• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf meubels maken of ombouwen

petroman

SHTF Expert
Door het gewicht van de "zitter" wordt de zitplank naar beneden gedrukt en zit de ruimte voor de wig erboven.
Doe je de wig eronder dan drukt die de zitting omhoog maar de zitbelasting drukt dan 100% op de wig met kans op overbelasting > breuk.
Dus beste optie wig boven de zitting om die naar beneden te klemmen maar dat zit dan weer niet.
Wig achter rugplank zal eea bij elkaar houden zonder in de weg te zitten en de zitbelasting wordt verdeeld zoals het ontwerp bedacht is.

Keuzes altijd maar keuzes ;)

Tip: maak de sleufgaten niet strak rechthoeking maar zorg voor ronde gaten op de hoeken. Boor vier gaten en zaag het gat vanaf de middelpunten. Hierdoor heb je geen scherpe overgangen in het materiaal en voorkom je scheuren.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
De planken zijn steigerplanken dus 19 cm breed. De wig moet nog gemaakt worden dus kan elke maat krijgen. De sleuf waar de zit ' lepel' steel doorheen gaat is 9 cm.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou op de rugplank bij de zittinggleuf:
A) aan de voorzijde onder en
B) aan de achterzijde erboven,
een extra plank bevestigen zodat de sleuf/gleuf wat meer draagvlak krijgt en dan de wig achterwege laten.
Gat moet natuurlijk wel de juiste grootte hebben.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Door het gewicht van de "zitter" wordt de zitplank naar beneden gedrukt en zit de ruimte voor de wig erboven.
Doe je de wig eronder dan drukt die de zitting omhoog maar de zitbelasting drukt dan 100% op de wig met kans op overbelasting > breuk.
Ha @petromanen @Sun Beh Nim jullie waren me voor.:);)
Al hoewel steigerplanken goed en sterk hout is, vind er op die plaats wel een enorme hefboomwerking plaats.
 
F

frans81

Gast
Even uitleg waarom ik dacht dat het onder de zitplank oké leek .

Ruim 10 jaar geleden heb ik van mijn werk uit 8 van dit type stoeltjes moeten opknappen .
Er zat witte verf op en die moest er vanaf .
Al deze acht hadden een brede wig onder de zit plank . Deze wig was aan de achterkant weer voorzien van een kleinere wig .
Alle waren door de Vader van de klant zelf gemaakt .
Een Emotioneel aandenken dus !
Die stoeltjes waren toen al 43 jaar oud en nergens kapot en altijd gebruikt onder de serre . Door jong en oud .
Het was Europees Eiken en ze waren MOOI .
We hebben ze in een blanke 2 K lak gespoten zodat het er weer tegen kon .
Zodoende mijn reactie .
Maar ook ) @petroman en @Sun Beh Nim zullen vanuit hun perspectief gelijk hebben
 
F

frans81

Gast
@Frans: europees eiken en 43 jaar oud ?
Dan mogen er overal wiggen in.

Praktijk bewijst soms toch wat anders . Er zit ook nog eens veel onderscheid in Europees Eiken !
Misschien heb jij alleen negatieve ervaringen .
Die stoelen waren in mooie en degelijke staat .
En ook wat dikker uitgevoerd . En ook nog eens met snijwerk .
 

petroman

SHTF Expert
ha ha, ik bedoelde dat ook kwaliteit en daar mag je zo veel wiggen bij gebruiken als je wilt als je de stoel maar gebruikt.
 
F

frans81

Gast
ha ha, ik bedoelde dat ook kwaliteit en daar mag je zo veel wiggen bij gebruiken als je wilt als je de stoel maar gebruikt.

Pff haha . Het is niet altijd even makkelijk jou reacties te Analyseren en het juiste daarbij behorende passende antwoord te geven haha .
 
Bovenaan