• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wie heeft ervaring met multitools

F

forumlid 1447

Gast
Geen multitool nodig , in auto een goed gevulde gereedschap kist, in huis een overvolle gereedschap voorraad.
Zakmes is genoeg, die heb ik altijd bij, en dan geen Victorinox, maar zakmes type simpel, houten handvas.
Merk “onbekend, oer degelijk”, ik volg @MiniE , juiste gereedschap voor elke job.
Twee linkse handen worden gemiddeld met het juiste gereedschap, en werkmateriaal.
 

Floesh

Diehard Prepper
@miss-elliot de Leatherman Wave is wereldwijd de best verkochte multitool. Goede prijs-kwaliteit verhouding en niet te groot maar toch veel functionaliteit. Neem de versie met de nylon foedraal en koop de bitextender en het extra bit setje erbij (deze passen in de nylon foedraal en niet in de lederen).
 

Ray

SHTF Expert
Heb ze bijna allemaal in handen gehad, ook de Toolts van Tim Leatherman (en de meeste andere merken) en tja, ze zijn gewoon heel goed.
Alleen je betaald een stukje extra omdat het uit de US komt. Maar prima spul, goede staal keuze, goed afgewerkt, op de EU beursen staat hij er gewoon met zijn vrouw. Een echt fijne kerel! Garantie en service is ook gewoon top! Met een NL importeur wat wil je nog meer.

En wie heeft geen tools... sorry ik niet, want ik geloof er niet in.
Je hebt een mes, of een doppenset. Eventueel schroevendraaiers of steeksleutels, maar als je je zelf serieus neemt...
Nueeee een multi tool is het allemaal net niet voor het echte werk.
Een moer houd je niet vast met een combinatietang (etc) dan beschadig je de moer. Het is gewoon klungel werk.
Het is het werk voor geval dat.... en dan krijg je het naderhand niet meer los..waarom... omdat je het gesloopt hebt met vastdraaien.
Het is vast een tool voor in de urban jungle voor mensen die kleine klusjes doen maar (oeps sorry :oops: ) en die geen technische achtegrond hebben.

:eek: Nu zal wel de hele “prepper wereld” over me heen rollen.
Maar dit is mijn mening. :thumbsup:

Er is toch ook niemand die beweert dat een multitool een vervanger is voor een gereedschapskist? Net zoals een tent geen volwaardige vervanger is van een huis. ;)
 
D

Deleted member 1696

Gast
Sorry @Ray ;) ik vind het klungel gereedschap. Net als een naaisetje meenemen als je met de tent weg gaat...

Een hoog McGuiver (hoe schrijf je dat) of A-team gehalte !

In aller, aller, aller uiterste geval dan, ... en dan waarschijnlijk nog niet., Dan en alleen dan :eek: zou ik heel voorzichtig kijken naar zo een multie tool. :)p sorry)

:thumbsup::hug:


Ik mijn hele leven nog nooit gedacht, had ik nu maar zo een tool bij me. :lol:

Maar eerlijkheid halve vind ik dit wel weer leuk net als de juice
EAB6A734-9C12-45A5-ABD8-05F8B8316843.jpeg

In het verleden zoiets aan mijn ega kado gedaan, maar dat was met een schaartje.
Dat ding heeft ze wel enorm mishandeld. :lips:

P.S

Ik zelf zou willen adviseren om wat geld uit te geven en een Leatherman te kopen, mede omdat de garantie gewoon heel goed is.
Je doet er je leven lang mee :D
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb al 20 jaar een gerber. Ooit gekregen bij de stadswacht. Inmiddels begint ie wel een beetje gammel te worden, maar doet nog wat er van verwacht mag worden.
Heb ook uit de €5,- bak bij karwij een kleintje, ligt lekker in de hand, maar aan de blikopener heb je 3x niks. Het past niet door het dikke plastic handvat.
Een dikke maand geleden bij de hema een sleutelhanger versie gekocht. Merkloos dingetje, maar tot nu toe geen klachten.
Ik heb ook nog zo'n metalen kaart multitool. Is even anders, wel oppassen niet je vingers open te halen aan de scherpe delen. :rolleyes:
https://www.bol.com/nl/p/11-in-1-su...V1bsbCh3Q4gChEAQYAyABEgJxx_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Voor het echte werk ben ik voor zien van zowel hand als elektrisch gereedschap. ;)
 

