• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

zaden voor premacultuur, voedsel en moestuin

justme igor

Senior Prepper
Deze zaak kwam onlangs bij mij in mijn aandacht en ik wilde deze zaak toch echt niet onthouden aan jullie.
Doe er je voordeel mee.
Vreekers zaden.
Zoek naar gewassen zoals de aardpeer, eeuwige moes, Siberische erwten, zeekool, asperge, rabarber, meerjarige kool, wandel ui , aardnoot, artisjok, babington prei, vaste bosui, Ethiopische/Sutherland kolen, en meer van dat soort planten.
Uiteraard mogen er geen druif jeneverbes of peer in je tuin ontbreken, kies wel voor stoof peer als vervanging of afwisseling voor de gewone aardappel en de aardpeer, deze kun je ook frituren koken tot moes wecken etc...
De rest voor een goede sap jam of makkelijke wijn, eventueel zelfs 5% en mousserend
Planten die je plant die weinig tot geen onderhoud hoeven te hebben die per seizoen afgewisseld kunnen worden.
Planten die "vanzelf" voortplanten....

Even wat samen raadsels voor de omvorming van mijn moes naar een voedsel tuin....
CategoriePlantEigenschappen
Meerjarige koolsoortenEeuwige moesJaarrond blad, winterhard, meerjarig
Daubenton’s koolMeerjarig, grote struik, veel blad
Taunton Deane kaleEngelse vaste kool, zeer sterk
Cottager’s kaleOud Europees ras, zacht blad
Meerjarige zetmeelgewassenAardpeerMeerjarig, woekert, winteroogst
YaconGrote zoete knollen, enorme plant
OcaAndesknol, friszuur, kleurrijk
Crosne / Japanse andoornKleine knolletjes, knapperig
Chinese artichokeFamilie van munt, licht woekerend
Meerjarige peulgewassenSiberische erwtenstruikEiwitrijke peulen, stikstofbinder
Vaste lupineStikstofbinder, sierlijk
Vaste wikkeSterke klimmer, stikstofbinder
Meerjarige bladgroentenZeeasterZilt blad, zeer sterk
ZeekoolBlad, bloemknoppen eetbaar
Brave HendrikVaste spinazie
Hosta (jonge scheuten)Eetbaar in voorjaar
Meerjarige uien & lookEgyptische wandeluiVormt bollen bovenop, “wandelt”
DaslookWilde knoflook, schaduwplant
Meerjarig fruitHoningbesZeer vroeg fruit, supersterk
JostabesKruisbes × zwarte bes
MoerbeiEetbare bladeren & vruchten
VijgWeinig werk, veel fruit
Overige vaste groentenRabarberMeerjarig, grote opbrengst
AardbeispinazieBlad + rode vruchtjes
Artisjok / KardoenMeerjarig
En ja de moestuin bevat ook bonen tomaat paprika pastinaak wortel ui knoflook en veel meer.

Ik hoop dat ik hiermee iemand heb kunnen helpen.

Mvg Igor

Ik hoop dat ik hiermee iemand heb kunnen helpen.

Ik denk dat ik vrijwel alles wat je hebt benoemd heb geprobeerd. Het enige wat het heeft overleeft is:

Eeuwige moes
Aardpeer
Crosne / Japanse andoorn
ZeekoolBlad, bloemknoppen eetbaar
Brave Hendrik
Rabarber
Artisjok

(ben even te lui om de opmaak goed te krijgen)

Die Egyptische ui heb ik wel 4 keer geprobeerd maar lukt niet, wat ik ook probeer qua grond/licht.

Ik heb nog wel wat andere zaken geprobeerd, maar het is wel duidelijk de theorie en praktijk flink uit elkaar licht.

Aardpeer is denk ik wel het meest verstandige voor je zelfvertrouwen. Ik moet dit nog steeds verder uitwerken om te kijken wat wel en niet haalbaar is zonder dat je actief onderhoud moet plegen in de voedseltuin. Uiteraard ook notenbomen / fruitbomen / kiwi struik (tot mijn verrassing eindelijk een flinke oogst na 8 jaar).

De kiwi heb ik eruit getrokken, gaf veel en zeer goede vruchten.
Maar man man man, das nog een ergere woekeraar dan de fluweel boom.
Met kiwi moet je uitkijken (thans bij de variant die ik had) dat ik niet de vrouwelijke takken te ver terug snoeide.

Als de planten niet willen aanslaan of niet doen wat we van ze verwachten kijk ik naar de grond opbouw en structuur.
PH, GH en de KH.
Er zijn planten die elkaars vijanden zijn en niet bijelkaar in de buurt mogen, en er zijn planten die niet zonder elkaar kunnen.
En ja dat is een heeeel gepuzzel.

