• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wifi probleem

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Ik heb een probleem met Wifi vs bekabeld netwerk

Mijn 3d printer staat boven op de hobbykamer. Mijn wifi router staat beneden in de meterkast. Maar het wifi signaal komt niet door het beton heeft. Ik heb boven 1 streepje signaal. De router al geprobeerd anders te plaatsen, maar dat maakte het probleem eerder erger dan dat het iets oploste.

Ik heb 3 van die Tapo Deco wifi repeaters. 1 staat er naast de router en is daarmee via een kabel verbonden, 1 staat er op de hobbykamer en 1 op zolder.

Daarmee hebben we overal wifi maar ik kan met mijn pc de 3d printer niet bereiken omdat mijn pc via een utp kabel aan de router hangt en die dus niet in hetzelfde netwerk zit.

Off-topic: Wifi is wel een probleem, dat komt niet door het plafond heen zodat we boven geen signaal hadden zonder wifi versterkers. Maar daar heb ik dan weer problemen mee omdat ik mijn 3dprinter op de hobbykamer boven niet kan bereiken omdat ik niet via de router benenden op het netwerk van de TP-link Deco wifi versterkers kan komen. (ik werk bedraad naar de router op de pc)

Verplaats het maar als het te offtopic is , maar ik wil er toch even op reageren.

Het probleem van het versterken van iets wat niet zo goed is, is dat het versterken nog minder goed zal zijn.
Vergelijk het met een zwak audio signaal. Je kunt het hierna wel versterken, maar de kwaliteit zal helemaal ruk zijn. (maar wel lekker hard)

Een klein stukje theorie.

2.4 gaat een stuk eenvoudiger door muren (golflengte, en google is je vriend)
5 is sneller, maar bereik is kleiner, en korter golven dus meer absorptie.

Korte versie:

Stel je hebt 3 verdiepingen. (0,1,2)
De meest ideale config is om kabel te leggen tussen 0 en 1, en 0 en 2 (dus niet van 0 naar 1, en dan naar 2)
en op iedere verdieping een 5G wifi AP te plaatsen, mag lowbudget zijn.

Stel dat is onmogelijk, dan optie B
Plaats op verdieping 1 een repeater (een versterker bestaat niet, het is een repeater)
Stel deze repeater in op 2.4 en NIET op5G
Als het een repeater is met een eigen zender, dan stel je de output in op 5G

Op verdieping 2 probeer je alsnog een kabel te regelen naar 0, als dat echt niet kan koop je een powerlan adapter via het stopcontact. Sluit deze aan op een WCD en niet via een verlengsnoer. En een beetje powerlan heeft een eigen wifi zender op 5g aan de ontvangskanst, dus hoef je geen extra AP aan te sluiten, en meestal zit er 1 of 2 utp kabelaansluiting op, dus kun je op zolder alsnog een UTP kabel aansluiten op een printer/laptop/smarttv of wat dan ook.

Verplaats het maar als het te offtopic is , maar ik wil er toch even op reageren.

Het probleem van het versterken van iets wat niet zo goed is, is dat het versterken nog minder goed zal zijn.
Vergelijk het met een zwak audio signaal. Je kunt het hierna wel versterken, maar de kwaliteit zal helemaal ruk zijn. (maar wel lekker hard)

Een klein stukje theorie.

2.4 gaat een stuk eenvoudiger door muren (golflengte, en google is je vriend)
5 is sneller, maar bereik is kleiner, en korter golven dus meer absorptie.

Korte versie:

Stel je hebt 3 verdiepingen. (0,1,2)
De meest ideale config is om kabel te leggen tussen 0 en 1, en 0 en 2 (dus niet van 0 naar 1, en dan naar 2)
en op iedere verdieping een 5G wifi AP te plaatsen, mag lowbudget zijn.