Marc67NL

Senior Prepper
...........
Ik zou dus echt niet weten wat ik in het dagelijks leven met een multitool zou moeten.
Minder sjouwen ;).
.........
Overleven in zo'n situatie komt voor 100% neer op creatief denken en improviseren.
Een waar woord. Al is het misschien net niet 100% :fluit:

...........
Ik mijn hele leven nog nooit gedacht, had ik nu maar zo een tool bij me. :lol:
..............
:) Te vaak heb ik dat wel gedacht. Als ik er niet eentje binnen (letterlijk) handbereik had.
En zeker in mijn tijd als storingsmonteur. Dat ding heeft me een hooooop tijd en energie bespaard.
:D En een hoop gereedschap.
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb inmiddels 8 jaar de victorinox spirit black en deze bevalt prima.
Ik heb ook een gerber suspension gehad, alleen die had een kleiner/korter mes en zaag, dat vond ik best irritant.

Verder kan ik er weinig over zeggen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
ik heb met mijn victorinox en leatherman met bitkit meer dingen vastgedraaid bij mensen die een basis gereedschapskist hebben, alsook lampenkappen van auto's met ster of imbusschroeven los en vastgevezen om de lampen te vervangen, waar je met een basis flat of philips niets mee kan.

Ook onlangs de vijzen van de poten van een tafel vastgezet (6 cm vrije ruimte ) omdat de schoevendraaiers van vixen en lm in 90° werken...


Improviseren en zelf gingen maken is leuk maar in een shtf situatie als er geen tijd is of je bent uitgedroogd heb ik liever een multitool in mijn zakken dan ik een mes uit glas of een schroevendraaier uit een stuk metalen moet wrijven op de stoepstenen.


Ook goede multitools hoeven geen rib uit je lijf te kosten. zoals ik al zei zijn er goede 2dehands te vinden.
een goede victorinox met deftig schaartje heb je tussen de 2 en 3 tientjes.
Dan nog hoor ik dingen als ja maar voor dat geld heb ik 2-3 tools van 10 euro uit de grabbelbak van de doe het zelver... idd, waar je ook je vingers kan kwetsen omdat je dat ding stukknijpt of het mes dichtklapt...
 

Cail

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb een Leatherman Surge sinds 2 jaar.
Vergelijken is lastig voor mij omdat dit mijn eerste tool is.
Het is geen koopje en hij is zwaar, maar ik ben er zeer content mee, echt.
Sommige onderdelen zijn ook vervangbaar of juist verwisselbaar met een ander gereedschapsstuk, wat de behoefte van dat moment is.
Hij is zeer solide, vandaar het relatief hoge gewicht.
Maar kan daardoor wel in veel gevallen zwaardere klussen aan dan lichtere tools.
Misschien dat ik er nog een lichtere (kleinere) Leatherman bij koop.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Hier ook een Leatherman-drager. Ik heb de Leatherman Wave, het grootste succesnummer van Leatherman. Niet zo duur (en groot en zwaar) als de topmodellen maar wel heel functioneel.

Ik heb hem overigens linkshandig gemaakt, het kartelmes geüpgrade, en goede kijkers zien ook een '154cm' markering op het mes dat de standaard Wave niet heeft. (Dit ten koste van een oude Leatherman ALX). Het blijft een Leatherman Wave maar het is geen standaard meer:

IMG_20180802_120349266.jpg


Een paar reacties op uitspraken in dit topic:

'ik voel me naakt zonder'. Genant om toe te geven. Ja, klopt.

'een gereedschapskist is beter'. Nee. Je hebt alleen iets aan gereedschap dat je bij je hebt. Perfect gereedschap dat op zolder ligt is niet nuttig. De Leatherman heb je zó dicht bij je dat je hem pakt zonder een stap te verzetten. Sta je bovenaan een ladder en houd je met één hand iets vast? Andere hand kan de leatherman pakken.
Dat is ook de reden dat een multitool niet in een gereedschapskist hoort.

Neem een goed merk. Ja, klopt. (Voor mij is dat merk Leatherman. Jouw voorkeur kan anders zijn).
Je betaalt 10x zoveel als voor een prut-ding, en het verschil is het waard. Het zit in 3 dingen: Materiaal, afwerking en ontwerp. Een Leatherman is zo sterk dat je kracht durft te zetten. De schroevendraaier buigt niet mee als je kracht zet. Het mes is echt scherp. Het basismateriaal is goed.
De afwerking: Alles past zonder te rammelen. De schroevendraaier past in schroeven, en niet 'een beetje'. De tools locken zonder speling.
Het ontwerp maakt dat alles bij elkaar past. Dat je hem kunt openen met één hand. Het is een gereedschap en niet een handvol ijzeren stukjes met een handvatje.


