• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zaden en noten waar goedkoop te koop?

phtvs

Sysop
Admin
Hoi hoi,

Ik ben op zoek naar een goedkoop adresje voor noten en zaden. Dit omdat mijn vrouwtje een Paleo dieet wil gaan volgen en we nogal zijn geschrokken van de prijzen die er voor deze producten gevraagd worden.

Dus wie o wie helpt mij aan een goedkoop adresje voor noten en zaden?
 

Ray

SHTF Expert
Ik koop eigenlijk alle noten en pitten bij de Lidl van het merk Alesto. Het is simpelweg een dure hobby.
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs Wil je de noten ook bio en ongebrand?



Pinda's zijn dan ook geen noten maar peulvruchten
Bio is wat ons betreft geen noodzaak. Het gaat er nu eigenlijk alleen om dat we willen kijken of het Paleo gebeuren ook echt iets voor ons is.
Ik begrijp dat noten en zaden vrij prijzig zijn maar de prijsverschillen die ik tot nu toe gevonden heb, zijn wel erg groot.
Zakje hennep zaden van 250 gram gezien voor 2 euro maar ook voor ruim 5 euro. (beide geen bio)
 

Vempain

Prepper goeroe
grappig, @JamHard en ik zijn er zelf ook naar aan het kijken:)
Alleen met de €5 per dag die we te besteden hebben aan boodschappen voor 2 personen is het best wel even goed zoeken naar vreschillende producten die bij deze leefwijze passen maar uiteraard niet onmogelijk :D
 

dimidrie

Senior Prepper
Ik bestel regelmatig bij http://www.biovoordeel.nl/noten-zaden-vruchten-c-690.html
Als het niet biologisch hoeft te zijn dan zijn inderdaad Lidl en ook Aldi bij mijn weten de voordeligste adressen.

Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld het dure Chiazaad vervangen door hennep- en lijnzaad, dat scheelt ok een slok op een borrel. Chiazaad wordt de hemel ingeprezen als 'superfood', maar als je de voedingswaarden van hennep- en lijnzaad ernaast legt scheelt dat niet zo veel.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Voordat ik bestel google ik me eerst helemaal suf. Laatste x dat ik bestelde waren dit de goedkoopsten, wel bio:

https://www.allnuts.be/nl/bio
Ongebrande bio noten, 1 kg, 18 euro
Chiazaad bio, 1 kg, 9 euro
Lijnzaad bio, 1kg, 6.50 euro


Boven een bepaald bedrag geen verzendkosten

En hier rauwe bio cacaonibs voor 14.25
https://www.denotenkoerier.nl/superfoods/cacao-nibs/cacao-nibs-raw-biologisch

Ik koop altijd in 1x alles groot in, en daar doe ik dan heel lang mee. Noten zijn duur, maar lijnzaad is bijvoorbeeld heel goedkoop. Sowieso denk ik dat het belangrijk is om te variëren, dus ik heb van alles en nog wat dat ik vrolijk mix en match.
Dus het is altijd een hele uitgave in 1x, maar zoals gezegd daar dor ik wel heel lang mee. En daar staat tegenover dat ik geen geld uit geef aan allerlei snoep-frisdrank-koek-troep enzo.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld het dure Chiazaad vervangen door hennep- en lijnzaad, dat scheelt ok een slok op een borrel. Chiazaad wordt de hemel ingeprezen als 'superfood', maar als je de voedingswaarden van hennep- en lijnzaad ernaast legt scheelt dat niet zo veel.
Hele goeie tip, bedankt!

Ik koop altijd in 1x alles groot in, en daar doe ik dan heel lang mee. Noten zijn duur, maar lijnzaad is bijvoorbeeld heel goedkoop. Sowieso denk ik dat het belangrijk is om te variëren, dus ik heb van alles en nog wat dat ik vrolijk mix en match.
Kijk, dat zijn tips waar we iets aan hebben :thumbsup:

Dus het is altijd een hele uitgave in 1x, maar zoals gezegd daar dor ik wel heel lang mee. En daar staat tegenover dat ik geen geld uit geef aan allerlei snoep-frisdrank-koek-troep enzo.
Precies dat is ook onze insteek. Al die ongezonde snacks vervangen door iets wat een stuk gezonder is.