Andorn, zeekool, de brave hendrik, rabarber en je artisjok staan hoog op mn lijstje.
Mn tweede niveau zullen meer groenten zijn die makkelijk doorschieten zijn en of te vermeerderen zijn zoals de eeuwige moes div kolen en wortelen.

@PBear zoals @martin het al aangaf heb ik ook een zeer goed vertrouwen in de aardpeer.
Het zijn nog smakelijke jongens ook...echter van wat ik nog weet:
Je plant er 1 in het voorjaar, vanaf het najaar heb je er maar tien (minimaal)
Laat deze staan of graaf ze op en zet ze wat wijder uitelkaar(ik laat ze gewoon staan) dan heb je in najaar 2 er 100!
In najaar 3 1000.
Mbt verzenden naar Polen, ik denk wel dat ze het doen. echter zullen de planten het overleven, het is best wel een reis per post.
Ik ben voornemens om met een week of drie toch weer wat te bestellen, en ik ben genegen om het dan door te sturen, als vreeker het niet wil.

Deze herfst gaan we weer richting polen en wil ik daar wat in de grond gaan zetten.
We zitten in ohcjec, tussen Ribnik en Katowice, bij Gliwice draaien we de snelweg af.
Dit dorpje staat niet op google maps...ja we hebben stroom daar en water uit de put en beek.
We kunnen ook wat voor je meenemen dat je het komt ophalen of we komen het brengen?

Mvg Igor

Kleine aanvulling:
Ik ben gek van bemesten, tot en met in de herfst paarden stront, kranten, hout as en tuin afval van mn buren.
Niet elke mest is gezond voor elke plant, met name as en kalk.
wat ik snoei gaat terug de tuin in en niet de bak in, en nee ik heb geen compost hoop.
Na een maand of drie even 1 steek omslaan en twee weken voor het uitplanten nog eens 1 steek omslaan, voor het uitplanten even goed de schoffel er doorheen of een halve steek omslaan.

De kiwi heb ik eruit getrokken, gaf veel en zeer goede vruchten.
Maar man man man, das nog een ergere woekeraar dan de fluweel boom.
Met kiwi moet je uitkijken (thans bij de variant die ik had) dat ik niet de vrouwelijke takken te ver terug snoeide.

Als de planten niet willen aanslaan of niet doen wat we van ze verwachten kijk ik naar de grond opbouw en structuur.
PH, GH en de KH.
Er zijn planten die elkaars vijanden zijn en niet bijelkaar in de buurt mogen, en er zijn planten die niet zonder elkaar kunnen.
En ja dat is een heeeel gepuzzel.

Andorn, zeekool, de brave hendrik, rabarber en je artisjok staan hoog op mn lijstje.
Mn tweede niveau zullen meer groenten zijn die makkelijk doorschieten zijn en of te vermeerderen zijn zoals de eeuwige moes div kolen en wortelen.

@PBear zoals @martin het al aangaf heb ik ook een zeer goed vertrouwen in de aardpeer.
Het zijn nog smakelijke jongens ook...echter van wat ik nog weet:
Je plant er 1 in het voorjaar, vanaf het najaar heb je er maar tien (minimaal)
Laat deze staan of graaf ze op en zet ze wat wijder uitelkaar(ik laat ze gewoon staan) dan heb je in najaar 2 er 100!
In najaar 3 1000.
Mbt verzenden naar Polen, ik denk wel dat ze het doen. echter zullen de planten het overleven, het is best wel een reis per post.
Ik ben voornemens om met een week of drie toch weer wat te bestellen, en ik ben genegen om het dan door te sturen, als vreeker het niet wil.

Deze herfst gaan we weer richting polen en wil ik daar wat in de grond gaan zetten.
We zitten in ohcjec, tussen Ribnik en Katowice, bij Gliwice draaien we de snelweg af.
Dit dorpje staat niet op google maps...ja we hebben stroom daar en water uit de put en beek.
We kunnen ook wat voor je meenemen dat je het komt ophalen of we komen het brengen?

Mvg Igor

Als je via Görlitz/Zgorzelec de Duitse grens oversteekt naar Polen en afslag Jelenia Góra en Kamienna Góra neemt, dan kom je al dicht in de buurt van mijn Poolse honk. Het zou fantastisch zijn als je dan een pakje zaadjes/pootmateriaal voor me kan meenemen en op de koffie komt.

Het is wel zo, dat ik zelf eind september/begin oktober een bezoek aan Nederland breng om mijn Tropische Verrassing van Amsterdam Airport op te halen. Als dat niet ver van je woonplaats is, dan zou ik de bestelling ook bij je kunnen komen ophalen - mits je dan inmiddels niet in Polen vertoeft.

Ik zal bij Vreekers navragen of ze in Polen kunnen leveren.
Kan Vreekers dat niet, dan kunnen we wellicht via PM kortsluiten wat te bestellen en hoe het vervoer en betaling te organiseren.

Terug
Bovenaan