Hij is zwaar. Niet perse. Zo draag ik hem:

IMG_20180802_120414360.jpg

Zoals je ziet zit er een pocket-clip aan met een klein lusje.
Die clip maakt dat ik hem in mijn broekzak draag, en ik voel het gewicht totaal niet. Hij steekt ook niet uit zoals in een hoesje aan je riem. En aan dat lusje trek ik hem direct tevoorschijn, zelfs in gebogen of zittende houding (ik hoef niet in mijn broekzak te graven). De pocket clip kost 6,95 en maakt een groot verschil.
Mensen met een Leatherman Wingman zullen dit herkennen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Hier ook een Leatherman-drager. Ik heb de Leatherman Wave, het grootste succesnummer van Leatherman. Niet zo duur (en groot en zwaar) als de topmodellen maar wel heel functioneel.

Ik heb hem overigens linkshandig gemaakt, het kartelmes geüpgrade, en goede kijkers zien ook een '154cm' markering op het mes dat de standaard Wave niet heeft. (Dit ten koste van een oude Leatherman ALX). Het blijft een Leatherman Wave maar het is geen standaard meer:

Bekijk bijlage 12607


Het zit in 3 dingen: Materiaal, afwerking en ontwerp.

4de punt ook de garantie is solide mits je de voorwaarden respecteert... je mag deze zoveel slijpen en aanpassen wat je wil maar je mag deze niet demonteren dan verbreek je de garantie-seal deze tools...

Door de lemmets om te wisselen en dus hem quasi hebt gedemonteerd....heb je eigenlijk de garantie teniet gedaan. ( tenzij je op voorhand uitzonderlijk toestemming hebt gevraagd en deze op mail hebt gekregen...)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

markske

Diehard Prepper
4de punt ook de garantie is solide mits je de voorwaarden respecteert... je mag deze zoveel slijpen en aanpassen wat je wil maar je mag deze niet demonteren dan verbreek je de garantie-seal deze tools...

Door de lemmets om te wisselen en dus hem quasi hebt gedemonteerd....heb je eigenlijk de garantie teniet gedaan. ( tenzij je op voorhand uitzonderlijk toestemming hebt gevraagd en deze op mail hebt gekregen...)
Op te lossen door alles weer normaal te zetten voordat je de garantie claimt...
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Op te lossen door alles weer normaal te zetten voordat je de garantie claimt...

Dit staat op de leatherman website over het demonteren. 2de topic onder warranty program https://www.leatherman.com/CustomerService-FAQ.html

'Our products are designed to be disassembled by factory-trained technicians only. Repaired tools are reassembled (and the pivot posts cemented) to ensure proper tension for optimum tool performance. Attempting to disassemble a Leatherman tool yourself may result in lost components and compromised tool functionality. It may also void your warranty protection.'


elke tool heeft ook een andere seal. zo kan men op de surge, wave en charge redelijk makkelijk zien of de schroeven volledig uitgedraaid zijn of niet...
 

markske

Diehard Prepper
Dit staat op de leatherman website over het demonteren. 2de topic onder warranty program https://www.leatherman.com/CustomerService-FAQ.html

'Our products are designed to be disassembled by factory-trained technicians only. Repaired tools are reassembled (and the pivot posts cemented) to ensure proper tension for optimum tool performance. Attempting to disassemble a Leatherman tool yourself may result in lost components and compromised tool functionality. It may also void your warranty protection.'


elke tool heeft ook een andere seal. zo kan men op de surge, wave en charge redelijk makkelijk zien of de schroeven volledig uitgedraaid zijn of niet...
Dus niet noodzakelijk...
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Ok, ik wil niet te lang ingaan op de garantie van de Leatherman.

Die dingen zijn erg sterk. Ik heb 2x van een Leatherman een stukje afgebroken. In beide gevallen was dat door iets open te willen wrikken waarbij ik van opzij kracht zette. Het staal is hard maar niet buigzaam; het breekt eerder dan dat het buigt.
Da's 2x in 25 jaar en door misbruik van mijn kant. Wat ik fijn vind aan de tool is dat hij zo goed is dat ik de garantie eigenlijk niet nodig heb.

Als hij ooit echt kapot gaat koop ik een vervanging, en houd ik deze voor reserve-onderdelen.