Bedankt!
 

dimidrie

Senior Prepper
Bio is wat ons betreft geen noodzaak. Het gaat er nu eigenlijk alleen om dat we willen kijken of het Paleo gebeuren ook echt iets voor ons is.
Ik begrijp dat noten en zaden vrij prijzig zijn maar de prijsverschillen die ik tot nu toe gevonden heb, zijn wel erg groot.
Zakje hennep zaden van 250 gram gezien voor 2 euro maar ook voor ruim 5 euro. (beide geen bio)
De prijsverschillen ijn inderdaad erg groot als je gaat vergelijken, ik heb dezelfde aanpak als loreen; een middag flink googlen en dan in grootverpakking in 1 keer inslaan.
Op dezelfde manier sla ik ook gedroogde vruchten en bv havervlokken in; Het scheelt niet alleen veel geld, maar ik heb ook gelijk een aardgige voorraad basisvoer in huis. En dat laatste verkleint weer aanzienlijk de kans dat ik ongezonde zooi naar binnenprop..

@phtvs leuk dat jullie beiden Paleo uit gaan proberen. Is het de bedoeling dat jullie van een aardappels/vlees/groente-dieet in een keer 'cold turkey' gaan naar eten volgens Paleoregels? Ik zou het niet te rigoreus omgooien, maar een paar weken de tijd nemen om om te schakelen. Het rigoreus omgooien van het eetpatroon is best een schok voor het lichaam is mijn ervaring.
Ben benieuwd!
 

dimidrie

Senior Prepper
Hele goeie tip, bedankt!
Dezelfde truc kun je ook met vruchten en bessen toepassen; Dure acai-, goji-(gatverr) en incabessen kun je prima rode-, zwarte- en aalbessen nemen, of frambozen en bramen.
De dure geimporteerde superfoods moeten vaak van ver komen. De 'hollandse' bessen worden hier lokaal geproduceerd, zeker zo gezond.

En wat @Loreen zegt daar ben ik het helemaal mee eens; vooral lekker varieren.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik doe al een paar jaar een variant van Paleo. Helemaal lukt het me gewoon niet om aan de juiste hoeveelheden voedingsstoffen te komen. Ik heb hem dus een beetje veranderd met "Eet niks wat je opa en oma ook niet aten". Uitzondering daarop (om te voorkomen dat ik helemaal doorsla) zijn natuurlijk de pizza's, kapsalons en de McKroket :)

Noten zitten wel in mijn dagelijkse dieet. Ze zijn inderdaad duur, maar met 30 gram per dag is het wel te overzien. Ik ben wel blij met de link van @Loreen. Zeker bij grotere hoeveelheden is de prijs per kilo aantrekkelijk. Hoe lang zijn noten ongeveer te bewaren als ze vacuum verpakt zijn?
 

dimidrie

Senior Prepper
Dit is niet sarcastisch bedoeld, maar zaden zijn het goedkoopst bij een speciaalzaak die ze verkoopt als vogelvoer! Consumptiegewijs helemaal niets mis mee. Noten zou ik niet weten...
http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/vogelvoer/zaden-enkelvoudig/
Klopt helemaal. een paar jaar geleden kocht ik bij een vogelzadenhandelaar chiazaden voor 5,50 euro per kg! Maar ook hem is de superfood-rage niet ontgaan en hij heeft de prijzen van de populaire zaden inmiddels verdubbeld.

Zo kun je kikkererwten en boekwit nog weleens goedkoop inslaan bij aanbieders van visvoer en -aas.

