .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als men een paar keer per jaar gaat !? Laten we zeggen max 4 weken dan is wat meer euries uitgeven nog acceptabel. Mits situatie ook met zich meebrengt dat een waterfilter geen overbodige en misschien zelfs noodzakelijke aanschaf is .

Maar voor hen die eigenlijk maar weinig daagjes ergens vertoeven en die filtertjes zelfs dan nog ( gebeurd vaak ) nauwelijks benut worden is het nagenoeg zinloos om meerdere dure systemen aan te schaffen .

Vaak is het gewoon voor de heb .

Alle filters die ik heb zijn nieuw en gekocht van mensen die graag kopen .

Heb zelf max 30 % betaald van wat hun uitgegeven hebben .
Alle via het grote Mp en via forum .

In de winkel is eigenlijk alles al te duur haha .
Je hebt helemaal gelijk, maar dat is met heel veel Prep gear zo.

Better have it and not need it, than not have it and need it;)
 
F

frans81

Gast
Je hebt helemaal gelijk, maar dat is met heel veel Prep gear zo.

Better have it and not need it, than not have it and need it;)

Buy it to have it , have it to keep it .
Don't sell it so you can buy something else to sell .

It's a circle that never ends. Meanwhile you're bank account colors RED .
Throwing money away is easy !
And still people are complaining and want a 5 % monthly raise :fluit::lol:
 
Bovenaan