Stel dat is onmogelijk, dan optie B
Plaats op verdieping 1 een repeater (een versterker bestaat niet, het is een repeater)
Stel deze repeater in op 2.4 en NIET op5G
Als het een repeater is met een eigen zender, dan stel je de output in op 5G

Op verdieping 2 probeer je alsnog een kabel te regelen naar 0, als dat echt niet kan koop je een powerlan adapter via het stopcontact. Sluit deze aan op een WCD en niet via een verlengsnoer. En een beetje powerlan heeft een eigen wifi zender op 5g aan de ontvangskanst, dus hoef je geen extra AP aan te sluiten, en meestal zit er 1 of 2 utp kabelaansluiting op, dus kun je op zolder alsnog een UTP kabel aansluiten op een printer/laptop/smarttv of wat dan ook.
@martin , ik denk dat de meesten al eens tegen een belabberde Wifi zijn opgelopen, en jouw repeater-oplossing vind ik wel elegant.

In huis is mijn bereik ook niet overal goed, en jammer is ook dat sommige Wifi-aangesloten home automation zaken maar gebrekkig werken. Temperatuur meters, rookmelders, camera's buiten...

Ik heb al eens het idee gehad om een buiten-repeater te plaatsen. Zo'n ding dat ook op campings e.d. toch wel een aardig bereik heeft. Maar mijn idee wordt het signaal van een enkele Wifi router ergens in huis eerder belemmerd door meerdere muren dan vanaf een buiten-repeater?
Vanaf zo'n ding is het al gauw maar een enkele muur die belemmert...

De gedachte erbij is ook, om dan "op het gehele landgoed"😉 bereik te hebben, als het even kan.
Als zo'n buiten-repeater dan kwalitatief veel betere antennes heeft (?) die zowel het zenden als ontvangen zou verbeteren, en wellicht ook een iets opgepept vermogen zou hebben?

Zou dat wellicht de "all-in 110% ideale, gelukbrengende en alle levensvragen beantwoordende oplossing" kunnen zijn?😉

Ik heb een mesh netwerk door drie stuks Deco M5 WiFi punten te plaatsen.
Eentje neemt het punt over van de normale WiFi router, eentje hangt op de eerste verdieping en die communiceerd weer met de derde die in de schuur hangt, dat is dan ca. 25 meter verder.
En ben ik aan het chillen in mijn hangmatje dan zit daar nog eens 25 meter tussen.
Maar prima ontvangst. Zijn niet echt goedkoop maar werkt uitermate goed.

Ze werken hier ook goed maar niet samen met het bedrade netwerk. Via wifi kan ik apparaten met elkaar verbinden maar mijn pc die bedraad is aangesloten op de router kan geen verbinding maken met apparaten die met de Deco's via wifi zijn verbonden.

Dit is (denk ik ) een ander probleem
Het is "standaard" dat je werkt met "station isolation"
Je wilt (normaal gezien) niet dat een telefoon verbinding kan maken met jouw ethernet printer.
Maar jij wilt dit wel, en onze klanten willen dit ook. Ze willen dat ze met hun tablet een afdruk kunnen maken met hun printer. En dat werkt niet meer. (want standaard is dit via station isolation niet mogelijk).
Maar je wilt niet dat je openbaar/public wifi gebruik kan maken van jouw printer/nas/smarttv etc
Een beetje fatsoenlijk merk zou je moeten kunnen instellen hoe je bepaalde netwerken wel of niet kunt isoleren.
En vergeet niet dat de meeste smartdevices alleen maar kunnen werken op 2.4.

Ik heb 3 SIDS in mijn netwerk.
1 is 2.4 en heeft als naam "Smart"
1 is 5 en is mijn standaard SID
En ik het er nog 1 en dat is de unieke naam van het AP, zodat ik altijd kan achterhalen of dat AP wel of niet operationeel is.

En ik het er nog 1 en dat is de unieke naam van het AP

Ik voel me nu echt superdom en deze zin van jou zette me op het juiste spoor waar ik totaal niet aan gedacht had....

Ik kocht deze Deco's toen onze kinderen nog thuis woonden zodat ze goed wifi bereik hadden boven op hun slaapkamer. Standaard staan die Deco dingen in router mode en dat werkt voor waar ik ze destijds voor kocht, perfect.

Maar voor wat ik er nu mee wil doen is die router mode niet geschikt omdat ze dan een eigen subnet creëren.

Dom dom dom dat ik er nooit aan gedacht heb om die dingen in de accesspointmodus te zetten. Dat nu dus gedaan en het probleem is opgelost.

Terug
Bovenaan