"Eet niks wat je opa en oma ook niet aten"
Na flink wat experimenteren met verschillende voedingspatronen is dat ook al een paar jaar mijn uitgangspunt(alleen heel weinig graan) en dat bevalt uitstekend, kan ik iedereen aanraden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Is het de bedoeling dat jullie van een aardappels/vlees/groente-dieet in een keer 'cold turkey' gaan naar eten volgens Paleoregels?
Nee hoor, het is niet de bedoeling om meteen helemaal over te gaan op Paleo. We willen beginnen met de ongezonde snacks te vervangen door gezonde voeding en kwamen al snel uit op Paleo. Eerst maar eens kijken hoe dat bevalt. Het is voor ons helemaal nieuw. Op zich eten we niet heel erg ongezond, veel verse groenten en gezond fruit. Maar daarnaast ook regelmatig wat te snacken. Chips, koekjes, frisdranken en koffie, heel veel koffie :p De frisdrank is inmiddels wel in de ban, we drinken nu vooral kokoswater en sapjes.

Ik ben erg blij met alle tips en reacties. Ik wist niet dat er nog zoveel leden met hetzelfde bezig zijn.

:thnx:
 

Loreen

Last (wo)man standing
Hier ook al jaren een soort paleo/weston price/gezond verstand-achtig iets.
Sowieso geen witmeel, geen geraffineerde suikers, en verder zo troep-vrij, bio en onbewerkt als kan :)

Qua prijs blijft het lastig, maar het is gewoon een kwestie van handigheid in krijgen. Zelfde met de tijd die je er in steekt. Ook ik heb wel eens een avond dat ik gewoon geen zin heb om echt iets te gaan maken om te snacken, en geen zin heb om weer gewoon "droge noten" te gaan happen. Daarom heb ik een grote weckpot staan, 1x in de zoveel tijd gooi ik de keukenmachine vol met allerlei noten pitten zaden en cacaonibs, zet hem even aan en gooi hem dan leeg in die weckpot. Nu zitten er gemengde noten, lijnzaad, pompoenpitten, chiazaad en cacaonibs in. Als ik dan 's avonds op de bank wat te snacken wil en geen zin heb om moeilijk te doen pak ik gewoon een schaaltje met (volle bio) yoghurt of wat kokosmelk oid en gooi er wat van dat mengsel in. Eventueel nog wat rozijntjes oid, wat kaneel of honing. Heb ik in 10 tellen toch nog wat fatsoenlijks gemaakt. Die pot is sowieso geweldig, want ik gooi het over en door vanalles. Als ik koekjes ga maken gooi ik er een paar scheppen in, of als ik (in mijn ogen verantwoorde) pannenkoeken heb gemaakt voor de kids gaan er wat scheppen overheen, ideaal. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een bakje staan met maanzaad, sesamzaad en zonnebloempitten gemengd, en die gooi ik bijv door salades heen.

Fruit is natuurlijk wel ook super duur, dus ook daar probeer ik te variëren en te mixen. Bio appels zijn relatief goedkoop, dus als ik iets van ander (duur) fruit heb maak ik meestal een fruitsalade dat ik meng met ook appel. Idem voor (gedroogde) bessen: heel veel daarvan zijn erg duur, maar rozijnen zijn goedkoop. Niet goed voor de bloedsuikerspiegel, maar wel vol anti-oxidanten, en ik denk dat als je het eet icm dingen die je bloedsuiker juist stabiel houden het wel oke is. Dus ik ga niet een bak rozijnen eten als snack, maar meng wel regelmatig een paar rozijnen door allerlei andere dingen heen.
En natuurlijk gewoon op de aanbiedingen letten ;) Laatst waren 6 bio kiwi's 1,5 euro. Tja dan eten we dus kiwi's ;)

Verder geloof ik dat mixen bij mij wel echt het toverwoord is :p Bijvoorbeeld quinoa is ook weer super duur, en ook discutabel omdat de mensen in peru enzo zelf nu niets meer te eten hebben. Maar tis wel gezond en de kids vinden het heerlijk. Dus dan meng ik het met bijvoorbeeld gierst dat hartstikke goedkoop is en wel gewoon "verantwoord".

Peulvruchten zijn niet paleo, maar eet ik wel ook gewoon. Zeker gedroogd is het vaak super goedkoop en zo goed als onbeperkt houdbaar. Ik had een tijd geen geld voor eten, maar had nog kilo's linzen, kikkererwten, 100 soorten bonen ed. Hoefden we toch geen honger te leiden, ideaal :)

Qua drinken hebben we hier in huis over het algemeen alleen water, thee en zelfgemaakte icetea. Vaak doen we door het water wat appelazijn, vinden de kids hartstikke lekker.

