• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zaden en noten waar goedkoop te koop?

InfernoSis

Diehard Prepper
Laatst las ik een artikel waarin stond dat het juist goed is om voor het slapen gaan donkere chocolade te eten. Sorry ben vergeten waar of waarom, maar had iig te maken met een of ander stofje (duh...)
Als ik dan zo vrij mag zijn om een tip te geven zou ik echt cacaonibs aanraden. Zijn helemaal rauw en onbewerkt. Kijk voor de gein eens bij de verpakkingen van chocolade bij de ingrediënten, vaak echt zooooo veel troep :( Cacaonibs kan je echt bij heel veel dingen erdoorheen of overheen doen. In het begin moest ik wennen aan de smaak, maar nu vind ik het heerlijk. En het is echt enorm gezond (al geldt ook hierbij natuurlijk dat het belangrijk is om te variëren en niet te veel van te eten).
Wat ik daarnaast ook regelmatig doe is gewoon zelf chocolade maken. Dan bepaal je helemaal zelf wat je er in doet. Zelf maak ik het altijd met cacaoboter, cacaopoeder, melkpoeder, een beetje kokosbloesemsuiker, snufje zout en wat vanille (zo uit mijn hoofd). Het is wel wat korreliger van structuur dan chocola uit de winkel, maar mijn kinderen vinden dat juist lekker en hebben liever mijn chocolade :)
Ik verwarm altijd de cacaoboter op 50 graden, officieel zou dat au bain marie moeten maar dat vind ik te veel werk :p Ik zet het altijd gewoon in de oven. Als de boter helemaal gesmolten is voeg je de suiker toe, ondertussen roeren met een garde, dan de cacaopoeder, en dan de melkpoeder. Als het klaar is vijzel ik het nog, en dan giet ik het in een schaal of in vormpjes en zat het in de koelkast. Als het mislukt zet ik een pan melk op en gooi ik het daardoorheen, en dan hebben we chocomelk ;)
Aah, een excuus om chocolade te blijven eten dan! ;)
Zal binnenkort eens cacaonibs proberen. Proeft dat dan wat bitter? Ja ik heb eens op een pak chocolade gekeken. Had online een site gevonden waar ze rauwe chocolade verkopen (en bij het nakijken ook cacaonibs). Alleen is het misschien niet de goedkoopste, dat moet ik eens nagaan. Zelf chocolade maken lijkt me wel geweldig! Wist niet dat je het echt zelf kon maken. Koop je alle ingrediënten dan ook online?
Kopen jullie havermout en dergelijke ook online? Zou wel een vervanging willen voor ontbijtgranen (en alle bucht die er in zit), maar ik heb geen idee hoe er aan te beginnen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Samen met een paar vriendinnen heb ik een stichting waarmee bij biologische groothandel De Nieuwe Band bestellen. Ik bestel oa. Havervlokken, lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, quinoa. Af en toe noten en dure pitten.
 

drent

Diehard Prepper
ipv ontbijtgranen spul maak ik muffins/cake met appelmoes, eieren en havermout (+ kaneel, cacao, lijnzaad, etc.) lekker snel, even in de oven ook lekker warm in de winter. Variant van het recept bananenbrood, te rijpe bananen om daarvoor te prakken heb ik meestal niet en appelen zijn ook goedkoper (peer moet ook kunnen, maar tot nu toe ben ik lui en komt de appelmoes uit de winkel). Kaneel is trouwens ook weer goed voor je bloedsuikerspiegel zeggen ze (maar het is ook gewoon lekker over fruit).
 
Bovenaan