Al met al, aan de oorspronkelijke poster: Een Leatherman is ijzersterk, het is serieus bruikbaar gereedschap. Je kunt hem dragen zonder dat je hem voelt, en ik wil niet zonder de deur uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

RobertP

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op zoek naar een goed multitool dat goede levensduur heeft.
Ik heb zelf 1 van een 10tje maar dit is eigenlijk gewoon rommel.
De schroevendraaiers en mesjes klikken zichzelf niet vast als ze uitgeklapt zijn en dit kan wel gevaarlijk zijn.

Nou zijn er een boel multitools verkrijgmaar.
ook in prijsklasses zie je grote verschillen.
Bijvoorbeeld de Leatherman Signal Multitool van dik 150 euro.

ik vraag mij, is nou het merk dat de prijs zover omhoog krikt en zijn goedkopere varianten net zo goed?
Of zijn goedkopere varianten rommel?

Wat is jou ervaring met multitools (en welke waren dit merk/type)

Hoi didd draadje is al een poosje dood, maar wilde toch mijn reactie toevoegen.

Een reden dat er zoveel multitools zijn is dat er heel veel gebruikersgroepen zijn mer verschillende eisen. Ook spelen persoonlijke factoren een rol.
Maak bv eerst een lijstje van tools die er zeker op moeten zitten. En ga in een winkel uitproberen. Hoe ze open gaan en of de tools goed verdrendelen en ook weer makkelijk te sluiten zijn. Ook zaken als kan je er hex schroefbits op genruiken, is er een extra setje om hex bits te gebruiken voor te leveren. Zijn er reserve onderdelen voor te bestellen enz.

Ik heb zelf een heel specifiek lijstje eisen en kom altijd uit op een Leatherman sidekick+bitset. wave of charge + bit extender, (in elke tas 1 :) ) deze hebben een goed eenhand open mes, een goed zaagje, blikopener, bit driver (voor leatherman bits) of er is een bit kit voor die zowel met LM bit als hex bits kan werken. Als je veel kabels knipt of stript , kan het nuttig zijn als je de snijvlakken van de tang er uit kan halen om te slijpen, of te vervangen.

De sidekick is te koop vanaf een 59 euro. bit kit uitbreiding is 30,00. de Wave en Charge zijn een stuk duurder, maar vooral de charge met titanium frame en s35v stalen mes (was voorheen cpm154) is heel veelzijdig in te zetten en gaat een levenlang mee.
Ik heb ook een victorinox en gerber, maar vind die erg onhandig in gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik vind de hex adapter (en set) van leatherman bijzonder duur (en dan nog zonder magnetische driver en zelden 2dehands beschikbaar) maar aan de andere kant wel interessant omdat je dan idd met hex bits kan werken . Ik gebruik persoonlijk het liefste die van Bosh of Makita die kwalitatief een pak beter zijn dan de leatherman bits

Persoonlijk zou ik qua veiligheid (ivm slot op het mes als de tang open is) meer opteren naar een 2dehands wave (vanaf model 2 met bit driver) en kijken of je zo'n hex adapter voor een vijs/boormachine niet kan (laten)aanpassen voor de leatherman bit driver, meestal zijn deze met magnetische kop en is iets dat de leatherman driver niet heeft. dan heb je voor het budget van 90 euro veel meer bang 4the buck.

 

Carismo

Prepper goeroe
Een doods topic met 6 posts in de koffiecorner :fluit:

Het gaat hier over ervaringen met multitools, geplaatst in de sub categorie waar ze thuishoort,

zo zijn er nog tal van topics met overlappende info... wel juist gestart in de juiste sub.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik vind de bits van de leatherman set ban "oke" kwaliteit.
Misschien dat kwaliteitsbits, en dan bedoel ik alles behalve dat bij de "voor de consument in het lever geroepen"bouwmarkrt tekoop isbeter zijn.
Ik heb ook een zelfgemaakte bithouder voor de multitool gemaakt, werkt perfect om normale bits in te doen :).
Ik gebuik normale bits amper eigenlijk omdat ik de multitool alleen inzet als het nodig is, dus wanneer ik geen fatsoenlijk gereedschap voorhanden heb.
Als er een keer een bit versleten heb, dan heb ik het er wel voor over deze te vervangen voor het geld.

Ik draag die multitool nu bijna 24/7 bij me, en het bevalt enorm!
Voelt als een zekerheid eigenlijk, des te meer omdat ik er een zaklampje en aansteker bijin heb zitten in het hoesje.

* Het hoedje voor de Leathetman Surge zou beter kunnen trouwens qua klitteband.
 
Bovenaan