Nou ja, wat ik maar zeggen wil, als je een beetje creatief bent hoeft het helemaal niet zo heel duur te zijn. Er is zat mogelijk, als je maar wil :)
 

phtvs

Sysop
Admin
@Loreen bedankt. Met name dat idee van die weckpot lijkt ons wel iets. Dat gaan wij hier zeker ook proberen.

We hebben ondertussen noten, zaden en pitjes besteld. Als het goed is word het morgen afgeleverd en dan gaan we testen en proeven. jammie!
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Geweldig topic, heb al heel wat nuttige informatie gelezen.
Wij zitten nog voor een heel groot deel op de huidige-moderne-voedselpatroon, maar ik wil toch steeds meer veranderen. En heb dus ook al gemerkt dat zaden en noten verschrikkelijk duur zijn, wat me al vaak heeft tegengehouden om ze te kopen (dat en ik vind het moeilijk om over te schakelen naar iets compleet nieuw).
Ik ben ook een laat-avond-snacker en iemand heeft me eens verteld om in plaats van een koek of chips etc te eten, een stukje donkere rauwe chocolade te eten. Misschien ook niet bepaald geweldig om 's avonds te eten, maar beter dan conventionele koeken. En waarom niets anders? Ik heb absoluut geen flauw benul wat ik in de plaats zou kunnen eten.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Geweldig topic, heb al heel wat nuttige informatie gelezen.
Wij zitten nog voor een heel groot deel op de huidige-moderne-voedselpatroon, maar ik wil toch steeds meer veranderen. En heb dus ook al gemerkt dat zaden en noten verschrikkelijk duur zijn, wat me al vaak heeft tegengehouden om ze te kopen (dat en ik vind het moeilijk om over te schakelen naar iets compleet nieuw).
Ik ben ook een laat-avond-snacker en iemand heeft me eens verteld om in plaats van een koek of chips etc te eten, een stukje donkere rauwe chocolade te eten. Misschien ook niet bepaald geweldig om 's avonds te eten, maar beter dan conventionele koeken. En waarom niets anders? Ik heb absoluut geen flauw benul wat ik in de plaats zou kunnen eten.

Laatst las ik een artikel waarin stond dat het juist goed is om voor het slapen gaan donkere chocolade te eten. Sorry ben vergeten waar of waarom, maar had iig te maken met een of ander stofje (duh...)
Als ik dan zo vrij mag zijn om een tip te geven zou ik echt cacaonibs aanraden. Zijn helemaal rauw en onbewerkt. Kijk voor de gein eens bij de verpakkingen van chocolade bij de ingrediënten, vaak echt zooooo veel troep :( Cacaonibs kan je echt bij heel veel dingen erdoorheen of overheen doen. In het begin moest ik wennen aan de smaak, maar nu vind ik het heerlijk. En het is echt enorm gezond (al geldt ook hierbij natuurlijk dat het belangrijk is om te variëren en niet te veel van te eten).
Wat ik daarnaast ook regelmatig doe is gewoon zelf chocolade maken. Dan bepaal je helemaal zelf wat je er in doet. Zelf maak ik het altijd met cacaoboter, cacaopoeder, melkpoeder, een beetje kokosbloesemsuiker, snufje zout en wat vanille (zo uit mijn hoofd). Het is wel wat korreliger van structuur dan chocola uit de winkel, maar mijn kinderen vinden dat juist lekker en hebben liever mijn chocolade :)
Ik verwarm altijd de cacaoboter op 50 graden, officieel zou dat au bain marie moeten maar dat vind ik te veel werk :p Ik zet het altijd gewoon in de oven. Als de boter helemaal gesmolten is voeg je de suiker toe, ondertussen roeren met een garde, dan de cacaopoeder, en dan de melkpoeder. Als het klaar is vijzel ik het nog, en dan giet ik het in een schaal of in vormpjes en zat het in de koelkast. Als het mislukt zet ik een pan melk op en gooi ik het daardoorheen, en dan hebben we chocomelk ;)
 
Bovenaan